Volg je paard in 2025!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Volg je paard in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 12:40

Topics van vorige jaren:
[PP] Volg je paard, 2018
[PP] Doelen en Volg je Paard 2019!
[PP] Doelen en volg je paard 2020!
[PP] Doelen en Volg je paard 2021!
[PP] Doelen en volg je paard 2022!
[PP] Doelen en volg je paard 2023!
[PP] Volg je paard 2024!

Nu een 2025 versie! *\o/*
Voor mij de eerste keer dat ik mee doe, maar het lijkt me leuk dit jaar meer doelen te stellen en echt iets hebben om naar toe te werken. :D En, om elkaar te motiveren of helpen als we tegen dingen aan lopen.

Stel jezelf en je paard(en) even voor, en het lijkt me leuk om aan het begin van de maand je doelen te benoemen en aan het einde van de maand te kijken of ze gehaald zijn? :D

Op naar een mooi 2025 met onze trouwe viervoeters. <3

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 12:43

TS trapt af:
Hannah, bijna 32. :oo Woon in het midden van Nederland. Nu 3,5 jaar in het bezit van Latino, mijn bijna 7-jarige PRE hengst. <3

Doelen januari:
- Plezier hebben
- Inenting en tandarts regelen
- Minstens 1 keer onder het zadel springen
- Naar een extreme trail tuin (19 januari)
- Hem laten wennen aan fakkels, wij doen veel fantasie fotoshoots en natijd het vuur er in bewerken is toch altijd wat neppig, dus eens zien of we met echt vuur aan de slag kunnen. Fakkels zijn al binnen!
- Beginnen met praatbuttons. Hopelijk hem 1 of misschien wel 2 buttons en betekenissen aan kunnen leren.

En wat zijn jullie doelen voor januari?

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:10

Leuk topic, ik doe mee :D
Ik ben Daniëlle, 23 jaar, woon ook in het midden van het land.
Nicky is 5,5 jaar, ze is een Mini-Appaloosa x Shetlander. Ik heb haar 4,5 jaar ondertussen.

Mijn doelen voor januari:
- hoeven bekappen zonder problemen
- de basishulpen in longeren bevestigen
- beginnetje maken met vrijheidsdressuur

Nicky is helaas niet de makkelijkste met hoeven bekappen, de ene keer gaat het goed, de andere keer is het levensgevaarlijk. Laatste tijd ging het goed, maar de laatste keer dat de bekapper kwam werd het te gevaarlijk dus zijn haar hoeven niet bekapt.
December was natuurlijk een erg onrustige maand met alle knallen, het weer en nattigheid. Ook had ik het druk waardoor ik haar minder tot geen extra beweging had gegeven. Waarschijnlijk allemaal factoren waardoor het misging.
Bekapper komt over een paar weekjes, dus mijn focus ligt nu daarop. Dat stukje extra beweging kan ik mooi toepassen in het longeerdoel. Ik heb al gemerkt dat Nicky op dit moment erg goed reageert op de longeertrainingen, dus daar gaan we lekker mee verder deze maand!
Alleen maar longeren is een beetje saai natuurlijk, dus ter afwisseling wil ik aan de slag met vrijheidsdressuur. Suggesties met wat voor kunstjes en trucjes we kunnen leren zijn welkom :D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:40

Ook ik doe graag mee!
Even voorstellen. Ik ben Yara, 33 jaar oud en woon in het oosten van het land. Heb twee pony's. Een Shetlander van 11 en een mini van 1.5 jaar oud.

Asfaloth is mijn 11 jarige pony. Al samen sinds de dag dat hij is geboren. Erg bijzonder om hem zo op te zien groeien <3 .
Kan een heel boek over hem schrijven inmiddels.
In september 2023 helaas bevangen geweest en gekanteld hoefbeen in beide voorhoeven als overblijfsel. Naast de Chronisch HB speelt er helaas ook nog chronisch stress en is er april vorig jaar astma geconstanteerd bij hem.
Oktober vorig jaar opnieuw op de foto gezet, naar de longen laten luisteren etc. en groen licht gekregen van de DA om het trainen weer op te pakken.

