En alwéér de gedachte om te stoppen met paarden - wat is wijsheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

En alwéér de gedachte om te stoppen met paarden - wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 21:10

Ik werd me er gister bewust van dat ik eigenlijk met tegenzin bezig was met de pony’s. Tijdens het werken aan de longe probeerde één van mijn pony’s een paar keer om een rechtsomkeert naar de uitgang van de bak te komen. Kortom: Zin om iets te doen met mij had hij absoluut niet. :+
Dit soort fases van tegenzin heb ik al vaker gehad. Sinds het hebben van een gezin is de hele paardenhobby zo anders geworden. Maar natuurlijk speelt er meer mee.

Vroeger, als klein meisje was ik al gefascineerd door paarden en omdat je als kind nog totaal geen verstand van zaken hebt, heb je de wildste dromen. De droom van een super speciale band (met je wilde hengst *D ) die álles voor jou wil doen zal ons allemaal niet vreemd zijn. Hoe meer kennis je krijgt van paarden, hoe duidelijker het wordt dat dat echt een sprookje is en dat het allemaal toch wel wat genuanceerder in elkaar zit. :+

Na mijn hele leven gereden te hebben ben ik op een gegeven moment overgestapt van paarden naar pony’s. De beste keuze óóit! Ik heb daar gewoon veel meer mee en i.p.v. rijden doe ik nu aan mennen (en trainen aan de hand, eigenlijk alles voor een mooi rechtgericht dier dat goed in de bespiering zit).

Maar. Ik merk dat ik sinds ik een gezin heb, gewoon veel minder zin heb in alles rondom de pony’s. Een gezin is druk en veel en mijn lichaam werkt daarnaast ook vaak behoorlijk tegen. Mijn kinderdroom, paarden aan huis in een prachtig paddock paradise, is daarmee in duigen gevallen. Hier heb ik een aantal jaren veel verdriet van gehad maar inmiddels zit ik in een fase dat ik dit accepteer. En zelfs gedachten heb als: “pfff, blij dat ik ze niet aan huis heb, wat een werk zou ik daar van hebben.’

Daarbij komt dat de helft van het jaar ik geen rijbak ter beschikking heb. Extern gaan rijden is niet mogelijk vanwege de tijd die het kost, ik heb daarnaast geen mogelijkheden om het hele hebben en houwen te verplaatsen per trailer en eerlijk, ik zou het ook allemaal gewoon heel veel ‘gedoe’ vinden. Met de drukte van werk en gezin kies ik in mijn spaarzame vrije tijd graag voor gemak. Uitrijmogelijkheden zijn er hier trouwens niet dus ook dat valt af. Kortom, het halve jaar zijn er gewoon geen mogelijkheden tot mennen. Longeren gaat wel en aan de hand werken ook. Maar daar heb ik echt niet zoveel plezier in dat ik me een half jaar met alleen dát vermaak en daarbij hebben mijn pony’s daar absoluut geen lol in.

Dat ik het halve jaar niet kan mennen draagt niet echt bij aan mijn plezier. Van stalling veranderen is echt géén optie. Naast dat er een verschrikkelijk tekort is aan pensionstalling in mijn omgeving sta ik nu vlakbij huis en dat is tijd- en logistiek technisch een groot voordeel. Verder is het hier ook top en helemaal toegespitst op mijn pony’s, dus veranderen is echt vanwege heel veel factoren géén optie.

Maar ik vroeg me vandaag wéér af: word ik hier nou nog gelukkig van? En mijn eerlijke antwoord is dat volledige halve jaar rondom de winter: nee. In de zomerperiode wanneer de bak er goed bij ligt heb ik weldegelijk plezier in het mennen. Maar ook dan vraag ik me vaak af: doe ik dit nu uit ‘ gewoonte’? Omdat ik eigenlijk niet beter weet, omdat ik dit vanaf mijn 5e levensjaar al doe? Of vind ik het eigenlijk nog écht leuk?

