Ik moet weg omdat instructrice heeft gelogen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

Ik moet weg omdat instructrice heeft gelogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 20:06

Goeienavond...
Een paar avonden na het vreselijke nieuws durf ik het wel hier te plaatsen. Ik reed 7 jaar bij een manege in dit dorp en altijd met plezier.
Nu heb ik 3x een les van een voor mij nieuwe instructrice gehad (E). En dat ging helemaal mis. Rondom hoeven uitkrabben had ik de deal dat ik dat niet deed, dat doet teveel pijn. En opstappen mocht op een houten muurtje. Ineens biij les 1 werd het een enorme discussie over de hoeven en bij les 2 over het muurtje, ik moest maar via een wankel krukje. Dat liep heel moeilijk en er ging een pijnscheut door me heen. Toen zei ze "nou niet gaan huilen". Hier ben ik onder druk van mijn begeleiders op teruggekomen, veel later bleek ze te bedoelen dat een krukje geen tranen waard waren. Toen ik bij les 3 terugkwam op de pijn bij het krukje, werd ze boos en begon ze een relaas over dat het voor haar ook leuk moest zijn. Ik zei dat we nu alles wel duidelijk hadden. En (wist ze al) dat het door mijn autisme nog even wennen zou zijn. Ik doe mijn best. Toen leek het prima. De les was fijn. En E leek okee.

Na deze les was ik van plan voor een halfjaar te stoppen. Mijn "sponsor" kan het geld goed gebruiken en ik wilde al een pauze, maar nu helemaal.
Zo ver kwam het helaas niet, want op woensdavavond ca 21u kreeg ik een mail van de eigenaar dat ik continu opmerkingen zou hebben gemaakt die ver beneden de maat waren. Maar dat klopte helemaal niet! E heeft dus gelogen en op basis daarvan mag ik niet meer lessen op de manege.
Wat een ontzettende rotstreek....

Ik ben er kapot van. Paardrijden was mijn lichtpuntje.

Mag dit zomaar? Of had mijn verhaal ook gehoord moeten worden? Kan
ik daar nog iets mee..?
Laatst bijgewerkt door Iranda op 19-10-24 20:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Sting

Re: Ik moet weg omdat instructrice heeft gelogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:10

Wat vervelend dat je zo'n ervaring hebt bij de manege... Zeker als je instructrice op de hoogte was van je autisme mag ze wel iets meer rekening met je houden. Maar zo te lezen is ze sowieso niet zo vriendelijk en meelevend.

Zijn er anderen in je les, die misschien jouw verhaal kunnen bevestigen/haar verhaal kunnen ontkennen? En ken je de eigenaar van de manege persoonlijk, zou je misschien nog met hem/haar kunnen hebben? Dat kan misschien ook wel met begeleiding erbij als je dat prettig vind.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 20:12

Het was een privéles. Maar men wist wel van mijn autisme. De eigenaar ken ik, die zat nog te lachen terwijl ik de sleutels van mijn kastje inleverde.
Ik had 2 mails gestuurd, hij had ze niet gelezen...

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:18

Heb je vrienden\familie en of begeleiders die mee waren? Die evt in het ergste geval even bij kunnen springen in een gesprek? Want ik zou zeker met de eigenaar even in gesprek gaan, als E zich gedraagt zoals jij schrijft zullen ze daar echt niet blij mee zijn (manege leeft op betalende klanten, jij bent een betalende klant, vergeet dat niet). Misschien is het mogelijk dat je met z'n drieeën even een gesprek aan gaat en kijkt waar het fout is gegaan. Als je hier wilt blijven lessen althans of des noods opzoek naar een ander plekje om te lessen(bijv bij iemand aan huis, kleinschalig).

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:23

Wat een vervelende situatie zeg. Of dit zo mag en of je er nog iets mee kan, heb ik geen idee van. Mocht je in de toekomst nou toch graag weer willen gaan paardrijden is het misschien een idee om te gaan zoeken naar een manege voor aangepast paardrijden. Daar is de instructie vaak IPG opgeleid en is er waarschijnlijk meer begrip en verstand van autisme waar de instructie dan rekening mee zal houden.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 20:27

Helaas, er was niemand bij. En de mail kreeg ik ook in mijn eentje...
Ik vraag me nu af of er reglementen voor zijn. De manege zit bij de Manege- en Ruiterbond...
Mijn begeleidster voor het autisme gaat proberen het gesprek aan te gaan. Mijn doel is niet meer rijden, maar gehoord worden. En dat de deur weer open staat over een halfjaar.

