Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 13:12

Ik zal proberen dit een niet al te lang verhaal te laten worden. Na 26 jaar een eigen paard is daar helaas 5 maanden geleden een einde aan gekomen wegens het in moeten laten slapen van mijn allerliefste vriendinnetje.

Nu is het een maand geleden toch weer begonnen te kriebelen om een nieuw paard te kopen, maar helaas loop ik tegen wat dingen aan waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee moet.

Al jaren is het in deze omgeving niet makkelijk qua stalling, de afgelopen 4 jaar heb ik mijn paard in eigen beheer kunnen houden (samen met iemand anders zodat we de zorg konden verdelen) en dat was echt heel fijn, alles zelf kunnen bepalen en doen heeft heel veel voordelen, zeker omdat mijn paard wegens medische redenen toch wel extra zorg nodig had en dit allemaal afgestemd kon worden door deze manier van houden. Helaas was dit huurgrond en is deze grond recent verkocht en kan ik met een nieuw paard hier dus niet meer terecht.

En daar begint dus eigenlijk datgene waar dit topic over gaat. Ik denk dat ik wel 30+ aan stallingen heb gezien en het is overal wat, en ik snap dat dat in zekere zin ook logisch is, maar in veel gevallen is in mijn ogen zelfs de basis gewoon niet voor elkaar. En misschien liggen mijn eisen wat hoog en ik begrijp dat het voor pensionhouders qua tijd, geld etc allemaal best pittig is. Maar inmiddels ben ik dus op het punt om te overwegen te stoppen met de zoektocht. Zowel qua stalling als qua paard. En dit doet me ontzettend veel verdriet. De afgelopen maanden zonder paard waren niet fijn, ik mis het bezig zijn ontzettend, ik word erg prikkelbaar, weet niet wat te doen in mijn vrije tijd, maar weet helaas ook geen oplossing. Het laatse wat ik wil is een paard aanschaffen en van plek naar plek hoppen, sommige mensen geven aan dat ik consessies moet doen, maar ik weet dat als mijn paard niet goed staat naar mijn idee mij dat ook alleen maar onrust/stress geeft.

Wie herkent hier iets in en wat zijn jullie adviezen? Misschien helpt me dat om een beslissing te kunnen maken.

Persevero

Re: Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:22

Misschien kun je zat dingen delen waar je tegenaan loopt met pensionstalling. Wellicht dat het perspectief van een ander wat kan helpen.
En tja als je weet dat het jou is de weg gaat zitten, en je er zelfs stress van hebt. Dan is het misschien geen slecht keuze om geen paarden meer te nemen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:33

Ik herken jouw verhaal wel. Ik heb mijn paard op een stal gehad waar de stalhouder zijn jonge hengst zonder mijn medeweten bij mijn merrie liet en dus had ik in 2008 een kerstveulen bij mijn sportpaard lopen.
Toen 3 jaar op een plek gestaan waar ze van 6 pensionstallen naar 12 en toen na 16 gingen en van de 1 op de andere dag werd er gezegd dat ze geen paarden meer buiten zouden zetten. En tja, dan werk je en ben je 12 uur per dag van huis, dus moest met spoed naar wat anders. Het was goed, maar ineens kon er niet meer aan mijn behoefte voldaan worden.