Als mijn pony’s nu zouden komen te overlijden zou ik geen nieuwe pony(‘s) nemen. Dat weet ik wel. Ik ben al geminderd van 6! naar de afgelopen jaren nog slechts 2. Die in prima leeftijd verkeren, mooie kleuren/ aftekeningen, goed getraind, etc etc. Kortom prima verkoopbaar. Het is niet dat ik met oude kapotte pony’s zit die ik perse moet houden omdat ze anders wel eens verkeerd terecht zouden kunnen komen. En ja tuurlijk ben ik er aan gehecht, ik heb ze als veulen gekocht dus het zijn echt mijn oogappeltjes. Maar het zijn wél oogappeltjes die liever niet willen longeren of willen trainen aan de hand. Voor de kar vinden ze het dan nog prima, maar eerlijk is eerlijk, het zijn pony’s en ze houden enorm van eten. Dus liever staan ze gezellig in de kudde te grazen. Ze zullen ook nooit echt aan komen rennen om lekker te werken (hashtag pennydroom :+ ). Als ze eraan kunnen ontkomen, doen ze dat. Moeilijke en vermoeiende dingen vermijden ze maar al te graag. En dat is nóg iets waardoor de schoen wringt aan mijn kant. Hoeveel plezier levert het me nog op om te werken met dieren waarvan ik weet dat ze het eigenlijk liever niet doen? Haal ik dan niet veel meer plezier uit lekker een hondensport te gaan beoefenen met een hond die echt een will to please heeft? En die gewoon bij me in huis woont, waar ik niet eerst helemaal naartoe hoef te gaan alvorens er iets mee te kunnen gaan doen?

Ik geniet nog steeds wel echt van paarden en vind het leuk om bijvoorbeeld vlogs te zien van sommige youtubers. Ik volg enkelen die bijv. op gedrag/management/huisvesting gericht zijn. Maar zou dat gewoon niet genoeg voor me zijn? En ik zou altijd welkom blijven op stal, ik kan wanneer ik wil dus altijd wel tussen de paarden staan. Al zou dat compleet anders zijn dan mijn eigen.

Nu is tot slot het financiële plaatje niet een reden om te stoppen. Ik kan het prima betalen. Maar wíl ik dat eigenlijk nog wel? Als ik zou stoppen zou ik gewoon honderden euro’s per maand extra overhouden. :wow: Absoluut niet de reden om te stoppen, maar hey, echt verkeerd is het ook weer niet. :D

Kortom: Ik wéét het gewoon niet. Wel weet ik dat deze gedachten de laatste jaren steeds vaker door mijn hoofd spelen. Komt het doordat ik het halve jaar niet kan mennen? Of doordat mijn pony’s nu eenmaal een karakter hebben van totale demotivatie op grondwerk etc. gebied? Of is de koek gewoon op, op paardengebied? Wat is wijsheid? Als ik nu stop, krijg ik dan straks in het voorjaar geen enorme spijt? Ik heb net een super luxe nieuw tuig in bestelling gedaan, waarom heb ik dat dan gedaan als ik eigenlijk wil stoppen? Etc. Etc. Etc. IK-WEET-HET-GEWOON-NIET.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 19-01-25 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: En alwéér de gedachte om te stoppen met paarden - wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:20

Heel vervelend die twijfel en ik denk eerlijk gezegd.. Dat hebben we allemaal wel eens. Want wat zijn we nu in godsnaam aan het doen in die kou, wie doen we er een plezier mee..

Maar aan de andere kant.. Het geeft je wel je ontspanning in de zomer waarschijnlijk. Dat je juist even weg kan uit de dagelijkse sleur en even kan ontspannen.

Heb je al een verzorger geprobeerd? Dat je niet persé moet gaan. Misschien is dat 'moeten' het wel..
En de tijd van het jaar brengt nu ook wel veel mensen in twijfel hoor dat is absoluut niet gek.
Niemand kan je hier het antwoord geven dat je zoekt waarschijnlijk, iedereen is anders en voor iedereen voelt het anders. Al zou ik wel kijken waar het precies vandaan komt en als je daar misschien iets aan kan veranderen veranderd het voor jou de hele situatie misschien wel..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:26

Ik heb geen eigen paarden meer maar rijd voor iemand anders, wat me echt al immens veel rust geeft.
Maar inderdaad, in deze tijd van het jaar vind ik zelfs dat soms echt al teveel gevraagd als ik tot op het bot bevroren ben.
Wat hierboven ook staat, dat zijn echt wel normale gedachtes m.i., zeker in deze tijd.
Ik zou deze discussie vd zomer nog eens met jezelf voeren als het wel leuk is. Voel je san nog steeds dat het gevoel van de winter opweegt tegen het gevoel dan wordt het al een ander verhaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:26

Waarom doe je perse iets met de pony,s in de winter? Je kunt ze ook gewoon de winter vrij geven als ze het toch niet missen en dan in de lente weer gaan opbouwen.