Doelen januari zijn vooral om het trainen rustig op te bouwen en echt weer vanaf het begin beginnen. Dus ik zal mij vooral focussen op de stap en alles wat die verder aanbied is mooi mee genomen.
Asfaloth is (zover we zien en merken) pijn vrij, maar bouwt in de training nogal snel spanning op waardoor ik eerst aan de ontspanning in stap wil gaan werken.
Sinds vorige maand zijn we ook weer begonnen met lessen bij instructie.
Asfaloth is bekend met vrijheidsdressuur en ik hoop eigenlijk dat die op een dag het knopje van Jambette naar Spaanse Pas aan zet. Vind die nogal lastig. Links/Rechts jambette gaat goed, maar daadwerkelijk de Spaanse pas lopen is nog een issue. Hij vind het wel leuk dus daar wil ik ook verder op borduren met hem wanneer die het zelf aanbied.
Ik houd het qua doelen dan ook nog simpel bij Asfaloth.

Gimli is mijn mini van 1.5 jaar oud. In dezelfde wei geboren als waar Asfaloth in is geboren (Asfaloth heeft hem geboren zien worden en uitgekozen als zijn forever maatje). Dat wil zeggen dat Gimli en ik ook al samenn zijn sinds hij is geboren. Onwijs bijzonder om het opgroei proces weer opnieuw mee te maken!
Op 23 oktober 2023 werd Gimli dan echt officieel van mij <3 .
Gimli is nog jong. Hoeft in principe nog niks. Echt doelen heb ik nog niet met hem. Behalve dat die vooral heerlijk mag opgroeien, spelen en ravotten met Asfaloth.
In de toekomst wil ik met hem ook het vrijheidsdressuur oppakken, werken in vrijheid en grondwerk.

Even een foto van mijn jongens. Links is Gimli. Rechts is Asfaloth:

Afbeelding

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 15:56

Ik doe ook weer mee!

Ik ben Fleur, 26 jaar en woon ook in het midden van het land.
Ik heb een haflinger ruin genaamd Sterlyn en wordt in maart alweer 7 jaar. Bijna 4 jaar van mij en zelf zadelmak gemaakt en doorgereden.

Jaardoelen heb ik voor het eerst eigenlijk niet zo, paar kleine dingetjes:
- Hij moet gezond blijven en niet zo gek doen :+
- L2 uitrijden en misschien een poging in de M1 (voor het M1 wil ik eerst zitlessen volgen ivm het doorzitten en minimaal 10kg afvallen)
- Actief blijven springen en crossen (zodra het weer gaat)
- Liggen, platliggen en zitten aanleren.
- En natuurlijk gewoon lekker plezier maken en genieten van elkaar!

Doelen voor januari is de training langzaam verder oppakken, hij is in november spierbevangen geraakt doordat hij verplicht op rust moest door een actieve schiefel. Hij is positief getest op pssm1 (toen hij 4 jaar was, nooit eerder last van gehad) dus de verplichte stal-rustperiode was helaas een trigger. Hij voelt zich gelukkig goed en het opbouwen gaat tot dus ver heel erg fijn :)) Moet hem momenteel echt beschermen voor zichzelf.

Dit zijn wij :)
Afbeelding
Afbeelding

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 16:16

Wat een leuk topic!

Ik ben Eef, 39 jaar en woon in de randstad (maar wel lekker in de polder).
Mijn paard is Rover. Een 5 jarige Barock Pinto. Ik heb Rover nu precies 2 jaar. Het eerste jaar alleen geïnvesteerd in werken vanaf de grond met hem. En sinds een jaartje is hij ook onder het zadel.

