Hebben jullie paarden een stalnaam? + naamsuggesties

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Hebben jullie paarden een stalnaam? + naamsuggesties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 22:13

Hoi iedereen,
Wij staan erg dicht bij een paard kopen. Alleen heet het paard Siffre, leuk voor op wedstrijd maar het bekt niet zo makkelijk vind ik. Dan dacht ik aan het afkorten maar dan krijg je dus Sif, net als het poetsproduct :,).
Nu vroeg ik me dus af of jullie paarden stalnamen hebben?
En of jullie leuke ideeën hebben? Het betreft een 2,5 jarige heel donkerbruine hengst die erg extravert is. Ik vond storm nog wel leuk maar die is ook best basic.
Ik ben ook wel fan van het fantasy genre dus die richting mag zeker uitgedacht worden.

Wat denken jullie?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:20

De naam veranderen brengt ongeluk. Vroeger wilde ik nog wel wat anders verzinnen, maar nu heten ze gewoon zoals het paspoort zegt. Mijn merrie heet Limoncello, dus dat wordt automatisch Limo.

Ik ben niet bijgelovig, maar neem geen enkel risico meer tegenwoordig _O-
Laatst bijgewerkt door mavantos op 04-12-24 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:20

Michel Siffre was een grotonderzoeker/avonturier.
Dus ik zou in die hoek zoeken:
Adventure, kortweg Adje, of Caveman, kortweg Cave of zo :D

Of je noemt 'm Mike (van Michel)

c_alsemgeest

Re: Hebben jullie paarden een stalnaam? + naamsuggesties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:23

Ik verander namen nooit officieel, ook sportnaam niet.
Wel hebben ze vaak een "stalnaam".
Mijn huidige heet op stal ome Cor :')

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:26

Namen verander ik inderdaad ook niet. Wel een stalnaam. Mijn shetlander heeft een ellenlange naam voor zo'n klein prutsje. :+ Dus ik noem haar Haley :D

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:30

Kelvira op t paspoort noemen we Kato en Barriana noemen we Bartje. Vind er niks mis mee om een stalnaam te hebben.

Vond deze ook nog:
Claudius Afolabi (Labi) Siffre, is een Britse singer-songwriter en dichter. Begin jaren 70 en eind jaren 80 kreeg hij een aantal hits met onder meer It Must Be Love, Watch Me, Nothing's Gonna Change en Listen To The Voices. Siffre's grootste hit was het nummer so strong. Het protestlied tegen apartheid in Zuid-Afrika bereikte in Nederland in het voorjaar van 1987 de 3e positie in de Nederlandse Top 40 en de 4e positie in de Nationale Hitparade Top 100.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:30

Bedoel je stalnaam of roepnaam?
Mijn stalnaam is Reedhill's, alleen mijn merrie is aangekocht en draagt die naam niet (heeft een andere stalnaam).
Maar doorgaans hebben alle pony's nog een roepnaam, wel afgeleid van hun eigen naam. Zo gebruiken we bijvoorbeeld voor Reedhill's Rich 'n Famous als roepnaam Richie.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:35

Mijn ponys worden gestart onder hun officiële naam. Vind ik wel zo netjes naar de fokker toe. Daarnaast hebben ze een roepnaam/ stalnaam.
Bij mijn ruintje was het zo dat hij bij aankoop al een stal en roep naam had. Dat heb ik zo gelaten, ik vond zijn roepnaam leuk.
Bij mijn oudste merrie is de roepnaam een afgeleide van haar stamboek naam ( Rory Rapunzel is Punzel geworden). Ook bij de jongste merrie ongeveer de zelfde systematiek aangehouden. F.G.Grote Veld's Mighty Love, roepnaam Maïté ( Wat een fonetische verbastering van Mighty is, maar met een leukere betekenis..vandaar)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:42

Hier is de roepnaam een verkorte versie van de paspoortnaam. Bij inschrijving voor sport wordt wel de paspoortnaam gebruikt.

Le baron van de Zilverberk noemen we dus gewoon Baron

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 22:45

Voor de duidelijkheid, ik wil de naam zeker niet officieel veranderen. Gewoon een roep/stalnaam, mijn eerste pony hadden de vorige eigenaars omgedoopt tot snowflake door de witte vlekjes op haar benen, en sophie vonden we ook maar een beetje vreemd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:53

Roepnamen veranderen wij hier wel hoor, omdat de echte volledige namen meestal niet fijn aanroepen.
Vak zijn dit afkortingen van de echte naam of lijkt het er ergens iets op.
De echte naam houden we wel op papier aan en evt op startkaart e.d.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:57

Ik heb de paspoortnaam van mijn eerste paard nooit gebruikt (Jan :+ ). Mijn tweede heette Santos maar vond ik niet passend en ik kon blijkbaar de naam in het paspoort aanpassen naar mijn eigen bedachte naam.
Ik pak overigens nooit chique wedstrijdnamen maar altijd gewoon toffe stoere namen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:59

Mel heet officieel Hoppys Flyer, roepnaam Melaine. Ik vond melaine veel te schattig klinken, maar voor de tussentijd noemde ik haar in de tussentijd maar gewoon Mel. En toen wist ze in no time wie dat was dus nja dan blijft het mel.