Er is wel zo'n manege, alleen de reiskosten kan ik niet betalen.?

Kent iemand de regels van de Manege- en Ruiterbond..? Mag je zoder bewijs en zonder wederhoor zomaar iemand wegsturen?
Laatst bijgewerkt door Iranda op 19-10-24 20:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 20:29

De pauze staat al vast. Ik wil alleen eerlijkheid. En terug kunnen komen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:51

Wat verdrietig voor je, en begrijpelijk dat je gehoord wil worden. Fijn dat je begeleider je ondersteunt. Hopelijk komen jullie er samen uit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:11

Wat een vervelende situatie TS!
Ik snap dat je gehoord wilt worden, maar zou je daar ook weer willen lessen na zo'n rotervaring?
Ik zou de instructrice ook niet meer vertrouwen en steeds op eieren lopen.
Heel jammer dat er geen andere manege in de buurt zit die jou kan bieden wat je nodig hebt! :(:)

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 21:14

Ik zou er weer lessen van een andere instructrice. Na minstens dat halfjaar. Van E nooit weer. Die is niet te vertrouwen.

aliida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:15

Iranda schreef:
Ik vraag me nu af of er reglementen voor zijn. De manege zit bij de Manege- en Ruiterbond...
Mijn begeleidster voor het autisme gaat proberen het gesprek aan te gaan. Mijn doel is niet meer rijden, maar gehoord worden. En dat de deur weer open staat over een halfjaar.

Kent iemand de regels van de Manege- en Ruiterbond..? Mag je zoder bewijs en zonder wederhoor zomaar iemand wegsturen?

Ik denk dat je voor die vraag het beste even contact kan opnemen met hen. Misschien wil je begeleider dat wel voor je doen. Wellicht hebben ze ook tips hoe jullie het beste het gesprek kunnen aangaan met de eigenaar en instructrice.

Ik heb zelf ook autisme en begrijp als geen ander dat je eerst moet wennen in een nieuwe situatie. Heel erg vervelend als blijkt dat daar weinig rekening mee wordt gehouden. Hopelijk komen jullie er met z'n allen uit en kan je weer doorgaan met lessen.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 21:26

aliida schreef:
Iranda schreef:

Ik denk dat je voor die vraag het beste even contact kan opnemen met hen. Misschien wil je begeleider dat wel voor je doen. Wellicht hebben ze ook tips hoe jullie het beste het gesprek kunnen aangaan met de eigenaar en instructrice.

Ik heb zelf ook autisme en begrijp als geen ander dat je eerst moet wennen in een nieuwe situatie. Heel erg vervelend als blijkt dat daar weinig rekening mee wordt gehouden. Hopelijk komen jullie er met z'n allen uit en kan je weer doorgaan met lessen.

Als dat gesprek goed gaat, hoeft het niet. Maar anders wil ik mijn versie laten horen en ook een klacht aan haar adres.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:44

Wat een vervelende situatie zeg! Misschien is het nog een idee om met je begeleider een brief te schrijven? Met wat je vooral wel heel leuk vond daar en dat je je niet herkend in het verhaal van E. En dat je zeker geen nare opmerkingen hebt gemaakt en dat er vast een misverstand is ontstaan? Misschien dat je nu even wil laten rusten omdat je al eerder een pauze wilt maar dat je hoopt dat je over een half jaar terug mag komen? Dan is E misschien ook allang weg en hoef je niet met E nog om tafel?
Dan heb je eventueel ook alles zwart op wit, zonder in een wellis niets discussie met E te komen

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 07:32

Wat naar ts . Om heel eerlijk te zijn zou ik er zelf niet eens meer willen lessen.

Ik vind het niet netjes van de manege, ze zijn op de hoogte van jou achter grond. Ik denk dat een gesprek met een begeleider er bij wel op zijn plaats is. Net wat je schrijft om gehoord en gezien te worden. En haar kant van het verhaal te horen.
Is er geen manege in de buurt die speciaal ook lessen aan bied voor mensen met een rugzakje? Of prive bij iemand?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:23

Als je wil weten wat de voorwaarden zijn die gehanteerd worden door Manege en Ruiterbond zou je denk ik het beste een mail kunnen sturen met je verhaal. Het risico is wel dat er dan mogelijk ook iets mee gedaan wordt en dat je huidige manege je dan ook niet meer terug gaat toelaten. Maar je kan je sowieso afvragen of het qua sfeer niet beter is om sowieso een andere manege te zoeken, maar dat is je eigen keuze.
https://www.manegeruiter.nl/contact

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:51

Ik denk bijna te weten welke manege dit is geweest, toevallig in Almere?