Mijn doelen voor januari:
- Bitfitter regelen en een echt goed passend hoofdstel kopen
- Oefenen met bit makkelijker aannemen
- Minimaal 2x per week zelf rijden (en hij wordt daarnaast 2x per week gereden door mijn instructrice die m doorrijdt)
- Dagelijks minimaal 20 min grondwerk/vrijheidsdressuur/schriktraining/featherlight/dressuurnatuurlijk/takt dingen doen (hij geniet daar enorm van)

Grotere doelen voor later dit jaar zijn:
- verkeersmak maken (woon dan wel in de polder, maar erg veel verkeer het eerste deel van buitenritjes)
- verder met trailerladen oefenen (hij loopt er makkelijk op, maar ik wil dat hij in zn eentje erop loopt en dat ik alles in mn eentje kan voordat ik echt weg ga. Geheel stressloos)
- Naar het bos of strand met hem

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:15

Leuk ik kom hier ook volgen

Silve, woonachtig op Texel. In bezit van een prachtige paardenfamilie met ieder hun eigen krachten.

Afbeelding
Annabel en haar twee nakomelingen uit ‘22 en ‘23

Afbeelding
Knappe allrounder Lemon

Doelen januari:
Conditie training met Lemon als voorbereiding voor cross seizoen.
De jonkies bekend maken met dekje, singeltje en verder gaan met grondwerk/gewenning.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:19

Ik ga ook weer proberen mee te doen hier want die volgtopics zijn super leuk altijd.

Helaas was vorig jaar echt een oliebol jaar voor ons met heel veel pech en heel veel dierenarts bezoeken en ik heb al mijn doelen moeten schrappen..

Voor nu is ons grootse doel dus genieten van alles wat nog wel kan met die lieve senior en genieten van elke dag die we samen mogen zijn. Uiteraard hoop ik dat pony toch weer fitter gaat worden maar die hoop begint steeds kleiner te worden.

Ik denk dat ons jaar eruit gaat zien met veel wandelingen, weinig verwachtingen en hopelijk wel een hoop gespetter in het water:

Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:47

Afbeelding
Leuk, ik doe ook weer mee.
Ik woon in de randstad en ben sinds 2 jaar eigenaar van een Freiberger merrie van (inmiddels) 11 jaar. Mijn dochter en ik hebben wel wat te stellen gehad met haar, onder meer omdat we niet wisten dat ze verlatingsangst had (en nog steeds heeft).
Op dit moment zitten we in een regumate-traject met haar.

Mijn eerste doel is om haar beter in haar vel (en hoofd) te krijgen. Dus kijken of de regumate inderdaad goed werkt, en anders andere dingen uitproberen om haar te ondersteunen.
Verder minimaal 1 keer per maand de fysio laten komen.
En kijken of ik op stal nog dingen kan regelen waardoor ze ook in de winter voldoende buiten komt, mét andere paarden. In de zomer heb ik het nu goed geregeld voor haar, met weidegang in een kudde. Maar voor de winter ben ik nog niet tevreden.

Cabelona

Re: Volg je paard in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:27

Ik meld me ook. In augustus een leuke, redelijk groene 6-jarige pony gekocht. Hij heeft in z'n leven nog niet zo veel gedaan. Wel beleerd gekocht, zijn nu vooral kilometers aan het maken in de bak.

Mijn doelen voor ons komend jaar:
- eerste sprongetjes gaan maken.
- verkeersmak maken, wandelen buiten en hopelijk ook onze eerste buitenrit.
- zonder zadel rijden
- bitloos wil ik gaan proberen
- grondwerk verder uitbreiden, incl. Dubbele lijnen
- voor mezelf beter in shape komen
- onze balans en rechtheid verbeteren (hebben hier een fijne instructrice voor gevonden)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:24

Ik ga meedoen als stok achter de deur!

Mijn naam is Nikki, 30 jaar oud en woon in midden-Noord Brabant.

Wij hebben nu 2 paarden, een blondje Aslan en een schimmel Xanti waar ik een hoop leuke dingen mee doe :D

Afbeelding

Doelen Januari
- Beide mannen naar de osteo
- Veel wandelen
- minimaal 2 nieuwe oefeningen leren
- Opstarten rijden na osteo
- al 1 keer met de trailer weg om ergens te trainen

Doelen 2025
- Beide mannen mee op show
- succesvol duo trainen
- samen met mn man op buitenrit
- Beide L2 halen met bijrijder
- Naar het strand
- Vooruitgang boeken

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:43

Jaa ik meld mij ook aan en zal mij even kort voorstellen: Ik ben Joe, al 13 jaar 23 jaar :Y) en heb 3,5 paard op een stukkie grond lopen, wat ik in eigen beheer heb.

