Mijn paard blijft schrik hebben van de hoefslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Forester13

Mijn paard blijft schrik hebben van de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 18:57

Mijn paard, een Zangersheide ruin van 8, heb ik nu zo’n 4 maanden. Ik kocht hem van iemand “die er de tijd niet meer voor had”. Maar ik denk eerder dat hij met het paard niet zo goed overweg kon…

Intussen heb ik er al heel veel energie in gestopt. Veel grondwerk. Longeren.
Dat was nodig, hij kwam de eerste weken heel dominant over, kon bijten, je insluiten, enz.

Aan het halster is hij nu heel comfortabel, hij laat zijn hoofd zakken, totaal niet dominant meer naar mij toe, maar vraagt wel steeds om aandacht. Hij wordt echt een tof paard.

De laatste maand werken we in het zadel. Ik voel dat hij alles al kent van vroeger.

Alleen… nu kom ik tot mijn vraag… Op de piste heeft hij steeds schrik van dezelfde kant ( de volledige zijde). Hij buigt zijn hoofd naar iets (wellicht plastic platen) en houdt die kant 2 meter afstand van de hoefslag. Linksom is het iets beter dan rechtsom. Duw je hem dichter, dan kan hij gaan steigeren. Als ik er recht naartoe rijdt, zal hij steeds wegspringen…

Oké daar kan je op trainen, hoor ik je…. Wel, daar ben ik dus al 3 maanden mee bezig. Elke dag. Zowel aan de halster, aan het longeren, in het zadel. Telkens opnieuw ga ik eerst met hem aan de hand langsheen die kant. Telkens opnieuw is het herbeginnen. Na een half uur, begint hij een beetje te gewennen, maar zonder veel goesting.

Met kleine stapjes, belonen, enz, dat doe ik, en heel dikwijls met het goede gevoel eindigen, maar ‘s anderendaags is het opnieuw van dat.

Schriktraining hoor ik je zeggen…. Mijn paard heeft nergens schrik van (behalve van die zijde van de piste). Leg je een groot zeil dat hij niet kent, dan gaat hij voordat je het weet er gaan op staan… Gooi je een bal, gaat hij ermee spelen. Neem je een paraplu dan gaat hij ermee aan de haal.

Een dierenarts, een tandarts en een osteopaat kwamen al langs, er is niet meteen iets te vinden

Heeft iemand tips hoe ik hem duidelijk kan maken dat hij geen zorgen moet maken, dat ik er ben als zijn leider, … en hoe hij het kan onthouden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:01

Als hij niet bang is aangelegd, bestaat de kans dat hij niet bang is van de hoefslag zelf maar dat hij een nare associatie heeft opgebouwd ermee. Dan werkt steeds pushen en proberen juist averechts...ik zou proberen hem op die 2 meter van de hoefslag comfortabel te maken, zorgen dat hij daar recht en fijn in balans loopt. Dat eens een hele tijd volhouden en hem dan langzaam wat richting hoefslag laten vallen, !zonder! te pushen. Laat hem zelf de keuze maken wanneer hij erlangs durft.

DubbelFun

Re: Mijn paard blijft schrik hebben van de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:09

Mankeert hij niets aan zijn oog aan die kant?? Druivepitjes oid ??

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 19:38

0000 schreef:
Als hij niet bang is aangelegd, bestaat de kans dat hij niet bang is van de hoefslag zelf maar dat hij een nare associatie heeft opgebouwd ermee. Dan werkt steeds pushen en proberen juist averechts...ik zou proberen hem op die 2 meter van de hoefslag comfortabel te maken, zorgen dat hij daar recht en fijn in balans loopt. Dat eens een hele tijd volhouden en hem dan langzaam wat richting hoefslag laten vallen, !zonder! te pushen. Laat hem zelf de keuze maken wanneer hij erlangs durft.

Dat lijkt me een zinvolle suggestie! Ga ik doen!

