karakter bepalen aan de hand van het hoofd van een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

karakter bepalen aan de hand van het hoofd van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 11:33

Hoi allemaal,
Dit lijkt misschien een gekke vraag maar nu ben ik wel benieuwd. Vroeger las ik weleens heartland boeken als klein pennymeisje. Daarin stond in één van de exemplaren dat ze zogezegd het karakter van een paard konden inschatten aan hoe het hoofd gevormd was. Bijvoorbeeld: recht hoofd is heel stabiel, deuk in de neus is heet, convex hoofd is erg rustig en leergierig.
Nu geloof ik er niet echt in maar laatst kwam ik iets tegen over kruinlezen bji paarden. Dat meerdere kruinen zouden wijzen op een moeilijker paard.
Ik kwam ook iets tegen over een scan van de iris waardoor je dan dingen kan vinden die je misschien niet wist.
Dit zijn nu 2 verschillende manieren, maar wat denken jullie, kan je aan het hoofd/gezicht/uitstraling/oog van een paard inschatten wat voor karakter die heeft? Ik ga er niks mee doen maar ben erg benieuwd.

DubbelFun

Re: karakter bepalen aan de hand van het hoofd van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:37

Ik denk dat wij mensen dan vooral iets zien wat we wíllen zien en daar zelf de bevestiging bij zoeken. Als er bijv. wetenschappelijk onderbouwd onderzoek gedaan zou worden naar de karaktereigenschappen van 100 paarden met 3 kruintjes op het voorhoofd dat daar zéker geen eensluidend antwoord op zou komen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 11:43

DubbelFun schreef:
Ik denk dat wij mensen dan vooral iets zien wat we wíllen zien en daar zelf de bevestiging bij zoeken. Als er bijv. wetenschappelijk onderbouwd onderzoek gedaan zou worden naar de karaktereigenschappen van 100 paarden met 3 kruintjes op het voorhoofd dat daar zéker geen eensluidend antwoord op zou komen.

Nee dat denk ik ook wel. De vorm van het hoofd lijkt mij ook meer aan te sluiten bij bepaalde rassen, Arabieren zijn vaak iets heter, paarden met convexe hoofden (ik denk aan Iberische paarden) zijn vaak heel slim. Maar dat maakt natuurlijk niet dat elk paard zo is

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:10

Heel grof gezien wel ja.. een bepaalde hoofdvorm past weer bij bepaalde rassen, en het ene ras is wat eigenwijzer of heter dan het ander. Dat kun je naar alle dieren doortrekken. Een hond met een lange, spitse snuit is waarschijnlijk eigenwijs en heeft een sterk jachtinstinct. Dat komt niet door de neus maar doordat er windhond in zit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:33

8nnemiek schreef:
Heel grof gezien wel ja.. een bepaalde hoofdvorm past weer bij bepaalde rassen, en het ene ras is wat eigenwijzer of heter dan het ander. Dat kun je naar alle dieren doortrekken. Een hond met een lange, spitse snuit is waarschijnlijk eigenwijs en heeft een sterk jachtinstinct. Dat komt niet door de neus maar doordat er windhond in zit.

Ja dit.

Maar elk ras, en hoofd-vorm, heeft relaxte en hete individuen. Er zijn immers hete fjorden en relaxte Engelse volbloedem..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:20

Iris scan gaat meer over gezondheid volgens mij, heb dat zelf weleens gedaan en daar kwamen wel interessante en kloppende dingen uit.

https://www.horses.nl/articles/karakter ... ruinlezen/

Dit gaat over kruinlezen van Linda Tellington Jones.

Ik heb nu een paard met twee kruinen naast elkaar en de beschrijving klopt wel.

Maar of dat komt omdat de beschrijving algemeen is, of dat het echt door de kruinen komt dat durf ik niet te zeggen haha.

Hoofdvorm heeft er volgens mij helemaal niks mee te maken behalve wat 8nnemiek zegt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:35

Mwa. Imo valt dat onder dezelfde noemer als "wil je herrie, koop een vos-merrie".
Er zullen vos merrie's zijn die herrie kunnen geven - maar eender welke andere kleur ook :+ Er zijn ook vos merrie's die geen herrie schoppen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:44

LWDaisy schreef:
Mwa. Imo valt dat onder dezelfde noemer als "wil je herrie, koop een vos-merrie".
Er zullen vos merrie's zijn die herrie kunnen geven - maar eender welke andere kleur ook :+ Er zijn ook vos merrie's die geen herrie schoppen.