Verder snap ik dat het niet motiverend is als je iets doet wat de pony,s eigenlijk niet leuk vinden en ze dat laten merken.

De tip van de verzorger is niet zo vreemd en verder zou ik het gewoon even aankijken of dit een dip is of niet. Wegdoen kan altijd nog..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:27

Misschien is het een idee om les te zoeken in grondwerk/longeren/werken aan de hand? Dan krijg je er wellicht ook weer meer plezier in

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:29

Waarom kun je niet mennen in de winter?
Of zijn ze niet verkeersmak?
De weg is toch altijd begaanbaar.
Ik zou juist zeggen dat je met mennen meer mogelijkheden hebt. :)

Dat ze niet naar je toe komen lijkt me ook rot.
Maar ga je alleen naar de pony's toe om te werken?
Of ook voor een borstel beurt en wat lekkers?
Want ik herken dat niet. Zelfs niet toen ik fanatiek reed.

Dat ze een voorkeur hebben in wat ze doen merk ik ook.
Maar soms hebben ze pech.

Maar dat is met honden ook niet anders.
Die wij nu hebben word helemaal blij van werken.
Maar onze vorige herder vond daar geen zak aan. Wandelen was leuk. Maar geen balletjes. Geen spelletjes. Speuren. Niks.

Betreft tijd en gezin kan ik mij helemaal voorstellen dat dat veranderd als je kinderen krijgt.

Dus ja wat je daarin het beste kan doen is echt aan jou.
Heb je de paarden uitlaatklep nodig of niet

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:34

Kidde schreef:
Misschien is het een idee om les te zoeken in grondwerk/longeren/werken aan de hand? Dan krijg je er wellicht ook weer meer plezier in

Dit inderdaad! Laat je helpen en groei daardoor ook weer in het werken aan de hand. Met een goede lesgever kun je ook kijken hoe je je pony wel kan motiveren, en daardoor zou het voor jou ook leuker worden.

Elke winter vraag ik me af waarom ik paarden heb. :+ Door de koud, regen en bagger banjeren is niemands hobby, toch zitten we er vaak een maand of 5 in. Maar als het lente wordt dan maakt het bij mij alles weer goed. Mijn paarden horen gewoon wel bij mij. <3

Maar het kan best dat jij daar anders over bent gaan denken. Als je het echt niet meer ziet zitten dan is dat natuurlijk ook prima. Ik zou alleen zelf dan die beslissing niet in de winter nemen, maar juist wel overwogen in de lente of zomer.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 21:45

Even wat antwoorden op vragen:

Over de tip: neem les. Ik heb les. :+ Dit werkt verder niet echt door qua motivatie. Menles lukt nu natuurlijk niet, dus alleen dingen die aan de hand mogelijk zijn. Mijn instructie ziet op de grond en voor de kar ook echt verschillende pony’s en ziet dus ook dat ze het gewone werk aan de hand niet leuk vinden, oversprong gedrag vertonen of zelfs echt out-tunen.

Waarom kan ik niet mennen in de winter? Simpel omdat de rijbak véél te nat en te zwaar is om een karretje te trekken (of uberhaupt in te lopen).