Deze 3,5 paard bestaat uit:

11 jarige Friese hengst Diablo. Met hem ben ik afgelopen jaar begonnen met wedstrijden rijden en mijn doel was L1+1. Dit hebben we in 5 wedstrijden gehaald. Dit jaar ga ik mij aanmelden bij een rijvereniging, zodat ik mijn startkaart met hem kan aanvragen en eindelijk officieel mag starten. Mijn doel is L2+1 voor dit jaar.
Afbeelding

Dan hebben we de 15 jarige Pablo. Hem heb ik 3,5 jaar geleden als project gekocht en afgelopen jaar hebben we enorme sprongen vooruit gemaakt. Mijn doel was voor dit jaar om te beginnen aan de galop, maar die hebben we eigenlijk vorige week al waargemaakt :)) Maar goed, dat gaan we dit jaar gewoon verder oppakken en ik hoop dat we dit jaar eens wat vaker naar buiten met hem kunnen gaan en een stukje verder van huis kunnen komen :) Daarnaast hoop ik dat ik het dit jaar voor elkaar kan krijgen dat ik hem volledig zelfstandig kan laden op de trailer om hem eens mee te nemen naar een andere locatie :)
Afbeelding

Met 24 jarige Tango hoop ik vooral dat we ook dit jaar gewoon fijne ritjes kunnen blijven maken :)
Afbeelding

En met kleine Spook: Eens kijken of we hem ook de jambette kunnen leren :P
Afbeelding

Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:55

Ik meld me weer aan!! Vorig jaar ook meegedaan, alleen niet super actief... Dit jaar hopelijk actiever meeposten!!

Afbeelding
Dit zijn wij! Ben zelf 22, Peet is een 12 jarige lusitano ruin! Hij is nu precies twee jaar van mij. In die tijd hebben we veel bereikt en heeft hij mij geholpen vele dromen waar te maken <3 Helaas aan het einde van het jaar nogal veel blessureleed gehad. Nu weer aan het opbouwen en hopelijk zijn we gauw weer terug op oud niveau!

Doelen voor 2025:
- Gezond blijven (beide!)
- Hopelijk M1 uitrijden en M2 mogen starten, maar eerst weer terug op niveau en lekker plezier maken samen!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:05

Ik doe ook weer mee, ik vond het super om de voortgang van juul te kunnen terug zien eind van het jaar.
Voor het hele jaar heb ik een aantal doelen gesteld, voor januari specifiek nog niet

- Eigen land zien te bemachtigen.
- Julius relaxter trailer laden, nu gaat het wel, maar met frisse tegenzin.
- Meer wandelen, ik wil eigenlijk elke 2 weken een eind gaan wandelen, maar dit moet nog wel in groepsverband. Julius kan het soms ineens heel spannend vinden op straat
- Horse agility, eerste lesje staat gepland :D
- Ik zou dit jaar toch willen beginnen met zadelmak maken.
- De meeste knopjes zitten er van de grond wel al grof op, maar deze moeten echt flink verfijnd worden voor we gaan rijden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:30

Wat een leuk topic, ik kom me ook melden

Ik ben Amber, 28 jaar en ik heb een 10 jarige new forest pony.

Vorig jaar was niet echt ons jaar en we moesten 2 keer van stal verhuizen. Wel hebben we het rijden opgepakt en dat gaat een stuk beter, ik ben ontzettend angstig en ik ben vorig jaar in een korte tijd van in de bak huilend erop naar lekker rijden gegaan en zelfs een kort buitenritje vanaf stal, los met iemand die ernaast liep. Het klinkt niet veel maar het voelde als een gigantische overwinning.