Mijn idee is/was dat hij eerst comfortabel op de hoefslag moet kunnen gaan alvorens ik start met een buitenrit. Maar ik leid in jouw feedback af dat het mogelijk oké is om daar niet echt rekening mee te houden en dus proefondervindelijk de uitdaging aan te gaan.

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 19:39

DubbelFun schreef:

Daar heb ik niet meteen aan gedacht, ook de DA zei er niets van.
Kan ik dit zelf uitzoeken?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:41

Je beschrijft mijn merrie: prima te rijden maar ze heeft “schrik” van 1 van de korte zijdes in de piste. Ook bij een schriktraining doet ze alles wat ik van haar vraag, zonder dat ik stress bespeur bij haar.
Bij haar komt het niet to steigeren onder het zadel, wel blokkeren als ze te dicht komt bij die zijde en er met een grote boog er proberen rond te lopen. Ook ik moet telkens opnieuw ik opstap toch enige tijd spenderen aan haar weer op haar gemak te laten voelen aan die kant. Op het einde gaat het goed en de dag erna weer net hetzelfde verhaal.

Hoe ik ermee probeer om te gaan en waarvan ik de indruk heb dat het toch een klein beetje beter is dan vroeger:
Op de grond: ik heb haar proberen leren dat als iets eng is voor haar ze moet gaan kijken ernaar van me en dit proberen leuk maken voor haar. Haar zeer uitgebreid belonen als ze interesse toont in het voorwerp waar ze schrik van heeft. Ook iets lekkers leggen op het voorwerp waar ze schrik van heeft zodat ze het met iets positiefs associeert helpt wel. Gevolg: ondertussen heeft ze haarzelf grotendeels geleerd om uit zichzelf te gaan kijken naar een voorwerp die ze eng vindt. Ik zeg voorwerp, maar dit kan ook bijvoorbeeld een deur of poort zijn ofzo.
Onder het zadel: wanneer ze op de grond doorhad dat ze toch dicht kon komen bij het enge voorwerp heb ik dit onder het zadel ook toegepast. Haar weer uitgebreid beloond als ze ging kijken, zo lang en zo veel ze wil. In het begin was dit natuurlijk niet mogelijk, ze wilde er zo ver mogelijk vanaf blijven. Dan heb ik eerst met een grote boog (waar ze wel nog comfortabel was) ernaast gereden, telkens afwisselen tussen schouder binnen en schouder buiten, om haar schouders los te maken. Mijn merrie houdt haar spanning namelijk vast in haar schouders en die losmaken helpt wel echt met haar angst. Indien dit lukt telkens dichter en dichter tegen het voorwerp/wand rijden met de schouder binnen en buiten. Zo raken wij er meestal wel.

Edit: wanneer dit goed gaat ook het paard durven loslaten als je rijdt. Mijn merrie moet het namelijk “voelen” dat ze het ook alleen kan zonder dat ik veel tussen kom met teugel- en beenhulpen. Dus ik sluit mijn trainingen meestal af met langs de enge kant te draven met haar langs beiden kanten met een los teugeltje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:59

DubbelFun schreef:
Forester13 schreef:
Daar heb ik niet meteen aan gedacht, ook de DA zei er niets van.
Kan ik dit zelf uitzoeken?

Je kunt het zelf met het blote oog zien als het licht op een bepaalde manier in het oog valt. Dan kijk je als het waren 'naar binnen'.
Hier kun je het zien en er meer over lezen, ook op google is het nodige te vinden.
https://www.facebook.com/puurpaardrijde ... 9068/?_rdr

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:43

Doet je paard dit ook bij een andere ruiter?
Het kan goed zijn dat hij inmiddels zelf wel comfortabel is daar, maar jij spanning opbouwt (“Zal hij weer gaan kijken”) en hij daar op blijft reageren.