Maddy heet officieel Gaby, maar die heeft geen idee hoe ze heet dus die hebben we omgedoopt omdat we dat mooier vinden

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:02

Tsja, mijn super stoere Friese hengst heet officieel Tju Tju -O- Per direct heb ik hem omgedoopt tot Diablo maar eigenlijk noem ik hem Fries(je) :') Is zo gekomen bij de vorige stal: Daar was het: de merrie, de bonte en Friesje :j
De andere heet Pablo, die heet nog steeds Pablo, het zelfde is voor Tango..
En dan hebben we de kleine smurf nog. Officieel heet hij SLC count spotacular... Spook in de wandelgangen hahaha

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:08

Mijn Ulysses Lea op stamboek heeft als roepnaam Ul-Uly-Sully-PitbUly-Sul-gekke opa
Hij is 23 jaar

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:55

Waidida schreef:
Voor de duidelijkheid, ik wil de naam zeker niet officieel veranderen. Gewoon een roep/stalnaam, mijn eerste pony hadden de vorige eigenaars omgedoopt tot snowflake door de witte vlekjes op haar benen, en sophie vonden we ook maar een beetje vreemd.

Dat wordt hier gewoon Stinkebink, Apie Stinkemansie. :+

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 01:38

Het paard waar ik op rijdt heet Flow... is ook haar stalnaam. Maar voor mij heet ze toch echt Muppet :+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 02:47

Art_Ificious schreef:
Hier is de roepnaam een verkorte versie van de paspoortnaam. Bij inschrijving voor sport wordt wel de paspoortnaam gebruikt.

Le baron van de Zilverberk noemen we dus gewoon Baron

Hier idem. Red Head werd hier gewoon Red. Weet dat de vorige eigenaresse haar Ready noemde, maar dat vond ik dan weer niks :') Maar ben zelf ook heel niet creatief met dit soort dingen, dus toen het na een paar weken nog steeds ''Red'' was, vond ik het wel best :D

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 08:59

Isabel_k schreef:
Namen verander ik inderdaad ook niet. Wel een stalnaam. Mijn shetlander heeft een ellenlange naam voor zo'n klein prutsje. :+ Dus ik noem haar Haley :D

Ik ben dus nu benieuwd naar die naam.
Het is inderdaad gebruikelijk dat de shetlanders een stalnaam (beter fokkersnaam) hebben. Heeft niets met groote van het ras te maken.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 09:03

Mijn stal c.q fokkersnaam:

Beemden's Courage
De eerste helft verwijst naar de stalnaam van mijn stammoeder.
De tweede helft verwijst naar hun karakter: courage hebben zij namelijk.
De oudste is nu Séverine (Sif) v. BC
Zijn "gewoon" shetlanders maar geen sufferds eerder het tegendeel.

De voornamen kort ik wel af moet ik zeggen.
Sif, Fay, Nadier en Püncktchen(Zen)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 09:09

Al mijn pony's hebben een stalnaam/achternaam. De meeste zelf gefokt dus mijn eigen stalnaam.
Die bestaat uit een samenvoegsel van mijn naam en die van mijn 1e pony, Dennis en Ciska word Denci.

Roepnaam is gewoon een korte versie er van.
Op wedstrijd verschijnen ze wel onder hun volledige naam.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 09:54

mavantos schreef:
De naam veranderen brengt ongeluk. Vroeger wilde ik nog wel wat anders verzinnen, maar nu heten ze gewoon zoals het paspoort zegt. Mijn merrie heet Limoncello, dus dat wordt automatisch Limo.

Ik ben niet bijgelovig, maar neem geen enkel risico meer tegenwoordig _O-

Haha eens. Maar ook dat je geen namen moet geven waarvan je niet wilt dat het uitkomt. Dus ik zou een paard geen explosion of duivel oid noemen.

Roepnamen verzin ik zodra het dier op stal staat. Je hebt vanzelf iets wat bij ze past en fijn roept. Ik geloof niet zo in vooraf een naam verzinnen. Hier is het gewoon een verkorte versie van stamboomnaam, past ook nog eens perfect bij het paard. De vorige werd Beeb, omdat het echt nog een baby was qua gedrag, terwijl zijn stamboomnaam Zilverado was.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:00

Mijn eerste associatie met Sif was de Noorse godin "Sif", van aarde, graan en vruchtbaarheid (al heb jij een hengst natuurlijk :Y) ). Ik vond het een leuke, maar ik snap dat als je in plaats daarvan aan Cif denkt dat dat minder is :+

Ik heb een keer een naam veranderd, van Aila naar Elfin. De naam Aila had haar zoveel ongeluk gebracht. En verder hebben al onze paarden gewoon "koosnamen" gehad.

Een Arabier met de naam Shahazai (want dat bekt zo lekker), was voor ons Smurf. Mijn Draver Barca Star heet in het dagelijks leven Barca, of Babbus. Ijslander Sölvi was Snuf, en ga zo maar door.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:34

Mijn jonkie heet officieel Marije. Maar aan die naam heb ik in mijn jeugd slechte herinneringen. Dus dat is Madelief geworden. Maar roep vaak Mief, Mieffie, Miefje of Moppie :')
Laatst bijgewerkt door MyChoice op 05-12-24 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:35

Ik verander de paspoort naam nooit, maar heb wel stalnamen en roepnamen.

1) Vigilant Slottie > Vichi > Boevenkop (ingeslapen btw)
2) Baila (met een heleboel cijfers) > Prinses (tevens haar roepnaam)

Grappig is dat beide paarden heel goed op hun roepnaam reageren maar echt WHOOPS lijken te denken als ik hun echte naam gebruik.