Ze staat momenteel in Apeldoorn wat een half uur rijden is en ik heb geen rijbewijs. Mijn vriend rijdt nu elke week een keer dus de doelen zijn met 1 keer per week beperkt. Mijn eigen doel voor dit jaar is mijn rijbewijs halen zodat ik was vaker erheen kan gaan.

Doelen voor het jaar:
- galopperen
- buitenrit maken met trailer
- passend zadel vinden

Doelen voor januari:
- probleem met de te korte hoeven oplossen
- lange lijnen in de bak

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 19:23

Wat leuk al zoveel aanmeldingen. Gezellig! :D

@Nick_en_ik: Hoe wordt ze gevaarlijk en hoe oefen je dat in de tussentijd? Is er iets gebeurt dat ze gevaarlijk wordt? Kent ze al wat qua vrijheidsdressuur? Voetjes geven kan je ook best als 'kunstje' aan leren. Ik zou beginnen met voedsel weigeren voor het aanleren van het beloningssignaal en respect hebben voor de voedselbeloning en jouw ruimte, en daarna kleine dingen als toucheren en flemen.

@xYaartje: Heftig van die hoefbevangenheid, hopelijk kun je hem vanaf nu goed houden. :j

@FleurSandro: wat een stoere foto's! :oo Ik zou ook heel graag een keer willen oefencrossen, maar eerst maar eens over een hindernis hoger dan 20 cm komen. _O- Benieuwd naar hoe de kunstjes je afgaan! Liggen en zitten ging bij ons heel makkelijk maar het platliggen krijg ik er nog niet in. Wat heftig ook het PSSM. Maar dat heb je in de basis goed onder controle dus? Dat is fijn! Is PSSM eigenlijk iets progressiefs wat met de jaren erger wordt of blijft het met goede voorzorgsmaatregelen redelijk hetzelfde?

@Eefste: Leuke vrolijke foto's! <3 Naar het bos of strand ga je echt van genieten de eerste keer, goed vast laten leggen. Dat zijn geweldige herinneringen voor later!

@Orange: Wat een knap stel zo bij elkaar! Jij hebt genoeg te doen dit jaar met de jonkies. :))

@Celebi: Wat een mooie foto zo met die rijrok. <3 Ik hoop dat jullie een beter 2025 gegund is, en je nog lang van elkaar mag genieten. <3

@Lieser: Ze is in ieder geval niet bang voor water. :D Lijkt me een uitdaging genoeg naar buiten in de randstad, fijn dat je daar wel goed op let, dat zal haar mentale welzijn ook goed doen. :j

@Cabelona: Leuk, ben benieuwd naar jullie vorderingen. :D

@Nikki: Leuk, welkom met je knappe mannen. :D Weet je al welke nieuwe oefeningen je aan gaat leren?

@DJZ: Welkom! :D Benieuwd naar je officiële debuut! En met Spook moet wel lukken toch? :D

@Flubberboot: mooie vliegenschimmel! <3 Gezond blijven is het allerbelangrijkste, ik hoop dat dat jullie lukt dit jaar! +:)+

@Olikea: welkom! :D Eigen land, ja wat een droom! In welke regio zoek je? En wat leuk een horse agility les! Van wie krijg je die?

@Amber: verhuizen blijft ruk. :(:) En een eigen rijbewijs gaat je HEEL VEEL vrijheid geven, daar ga je echt geen spijt van krijgen.

Vandaag heb ik met Latino alvast gewerkt aan een van onze doelen. Ik heb voor het eerst een echte fakkel mee genomen en hier mee rond gelopen en hem er aan laten wennen. Hij vond het allemaal wel prima. :') Volgende keer met schemering zodat de vlam wat duidelijker is. En daarna onder het zadel, ik heb al zoveel toffe ideeën voor foto's en filmpjes. :):)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:40

@captain. Wat een prachtig paard <3
Ik krijg les van Kay Ruymakers, van honey the agility pony.
Heb daar ook echt wel zin in.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:17

Captain schreef:
Wat leuk al zoveel aanmeldingen. Gezellig! :D

@Nick_en_ik: Hoe wordt ze gevaarlijk en hoe oefen je dat in de tussentijd? Is er iets gebeurt dat ze gevaarlijk wordt? Kent ze al wat qua vrijheidsdressuur? Voetjes geven kan je ook best als 'kunstje' aan leren. Ik zou beginnen met voedsel weigeren voor het aanleren van het beloningssignaal en respect hebben voor de voedselbeloning en jouw ruimte, en daarna kleine dingen als toucheren en flemen.