Dat is ook niet vreemd overigens, maar vergt wel een ander aanpak :)

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 20:46

dollyspikkel schreef:
Je beschrijft mijn merrie: prima te rijden maar ze heeft “schrik” van 1 van de korte zijdes in de piste. Ook bij een schriktraining doet ze alles wat ik van haar vraag, zonder dat ik stress bespeur bij haar.
Bij haar komt het niet to steigeren onder het zadel, wel blokkeren als ze te dicht komt bij die zijde en er met een grote boog er proberen rond te lopen. Ook ik moet telkens opnieuw ik opstap toch enige tijd spenderen aan haar weer op haar gemak te laten voelen aan die kant. Op het einde gaat het goed en de dag erna weer net hetzelfde verhaal.

Hoe ik ermee probeer om te gaan en waarvan ik de indruk heb dat het toch een klein beetje beter is dan vroeger:
Op de grond: ik heb haar proberen leren dat als iets eng is voor haar ze moet gaan kijken ernaar van me en dit proberen leuk maken voor haar. Haar zeer uitgebreid belonen als ze interesse toont in het voorwerp waar ze schrik van heeft. Ook iets lekkers leggen op het voorwerp waar ze schrik van heeft zodat ze het met iets positiefs associeert helpt wel. Gevolg: ondertussen heeft ze haarzelf grotendeels geleerd om uit zichzelf te gaan kijken naar een voorwerp die ze eng vindt. Ik zeg voorwerp, maar dit kan ook bijvoorbeeld een deur of poort zijn ofzo.
Onder het zadel: wanneer ze op de grond doorhad dat ze toch dicht kon komen bij het enge voorwerp heb ik dit onder het zadel ook toegepast. Haar weer uitgebreid beloond als ze ging kijken, zo lang en zo veel ze wil. In het begin was dit natuurlijk niet mogelijk, ze wilde er zo ver mogelijk vanaf blijven. Dan heb ik eerst met een grote boog (waar ze wel nog comfortabel was) ernaast gereden, telkens afwisselen tussen schouder binnen en schouder buiten, om haar schouders los te maken. Mijn merrie houdt haar spanning namelijk vast in haar schouders en die losmaken helpt wel echt met haar angst. Indien dit lukt telkens dichter en dichter tegen het voorwerp/wand rijden met de schouder binnen en buiten. Zo raken wij er meestal wel.

Edit: wanneer dit goed gaat ook het paard durven loslaten als je rijdt. Mijn merrie moet het namelijk “voelen” dat ze het ook alleen kan zonder dat ik veel tussen kom met teugel- en beenhulpen. Dus ik sluit mijn trainingen meestal af met langs de enge kant te draven met haar langs beiden kanten met een los teugeltje.

Bedankt voor je getuigenis. Met jouw ervaringen kan ik aan de slag +:)+

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 20:50

Lijsken schreef:
Doet je paard dit ook bij een andere ruiter?
Het kan goed zijn dat hij inmiddels zelf wel comfortabel is daar, maar jij spanning opbouwt (“Zal hij weer gaan kijken”) en hij daar op blijft reageren.

Dat is ook niet vreemd overigens, maar vergt wel een ander aanpak :)

Inderdaad, ik zal iemand anders hem eens laten rijden… maar bij grondwerk heeft hij ook wel hetzelfde gedrag, ook bij iemand anders…

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:08

Wat voor mij goed werkt bij schrikken is 'de truc van Tristan' (trucker van trt).
Laat je paard stilstaan op/bij de plek waar het griezelig is.
Bij jou is dat het naderen van de 'enge' zijde. Ik vraag halt zodra ik spanning (meer dan nieuwsgierigheid) merk.
Tristan zakt dan onderuit in cowboy houding, je laat je dier kijken, vriendelijke woorden, aaien - rust dus.
Als de rust hersteld is, stap je met een wending weg. Let op: test: is het een rustige stap of een dribbel?
Bij dribbel weer stilstaan etc.
Na een paar passen rustige stap ga je aan het werk.
...zodra je de enge plek nadert: weer halt, rust.
Wegstappen, aan het werk - en op gegeven moment ben jij degene die de halt vraagt, want voor het paard is het inmiddels een rustplaats geworden.

