Als zorgen voor je pony niet meer goed lukt.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Als zorgen voor je pony niet meer goed lukt.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 22:35

Ik kom eigenlijk nooit meer op Bokt maar misschien weten mensen een fijn plekje/hebben een idee.

Ik heb de liefste shetlander ruin, hij is nu 13. Hij mankeert best heel veel dingen waardoor hij al jaren met pensioen is, maar waarmee hij an sich nog een prima leven kan hebben op rust. Ik heb al mijn ziel en zaligheid in dit diertje gestopt om maar niet te spreken over mijn bankrekening :-)
Maar.... je kiest voor een dier en dan zorg je ervoor, toch!

Echter.......ook ik mankeer heel erg veel. Ik mag helaas nog niet met pensioen :+ maar mijn klachten worden wel erger in de loop der tijd en ik kan gelukkig nog veel wel maar ook heel veel lukt niet meer goed OF ik kan het wel/doe het wel maar heb er dagen/weken pijn van. Actieve dingen gaan altijd op tramadol en daarna veel last.
Daarnaast is mijn leven 1,5 jaar geleden gigantisch veranderd en heb ik gewoon niet heel veel tijd meer voor mijn liefste pony. Dit komt mede weer door mijn beperkingen omdat mijn energie level gewoon niet heel hoog daardoor is (pijn en ongemak vreet energie!) en ik met fulltime werken, alles alleen moeten doen in en om huis, lichte krachttraining (moet ik doen ivm m'n klachten) gewoon tijd tekort kom. Daardoor voel ik me al heel erg schuldig naar Alf toe. En als ik dan dat weekend heb of die dag vrij heb ik die zo hard nodig om op te laden.

Hij staat nu zo'n 2,5 jaar op een an sich prima plek met een eigenaresse van de stal die goed op hem let, zorgt voor medicatie als dat nodig is etc. Ik probeer 2 x per week te gaan om bij hem te checken, hem te verzorgen en als het eens normaal weer is te wandelen bv of wat grondwerk te doen. Wat ik dan ook nog eens meer voor mijzelf doe (gevoel dat ik nog wat met hem doe) dan voor hem want als het aan hem ligt blijft hij lekker staan kanen :9 Ook hoef ik hier niet veel te doen, wat te vegen of de boel aan kant houden. Maar zelfs dat is soms al teveel voor mijn lichaam om te doen. En dit heb ik een dik jaar lang niet toe willen geven voor mezelf omdat het gewoon heel pijnlijk is om aan jezelf toe te moeten geven dat je achteruit gaat lichamelijk.

Op zich kan hij hier dus blijven staan, maar mijn schuldgevoel naar hem is groot. Een verzorgster vinden voor wat extra aandacht is niet gelukt, zo lang geprobeerd. Het is erg afgelegen en heel slecht bereikbaar met bus. En dit is ook geen permanente oplossing, die meiden stoppen er snel weer mee en dat zit je weer. Pensioen stallen zijn voornamelijk voor grote paarden en willen geen shets. Ik merk ook sinds hij daar staat dat we een mindere band hebben. Wat logisch is, als je nog maar 2 x per week komt. Maar ik vind dat hij het niet leuk genoeg hier heeft. Hij staat met een andere shet maar dat is geen geweldige klik. Dat zou het ook anders maken voor mij, als hij echt een super vriendje zou hebben.

Nu heb ik mezelf altijd beloofd dat ik mń dieren niet weg doe en dat is ook het laatste wat ik wil. Maar ik moet gewoon eerlijk toegeven tegen mezelf dat het teveel is geworden. Hoe pijnlijk dit ook is voor mij.
Ik zit soms naar oplossingen te zoeken maar ik ben TE bang dat hij alsnog gebruikt zou gaan worden voor werk, wat voor werk dan ook. 90% van de mensen zag uberhaupt nooit dat hij niet goed liep (in tijden van zń blessures) dus het risico dat mensen denken 'die mankeert niets, die kan van alles gaan doen' is groot.
En dat zou mijn hart breken. Het liefste zou ik zelf eigenaar blijven en ook gewoon wat betalen elke maand maar waarbij de verzorging uit handen wordt genomen en ik er 343243434% zeker van kan zijn dat ze niets raars doen met hem. Maar waar vind je zo'n plekje? Hij heeft ook z'n beperkingen ivm risico op bevangenheid (1 x gehad) en te dik worden. Ook wil ik hem niet in Groningen hebben want dan kan ik zelf niet meer langs makkeljk. Gaat dan niet meer om 2 x per week maar als het te ver is gaat dat ook een 'ding' worden vrees ik.

Ik kan me voorstellen dat er meer mensen ooit zo'n dilemma hebben gehad en wat hebben jullie dan gedaan?

