Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelFun schreef:Ik denk dat wij mensen dan vooral iets zien wat we wíllen zien en daar zelf de bevestiging bij zoeken. Als er bijv. wetenschappelijk onderbouwd onderzoek gedaan zou worden naar de karaktereigenschappen van 100 paarden met 3 kruintjes op het voorhoofd dat daar zéker geen eensluidend antwoord op zou komen.
8nnemiek schreef:Heel grof gezien wel ja.. een bepaalde hoofdvorm past weer bij bepaalde rassen, en het ene ras is wat eigenwijzer of heter dan het ander. Dat kun je naar alle dieren doortrekken. Een hond met een lange, spitse snuit is waarschijnlijk eigenwijs en heeft een sterk jachtinstinct. Dat komt niet door de neus maar doordat er windhond in zit.
LWDaisy schreef:Mwa. Imo valt dat onder dezelfde noemer als "wil je herrie, koop een vos-merrie".
Er zullen vos merrie's zijn die herrie kunnen geven - maar eender welke andere kleur ookEr zijn ook vos merrie's die geen herrie schoppen.
anjali schreef:LWDaisy schreef:Mwa. Imo valt dat onder dezelfde noemer als "wil je herrie, koop een vos-merrie".
Er zullen vos merrie's zijn die herrie kunnen geven - maar eender welke andere kleur ookEr zijn ook vos merrie's die geen herrie schoppen.
Net zoals men zegt dat roodharige mensen heel temperamentvol zouden zijn. En blonde vrouwen dom. Dit zijn algemeenheden. Veel van deze ideeen komen uit Engeland waar ze altijd veel paarden hadden, of ook van zigeuners.Het is een beetje bijgeloof maar er kan wel iets inzitten aangezien sommige rassen bepaalde uiterlijke kenmerken hebben zoals inderdaad de "dish" bij Arabische paarden. Verder is het natuurlijk zo dat een paard, net als een mens, een "gezicht" heeft waar je iets aan kunt afleiden over het karakter.
Eleeke schreef:Goed plan, zullen we dat ook bij mensen gaan doen ? /S
Ook eigenschappen van mensen kun je goed bij rassen toepassen ( NOT).
<knip>
Ik ben niet zo dol op dit soort therorien , juist omdat ze vroeger ook voor mensen werden gebruikt.
Ibbel schreef:Eleeke schreef:Goed plan, zullen we dat ook bij mensen gaan doen ? /S
Ook eigenschappen van mensen kun je goed bij rassen toepassen ( NOT).
<knip>
Ik ben niet zo dol op dit soort therorien , juist omdat ze vroeger ook voor mensen werden gebruikt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fysionomie
Vooral Lombroso was berucht met z'n uitwerking van deze theorie. Idd niet zo'n goed idee...
anjali schreef:@Duopenotti: Die "gelaatkunde"voor mensen herken ik eerlijk gezegd vrijwel niets in. Bij mannen kijk ik wel naar de mond en lippen om daar iets aan af te lezen. Bij vrouwen heeft dat tegenwoordig niet veel zin omdat die heel vaak hun lippen met "fillers" hebben laten behandelen. Door al die ingrijpende cosmetische ingrepen zal de "gelaatkunde" toch moeilijker worden.