Waarom kan ik niet de weg op? Omdat de omgeving hier echt niet veilig is om buiten te rijden. Dat is vragen om ongelukken dus daar voel ik me niet prettig bij. Helaas hebben we niet een natuurgebied naast stal ofzo. :+

Een verzorger heb ik wel eens gehad. Dit beviel me niet. Het is erg lastig om een goeie te vinden en bovendien vind ik het een te dure hobby om aan iemand anders weg te geven. Als ik bij wijze van afhankelijk zou zijn van een verzorger voor aandacht/ trainingen, zou ik mezelf achter mijn oren krabben met de vraag voor wie ik eigenlijk pony’s heb, voor mezelf of voor een ander. :+

Waarom geef ik ze niet een half jaar vrij? Omdat dit ze qua conditie en bespiering echt geen goed doet. :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:55

Ik vind dit ergens wel normaal. Het overkomt zoveel mensen, paarden ontgroeien.

Ik weet vrij zeker dat ik ooit op een dag in mijn leven geheel paardvrij wil en zal zijn.

Anderzijds, een winterdip valt ook niet te onderschatten. Wat ik zou doen is even de zomer heel goed analyseren. En dan eventueel conclusies te trekken. Nu lijkt me dat geen goede periode om dat te doen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:58

Het klinkt voor mij een beetje alsof jij de sport nog wel ziet zitten, maar totaal geen klik hebt met de pony’s tijdens het werken met ze. Alles wat jij met ze zou willen doen, zien zij net niet zitten. Is verkopen dan niet beter? Als je het mist kan je altijd eentje aankopen waar je beter mee klikt tijdens het longeren/grondwerken.

Hier zo vaak die gedachte gehad… Vooral na overlijden van mijn maatjes had ik er weer moeite mee. Tijdje een paard gehad waar ik geen klik mee had, toen ook gedacht dat de paardensport niks meer voor mij was. Die verkocht en ineens kwam een andere op mijn pad waar ik een enorme klik mee had. Plezier in de sport is weer terug en ben op dat gebied happier dan ooit

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:06

Ik kan me voorstellen dat het totaal niet helpt als jij al met tegenzin naar stal komt en dat je pony's dan ook nog eens geen zin hebben om samen te dingen te doen. Het moet toch ergens vandaan komen...

Toen ik mijn merrie net had, wilde ik dólgraag alles op de wereld samen met haar doen (inderdaad, pennydroom, haha). Maar vooral dat eerste half jaar had zij daar echt niet zo'n zin in. Met de tijd is dat langzaam veranderd, maar de grootste omslag kwam toen ik anders ben gaan trainen.

Runa, een chronisch te dikke koudbloed, stond bekend als het type 'liever lui dan moe' en 'stilstaan is haar favoriete gang' . Ze haalde bijvoorbeeld grapjes uit als het hek van de bak zelf open doen en zo met ruiter en al gewoon terug naar stal lopen. En het allerliefst stond ze met haar dikke neus in het gras. Allemachtig, wat heb ik daar vaak ruzie met haar over gemaakt tijdens het wandelen...

En ze deed 99 van de 100 keer prima wat ik van haar vroeg, maar eigenlijk vooral omdat het moest. Niet omdat ze er nou zo van genoot.
Totdat ik ging clickertrainen. Eigenlijk was die omslag heel langzaam, van trainen met wat lekkers naar trainen met heel veel keuzevrijheid, maar tegenwoordig is ze zó'n ander paard als ik met haar werk. Ze komt nu dus wel (uit de wei zelfs!) naar me toe om samen dingen te doen, en als we dan in de flow komen tijdens een training geeft ze echt 10x meer dan ze vroeger ooit gedaan heeft. Het was een tijdje zelfs zo erg dat ze na de training over draden heen sprong om weer verder te trainen... Gelukkig heb ik die mate van enthousiasme met wat hulp goed kunnen indammen :+

Maar ze doet nu dingen waarin ze vroeger geen zin had om überhaupt te proberen en het mooiste is, ze biedt het allemaal zelf aan. Met een enorm enthousiasme en werkwilligheid.
Wat dat betreft is ze onherkenbaar ten opzichte van vroeger. En dat geeft heel veel voldoening!