Net zoals men zegt dat roodharige mensen heel temperamentvol zouden zijn. En blonde vrouwen dom. Dit zijn algemeenheden. Veel van deze ideeen komen uit Engeland waar ze altijd veel paarden hadden, of ook van zigeuners.Het is een beetje bijgeloof maar er kan wel iets inzitten aangezien sommige rassen bepaalde uiterlijke kenmerken hebben zoals inderdaad de "dish" bij Arabische paarden. Verder is het natuurlijk zo dat een paard, net als een mens, een "gezicht" heeft waar je iets aan kunt afleiden over het karakter.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 13:47

anjali schreef:
LWDaisy schreef:

Net zoals men zegt dat roodharige mensen heel temperamentvol zouden zijn. En blonde vrouwen dom. Dit zijn algemeenheden. Veel van deze ideeen komen uit Engeland waar ze altijd veel paarden hadden, of ook van zigeuners.Het is een beetje bijgeloof maar er kan wel iets inzitten aangezien sommige rassen bepaalde uiterlijke kenmerken hebben zoals inderdaad de "dish" bij Arabische paarden. Verder is het natuurlijk zo dat een paard, net als een mens, een "gezicht" heeft waar je iets aan kunt afleiden over het karakter.

Klopt, ik denk wel dat je bij sommige paarden aan de manier van kijken iets kan afleiden. Zo zijn er bv met een erg zacht oog en er zijn er ook van wie je meteen denkt dat ze temperamentvol zijn. Maar meestal gaat dit dan samen met hoe het paard zich houdt en gedraagt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:59

Ik ken het ook van het aantal kruintjes wat een paard op z'n voorhoofd heeft.
Één kruintje is een ongecompliceerd paard met een eenvoudig karakter zeg maar.
Drie kruintjes is een meer gecompliceerd paard, zo'n paard met een flinke gebruiksaanwijzing.
En 2 kruintjes zal er wel iets tussen in zitten.

Dit heb ik toen gehoord van een paarden tandarts die bij ons kwam. Ze had een paar jaar in Amerika gestudeerd en daar had ze dat geleerd.
En in haar werk waar ze met veel paarden te maken had, kwam ze erachter dat het meestal wel klopte

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:49

Mijn dierenarts had het ook over die kruinen, geleerd van een DA in Amerika en volgens haar klopte het altijd.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:32

Goed plan, zullen we dat ook bij mensen gaan doen ? /S
Ook eigenschappen van mensen kun je goed bij rassen toepassen ( NOT).

Paarden zijn net mensen, elk zijn eigen karakter. Dat je aan de houding, spierspanning , de manier waarop het dier kijkt iets kan zien ..... absoluut. Maar dat zie je bij mensen ook.

Ook dan kan je nog verrast worden. Die stoer kijkende ruin heeft een klein hartje en is bang voor bakkabouters, en die introverte merrie is heel stoer zodra er een cross voor haar neus staat.

Ik ben niet zo dol op dit soort therorien , juist omdat ze vroeger ook voor mensen werden gebruikt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 18:06

Ik werd eens benieuwd naar aanleiding van de kruinentheorie: onze ruin heeft er 2, kan ik me in vinden, hij is zeker niet de makkelijkste maar wel betrouwbaar. Mijn merrie had er eentje, maar die zou ik nu absoluut niet makkelijk noemen. Nu staat er ook bij dat als ze zich vijandig gedragen, ze dan mishandeld zijn in het verleden. We denken wel dat dat zo is, maar goed, ik merk wel dat er bij elke variatie 2 karaktertrekken zijn. Dus: ja hij is makkelijk en als hij dat niet is dan is die mishandeld. 2 kruinen wil zeggen dat ze moeilijker zijn maar niet bij ijslanders.
Ik zou er zeker niet op vertrouwen maar het is wel een leuk weetje

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:09

Mijn vorige zat vol met kruinen, was het liefste en makkelijkste paard ooit :+ in het midden 2, bij zijn oren en voerpluk meerdere.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:30

Goh, mijn paard heeft echt twee hele verschillende 'gezichten', zou ze een split personality hebben? :))

Haar 'mooie' en lieve kant, ik krijg als ze haar zo zien vaak te horen dat ze zo'n rustgevende en open blik heeft:

En haar crazy kant. Ze heeft hier een wit oog waar ze ontzettend intimiderend, bitchy en verschrikt mee kan kijken. Ik vind 't prachtig en het past haar zó goed want ze is heel lief maar ook echt knettergek, gevoelig en snel op d'r teentjes getrapt. Mensen zijn hierdoor vaak wat bang van haar, want ze ziet er heel boos of bang uit, vooral als ze echt haar oog helemaal open heeft als ze iets interessants ziet :+