Vind het echt heel vervelend dat het zo is gelopen. Opzoek naar een andere manege is geen optie? Er zijn vast leukere maneges als ik dit zo lees

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:37

Als je toch al een half jaar pauze van het lessen zou nemen dan kun je het wellicht nu ook even laten rusten. Dan over een half jaar als je weer wilt starten contact opnemen en rustig in gesprek gaan dat je weer wilt starten. Wie weet werkt zij er dan al lang niet meer of kun je bij iemand anders lessen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:48

Wendy15 schreef:
Als je toch al een half jaar pauze van het lessen zou nemen dan kun je het wellicht nu ook even laten rusten. Dan over een half jaar als je weer wilt starten contact opnemen en rustig in gesprek gaan dat je weer wilt starten. Wie weet werkt zij er dan al lang niet meer of kun je bij iemand anders lessen :)

Dit inderdaad. Al zou ik persoonlijk niet meer daar willen lessen. De eigenaar lijkt je ook niet netjes behandeld te hebben.

Ik vermoed dat een bijrijdpaard ook geen optie zal zijn voor jou ts?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:09

Maartje1990 schreef:
Wendy15 schreef:

Dit inderdaad. Al zou ik persoonlijk niet meer daar willen lessen. De eigenaar lijkt je ook niet netjes behandeld te hebben.

Ik vermoed dat een bijrijdpaard ook geen optie zal zijn voor jou ts?

In een half jaar kan veel gebeuren. Er kan een nieuwe eigenaar zijn, of een nieuwe instructrice. Wellicht is er in de buurt een andere manege geopend. Of wellicht vind ts een andere leuke hobby en heeft geen behoefte om het rijden weer op te starten. Daarom omdat lessen het komende half jaar toch niet aan de orde is het overwegen waard, ook al overheerst nu het gevoel om gelijk te willen halen, het lekker laten rusten en de energie elders op te richten en dan over een half jaar in dat moment bekijken hoe het ervoor staat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:53

Wendy15 schreef:

Ik snap wel dat TS het nu wil bespreken en afronden. Anders blijft zij achter met een rotgevoel.
Het verhaal heeft natuurlijk twee kanten, maar het is belangrijk om het zo goed mogelijk af te sluiten.
Ik hoop dat het lukt voor TS.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:11

Dit topic past gezien het onderwerp beter op [PP]PaardenPraat. Ik verhuis het daar heen.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 20:42

O en mijn nieuwe erbij? Is meer in detail. Ik was deze blijkbaar vergeten...
Het gaat om manege *** in ***.

Het is lang niet het enige dat aan de hand is, maar ik zit nu voor een week in een psychiatrische kliniek...
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 30-10-24 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:48

Het is heel lastig om de andere kant van een verhaal te zien, maar die is er altijd.
Voor jou is er jouw waarheid, voor de manege is er een andere waarheid. De manege zal ongetwijfeld een reden hebben, maar ik snap dat het voor jou lastig is dat in te zien.

Hoe je er overheen komt?
Ik zou nu eerst je energie in je opname en herstel stoppen. Het is zonde om energie in boosheid te stoppen, dat gaat je niet helpen. Eerst zelf herstellen.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:41

Iranda schreef:
Het gaat om manege **** in ****.

Het is lang niet het enige dat aan de hand is, maar ik zit nu voor een week in een psychiatrische kliniek...

Jeetje ik zou idd eerst gaan richten op herstel. En mocht je ooit het paardrijden weer opakken een nieuwe start op een nieuwe plek. En misschien vooraf gelijk met begeleider er bij een gesprek voeren? Dan zijn elkaars verwachting ook duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Sica op 31-10-24 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote aangepast

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:46

Iranda schreef:
Het gaat om manege *** in *** .

Veel sterkte TS. Hopelijk voel je je snel weer wat beter.
De naam zou ik even laten weghalen. Dit gaat je niet helpen, ook al voel je je gefrustreerd over de situatie.
Laatst bijgewerkt door Sica op 31-10-24 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote aangepast