Dus, als een belangrijk probleem is dat je pony's andere dingen willen doen, kan ik je clickertrainen echt ontzettend aanbevelen. Met keuzevrijheid en het feit dat de training iets oplevert, maakt dat je paard het ook leuk gaat vinden. Je relatie wordt beter en dan wordt het ook veel makkelijker om met plezier naar stal te gaan en nog nagenietend weer naar huis.
Mocht je daar meer over willen lezen, is de site van Inge Teblick denk ik het beste startpunt. Zij biedt ook een gratis startcursus aan. https://www.ingeteblick.be/basics/
Laatst bijgewerkt door Runa op 19-01-25 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:07

Tuig annuleren en pony's verkopen, zou ik zeggen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:10

Helaas geen hulp maar alleen mijn persoonlijke ervaring. Ik heb van mijn 5e t/m mijn 29e actief gereden. Tot ik plotseling hetzelfde gevoel kreeg. Daarna reed ik vrijwel niet meer, wandelende veel met mijn pony, heb hem wel nog met veel plezier beleerd voor de wagen, maar had helemaal geen zin meer om te rijden. Nadat ik hem in 2022 heb moeten laten gaan heb ik niet meer gereden. Dat terwijl ik op stal een paar super fijne paarden had kunnen leasen. Ik kijk veel filmpjes van paarden op internet, ga naar evenementen en wedstrijden kijken in de buurt en soms scroll ik uren op e-horses, maar ik durf het niet aan op het moment omdat ik bang ben dat ik dan een jong paard heb en er niks mee doe. En de dieren die ik koop die blijven tot hun einde bij mij, dus als ik een 5 jarige zou kopen word dat een dure hobby. Ook ik heb geen idee waarom, ik snap niet hoe ik plots de passie heb kunnen verliezen na bijna 25 jaar bijna iedere dag in het zadel. Mijn pony was niet de makkelijkste dus soms speel ik met het idee dat het ook daaraan lag, maar dan had ik na zijn dood toch makkelijk een fijn paard kunnen leasen en heb dat ook niet gedaan.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:12

Het valt me op dat ineens veel mensen geen zin meer hebben.Zijn we allemaal zo druk tegenwoordig ?
Als ik jou was zou ik nu niks verkopen even wachten tot dat het zomer is en dan kijken of je je beter voelt.
Hebben je kinderen straks geen zin om te helpen op stal ?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:16

Misschien andere instructie proberen voor het werken aan de hand? Mennen en werken aan de hand zijn natuurlijk wel andere taken van sport. Misschien werk deze instructrice niet voor wat je in de winter doet
Laatst bijgewerkt door Kidde op 19-01-25 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:16

Met zoveel tijd en geld wat je in paarden stopt, mag het toch zeker wel plezier opleveren. Als dat niet meer het geval is dan moet je ermee stoppen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 22:17

Runa schreef:
Ik kan me voorstellen dat het totaal niet helpt als jij al met tegenzin naar stal komt en dat je pony's dan ook nog eens geen zin hebben om samen te dingen te doen. Het moet toch ergens vandaan komen...

Toen ik mijn merrie net had, wilde ik dólgraag alles op de wereld samen met haar doen (inderdaad, pennydroom, haha). Maar vooral dat eerste half jaar had zij daar echt niet zo'n zin in. Met de tijd is dat langzaam veranderd, maar de grootste omslag kwam toen ik anders ben gaan trainen.

Runa, een chronisch te dikke koudbloed, stond bekend als het type 'liever lui dan moe' en 'stilstaan is haar favoriete gang' . Ze haalde bijvoorbeeld grapjes uit als het hek van de bak zelf open doen en zo met ruiter en al gewoon terug naar stal lopen. En het allerliefst stond ze met haar dikke neus in het gras. Allemachtig, wat heb ik daar vaak ruzie met haar over gemaakt tijdens het wandelen...

En ze deed 99 van de 100 keer prima wat ik van haar vroeg, maar eigenlijk vooral omdat het moest. Niet omdat ze er nou zo van genoot.
Totdat ik ging clickertrainen. Eigenlijk was die omslag heel langzaam, van trainen met wat lekkers naar trainen met heel veel keuzevrijheid, maar tegenwoordig is ze zó'n ander paard als ik met haar werk. Ze komt nu dus wel (uit de wei zelfs!) naar me toe om samen dingen te doen, en als we dan in de flow komen tijdens een training geeft ze echt 10x meer dan ze vroeger ooit gedaan heeft. Het was een tijdje zelfs zo erg dat ze na de training over draden heen sprong om weer verder te trainen... Gelukkig heb ik die mate van enthousiasme met wat hulp goed kunnen indammen :+

Maar ze doet nu dingen waarin ze vroeger geen zin had om überhaupt te proberen en het mooiste is, ze biedt het allemaal zelf aan. Met een enorm enthousiasme en werkwilligheid.
Wat dat betreft is ze onherkenbaar ten opzichte van vroeger. En dat geeft heel veel voldoening!