Ik vind 't zelf een beetje onzin, netzoals de theorie met kruinen of vos merries. Dan moet ik toegeven dat ik veel 'typische' vosmerries ken, maar die van mij is dus net een vosmerrie in een bruine verpakking en zo ken ik er nog wel een paar in verschillende kleuren, of juist hele lieve en knuffelige vosmerries. Overigens ben ik echt een merriemens en hoe gekker ze zijn, hoe beter ik er over het algemeen mee overweg kan en heb ik het idee dat mensen merries vaak gewoon niet goed begrijpen en daar niet mee om kunnen gaan. De mijne heeft daarbij ook 1 kruin, ik zou niet zeggen dat ze een lastig paard is, maar er zit wel een gebruiksaanwijzing op en ze weet heel goed hoe ze met mensen kan spelen om zo haar zin te krijgen. Ze is dan ook wel een flesveulen wat een groot deel van haar (voor velen ongewenst) gedrag heeft veroorzaakt, ik denk zelf dat hoe het paard opgroeit meer impact heeft dan welke kleur ze hebben of hoeveel kruinen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:32

En kruintjes schuin onder elkaar was weer anders dan recht en of ze links of recht draaiend waren.
Heeft iemand me toen ook eens doorgestuurd van mijn paarden toen, maar weet het niet meer helemaal.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:09

Was er niet een met … en vale zijn donderstralen.
Iedere vos heeft een steekje los.

Het aantal kruintjes is indd ook een theorie.

Denk dat het net zo vaak wel als niet klopt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:54

Ik heb werkelijk de braafste vos die er maar bestaat. Niets krijgt die gek.

Ik heb wel een wat gevoeligere merrie met 5 kruintjes op haar voorhoofd en een kruin op haar hals. Ze is wel mega lief, slim en aanhankelijk.

Er loopt een hypere maar bomproof en brave arabier. Niks gevoeligs aan verder.

Ik heb een veulen uit de kruintjes merrie met mensenogen en veel kruintjes. Liefste dier wat er bestaat. Super leergierig en mak geboren.

Mijn shetlander daarintegen is de duivel in een snoezig pakje. Super lief sjiek hoofdje en grote ogen, maar oh wat een mieter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:09

Eleeke schreef:

<knip>

Ik ben niet zo dol op dit soort therorien , juist omdat ze vroeger ook voor mensen werden gebruikt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fysionomie
Vooral Lombroso was berucht met z'n uitwerking van deze theorie. Idd niet zo'n goed idee...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:11

Klaus Hempfling heeft een boek geschreven dat 'Paardenpersoonlijkheden' heet.
Hij categoriseert paarden op basis van bepaald gedrag, maar eigenlijk ook op basis van uiterlijke kenmerken (vorm hoofd, lichaamsbouw). En zo brengt hij bepaalde rassen dus ook onder in de categorie van een bepaalde persoonlijkheid.

https://www.allesoverpaardenruiter.nl/p ... hempfling/

Ik heb het boek, maar ik vind het zelf nogal 'zweverig'.
Zoals bij de commentaar onder bovenstaande link ook vermeld staat : je moet al Hempling zélf zijn, om het goed te snappen :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:14

Ibbel schreef:
Eleeke schreef:

<knip>

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fysionomie
Vooral Lombroso was berucht met z'n uitwerking van deze theorie. Idd niet zo'n goed idee...

https://innerqi.nl/gelaatkunde-jouw-kar ... skenmerken

Geen idee of gelaatkunde daar weer uit voort is gekomen.
Maar dat deed een collega van mij toen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:11

Ik denk niet dat je dit helemaal met mensen kan vergelijken. Bij (huis)dieren heb je namelijk een rassenstandaard waar naartoe gefokt wordt, en een rassenstandaard kijkt zowel naar uiterlijk als karakter. Het is bij dieren dus helemaal niet gek dat een bepaald ras ook vaker een zelfde karakter heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:13

Piekosjj schreef:
Goh, mijn paard heeft echt twee hele verschillende 'gezichten', zou ze een split personality hebben? :))

Same :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:21

@Duopenotti: Die "gelaatkunde"voor mensen herken ik eerlijk gezegd vrijwel niets in. Bij mannen kijk ik wel naar de mond en lippen om daar iets aan af te lezen. Bij vrouwen heeft dat tegenwoordig niet veel zin omdat die heel vaak hun lippen met "fillers" hebben laten behandelen. Door al die ingrijpende cosmetische ingrepen zal de "gelaatkunde" toch moeilijker worden.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:45

anjali schreef:
@Duopenotti: Die "gelaatkunde"voor mensen herken ik eerlijk gezegd vrijwel niets in. Bij mannen kijk ik wel naar de mond en lippen om daar iets aan af te lezen. Bij vrouwen heeft dat tegenwoordig niet veel zin omdat die heel vaak hun lippen met "fillers" hebben laten behandelen. Door al die ingrijpende cosmetische ingrepen zal de "gelaatkunde" toch moeilijker worden.

Lekker overdreven weer :') Veruit het overgrote deel van de vrouwen heeft geen lipfillers hoor.