De stal waar ik toen naartoe ging zag er super mooi uit, binnenbak er bij, minstens 4 uur per dag naar buiten in de winter, in de zomer 7*24. Klonk super, maar helaas, die weidegang was stripbegrazing en voor mijn 2 paarden te weinig. De onbeperkt hooi en strogebruik was gebaseerd op de behoeften van ponies en ineens werd er een rooster gemaakt met paddocks schoonmaken, iets waar je niet voor getekend had met contract, het was er ineens. Nu is het niet dat ik niets wil doen, maar dat rooster was gemaakt zonder enig overleg en net op de dagen dat ik niet kon. Ook kon de stalhouder niet rekenen, ik had 2 paarden in pension, dus dat ik dan voor 2 personen geroosterd wordt, ok. Maar iedereen stond er 1 keer per week op met 2 personen, behalve ik, ik stond er 2 keer per week op in m'n eentje. Dus ik moest voor 4 personen het werk gaan doen. En omdat ik dus niet met iemand anders stond was onderling ruilen of afspreken ook niet te doen en het toppunt was dat er ineens privelessen gegeven gingen worden door een instructeur die de stalhouder goed vond. Je mocht geen eigen instructeur meenemen en je had een contract ondertekend dat de faciliteiten niet exclusief tot je beschikking stonden. Maar men verwachtte wel dat ik niet ging rijden in de bak als er privelessen waren en dat was 2 avonden in de week. Op andere tijdstippen rijden was voor mij niet mogelijk en contractueel mocht het gewoon. Ik heb toen de stalhouder verteld dat als ik die 2 avonden niet mocht rijden dat ik dan de kosten voor bakhuur 10km verderop ging doorberekenen aan hem inclusief brandstof en dat ik dan op 2 andere avonden de bak een uur voor mezelf alleen wilde hebben om te trainen. Gelijke monniken, gelijke kappen immers. Dus ik zou dan 100 euro in de maand minder betalen en 2 uren per week de bak voor mezelf op de avonden dat het mij dan uitkwam, want ook al nam ik geen les, als een ander de bak ineens alleen mag hebben, dan heb ik die rechten ook. Daar ging de stalhouder niet mee akkoord en dus kon ik zoals contractueel was afgesproken gewoon blijven rijden als het mij uitkwam tussen die privelessen door. Maar ik was er wel wat klaar mee.
Na 10 maanden ben ik weggegaan. Het zag er super mooi uit, maar ondanks een contract werden afspraken geschonden of niet nagekomen.
Ik heb toen gezegd van ik verhuis m'n paarden weer, maar wil er NIET meer dagelijks naartoe hoeven.

Ik sta nu al 14 jaar op dezelfde plek. En natuurlijk zijn er dingen die ik anders zou doen, maar m'n paard is er gelukkig. Het 2e paard heb ik wel moeten verkopen helaas omdat het financieel niet haalbaar was. Maar er is eigenlijk nooit discussie over de belangrijkste dingen en de buitenbak is ook nu gewoon geheel droog.

Dus wat ik je als advies mee kan geven:
-Er is altijd wat, maar er zijn echt wel plekken waar je paard en jij gelukkig kunnen zijn.
-En iets wat er mooi uitziet hoeft niet goed te zijn.
-Concessies zul je moeten doen. Waar ik nu sta was er bijvoorbeeld nog een stuk met prikkeldraad op de grond. Ik heb dat zelf weggehaald. Bakonderhoud wordt niet gedaan, dat doe ik dus ook zelf. Uitmesten zou ik niet hoeven doen, maar ik haal toch elk weekend de stal leeg en doe de paarden van de pensionhouder dan ook. Zij halen er wel wat uit, maar toch wordt het wat smerig. In overleg is dit nu de balans die we al zeker 12 jaar hebben. En het werkt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:35

Ik herken het. Ik heb jaren buikpijn gehad van stallingen waarbij ik het welzijn van mijn paard niet goed geborgd vond. Zoeken, zoeken, zoeken en dan 30 minuten autorijden vanaf huis nog steeds niet echt goed staan. De laatste stalling was goed wat betreft haar welzijn gelukkig, maar veel regeltjes en gekonkel waardoor ik het zelf niet fijn vond (maar dat nam ik maar op de koop toe).

Ik ben daar gelukkig helemaal vanaf want ik ben verhuisd naar een plek waar ik het kon betalen om aan huis genoeg ruimte te hebben. Het is veel werk soms maar ik zou het echt nooit meer anders willen. Mijn paard de vrijheid en het paardwaardige leven dat ik haar altijd zo gunde en geen gezeik meer voor mij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:35

Waar is degene waar je in eigen beheer mee stond heen gegaan? Als je daar 4 jaar mee op 1 lijn hebt gezeten, heeft diegene mogelijk dezelfde voorwaarden als jij.

En waar is 'deze omgeving'? Misschien dat er hier mensen zijn die nog plekken weten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:39

Misschien is een bijrijdpaard een (tijdelijke) oplossing zodat je dingen wat makkelijker naast je neer kunt leggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:48

DubbelFun schreef:
Misschien is een bijrijdpaard een (tijdelijke) oplossing zodat je dingen wat makkelijker naast je neer kunt leggen.

Deze gedachte had ik ook. Is bijrijden momenteel een optie.

En ja wat is er niet goed aan de stallen?
Nergens is het perfect. Zelfs thuis niet.

Maar wat zijn je minimale eisen waar je gewoon nooit aan wilt inleveren.
En kijk dan of dat ook echt paard noodzakelijk is of een soort van dat zou fijn zijn als het kan. Maar paard heeft het ook goed zonder.