Dus, als een belangrijk probleem is dat je pony's andere dingen willen doen, kan ik je clickertrainen echt ontzettend aanbevelen. Met keuzevrijheid en het feit dat de training iets oplevert, maakt dat je paard het ook leuk gaat vinden. Je relatie wordt beter en dan wordt het ook veel makkelijker om met plezier naar stal te gaan en nog nagenietend weer naar huis.
Mocht je daar meer over willen lezen, is de site van Inge Teblick denk ik het beste startpunt. Zij biedt ook een gratis startcursus aan. https://www.ingeteblick.be/basics/

R+ training hebben we in het verleden zeker gedaan. Hier wordt in ieder geval één van beide zeer enthousiast (maar ook agressief en ongeduldig) van. Toen ik het voer achterwege liet en beloonde met bijvoorbeeld een kriebel (doen ze een moord voor), kwam de rust terug. R+ ga ik dus niet weer aan beginnen met deze pony’s. En ja ze kennen daarbij echt wel de ‘nee’, gepaste afstand houden, wachten tot je het voertje écht mag pakken etc. Maar de mindset werd er zo negatief en agressief van, dat ik dat niet meer wil. Het gaf ontzettend veel onrust.

@Office: Mijn kids (en man :D ) hebben geen enkele interesse in paarden. :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:20

Bekend probleem, niet voor niks dat ik hier mijn werk op ben gaan specialiseren. Het leven is tegenwoordig erg druk. Drukke veeleisende banen, gezin, huishouden, vrienden, hobby's en dan daarnaast nog een paard (of meerdere). Het is gewoon overvol en vroeg of laat raak je overbelast. Soms een beetje, soms heel veel. En dat ga je vooral merken aan je energielevel en je plezier. Goed dat je hier overna denkt. Het is denk ik belangrijk dat je de onderliggende oorzaak opzoekt en vooral goed gaat kijken wat jij zou willen in je leven. Vervolgens kun je gaan kijken hoe je die dingen weer passend op elkaar kunt krijgen.

Overhaast je paarden weg doen lijkt me nooit een goed plan, maar kritisch over de situatie nadenken is wel erg goed. :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:30

Even een andere benadering.

Je hebt nú ponies die goed verkoopbaar zijn.

De helft van het jaar heb je er plezier van, de andere helft van het jaar niet.

Wat gebeurt er met jou en je motivatie als 1 of beide ponies onverkoopbaar raken, geblesseerd, maar te goed zijn om in te slapen?
Dat zou nl kunnen betekenen dat je maanden of in sommige gevallen zekf jaren en jaren zit met dieren die wel veel zorg vergen, maar waar je weinig meer 'uithaalt'.

Als je daar voor jezelf over nadenkt, en even eerlijk zonder allerlei sociaal wenselijke antwoorden te bedenken.
Maar gewoon écht voot jezelf dit scenario uitwerken in je hoofd.

Zou je het dan leuk vinden dat je die pony nog hebt, of zou je het als een (zware) last ervaren?
Beide antwoorden zijn legitiem en mogen er zijn.

Als het voor jou het tweede antwoord is,
Dan adviseer ik je om rustig de tijd te nemen om voor beide ponies een leuk ander adres te vinden (verkoop dus, maar wel op zoek naar een plek waar je echt het gevoel hebt dat ze het er goed hebben)

Is het het eerste antwoord, ook met plezier nog jaren houden ook als er niets meer mee kan,
Dan houden.

Maar als je denkt dat scenario twee speelt (en nogmaals, dat mag!) dan niet afwachten tot het moment daar is dat ze onverkoopbaar zijn.