De makke is, dat het vooral bij het instappen gebeurt, dus draf en galop kunnen niet altijd.
Als werk doe ik dan: grote volte met 4x halthouden op zit en zwaartepunt ('graag op mij letten!')
'snakewalk': een zigzag waarbij jij telkens verzint hoe scherp de hoek gaat worden en hoeveel passen je rechtdoor gaat;
en wat voor jullie wellicht een leuke optie is, zeker als het wat beter gaat: 'dronken binnenhoefslag' je rijdt in principe een rechte lijn, mag ook de diagonaal of de A-C lijn zijn, met op onregelmatig aantal passen één, twee of drie passen wenden of wijken. Dat werkt ook afleidend ('graag op mij letten!') en zeker in combinatie met je dier in verticale balans rijden verliest die zijde dan veel 'negatieve lading'.

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 10:34

Janneke2 schreef:
Wat voor mij goed werkt bij schrikken is 'de truc van Tristan' (trucker van trt).
Laat je paard stilstaan op/bij de plek waar het griezelig is.
Bij jou is dat het naderen van de 'enge' zijde. Ik vraag halt zodra ik spanning (meer dan nieuwsgierigheid) merk.
Tristan zakt dan onderuit in cowboy houding, je laat je dier kijken, vriendelijke woorden, aaien - rust dus.
Als de rust hersteld is, stap je met een wending weg. Let op: test: is het een rustige stap of een dribbel?
Bij dribbel weer stilstaan etc.
Na een paar passen rustige stap ga je aan het werk.
...zodra je de enge plek nadert: weer halt, rust.
Wegstappen, aan het werk - en op gegeven moment ben jij degene die de halt vraagt, want voor het paard is het inmiddels een rustplaats geworden.

De makke is, dat het vooral bij het instappen gebeurt, dus draf en galop kunnen niet altijd.
Als werk doe ik dan: grote volte met 4x halthouden op zit en zwaartepunt ('graag op mij letten!')
'snakewalk': een zigzag waarbij jij telkens verzint hoe scherp de hoek gaat worden en hoeveel passen je rechtdoor gaat;
en wat voor jullie wellicht een leuke optie is, zeker als het wat beter gaat: 'dronken binnenhoefslag' je rijdt in principe een rechte lijn, mag ook de diagonaal of de A-C lijn zijn, met op onregelmatig aantal passen één, twee of drie passen wenden of wijken. Dat werkt ook afleidend ('graag op mij letten!') en zeker in combinatie met je dier in verticale balans rijden verliest die zijde dan veel 'negatieve lading'.

Hartelijk dank voor je tip! Lijkt me zeer zinvol om het uit te proberen. Heb je toevallig een link naar de video?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 10:47

Ik vind de Tristan tucker tip een goede. Ik kende hem nog niet zo. Wat ik wel eerder van hem gezien heb is een object(paraplu, pylon, zitzak) in de buurt leggen en die als oefening gebruiken dus ipv door de lastige hoek rijden ga je om de pylon rijden, of er tussen door whatever.
Wat iig niet werkt is je paard op de hoefslag willen 'duwen' maar daar was je inmiddels ook wel achter.

Ik zou, als 2 meter van de hoefslag oke is ook gewoon eerst er geen issue over maken. Liever oke met 2 meter er vanaf dan stressvol/lastig door er wel langs te willen. Uiteraard is het dan niet de bedoeling dat 2 meter 3 meter wordt etc. Maar je bent ook nog maar net bezig, ga eerst zorgen dat je zoveel mogelijk positieve ervaringen krijgt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:18

Ja ik ga met de rest mee, niet forceren maar gewoon die twee meter van de hoefslag blijven totdat hij daar comfortabel is en dan kijken zodra hij ontspanning is of je spelenderwijs dichterbij kan komen. Zonder het te forceren.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:50

Ik ga ook mee met de rest, niet forceren, op tijd afwenden.
Mijn paard is ook zo'n schrikker, wat bij hem al de wereld scheelde is een rijbaan zonder bomen en heesters eromheen, hij moet de hele omgeving goed kunnen zien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:53

Er zijn al best wat nuttige tips voorbijgekomen, maar is het een optie om hem bijv. 's nachts (of andere momenten dat de piste vrij is) op de piste te laten, samen met enkele dappere paarden, en misschien zelfs hooinetten of -bak aan die spannende kant te bevestigen? Dan heeft hij daar een positieve associatie mee. Maar moet natuurlijk mogen van de stalhouder, hooinetten en -bakken zijn niet ideaal voor een pistebodem.

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 23:15

hwn schreef:
Er zijn al best wat nuttige tips voorbijgekomen, maar is het een optie om hem bijv. 's nachts (of andere momenten dat de piste vrij is) op de piste te laten, samen met enkele dappere paarden, en misschien zelfs hooinetten of -bak aan die spannende kant te bevestigen? Dan heeft hij daar een positieve associatie mee. Maar moet natuurlijk mogen van de stalhouder, hooinetten en -bakken zijn niet ideaal voor een pistebodem.

Ja daar zat ik ook aan te denken. Ik ga het hem alleszins eens vragen. Bedankt voor de suggestie!

Het is wellicht whishful thinking dat het enkel het pisteprobleem gaat zijn; de bedoeling is om met hem veel op wandeling te gaan en daar moet hij soms wel eens de kant blijven houden op straat :)

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 23:22

siskeh schreef:
Ik vind de Tristan tucker tip een goede. Ik kende hem nog niet zo. Wat ik wel eerder van hem gezien heb is een object(paraplu, pylon, zitzak) in de buurt leggen en die als oefening gebruiken dus ipv door de lastige hoek rijden ga je om de pylon rijden, of er tussen door whatever.
Wat iig niet werkt is je paard op de hoefslag willen 'duwen' maar daar was je inmiddels ook wel achter.

Ik zou, als 2 meter van de hoefslag oke is ook gewoon eerst er geen issue over maken. Liever oke met 2 meter er vanaf dan stressvol/lastig door er wel langs te willen. Uiteraard is het dan niet de bedoeling dat 2 meter 3 meter wordt etc. Maar je bent ook nog maar net bezig, ga eerst zorgen dat je zoveel mogelijk positieve ervaringen krijgt.

Da’s een goede tip om de focus op een ander object te proberen verleggen. Thx.

Voor me is de 2 m geen issue, maar het is wel lastig dat je geen volledige cirkel kan maken of de volledige piste niet rondom eens kan galopperen… het beperkt heel erg natuurlijk.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 00:56

Ik heb zelf een onzeker paard, welke regelmatig ergens niet langs durft.
Ik weet niet hoever je bent in de trainingen, maar wat mij ook enorm heeft geholpen is wijken en schouderbinnen meepakken in de training.

Met geduld en o.a. deze oefeningen is het mij inmiddels gelukt om 90% van de tijd de gehele rijbaan door te komen.

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 18:19

Myrthee_ schreef:
Ik heb zelf een onzeker paard, welke regelmatig ergens niet langs durft.
Ik weet niet hoever je bent in de trainingen, maar wat mij ook enorm heeft geholpen is wijken en schouderbinnen meepakken in de training.

Met geduld en o.a. deze oefeningen is het mij inmiddels gelukt om 90% van de tijd de gehele rijbaan door te komen.

Inderdaad, je paard dingen laten doen om af te leiden van het schrikwekkende. Maar het is niet zo evident om hem in de oefening te houden. Ook al heb ik er expertise bij gehaald.
Geduld is blijkbaar noodzakelijk. Het moeilijke is omdat ik geen evolutie ondervind. Hopelijk verandert dat door alle bokt tips uit te proberen en er toch wat progressie uit te halen. +:)+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:30

Wat bij mijn paard wel kan helpen is ook veel dingen aan de hand doen in de bak, en dan zo richting de spannende plekken werken.
Die van mij heeft veel meer vertrouwen als hij iemand op de grond bij zich heeft.
Je kunt ook mensen die hij goed vertrouwd langs de kant van de bak laten staan waar hij het eng vindt, vaak scheelt dat ook al wel.
En verder ga ik mee met bovenstaande tips.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:20

Wat misschien kan helpen is het leggen van een aantal springbalken parallel aan de hoefslag zodat je tussen de balken en de hoefslag kunt rijden. Beginnend met ver van de hoefslag vandaan en misschien met eerst 2 balken achter elkaar. Na het passeren van de balken buig je netjes af naar de overkant alwaar ook 2 liggen. Het aantal balken groter maken zodat je misschien langs de hele hoefslag kunt rijden. Dan voorzichtig en de balken steeds een beetje dichter bij de hoefslag te leggen. Ook kun je een ovale volte rijden waarbij je de balken schuin richtig de hoefslag legt. Daarmee een geleiding verkrijgend richting de hoefslag. (haha, snap je het nog ?).
Veel met dit bijltje gehakt qua lesgeven en het werkte eigenlijk altijd wel. Let wel; Hoe meer je "pusht" hoe lastiger het kan gaan.
Ook kan een aantal keren "tegensturen, dus juist van de hoefslag af, een mogelijkheid zijn voor een beter resultaat.
Succes !

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 20:54

Nou het gekke is dat ik een paard had/heb die in de bak ook erg schrikkerig was en dat buiten dus helemaal niet is.Dus misschien zit een buitenritje er binnenkort wel in als je met een rustig paard mee kan ofzo.

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 09:53

Nouvel schreef:
Wat bij mijn paard wel kan helpen is ook veel dingen aan de hand doen in de bak, en dan zo richting de spannende plekken werken.
Die van mij heeft veel meer vertrouwen als hij iemand op de grond bij zich heeft.
Je kunt ook mensen die hij goed vertrouwd langs de kant van de bak laten staan waar hij het eng vindt, vaak scheelt dat ook al wel.
En verder ga ik mee met bovenstaande tips.

Dit is exact wat ik al 3 maanden aan het doen ben, maar dus telkens is het opnieuw beginnen… Ik wist het dus even niet meer, maar met alle voorgaande tips ga ik verder aan de slag . ;)

Forester13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 09:55

jibberjabber schreef:
Wat misschien kan helpen is het leggen van een aantal springbalken parallel aan de hoefslag zodat je tussen de balken en de hoefslag kunt rijden. Beginnend met ver van de hoefslag vandaan en misschien met eerst 2 balken achter elkaar. Na het passeren van de balken buig je netjes af naar de overkant alwaar ook 2 liggen. Het aantal balken groter maken zodat je misschien langs de hele hoefslag kunt rijden. Dan voorzichtig en de balken steeds een beetje dichter bij de hoefslag te leggen. Ook kun je een ovale volte rijden waarbij je de balken schuin richtig de hoefslag legt. Daarmee een geleiding verkrijgend richting de hoefslag. (haha, snap je het nog ?).
Veel met dit bijltje gehakt qua lesgeven en het werkte eigenlijk altijd wel. Let wel; Hoe meer je "pusht" hoe lastiger het kan gaan.
Ook kan een aantal keren "tegensturen, dus juist van de hoefslag af, een mogelijkheid zijn voor een beter resultaat.
Succes !

Dit vind ik absoluut een heel goede suggestie. Ga ik zeker uitproberen. _/-\o_