Een verdrietig baasje........

Dammie

Re: Als zorgen voor je pony niet meer goed lukt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:44

Geen advies, maar wat een nare situatie.
Op zich klinkt het als een redelijk goede plek voor hem. Kan jij de kosten blijven dragen? Of moet je je dingen ontzeggen hiervoor?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:27

Ow ik ken je gevoel zo goed heb ook dat dilemma maar dat wist je vlgm al.
Je hebt zoveel gedaan voor hem en snap dat je door je opties heen bent.
Kan je helaas niet helpen maar wil je wel heel erg veel sterkte wensen :(:)
En mocht je de ideale plek vinden laat het me dan weten.
Denk dat Hunt en Alf dezelfde issues hebben :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:38

Ik denk dat je er goed aan doet alles iets minder te overdenken.
De realiteit is dat voor anderen zo’n diertje niks waard is (hoe stom ik dat ook vind). Wanneer je hem dus weg zou doen is de kans groot dat er OF niemand voor komt OF dat hij niet goed terecht komt.
Als hij te goed is om in te slapen zou ik hem dus aanhouden.

Ik zou kijken in hoeverre jij kunt loslaten dat alles niet is wat je ervan had gehoopt, dat hij misschien niet op de meest ideale plek woont, en dat je bij vlagen minder kunt doen.
Als jij het meer los kunt laten en er meer ontspannen in kan staan dat dit het nu eenmaal is, dan helpt hem dat ook.
Nu verzet je je eigenlijk tegen wat nu eenmaal zo is, dat roept alleen maar spanning en vervelende gevoelens bij jezelf op.

Hij staat ergens vertrouwd en veilig.
Kijk eens of het je lukt te genieten van wat er wel is, en minder te focussen op wat er niet is.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:50

Je zegt dat je hem niet in Groningen wil hebben. Waar in Nederland woon je ongeveer? Misschien vind je hier wel iemand die hem wat extra aandacht wil geven..?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 00:02

Zo te lezen heeft hij het helemaal niet zo slecht, toch?
Zit dat niet meer in jouw hoofd dan in het zijne? :(:)

Wat vindt de staleigenaresse ervan?
Denkt zij ook dat hij het slecht naar zijn zin heeft?

Denk eerlijk gezegd dat de meeste pony's niet zo heel erg veel behoefte hebben aan al die extra aandacht, hoor, als ik hier naar de mijne kijk...die eten en luieren en zitten elkaar eens dwars en ze vermaken zich opperbest zonder mijn bemoeienissen.
Nou ja, zo lang ik maar voor eten en drinken zorg dan ;)

Ik zou hem ook liever zelf houden als ik jou was, in feite heb je nu toch al die situatie dat je eigenaar bent en de zorg uit handen is?
Waarom zou je hem dan eigenlijk willen verhuizen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 08:27

Als ik het zo hoor dan denk ik dat je misschien toch eens rond kan kijken of je een fijner plekje voor hem kan vinden? Dat hij nu niet slecht staat, maar wie weet vind je iets waar je een beter gevoel bij krijgt? Waar er ook echt niet verwacht wordt dat je komt helpen, en er misschien wel een vriendje met wat meer klik is, als je denkt dat hij daar eigenlijk wel behoefte aan heeft...?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 08:43

Tja of je laat hem gewoon waar hij staat en betaalt of je schaart hem in een kudde in waar toezicht is en daar betaal je gewoon voor de stalling en medicatie. Als je geen eigenaar meer wil zijn want is te duur pak dan je verantwoordelijkheid en laat hem inslapen,
Als hij zo gemakkelijk ziek is dan is een nieuwe eigenaar lastig.
Sterkte volgens mij zijn dit je opties.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 09:58

pmarena schreef:
Als ik het zo hoor dan denk ik dat je misschien toch eens rond kan kijken of je een fijner plekje voor hem kan vinden? Dat hij nu niet slecht staat, maar wie weet vind je iets waar je een beter gevoel bij krijgt? Waar er ook echt niet verwacht wordt dat je komt helpen, en er misschien wel een vriendje met wat meer klik is, als je denkt dat hij daar eigenlijk wel behoefte aan heeft...?

Zou ideaal zijn, maar lijkt me een speld in een hooiberg (of zelfs een utopie).

Vind dat maar eens: zelf niet hoeven komen en al helemaal geen klusjes hoeven doen, elke dag medicatie die toegediend wordt, niet (of zeer beperkt) op gras, sober ruwvoer (maar wel goed en niet lang zonder staan), fijne ruimte om te bewegen, vriendje(s) om mee te spelen met dezelfde voerbehoefte en dan ook nog voor een prettige prijs.
Oh en dan komt daar tegenwoordig ook nog een wolfwerende omheining bij (in de meeste provincies), zeker voor die ukken.