En ja ik denk dat er regio's zijn waar het moeilijk is. Waar ik persoonlijk geen paard zou hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:54

Heel herkenbaar. Het wordt steeds moeilijker om een stalling te vinden die goed is voor je paard en voor jou ook nog draaglijk. Nu zijn er die wolven- problemen ook nog bijgekomen waardoor iets met veel buiten zonder goed afgesloten dichte stallen ook niet veilig meer is. Als mijn oudje zou overlijden dan koop ik geen nieuwe meer.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 14:03

Bedankt voor de reacties dusver.

De dingen waar ik echt geen consessies op wil doen, zijn dagelijks minimaal 8 uur naar buiten, liefst meer of 24/7 buiten maar met voldoende droge plekken, goede schuilmogelijkheid en een goede droge ligplek (vooral een droge ligplek blijkt een dingetje). In beide gevallen veel/onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer. Voor de rest is er veel bespreekbaar. Maar dit vind ik echt het minimale aan basis. Omgeving Zutphen is de omgeving waar ik zoek.

Bijrijdpaard heb ik kort geprobeerd, maar is niet mijn ding, ik wil graag echt een band aangaan met een paard en met een paard van een ander vind ik dat lastig. Mijn vorige stalgenootje is ook zoekende, maar wil graag een plekje echt voor haarzelf.

Stoppen is een optie die ik overweeg, maar ik denk dat ik daar ook niet gelukkiger van word.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 14:06

Anjali, dat is dus ook wat ik zei voor en de eerste periode nadat mijn paard overleed. Maar ik ben gewoon mezelf niet meer, ging 2x daags naar stal, gemiddeld tussen de 3-5 uur per dag, het was gewoon mijn manier van leven en dat is allemaal weggevallen. Ik heb ook geen andere dingen waar ik mijn plezier uit kan halen en mijn eitje in kwijt kan. Dus buiten het gemis van een paard is mijn hele dagritme anders en kan ik daar nog geen rust in vinden.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:07

Zo onwijs herkenbaar en dus ook de reden dat ik niet meer voor een eigen paard ga.

Ook de enorm hoge kosten spelen een rol.
Tegenwoordig is het “normaal” om minimaal 500,- + te betalen maar mag je niet verwachten dat je paard dan minimaal 8u buiten staan (en tuurlijk snap ik dat het nu pas tegen 8u licht wordt en om 17u al donker wordt ze wat korter buiten staan) en sowieso op een plek waar ze EN de benen kunnen strekken EN hooi bijgevoerd krijgen ….

Omgeving Ermelo lijkt zo mooi maar bied dit helaas ook niet

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 14:10

Grappig Daf, dat is de regio waar ik vandaan kom en voor mijn gevoel was het daar een stuk makkelijker. Maar ik denk dat er inderdaad in de laatste 5 jaar veel veranderd is qua stallingplekjes, mede door alle stijgende kosten ook.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:11

Gambler21 schreef:
Anjali, dat is dus ook wat ik zei voor en de eerste periode nadat mijn paard overleed. Maar ik ben gewoon mezelf niet meer, ging 2x daags naar stal, gemiddeld tussen de 3-5 uur per dag, het was gewoon mijn manier van leven en dat is allemaal weggevallen. Ik heb ook geen andere dingen waar ik mijn plezier uit kan halen en mijn eitje in kwijt kan. Dus buiten het gemis van een paard is mijn hele dagritme anders en kan ik daar nog geen rust in vinden.

Ik denk dat het een afweging zal worden:
- geef je het op en ga je andere manieren van ontspanning zoeken
- blijf je zoeken naar een goede plek in je huidige regio (met een grotere afstand)
- ga je zoeken elders in het land en als je daar echt geschikte stallen vindt, wil en kun je daar dan naartoe verhuizen

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:16

Gambler21 schreef:
Grappig Daf, dat is de regio waar ik vandaan kom en voor mijn gevoel was het daar een stuk makkelijker. Maar ik denk dat er inderdaad in de laatste 5 jaar veel veranderd is qua stallingplekjes, mede door alle stijgende kosten ook.

Ik dacht je Bokt naam al te herkennen maar niet persoonlijk

Mocht je nog ideeën hebben hoor ik het graag.