Nicky wordt erg onrustig, wilt niet stilstaan en loopt dwars door je heen. Of ze komt omhoog, dreigt te trappen of bijten.
Deels mijn eigen fout, de eerste hoefsmid die ik liet komen, toen ik Nicky net had, was een botte boer en daar heeft ze geen goede ervaringen aan overgehouden. Nu echt een superlieve en geduldige bekapper die ook mee denkt, en eigenlijk ging het de laatste tijd heel goed.
Wat precies deze omslag heeft getriggerd, weet ik niet. Ik gok een samenloop van een onrustige maand (december, knallen, het weer, nattigheid) en dat ik haar geen extra beweging heb kunnen geven.
Daarom zorg ik ervoor dat ze extra beweging krijgt, en daarnaast werken we ook aan ontspanning, rustiger worden als ik dat vraag.
Bekapper wil ook met voerbeloningen werken de volgende keer, dus dat is ook een manier waarop we aan dit probleem werken.
Voetjes geven is het probleem niet zo zeer, gelukkig! Dat doet ze heel braaf. Deed ze de laatste keer ook braaf, maar vervolgens ontplofte ze en ging het bekappen niet meer. Denk persoonlijk dat voetjes geven en het ontploffen/gevaarlijk worden los van elkaar staat. Nicky doet altijd haar uiterste best, maar het lukt niet door de prikkels van buitenaf, tenminste, dat denk ik.
Wat betreft vrijheidsdressuur, we hebben vroeger al wel aan clickertraining gedaan (deed destijds de opleiding dierentrainer dus weet daar aardig wat van af :D), targetten en flemen kan ze al, maar dat opfrissen kan zeker geen kwaad :j
Zelf zat ik te denken aan de spaanse pas, liggen of de buiging. Dat lijken me ook erg leuke oefeningen :):)

En wat vet zo, met die fakkel. Heel stoer!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:37

Ik meld me hier ook, voor het eerst 8-)
Ik word dit jaar 50 :)) en heb sinds 2020 een Welsh rijpony, een toen 11-jarige merrie van 1,46m genaamd Sanaa. Ze was nog behoorlijk groen toen ik haar kocht, had een paar veulens gehad en was basis gereden en een paar keer in de B gestart. We zijn na een half jaar wedstrijden gaan rijden, in de B, uiteraard tussen de paarden vanwege mijn leeftijd :+
Dat ging goed, hoewel we ook best wat strubbelingen hebben gehad ( peesblessure van Sanaa, val van mij met hersenschudding en whiplash…) maar we doorliepen gestaag de klasses. Inmiddels rijden we M1 dressuur en heeft Sanaa vorig jaar een knap veulen gekregen. Nu zijn we langzamerhand weer op ons oude niveau terug en is het tijd om weer echt aan de slag te gaan.
Onze doelen:
- de M1 doorlopen en dus M2 startgerechtigd worden
- maar vooral de ontspanning in het rijden vinden!
- lekker buiten rijden met vrienden
- af en toe een springlesje
- wat verder op ons pad komt.
En dit zijn wij:
Afbeelding

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:55

@captain ik zeg doen! Genoeg leuke laagdrempelige oefencrossjes te vinden!
Qua vrijheidsdressuur had ik alles er met 3 maanden wel inzitten, liggen ook maar vervolgens nooit meer gevraagd en nu weer weggezakt := Dus ik gok dat het er van de zomer zo weer opzit maar ik moet er even een keer wat meer aandacht aan besteden. Had van de zomer het fantastische idee om eventueel vanuit het knielen op 2 knieen zijn kont te laten/leren zakken en zo naar het liggen te werken, maar dat resulteerde in rondjes draaien op zijn voorknieen :') _O- Geen succes dus, dus van de zomer maar gewoon weer met nat maken in de paddock aan de gang.

