Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 12:28

Het is weer Mongol Derby tijd en daarmee komt ook de jaarlijkse discussie over het welzijn van de deelnemende paarden terug. Vooral de gewichtslimiet van liefst 85 kilo i.c.m. kleine stokmaat van de pony's is nogal controversieel.

Met het oog op het mod-verzoek in het hoofdtopic Mongol Derby 2024 bij deze dus een apart topic om specifiek op paardenwelzijn tijdens het hele event te kunnen focussen.

Voor wie er nog niet mee bekend is of context mist, website van de organisatie inclusief foto's en bewegend beeld Mongol Derby. Verder ziijn er veel foto's van diverse deelnemers online te vinden als je op Mongol Derby zoekt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:31

Ik vind het altijd zo apart dat de welzijnsnormen voor eigen paard, voor andermans paard opeens niet meer geldt :=.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:32

En dat je als paardenliefhebber hier aan mee wil doen..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:33

Ik vind het ook bijzonder dat bokt hieraan mee helpt, door kritische reacties uit een centraal topic te weren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:34

prompter schreef:
Ik vind het ook bijzonder dat bokt hieraan mee helpt, door kritische reacties uit een centraal topic te weren.

Dat ook inderdaad, bij elk nieuwtopics over dressuur, springen, OS oid is dit allemaal toegestaan en nu mag je alleen 'oehh' en 'ahhh' roepen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:43

Ik vind die 85 kg ook echt absurd. Op mijn zeer bespierde draverhengst van 1.57m hou ik een maximum van 67 kilo aan, dat is zo'n 13% van zijn eigen gewicht. Hoeveel zullen die kleine beestjes wegen? 85 kg is dan een enorm hoog percentage, en dat 40 kilometer lang in hoog tempo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:52

Tja, de gemiddelde lokale vent weegt het ook (en die neemt dan nog flink wat bepakking mee als hij een paar dagen zoet is met de kuddes). Ik vermoed dat de locals zich ziek lachen om deze discussie.

Ik heb gereden in Kirgizië en schat in dat 110/120 kg regelmatig voorkwam, ruiter + bepakking (2 zakken die ik niet kon tillen hangen aan weerszijden van het zadel achter mij en ik ben bijna 190 en was slank met pakweg 80kg), en dan hoppa recht de berg op, een uur of 8.

Maakt het dat ok? Nope maar tis wel echt stukje cultuur clash en goed om je dat te realiseren..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:55

Dank je wel, Fly_high.
Ik wil een ander topic niet vervuilen, dus goed dat dit topic er nu is, maar vroeg me oprecht hetgeen af wat ik erin schreef. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een paardenliefhebber met de kennis van nu zoiets zou doen. Het is mijns inziens zeer dieronvriendelijk en alleen maar bedoeld voor het plezier van de mensch en het duim-wijsvinger-verhaal van de Mongolen (die hier ten koste van deze pony's een mooie inkomstenbron aan overhouden). Dit soort dingen houdt het verkeerde dierentoerisme in de hand.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:56

Ik ben er nog niet uit wat ik van de Mongol Derby vind, qua dierenwelzijn.

Wel vind ik dat je een kort, laag paardje qua last niet kunt vergelijken met de 'luxere' grote paarden die we hier vooral hebben.

Zo'n korte rug en heel sterke beentjes kunnen echt veel hebben.
Daar komt bij dat deze pony's al eeuwenlang speciaal gefokt zijn als lastdier.

Ik kreeg ook vaak genoeg kritiek op mijn IJslanders (Terwijl ik rond 50kg weeg en klein ben) Maar sommige mensen, ook paardenmensen, vonden dat je zo'n klein dier hooguit mag belasten met een kind.
(Mijn IJslanders waren ongeveer even groot als de mongoolse paarden, van 1.30 tot 1.45)

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:57

Ik heb er geen hele uitgesproken mening over en heb me ook niet echt voldoende in de race verdiept. Ik las ergens dat de pony's 40km ritten lopen en dan gewisseld worden. Dat vind ik nou niet echt schokkend veel. Het zijn kleine compacte paardjes, in het westen zijn we heel erg gewend aan grote paarden want dat plaatje vinden we mooi in de dressuur bijvoorbeeld. Vervolgens wordt er veelvuldig gewezen naar ruiters met kleinere dieren als zijnde mishandeling. Toch vraag ik me wel af of het echt schadelijk is voor deze pony's om af en toe zwaardere gewichten te dragen. Zijn er duidelijke studies naar het effect van kortdurende zwaardere belasting? Ik neem aan dat de deelnemers zeer gevorderde ruiters zijn en dus netjes in balans zitten.