Zoeken kan altijd, maar het lijkt me toch behoorlijk onrealistisch.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:14

Ik heb vanwege gezondheidsproblemen het afgelopen jaar (en eigenlijk het jaar daarvoor al) voor hetzelfde dilemma gestaan en de moeilijke beslissing genomen om mijn 2 jongens naar een rusthuis te verhuizen. Wel een rusthuis waar ik nog steeds wel eigenaar ben maar niets hoef te doen. Beste beslissing ooit, ook al mis ik ze af en toe vreselijk. Ze hebben het onwijs naar hun zin daar en dat geeft zo veel rust.

Ze krijgen alleen geen sober ruwvoer en het is in Groningen :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:15

Er zijn best wel pensioenplekken te vinden waar die mogelijkheden zijn en waar die service geleverd wordt. En ook nog redelijk betaalbaar. Van der Kruis in Brabant bv https://hetpaardenrusthuis.nl/

Alleen moet je dan misschien je eis 'dichtbij' laten vallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:18

Wat een nare situatie TS..

Ik denk dat er meerdere opties zijn..of verhuizen naar een plek waar hij beter staat en er een grotere kans is op verzorgers.

Gewoon zo laten, twee keer per week op bezoek komen is an sich genoeg als hij toch duidelijk aangeeft dat hij daar staan en eten ook wel prima vindt.

Een ander huisje zoeken, maar daar komen grote risico's bij zoals je zelf al omschrijft..

In laten slapen..dat is erg rigoreus natuurlijk als hij verder nog gewoon goed gezond is.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:18

Bv den ouden stal in Brabant?
Staan veel shets, hebben ervaring met ponys die snel bevangen worden, hebben bv ook een paddock stalling.
Daar hoef je niet te helpen is een rusthuis.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:19

Ibbel schreef:
Er zijn best wel pensioenplekken te vinden waar die mogelijkheden zijn en waar die service geleverd wordt. En ook nog redelijk betaalbaar. Van der Kruis in Brabant bv https://hetpaardenrusthuis.nl/

Dat is inderdaad een hele mooie plek

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:26

Een goede pensioenplek moet dat soort dingen best kunnen bieden :j

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 10:52

Dammie schreef:
Op zich klinkt het als een redelijk goede plek voor hem. Kan jij de kosten blijven dragen? Of moet je je dingen ontzeggen hiervoor?

Nee hoor het geld is geen probleem. Betaal met liefde

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:55

Misschien is het goed de regio te noemen waar je woont zodat mensen ook gerichte tips mbt stalling kunnen geven.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 10:56

Ninx schreef:
Ik denk dat je er goed aan doet alles iets minder te overdenken.
De realiteit is dat voor anderen zo’n diertje niks waard is (hoe stom ik dat ook vind). Wanneer je hem dus weg zou doen is de kans groot dat er OF niemand voor komt OF dat hij niet goed terecht komt.
Als hij te goed is om in te slapen zou ik hem dus aanhouden.

Ik zou kijken in hoeverre jij kunt loslaten dat alles niet is wat je ervan had gehoopt, dat hij misschien niet op de meest ideale plek woont, en dat je bij vlagen minder kunt doen.
Als jij het meer los kunt laten en er meer ontspannen in kan staan dat dit het nu eenmaal is, dan helpt hem dat ook.
Nu verzet je je eigenlijk tegen wat nu eenmaal zo is, dat roept alleen maar spanning en vervelende gevoelens bij jezelf op.

Hij staat ergens vertrouwd en veilig.
Kijk eens of het je lukt te genieten van wat er wel is, en minder te focussen op wat er niet is.

Dat is iets om over na te denken en misschien heb je helemaal gelijk. Ik blijf ook liever zelf eigenaar om de genoemde redenen.
Bedankt voor het 'inzicht' om te kijken of ik er op een andere manier naar kan kijken!
Het probleem is dan alleen nog wel dat zelfs 2x pw teveel is geworden en ik echt minder zal moeten gaan......en daar zit 't hem in, voel me nu al schuldig, laat staan als ik nog minder kom.....
Laatst bijgewerkt door IngridM op 02-02-25 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:57

Zolang de pony zijn natje en droogje krijgt vindt die het heus niet erg dat er minder “aandacht” is.
Een dier met deze problemen moet je ook niet willen herplaatsen. Als je echt niet meer kan zorgen is inslapen de beste oplossing.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:01

IngridM schreef:
Dammie schreef:

Nee hoor het geld is geen probleem. Betaal met liefde

Dan zou ik hem lekker laten staan. Een paard wil kunnen lopen, eten en gezelschap van zijn eigen soort. Ondanks dat we het graag vermenselijken dat ze zo graag met ons, mensen, zijn is het echt de basis die ertoe doet. Dat heb je goed voor elkaar. Verkopen is risico nemen. En er bestaan echt genoeg goede mensen (zo te lezen ben jij er ook zo een), maar voor mijn gevoel toch meer slechte mensen die inderdaad zijn waarde (emotioneel) niet zien en zoals je zelf zegt zijn blessures niet zien. Het hoeft dus nieteens onwil te zijn. Alleen als je onderaan de streep je afvraagt wat dan wel impact heeft voor hem, zijn dat de laatste twee slechte scenarios (geen goede mensen of mensen die wel willen maar het niet zien).