Pssm is in onwijs veel varianten en niet allemaal hetzelfde. Hij is drager van het type 1 (ik heb hem laten testen toen de fokker vertelde dat zijn moeder drager bleek te zijn). Hij heeft het dus genetisch bij zich, betekend niet perse dat het ook tot uiting komt. Het is vooral heel veel management. Zorgen voor de juiste trainingsschema's, voeding, supplementen etc. Hij hoeft er dus geen last van te hebben mits je management goed is. Het is niet progressief, maar stel je paard is regelmatig spierbevangen geeft dat natuurlijk wel schade. Maar geen paard is hetzelfde, wat voor de ene werkt werkt voor de andere niet. Waarbij de ene goed onder controle is, kan het ander paard er dusdanig last van hebben dat het niet meer paardwaardig is. Voor nu hoop ik dat het hierbij blijft en dat de verplichtte rust een trigger was die ik dus in de toekomst moet ontwijken op wat voor een manier dan ook.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:07

Captain: Heftig was het zeker! Het was kantje boord of ik had een andere keuze moeten maken in september 2023 bij controle bezoek. Gelukkig was Asfaloth genoeg verbeterd volgens de DA :D .
So far so good en Asfaloth staat ondanks de vries kou gewoon nog steeds op het gras! Asfaloth werd vanmorgen ook erg uitgedaagd door Gimli om te spelen. Handig hoor zo'n jonkie die Asfaloth in beweging houd :j .
Doe hard mijn best om hem stabiel te houden in gezondheid nu. Al is het soms wel even een puzzel met zijn medische achtergrond. Ik hoop vooral dat het hoesten volgend jaar weg blijft.

Latino vind de fakkel duidelijk wel wat zo te zien :D . Goed bezig!

Olikea: Leuk dat je les krijgt van Kay! Ik volg haar op insta en vind ze altijd zo leuk bezig zijn met haar ponies! Had dol graag met Asfaloth Horse Agility gedaan, maar hij is meer van het dressuren dus ik heb stille hoop dat Gimli het in de toekomst wel ziet zitten, maar dan zou ik eerst op stal na moeten vragen of ik daar de horse agility spullen op mag slaan.

nick_en_ik: Leuk dat je hier ook bent! Ik volg je topic ook a een tijdje, maar moet daar nog bijlezen. Vind ze het niet nog steeds veel te spannend het bekappen nog afgezien van de prikkels van buitenaf? Als ze ontploft/gevaarlijk word bij het bekappen zou ik het juist wel weer aan elkaar vast plakken als het tijdens het bekappen gebeurt. Kan best dat de spanning onbewust toch nog opgebouwd word, maar jij kent haar uiteraard het beste!
Wel tof dat de hoefsmid het de volgende keer met voedselbeloning wilt proberen en daar ook voor open staat. Hopelijk helpt het!
Wellicht is ESDR iets voor jullie? Heb 2x ESDR sessies gehad bij Gimli voor zijn verlatingsangst en dat werkte echt onwijs goed!

LaDonna: Welkom! Mooie doelen ook en een prachtige pony! Hopelijk een jaar zonder blessures.

FleurSandro: Zal voor je duimen dat die nog heel wat jaartjes geen last van zijn pssm krijgt en je de doelen haalt!
Hier zat het liggen er een aantal jaar terug zo op bij Asfaloth. Hij weet het nog steeds en ik wacht vaak tot die het nu uit zichzelf aanbied. Het is zijn favoriete kunstje dus dat helpt :D . Zitten kan die ook, maar heeft die soms het geduld niet voor :') .

Met Asfaloth inmiddels begonnen met het stappen oefenen :D . Bouwt daarbij in de wei nog te veel spanning op waardoor die nog regelmatig stil staat, maar ik merk dat we al wel iets vooruit gaan.
Zodra hij begint te schrapen word de spanning te veel en moet ik stoppen. Eigenlijk moet ik dat voor zijn, maar tegelijkertijd wil ik hem ook uitdagen om toch net even een stukje verder samen te lopen. Even de gulden middenweg er in vinden.
Kreeg van instructie nog een appje of ik 26 januari weer mee aan kon sluiten op de route en daar heb ik ja op gezegd :D .