Ik denk dat het heel makkelijk is om naar dit soort ver van je bed shows te wijzen in het kader van dierenwelzijn. Is het misschien niet eerlijker om eerst eens te kijken wat we zelf met onze dieren doen, daar hebben we immers meer invloed op? Teveel op stal, sporen/zweep gebruiken, dubbel bit in de mond hangen, prestatie boven dierenwelzijn zetten (ook bij de amateurs) etc.

In Mongolië zal het er heel anders aan toe gaan dan in Nederland. De dieren kennen waarschijnlijk veel meer vrijheid, worden soms verkeerd/te zwaar belast en zullen minder toegang hebben tot veterinaire zorg. Wel denk ik dat de dieren veel minder vaak aan het werk hoeven dan veel Nederlandse paarden. Blijkbaar zorgt dit evenement ervoor dat de mensen in Mongolië in aanraking komen met de westerse denkwijze wat positief kan zijn. Ik vind het wel behoorlijk arrogant om te denken dat we in het westen alles beter voor elkaar hebben qua dierenwelzijn, met de kennis die we hebben zou dat moeten maar dat is zeker niet het geval.

Ik zou het zelf wat ongemakkelijk vinden om als rijke westerling mee te doen aan zo'n evenement in een arm land. Die scheve verhouding zou ik ongemakkelijk van worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:08

troi schreef:
Tja, de gemiddelde lokale vent weegt het ook (en die neemt dan nog flink wat bepakking mee als hij een paar dagen zoet is met de kuddes). Ik vermoed dat de locals zich ziek lachen om deze discussie.

Ik heb gereden in Kirgizië en schat in dat 110/120 kg regelmatig voorkwam, ruiter + bepakking (2 zakken die ik niet kon tillen hangen aan weerszijden van het zadel achter mij en ik ben bijna 190 en was slank met pakweg 80kg), en dan hoppa recht de berg op, een uur of 8.

Maakt het dat ok? Nope maar tis wel echt stukje cultuur clash en goed om je dat te realiseren..

Die cultuur clash is hier in Europa ook van toepassing. Vele koetsritjes in het buitenland met slecht verzorgde en/of -lopende paarden voor een wagen (er zijn maar weinig Europese landen waar het wel goed gesteld is met toeristische koetspaarden). Menig toerist blijft instappen en houdt dit soort zaken in stand. Sommige landen nemen dierenwelzijn niet serieus, maar ik mag aannemen dat een paardenliefhebber dan niet in- of opstapt. En wat betreft de minimale eisen bij tracks of derby's: of iemand nu wel of niet slank is, het blijft 80 kilo.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 13:16

troi schreef:

Ik wilde wel op het stukje culture clash inhaken - de organisatie van de race is wel Amerikaans en ook de deelnemers komen uit de westerse wereld. In hoeverre is cultuur dan een relevante onderbouwing van hoe er omgegaan wordt met die paarden?

Ik ben op zoek gegaan naar bronnen waarin informatie zou staan m.b.t. welke gewichten, afstanden en manieren van paarden inzetten daadwerkelijk vanuit traditie en eigen cultuur gebruikelijk zijn in Mongolie maar alle zoekresultaten betreffen commerciele partijen die mij (als een grote, zware :+ westerse toerist) een tocht willen aansmeren :') geloofwaardigheid daarvan is voor mij dan meteen een vraagteken want ja wij van WC-eend : Uiteraard gaat iemand die geld op deze manier verdient vooral beweren dan 80 - 90 - 100- 120 kilo wel helemaal oke is.

En dan lees je ook zulke adviezen -O- van dezelfde partijen die de hoge gewichtslimieten hanteren:

Citaat:
If you are riding in Mongolia anytime from late April, the horses will have what’s known as ‘spring legs’. This basically means that they are a little weak from having not been ridden over the winter and not being able to move around as often due to the weather. A bit like how your legs feel the first time you go for a run after a couple of months (or *ahem* years) off. As a result, your horse will stumble. In fact, for the first half an hour, your horse will probably stumble quite a bit, especially if you are riding in snow. There is absolutely no need to panic. Your horse isn’t lame, you are not too heavy (<90kg) and you’re very unlikely to fall. Your horse should automatically regain its step, but you can help by pulling up their head using the reins if they trip.
https://thecurioustravel.com/blog/a-beginners-guide-to-horse-riding-in-mongolia

Waardoor mijn twijfels des te groter zijn.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:35

Ik denk eigenlijk ook dat de problemen binnen het algemene toerisme groter zijn dan bij deze race. Zo te lezen is er veel controle en toezicht op het welzijn van de dieren en wisselen ze steeds door. Dat geldt niet voor dieren die vele trektochten na elkaar lopen of dag in dag uit voor de koets staan in de brandende zon. Of bijvoorbeeld de ezels op Santorini die dag in dag uit (dikke) westerse toeristen de trappen opzeulen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:37

Nog even over dat de lokale bevolking ook met een flink gewicht op zo'n paardje stapt: de gemiddelde westerling is rond de 1.80 m, de gemiddelde Mongoolse man 1.68 m. Dat scheelt toch een slok op een borrel (bron: https://mens-en-samenleving.infonu.nl/i ... -land.html )

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:03

De westerse ruiters zijn zeker langer en zwaarder. De lokale rijders gaan daartegenover weer wat ruiger om met de paarden. Ik heb ze er wel eens een neer zien leggen voor de hoefsmid met een stel touwen. Dat kan hier écht niet.... Aan de andere kant - hoe wil je anders met een paard dat een groot deel van zijn leven 'wild' mag leven. En lokalen nemen misschien wel eens wat zwaardere bepakkingen mee op langere afstanden, of rijden door met een paard dat enigszins mankt. Het is daar immers een vervoermiddel en je móet van A naar B.

Het is gewoon erg lastig om eenduidig vast te stellen dat iets 'niet kan' in het kader van paardenwelzijn. Of om een harde lijn te trekken van wat te veel of te zwaar is.

Dan heb je ook nog de factor dat we wat 'leed' betreft we in deze race te maken met zichtbaar én gemonitord leed. Het is misschien nog wel het best 'bewaakte' toeristenritje in die regio. Want we kunnen er niet omheen dat dit spelletje iets is wat we doen voor ons plezier.
Het bijkomende voordeel van de aanwezige dierenartsen is inderdaad dat ze zo her en der de herders helpen en advies geven bij zieke/gewonde paarden.

Dat gezegd hebbende; in het westen hebben we inderdaad al wel veel kennis en kunde opgedaan over paardenwelzijn. Maar we hebben in het westen ook wel de arrogantie om te denken dat wij als enigen de juiste weg bewandelen. Als voorbeeld: in Azië kan je best eens wat schrijnende zaken tegen komen met bijvoorbeeld onbehandelde wonden of kreupelheden. Anderzijds kampen veel paarden in het westen met chronische 'welvaartsziekten'. Leg daar maar eens een objectieve meetlat naast als je het hebt over 'welzijn'.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:08

Je zegt het al: de lokale bevolking heeft deze paarden echt nog als werkpaarden. Het is noodzaak voor die mensen.

De Mongol derby is een "speeltje" voor rijke westerlingen die iets van hun bucket list willen afstrepen. Het "moet" niet. Dat heb ik er voornamelijk op tegen, dieren die voor een lolletje belast worden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:16

prompter schreef:
De Mongol derby is een "speeltje" voor rijke westerlingen die iets van hun bucket list willen afstrepen. Het "moet" niet. Dat heb ik er voornamelijk op tegen, dieren die voor een lolletje belast worden.

We doen niet anders.... Dressuur, springen, endurance, draverijen, rennen, mennen/koetsen, vrijheidsdressuur, buitenritten. En bij eenieder ligt de zwaarte van de 'belasting' weer ergens anders. fysiek, maar ook mentaal.

Dat is het nadeel van de discussie over paardenwelzijn, je kan het van heel specifiek en detaillistisch (de harde hand van springruiter X, het minimaal aantal uren buiten staan) tot heel breed trekken: moeten we wel paarden gebruiken voor ons plezier?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 14:17

Ja het komt steeds neer op verschillen in cultuur en welvaartsniveau welke IMO totaal niet relevant zijn gezien de deelnemers westers zijn en dit puur voor hun lol doen.

Ze zouden anders nooit zo ruig met paarden omgaan noch deze zo zwaar belasten, wat maakt het acceptabel gedurende de race?

Dat andere uitjes in de regio nog veel erger zijn (met limieten tot zelfs 120 kilo) is dan ook puur whataboutisme.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:19

Ik scheur niet 40 km op een dag met een ongetraind paard met ook nog een te zwaar gewicht voor mijn lol.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:23

Duidelijk Prompter, deze deelnemers doen dat wel....Men doet dit voor de lol. En is dat nog legitiem in deze tijd? dat is inderdaad de vraag.

Hoezo zouden ze ruiger omgaan met de paarden dan nodig? Ik denk dat ze zelf juist het liefst met een los teugeltje lekker cruisen door het mooie landschap.

Veel deelnemers komen volgens mij uit de endurance, rensport, western hoek. Die paarden zijn keurig getraind om op de pinken te besturen zijn. De moeilijkheidsgraad hier is dat de paarden niet zo reageren als je 'gewend' bent.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:26

En dat vind ik het oneerlijke er aan. Deze beestje zijn hier niet netjes voor getraind.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 14:27

Ik zie vooral veel beelden van gevechten, stakende en bokkende paarden en ruiters die met hangen en wurgen er iets van proberen te maken.

Mentale belasting lijkt me ook niet top voor een paard dat niks kent en nu ineens moet gehoorzamen.

Als ik zulk groen paard naar een springwedstrijd 9of endurance, of western of noem maar op) mee neem en die over de zeik gaat omdat opstijgen al een probleem is dan ben ik de banketstaaf zeg maar. We nemen hier niet voor niks de tijd om paarden aan van alles te laten wennen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:30

Voor het 'ongetraind' zijn krijgen deze paarden wel iets anders terug: 98% van hun leven doorbrengen in vrijheid in een grote kudde op de steppen van Mongolië.

Elk nadeel heb zijn voordeel...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:31

Kelly_ann schreef:
Voor het 'ongetraind' zijn krijgen deze paarden wel iets anders terug: 98% van hun leven doorbrengen in vrijheid in een grote kudde op de steppen van Mongolië.

Ja, dat moeten ze natuurlijk wel verdienen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:32

Kelly_ann schreef:
De westerse ruiters zijn zeker langer en zwaarder. De lokale rijders gaan daartegenover weer wat ruiger om met de paarden. Ik heb ze er wel eens een neer zien leggen voor de hoefsmid met een stel touwen. Dat kan hier écht niet.... Aan de andere kant - hoe wil je anders met een paard dat een groot deel van zijn leven 'wild' mag leven. En lokalen nemen misschien wel eens wat zwaardere bepakkingen mee op langere afstanden, of rijden door met een paard dat enigszins mankt. Het is daar immers een vervoermiddel en je móet van A naar B.

Die bevolking heeft geen keuze, en zullen vast zo goed mogelijk voor hun paarden zorgen. Maar zoals in het andere topics zegt men: ik zou echt dat gewicht niet op mijn (veel grotere) paard willen hebben.
Maar op deze kleine pony's moet het dan allemaal maar wel kunnen? Ik begrijp niet dat je daar als 'paardenliefhebber' aan mee wilt doen, het is puur voor je eigen ego, je helpt die paarden daar echt niet mee.

Wil je iets goeds doen? Doneer dan het geld wat het kost om mee te doen (plus je vliegticket enzo) zodat men daar dierenartsen van kan betalen.