Ik heb zelf ook zo'n situatie gehad (maar financieel speelde wel mee), waarbij mijn pony op pensioen in Frankrijk gegaan is :+ Wel alle basis (maatjes, eten, vrij bewegen), maar niet verkopen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:02

Shirley schreef:
Zo te lezen heeft hij het helemaal niet zo slecht, toch?
Zit dat niet meer in jouw hoofd dan in het zijne? :(:)

Wat vindt de staleigenaresse ervan?
Denkt zij ook dat hij het slecht naar zijn zin heeft?

Denk eerlijk gezegd dat de meeste pony's niet zo heel erg veel behoefte hebben aan al die extra aandacht, hoor, als ik hier naar de mijne kijk...die eten en luieren en zitten elkaar eens dwars en ze vermaken zich opperbest zonder mijn bemoeienissen.
Nou ja, zo lang ik maar voor eten en drinken zorg dan ;)

Ik zou hem ook liever zelf houden als ik jou was, in feite heb je nu toch al die situatie dat je eigenaar bent en de zorg uit handen is?
Waarom zou je hem dan eigenlijk willen verhuizen?

Nee hij heeft het zeker niet slecht, dat klopt. Stal eigenaresse ziet hem zeker ook niet ongelukkig. Het is meer mijn schuld gevoel naar hem toe dat ik niet meer kan wat ik vroeger kon én dat het dan misschien niet de meest ideale plek is voor hem omdat ik weet dat hij wel echt van de aandacht houd en dat nu niet echt meer krijgt. Of misschien bij een andere Shetlander zou staan waar hij echt een goede klik mee heeft. Hij staat nu bij een shet maar is niet de ideale match zeg maar.
Maar heeft hij het slecht? Nee, denk dat veel ponies het veel en veel slechter hebben, maar mijn maatstaf ligt misschien anders, wat ik graag voor hem zou zien. En ik weet niet of ik dat los wil laten. Aan de andere kant: misschien heb ik gewoon geen optie en moet ik het loslaten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:05

pmarena schreef:

Ik denk inderdaad dat hij daar meer behoefte aan heeft, en ook aan wat meer aandacht van mensen. Last ik het zo zeggen: ik heb altijd het idee gehad dat hij dat leuk vond. Aan de andere kant: ik zie hem zeker niet wegkwijnen......

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:08

Elisa2 schreef:
Wat een nare situatie TS..

Ik denk dat er meerdere opties zijn..of verhuizen naar een plek waar hij beter staat en er een grotere kans is op verzorgers.

Gewoon zo laten, twee keer per week op bezoek komen is an sich genoeg als hij toch duidelijk aangeeft dat hij daar staan en eten ook wel prima vindt.

Een ander huisje zoeken, maar daar komen grote risico's bij zoals je zelf al omschrijft..

In laten slapen..dat is erg rigoreus natuurlijk als hij verder nog gewoon goed gezond is.

Ja hij is veel te goed om in te laten slapen. Het probleem is alleen dat die 2x pw teveel is voor me! Dus dat zou ik eigenlijk terug moeten schroeven naar 1 x per week of misschien zelfs 1 x per 2 weken, dat is waar ik nu dus tegenaan loop. En hoe eerlijk is dat dan nog naar hem toe??

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:13

Ibbel schreef:

Helaas heb ik ze niet gevonden. Niet hele dagen of 24/7 op het gras, genoeg maar niet onbeperkt ruwvoer en ook nog eens voor Shetlanders......
Daarvoor wil ik dan best wat verder weg
Mocht iemand die tip hebben.....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:18

Eliana schreef:
Bv den ouden stal in Brabant?
Staan veel shets, hebben ervaring met ponys die snel bevangen worden, hebben bv ook een paddock stalling.
Daar hoef je niet te helpen is een rusthuis.

Ja dat is inderdaad de enige die ik heb gevonden en ben wezen kijken. Heb jij persoonlijk ervaring met ze? Ik heb namelijk echt GROTE twijfels over bepaalde zaken. Mag ik je een privé bericht sturen?