Iemand nog ideeën wat ik toch al een beetje kan doen met Gimli qua doel(en) ook? Hij liet vandaag merken dat die toch echt heel graag wat wilt doen (wilde echt samen spelen ook en uiteraard gedaan), maar voor echt te trainen vind ik hem nog te jong.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 04:27

XYaartje kun je geen hersen werk met hem doen? Zelf geen ervaring mee maar er zijn genoeg voorbeelden op internet te vinden

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:32

XYaartje simpele oefeningen als opzij voor druk, halt, meelopen en dergelijke gedurende een paar minuten is ook al heel wat voor zo’n gup. Een keer over een paar balkjes stappen, inparkeren enz.

Fleur altijd lastig dat pssm management maar zo te horen pak je het top aan.

Ik had vanmorgen een longeerles van mijn vaste juf waar we normaal dressuurles van hebben. Er zijn bij mij en bij Sanaa wat kwartjes gevallen, heel fijn. Misschien wat on-Bokt maar we hebben met touwtjes gelongeerd om madame meer haar rug los te werken en dat ging heel fijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:23

De afspraak met de fysio staat, dus 1/3e van mijn doelen is gehaald *\o/*

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:49

Wat leuk toch een 2025 topic
Probeer dit jaar wel actief mee te praten haha.

Vorig jaar had ik blijkbaar een stip gezet.

Mijn naam is Joyce en ben 31 jaar. Woon in het Noorden van het land (kop van Overijssel). Ik zeg altijd heb 2,5 paarden.
2 zijn de kosten voor mij en de halve is van mijn moeder en is onze eerste eigen paard. Met hem heb ik geen doelen, want hij is immer 27 jaar. En is denk wel met pensioen, heel af en toe pak ik hem voor een buitenritje.

Mijn paarden zijn Enya en Betsy.

Enya is een fjordenmerrie van 16 jaar. Sinds 12 juli 2012 in mijn bezit, zelf helemaal zadelmak gemaakt en opgeleid. Helaas heeft ze 2020 een peesblessure opgelopen, 2021 checklignament en 2022 ook andere kant checklignament -O- 2023 heb ik haar op rust gezet en ben ik in 2024 langzaam gaan opbouwen en gaat het heel goed *\o/* . Vind altijd wel spannend met haar pezen en als ik weer intensief gereden heb voel ik ook altijd even haar pezen. Denk dat in voorjaar nog 1 scan wil laten maken gewoon voor de zekerheid.

Betsy is een 12 jarige tinker merrie. Heb haar 26 Juni 2016 gekocht. Op 1 of andere manier ben ik altijd heel angstig geweest op haar qua rijden, geen idee hoe het komt, maar ze is wat sensibeler dan Enya. Als ik al iets been gaf stoof ze weg. In 2020 heb ik op het punt gestaan om haar te verkopen ik gunde haar iemand die niet bang was en constant handen eraan. Toen Enya geblesseerd was moest ik het met haar doen en zijn we heel erg naar elkaar gegroeid. Helaas heb ik nu weer angst voor het springen, omdat ze paar keer heeft geweigerd, ben niet eens gevallen. Het is ook alleen op ander terrein, thuis durf ik wel te springen.

Jaardoelen
* Enya wat meer gaan trainen
* Endurance wedstrijden starten
* Naar strand
* vaker naar het bos
* springangst minder

Maand januari doelen
Enya:
* 40 km rijden/wandelen ( klinkt veel maar is 10 km per week en dat doen we al)
* naar het bos gaan

Maand januari doelen
* 40 km rijden/wandelen ( doe mee met challenge met beide paarden om in Jan en feb totaal 80 km te rijden)
* Crossles (19de) met minder spanning rijden
* meer trainen met hartslagmeter voor 1e endurance wedstrijd eind maart

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding