wat te doen met paard wanneer het niet meer in je leven past.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

wat te doen met paard wanneer het niet meer in je leven past.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 13:26

Ik heb erg lang getwijfeld om dit topic te openen, de gedachten geeft mij zo veel verdriet, maar aan de andere kant, vragen kan geen kwaad en wie weet komen hier toch nog ideeën naar boven waar ik zelf niet aan gedacht heb.

Ik heb een fantastisch lief paard, inmiddels 16 jaartjes jong en al 12 jaar in mijn bezit. Ik ben als 14 jarig kind met haar opgegroeid en ze is dan ook al het meer en deel van mijn leven bij mij. Ik kan lezen en schrijven met haar, maar ze is erg gevoelig en een beetje adhd, ik zou haar dus niet omschrijven als makkelijk paard voor iedereen.
Zo'n 4 jaar geleden ben ik verhuisd vanuit omgeving Utrechtse heuvelrug naar buitengebied Arnhem, omdat ik een huisje voor mezelf zocht en dit niet realiseerbaar was in de randstad.
Ik ben enorm gelukkig in mijn nieuwe woonplaats en wil hier dus ook absoluut niet weg, behalve.. Vanwege mijn paard. De stallingen in deze regio zijn drama, ik heb stal na stal versleten, mijn paard achteruit zien gaan, ziek zien worden, zelf zo enorm veel stress ervaren van dit alles, dat het plezier weg was en ze nu dus al 4 jaar min of meer op rust staat.
Begin vorig jaar heb ik eindelijk een stal gevonden waar de juiste zorg geboden word en ik duidelijk zie dat ze gelukkig is, veel buiten komt op gras (ze heeft dit nodig ivm haar energie en astma), onbeperkt ruwvoer e.d. Maar dan de maar.. Ik hoopte dat ik er zelf weer plezier in zou krijgen, en dit blijkt niet het geval. Ik ben een recreatie bosruiter, en er is bij deze stal geen bos in de buurt, alleen een rijbak. Daarnaast moet ik erg veel werken om haar nog te kunnen financieren, en dit lukt wel, maar ik heb daarnaast niet het gevoel dat ik nog de motivatie en energie heb om naar haar toe te gaan om nouja.. een knuffel te geven oid, want rijden in de bak vind ik niks aan en onze echte hobby, buiten rijden is niet uitvoerbaar. En dan misschien nog wel het grootste struikelpunt, de diensten.
Het is een doe het zelf stal, waar ze vrij strikt zijn op hoe dingen gedaan moeten worden en gewerkt word met schema's voor diensten en klussen die gebeuren moeten. Begrijpelijk, maar ik merk dat inmiddels deze diensten ook mijn privé leven in de weg zitten, omdat ik helaas niet helemaal gezond ben en de dagen dat ik dienst heb, heb ik daarnaast geen energie om nog te werken, maar ik moet wel genoeg werken om haar weer te kunnen financieren, lekker vicieuze cirkel dus. En niet geheel onbelangrijk, ik vind een dag vrij of iets leuks doen met mn vriend ook af en toe wel fijn, want nu bestaat mijn leven uit staldiensten op mijn vrije dagen waar ik altijd rekening mee moet houden en tegenop zie, mede omdat ik geen plezier meer heb in het paarden houden en het nu voelt als een moetje ipv hobby. En als ik geen dienst heb, ben ik aan het werk om die "hobby" te kunnen betalen.

Ik heb dit al met veel mensen besproken, en iedereen zegt verkopen, wat vanaf de zijlijn ook mijn antwoord zou zijn. Maar ik kan dit niet.. Ik zou hier emotioneel aan onderdoor gaan en ik zie dat ze zo gelukkig is waar ze nu staat, dat ik het haar na alles wat ze heeft moeten doorstaan het niet aan wil doen weer te verhuizen, met risico dat ze op een plek komt die haar weer niet past of ze de handel in gaat. Het gevoel dat ik daar geen grip meer op heb, valt mij zwaar. Het is ook geen makkelijk paard om te verkopen, geen geschikte wedstrijd of kinder pony oid, niet heel jong meer en ze heeft astma.

Ik heb vorig jaar een verzorger er bij genomen, in de hoop dat dat wat zou ontlasten in o.a. hulp bij de diensten, en het gevoel dat er ook af en toe nog wat met mn paard gedaan word. Nu heb ik een fantastische meid gevonden, maar de praktijk is met mijn niet super makkelijke paard, dat ik er meer werk aan heb, dan dat ik ontlast word, ik nogsteeds alle financiële lasten draag, en ja ik krijg af en toe hulp bij de diensten, maar daar tegenover moet ik vaak langer blijven daarna of extra naar stal om haar te helpen en word ik dus niet echt ontlast. Ik merk dat ik haar het plezier enorm gun en ze het heel leuk vind, maar het bied mij niet de rust die ik nodig heb.

Heel lang verhaal over ons en ons verleden, maar wat nu?

Verkopen valt eigenlijk niet onder de opties, ik zal altijd iets moeten opgeven zolang ik dit paard heb, en dit heb ik geaccepteerd, alleen er moet wel iets veranderen, want het houden van een paard op deze manier gaat ten koste van mijn eigen gezondheid en geluk.

Ik hoop dat hier mensen zijn met ideeën of ervaring in hoe jullie dit hebben of zouden aanpakken.
Stallen hier in de regio zijn er gewoon niet, ik zoek al zo lang, neem een kijkje in het stalling regio Arnhem topic en jullie begrijpen wat ik bedoel..
Ik zou haar verder weg kunnen zetten, maar dan moet het volpension worden, want alles dat geschikt is binnen 30km hebben we onderhand wel gezien. Een rusthuis misschien? Maar de prijzen reizen wel de pan uit, ik kan nu max rond de €300 per maand betalen, en ik vind het ook niet erg om haar te blijven betalen zolang ik dat trek, zelfs niet als ik haar dan nog amper zou zien, maar dan moet ik wel zekerheid hebben dat zij gelukkig is en ik er zelf ook rust in vind, geen verplichte diensten er ook nog bij meerdere malen per week zegmaar. Het word ook tijd dat ik aan mijn eigen geluk ga denken, ipv altijd maar het gevoel hebben dat ik aan het overleven ben.

Ik heb hier wel eens iets voorbij zien komen van iemand die zijn paard naar .. Frankrijk? Gebracht heeft naar een soort rustplek/natuurgebied? Maar waar vind ik dat? En hoe weet je dat dat goed komt als je er totaal geen zicht of grip meer op hebt?

Ik kan proberen nog een verzorger er bij te nemen, maar ik ben bang dat dit alleen maar meer werk en zorgen gaat geven ipv rust :')

Paard weg doen als coaching paard lijkt helemaal populair te zijn? Maarja vind ook dan maar eens de geschikte kandidaat.

Het is sowieso al heel fijn om dit even van mij af te schrijven, want de frustraties die ik continue voel, alleen al de gedachten aan stal, voel ik zo veel weerstand. Terwijl de gedachten aan mijn paard mij een en al liefde en warmte brengt. Maar een paard houden zonder stal is natuurlijk geen optie. Hoe kom ik uit deze vicieuze cirkel, het gevoel opgesloten te zitten met iets waar je enerzijds heel veel van houd, maar wat tegelijkertijd zo veel stress, verdriet en frustratie met zich mee brengt?
Ik heb altijd zo veel plezier gehad met haar op andere stallen die ons beide goed paste en met een bos in de buurt, maar ze zijn hier gewoon niet. Veel mensen zeggen ook, verhuis haar dan, dat ik denk: ja dat wil ook ook wel, maar waar naar toe dan? Ik zit voor mijn gevoel vast.
En het voelt enorm egoïstisch, want omdat ik verhuisd ben, moest zij mee, en nu staat zij eindelijk op een plek waar ze duidelijk gelukkig en gezond is, en ben ik dat niet meer..
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 11-08-24 13:45, in het totaal 4 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:31

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:33

Is het een optie om haar in een rusthuis te stallen?
Dan is de druk vh erheen moeten er iig vanaf.
Hoe dat zit qua kosten weet ik overigens niet, maar aangezien je nu al niet rijdt en dan minder langs moeten gaan, zou je haar bij een rusthuis ook op grotere afstand kunnen plaatsen als je daarvoor openstaat.
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 11-08-24 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:33

Ik zie dat je het zelf al hebt genoemd, maar ik dacht ook direct aan een pensioenstal bijvoorbeeld in Frankrijk.
Of eventueel in een ander land.
Daar is vaak meer weidegrond en kan ze haar laatste jaren rustig leven.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:35

Ik heb mijn Pony in bruikleen gegeven, hij heeft eerst een paar jaar bij een vriendin als coaching paard gestaan maar die pony word zo gelukkig van koetelen, kindjes en rijden dat ik hem via via bij een kennis heb gezet. In principe is het hun pony, ze betalen alle dagelijkse kosten.
Echt een win win, pony is helemaal happy en ik ook want uiteindelijk was het meer een "ik moet naar mn pony" ipv "ik wil naar mn pony"

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:36

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:41

Ik lees er is geen bos dus kan niet buitenrijden.
Hier bij mij is ook geen bos maar wel landwegen met af en toe een zandpad. Is dat er bij jou ook niet?
Of schrikt ze van elke fietser, auto en motor.

Ja bos is fijner, maar lekker tussen de velden rijden is ook niet vervelend. Dus als dat er wel is, misschien dat je daarmee toch je plezier terug krijgt?

En die diensten, kun je die niet afkopen? Ja kost me meer geld maar je krijgt er ook tijd voor terug.

Maflinger_S

Re: wat te doen met paard wanneer het niet meer in je leven past.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:44

Je paard op pensioen zetten, bijvoorbeeld inderdaad in Frankrijk, bij Jeff en Lisette.

Ik ken ze alleen via Bokt-topics maar ze lijken me ter zake kundig en hebben genoeg ruimte. Ik zou dit wel aandurven als ik in jouw schoenen stond.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:52

Wat goed dat je dit verhaal deelt. Als ik je verhaal lees, zou ik zeggen NIET verkopen. Ze is nog jong genoeg en wie weet keert het tij over een poos voor je en dan kun je haar alsnog berijden. Ik zou voor een poosje haar aanbieden als weidemaatje of een volpension of pensioen voor haar zoeken. Ergens waar alles gedaan wordt en jij niets hoeft te doen.

Ik woon zelf in Frankrijk, ben niet dat adres in Frankrijk wat je bedoelt, heb er wel goede berichten over gehoord vorig jaar nog en het is niet duur en niet voor eeuwig. Ik denk dat je deze bedoelt. https://paardenpensionfrankrijk.com/
Geef haar een paar jaar rust en kijk over een paar jaar of je omstandigheden veranderd zijn en je haar terug wilt halen naar NL. Het kost de helft van het bedrag dat jij per maand eraan wilt besteden.

Volgens mij is dit je beste optie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:53

je paard zo ver weg in Frankrijk op pensioen zetten is fijn voor je gemoedstoestand maar betekend heel langzaam nooit meer er naar toe want het is niet naast de deur en je leven gaat verder. kun je het paard net zo goed verkopen

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:10

Ik heb mijn paard bij een boer in het oosten van het land staan. Ze staat op 2 hectare weiland, met grote schuilstal en onbeperkt hooi, voor 150 euro per maand. Ze zijn nog op zoek naar pensionklanten, als je wilt kan ik je de advertentie wel via pb sturen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:12

Popstra schreef:
je paard zo ver weg in Frankrijk op pensioen zetten is fijn voor je gemoedstoestand maar betekend heel langzaam nooit meer er naar toe want het is niet naast de deur en je leven gaat verder. kun je het paard net zo goed verkopen

Alsof dat met een paard van 16 met astma zo makkelijk zal gaan...Recept voor ellende. En dat weet TS en wil TS dan ook niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:32

Een betalende volwassen bijrijder zou je natuurlijk wel kunnen ontlasten. Mogelijk iemand die zelf een eigen paard heeft gehad en weet wat dst inhoud.

Maar die zijn misschien net zo zeldzaam als fijne pensionstallen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:41

Ik snap nog niet waarom je verzorgster zorgt voor meer moeten doen door jou. Doet ze dingen niet of niet goed?

Ik sta ook op een doe het zelf stal en zie regelmatig bijrijders van anderen ook de klusjes overnemen. Zo lang maar duidelijk is wat ze moeten doen en wat er van ze verwacht wordt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:57

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:57

Paard verhuizen naar een volpension in de buurt van doorn, Woudenberg enz bij de bossen? Ergens in de buurt van de A12 ?
En dan een betalende bijrijder erbij?

Maar ja, bij veel bossen nu wel wolven. Dus rijden in de bossen zal op den duur wel niet meer mogen...

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:22

Als verkopen niet goed voelt zou k hem zelf ook niet naar Frankrijk laten gaan. In jouw geval zou ik het bespreekbaar maken met de bijrijder en kijken of het anders kan of een andere bijrijder (evt erbij) en kijken of die op den duur de verantwoordelijkheid kan en wil overnemen

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:25

Of kijken of je iemand kan vinden die een maatje voor haar paard zoekt in pension.Wij hebben ook een paard in pension van iemand anders zodat onze ruin niet alleen is.Bij ons aan huis.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 11-08-24 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:26

Maflinger_S schreef:
Je paard op pensioen zetten, bijvoorbeeld inderdaad in Frankrijk, bij Jeff en Lisette.

Ik ken ze alleen via Bokt-topics maar ze lijken me ter zake kundig en hebben genoeg ruimte. Ik zou dit wel aandurven als ik in jouw schoenen stond.

Wat lief dat diverse mensen ons noemen (quote even alleen deze maar ook de anderen bedankt). Wij hebben inderdaad een pensioenstal in Frankrijk. Mocht TS hier meer over willen weten mag ze altijd contact met ons opnemen en dat geld uiteraard ook voor anderen. We beantwoorden met alle liefde alle vragen.

Dit is het topic van onze eerste pensionklant...

[PP] Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:32

Wat een lastige situatie zeg... Ik kan me voorstellen dat je je paardje echt niet wil verkopen.

Ik zou toch eens kijken naar volpension stallen die dan wat verder weg zijn. Desnoods een stal waar je één keer in de week of zelfs eens in de maand naartoe kan maar dat je dan niks hoeft te doen behalve waar je zelf zin in hebt. Dat is iets minder rigoureus dan je paardje naar Frankrijk verhuizen (ook al zou ze het daar ook niet slecht hebben als ik dat zo lees).

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:39

Runa schreef:
Wat een lastige situatie zeg... Ik kan me voorstellen dat je je paardje echt niet wil verkopen.

Ik zou toch eens kijken naar volpension stallen die dan wat verder weg zijn. Desnoods een stal waar je één keer in de week of zelfs eens in de maand naartoe kan maar dat je dan niks hoeft te doen behalve waar je zelf zin in hebt. Dat is iets minder rigoureus dan je paardje naar Frankrijk verhuizen (ook al zou ze het daar ook niet slecht hebben als ik dat zo lees).

Dit zou ik inderdaad ook doen en dan een stal waar een bos in de buurt is. Op de dagen dag je dan gaat, kan je gewoon lekker het bos in.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:39

Ik wil geen reclame maken maar bij het lezen van je verhaal moet ik gelijk denken dat dit exact de reden is waarom ik mijn eigen bedrijf heb opgezet. Zoveel paardeneigenaren kampen met dit soort lastige keuzes en precies wat je zegt: soms ga je er fysiek en mentaal gewoon van onderdoor.

Het is de kunst om goed te gaan zoeken naar wat jij wilt in het leven en je daarop te focussen. Dat kan dus een weg zijn met jouw paard, maar ook zonder paard. Al klinkt dat laatste niet perse als hetgeen wat je nu zou willen. Alleen de manier waarop het nu gaat lijkt niet aan te sluiten bij jouw idealen. Dat is denk ik echt nog wel iets waar je wat mee kunt qua stalling, hoe lastig de zoektocht daarin ook is. Zeker veel buiten plus weinig stal diensten is lastig te vinden. Ik heb hetzelfde qua lichamelijke klachten dat ik vaste (dagelijkse) diensten echt pittig vindt, maar dat is het enige wat ik momenteel kan vinden waarbij mijn paard ook fijn en veilig buiten staat. Maar met goed zoeken zijn er vast plekken die beter bij jou (en je paard passen). Verder klinkt het ook alsof de hulp van een verzorger/bijrijder echt een goed idee is, maar dat dit misschien niet de match is voor jouw situatie. Daar kritisch naar kijken kan ook nog veel helpen.

Je mag me altijd een berichtje sturen als je dat wilt. Vind het altijd zo rot om te lezen dat mensen overwegen om hun paard weg te doen voor hun eigen gezondheid terwijl dat ook weer niet helemaal is wat je zou willen. Zeker als die balans zoek is, is het maken van die keuzes extra lastig.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:43

En als je weet dat je paard goed staat en de pensioneigenaar goed laat weten als er iets is kan je ook om de paar weken gaan en je paard verder weg zetten.De eigenaar van ons pensionpaard komt ook om de paar weken.Haar merrie is helemaal thuis bij ons en mist haar baasje niet :)
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 11-08-24 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:45

Jammer dat je ver weg woont.
Ik sta sinds kort op een stal waar de paarden 24/7 buiten staan met schuilstallen en onbeperkt hooi, alleen heb je dus 1x in de week staldienst en hoor je dus de hooiruiven te vullen en de mest uit de schuilstallen te halen.

Ik ben zelfzorg gewend, paard was nergens echt gelukkig en heb toen de stap gezet naar 24/7 buiten in een kudde van max. 10 paarden.

Ze hebben nu nog plek voor 1 a 2 paarden, alleen is deze stal in Bree (België) vanuit Arnhem +/- 1,5 uur rijden, maar je bent dus verplicht 1x in de week te komen
Laatst bijgewerkt door Niekj_Jente op 11-08-24 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:45

Runa schreef:

Dit zou ik ook doen. Al is het 45 minuten of verder. Dat kan nog een tussenstap zijn tussen hier en helemaal naar Frankrijk.

En verder: ik heb vorig jaar mijn paard weggedaan, waarvan ik altijd heb gezegd en gedacht dat ik dat nooit zou doen. Ik had hem ook sinds zijn 4 en hij was allesbehalve simpel. Maar als je er zodanig aan onderdoor gaat, is het wat mij betreft wel een reëel vraagstuk of je haar echt moet houden. Want ook jouw leven is kort en ook jij leeft maar één keer. En een paard kan gewoon zwaar heftig zijn om te onderhouden. Een verantwoordelijkheid die je aan bent gegaan op een leeftijd waarop je gewoon die lange termijn niet kan overzien (en eerlijk: op welke leeftijd kan je dit wel?). Mijn paard was ook absoluut niet de makkelijkste. Ik heb hem aan m'n bijrijder gegeven en zij is er heel wijs mee. En soms/vaak vind ik het nog wel eens moeilijk en denk ik "ik had niet..." maar tegelijk denk ik: als ik hem had gehouden, zou ik overbelast en ongelukkig zijn geweest; ongelukkiger dan nu zonder hem.