Rhys

If life gives you lemons, make lemonade.
Herken je verhaal wel, in de winter moet ik me ook regelmatig naar stal slepen. Om daar inderdaad grondwerk te doen of te longeren.
Pas geleden heb ik de ‘ no matter the weather’ online cursus gekocht van Gabi Neurohr. Met allerlei gekke spelletjes en gehoorzaamheidsoefeningen die je op stal, op de oprit of op een klein droog stukje kunt doen. Zodat je je paard nog wat bij brengt en je samen lol hebt. Al is het 10 minuutjes per dag!
Dat geeft mij wat meer handvatten voor afwisseling. Er zijn volgens mij veel meer trainers die dit soort dingen aanbieden.
Dus mijn tip: zoek inspiratie van buiten om je training afwisselender en leuker te maken voor je pony’s en voor jezelf.
Besluiten om te stoppen kan altijd nog!

Earth

Je zegt dat verhuizen geen optie is, maar misschien dat het dan iets verder weg gaat zijn, maar dan kun je wel weer doen wat je leuk vindt toch?

Anders zou ik de pony's misschien voor een paar maanden in bruikleen doen, dan kun jij kijken hoe het bevalt om 'geen pony's meer te moeten verzorgen', en als je het dan toch mist dan heb je ze niet verkocht :) Geen idee of er een behoefte is aan menpony's in bruikleen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:40

Ik zit in een andere situatie dan jij. Maar ik begon ook m’n lol te verliezen. Had vaker frustratie tijdens het rijden. M’n doel (wedstrijden rijden) viel een beetje in het water. En toen dacht ik. Ik kan het eigenlijk niet meer betalen. Waar doe ik het nog voor. En ik heb haar verkocht. En ik mis het dus gewoon niet. Ik heb een sociaal leven, een vriend, doe nu zumba. Ik vermaak me prima met m’n binnensport :=
Maar het is lastig om het te proberen want je kan niet meer terug natuurlijk. Dus ik snap je twijfel heel goed.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:49

Suzanne F. schreef:
Met zoveel tijd en geld wat je in paarden stopt, mag het toch zeker wel plezier opleveren. Als dat niet meer het geval is dan moet je ermee stoppen.

Zullen we dit een klein beetje nuanceren? Want verwachten dat iets elke dag geweldig leuk moet zijn, levert alleen maar teleurstelling op. Dat geldt voor hobby's, maar ook voor bijvoorbeeld een huwelijk of werkkring. Wat je bedoelt is helder, maar misschien meer zo dat er in je hobby wel vaak genoeg iets leuks moet zitten. Dat kunnen ook kleine dingen zijn, een zacht hinnikje als je de stal binnen komt, of een gezellige poetsbeurt op een klamme zondag. Zoek het in de kleine dingen en niet in allerlei dingen die 'moeten'.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:19

Maar als je ze verkoopt dan moeten ze toch ook verhuizen? Ik zou ze gewoon lekker in een groene omgeving neerzetten. Kun je met ze op stap, al is het om te wandelen. Wat je zegt, ze willen alleen maar vreten. Met een uitloopstalletje in de winter zijn ze best tevreden.
Ik denk wel dat er vraag is naar je ponies. Zoveel betuigde ponies zijn er niet te koop.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:36

AnnoNiemand schreef:
R+ training hebben we in het verleden zeker gedaan. Hier wordt in ieder geval één van beide zeer enthousiast (maar ook agressief en ongeduldig) van. Toen ik het voer achterwege liet en beloonde met bijvoorbeeld een kriebel (doen ze een moord voor), kwam de rust terug. R+ ga ik dus niet weer aan beginnen met deze pony’s. En ja ze kennen daarbij echt wel de ‘nee’, gepaste afstand houden, wachten tot je het voertje écht mag pakken etc. Maar de mindset werd er zo negatief en agressief van, dat ik dat niet meer wil. Het gaf ontzettend veel onrust.

Kriebels als beloning kan ook R+ zijn.
Voer wat minder 'waard' is voor je pony kan ook een optie zijn, grasbrok of zelfs gewoon hooi.
Je bent niet de eerste die te happige paarden krijgt met R+ maar er zijn ook diverse oplossingen voor waardoor je alsnog kunt werken met je paard/pony op een manier die die leuk vindt.