Mijn laatste plek is helaas gestopt met het aannemen van nieuw, puur om de prijsstijgingen (particulier) en het niet meer kunnen verantwoorden bijna naar de eigenaren. Die was perfect en vorig jr juni ben ik daar gestopt na inslapen paard op 250,- all in

Dat vind je nu nergens meer. En nogmaals ik snap de prijsstijgingen maar ik vind het niet normaal dat alles ten koste gaat van de zorg …. En vooral het paard waardig houden van ….

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:25

Ik heb mijn beide pony's op een hele fijne, particuliere, plek staan. Wanneer dat niet meer zou kunnen weet ik ook niet waar ik met ze heen moet.
Ook hier in noord Drenthe, op zandgrond, is meer dan 4 uur pd buiten en kwalitatief goed voer en goede zorg bijna niet meer te vinden. Intriest.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:27

Gambler21 schreef:
De dingen waar ik echt geen consessies op wil doen, zijn dagelijks minimaal 8 uur naar buiten, liefst meer of 24/7 buiten maar met voldoende droge plekken, goede schuilmogelijkheid en een goede droge ligplek (vooral een droge ligplek blijkt een dingetje). In beide gevallen veel/onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer. Voor de rest is er veel bespreekbaar. Maar dit vind ik echt het minimale aan basis. Omgeving Zutphen is de omgeving waar ik zoek.

Ik heb geen oplossing voor je. Maar vind dit wel normale eisen die ik ook zou stellen. Als dit niet zou lukken, zou ik ook geen paarden meer houden.

Tenzij je eisen dan in de praktijk worden: er mag nooit een modder plekje zijn en hooi mag alleen van onbemest land zijn en niet verpakt en handmatig..... (of vul andere heeeeeel specifieke eisen in). Want dan wordt het een situatie die niet snel meer in de praktijk mogelijk is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:28

Het is hier ook heel erg lastig, weinig ruimte, veel stallen verdwijnen, hoge kosten, teveel binnen vaak…
Wij staan nu op een fijne doe het zelf plek met onze paarden die mogelijk ook gaan stoppen en wat dan…
Alles is vol, meer binnen, hogere kosten, verder van huis, weinig buitenrij mogelijkheden…
Het wordt inderdaad echt steeds ingewikkelder en kostbaarder.

Ik denk dat je als je in deze tijd je paarden ergens in pension moet zetten je altijd wel ergens op moet inleveren en dan wordt het de keuze waarop en is het dan voor het paard en/of voor jezelf nog eerlijk…

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:31

Hier precies hetzelfde issue: ik sta nu particulier dhz 24/7 buiten, met goed onbeperkt hooi.
Mocht ik hier weg moeten, dan is het voor mij ook klaar. En ook om die reden komt er na mijn huidige merrie geen eigen paard meer voor mij.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 14:38

Ik ben dus niet de enige die dit zo ervaart/voelt. Eigenlijk heel triest om dat te lezen.

Naar mijn eigen idee heb ik geen bizarre eisen, maar ik vind de basis van veel buiten en veel ruwvoer wel belangrijk. Onverpakt heeft zeker de voorkeur, maar als de rest van de basis op orde is, is verpakt hooi/voordroog een consessie die ik best wil doen. En er mag best wat modder zijn, maar als de enige droge plekken verharde stukken zijn van 10m2 en een schuilstal van 6x3 voor een groep van 6 of nog meer paarden dan gaat er in mijn ogen iets niet goed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:39

Nee zeker geen hoge eisen. Maar idd heel basic wat elk paard zou moeten hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:48

Ik vind dat ook echt basic eisen, maar juist die eisen zijn heel lastig…
Veel buiten met redelijk droge voeten en voldoende ruwvoer…
Nog moeijker te vinden dan voor jezelf een mooie binnenbak…

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:33

Grootste kans van slagen: de stal eigenaar zelf is een fanatieke ruiter/ amazone.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:43

Nico12 schreef:
Grootste kans van slagen: de stal eigenaar zelf is een fanatieke ruiter/ amazone.

Dat is niet mijn ervaring, helaas.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:50

Ik herken je overwegingen ook wel hoor. De stal waar mijn paarden staan heeft in principe alles wat jij (en ik ;) ) als basiseisen zien. Hoogstens kan een droge ligplek wat lastig worden in de erg natte periodes.

Een plek met veel faciliteiten voor de ruiter is inderdaad makkelijker te vinden soms.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:51

Nico12 schreef:

Dan moet je wel dezelfde gedachtengang hebben mbt het houden van

Of de paarden van de staleigenaar hebben “alles” en de klant niet