Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
troi schreef:Tja, de gemiddelde lokale vent weegt het ook (en die neemt dan nog flink wat bepakking mee als hij een paar dagen zoet is met de kuddes). Ik vermoed dat de locals zich ziek lachen om deze discussie.
Ik heb gereden in Kirgizië en schat in dat 110/120 kg regelmatig voorkwam, ruiter + bepakking (2 zakken die ik niet kon tillen hangen aan weerszijden van het zadel achter mij en ik ben bijna 190 en was slank met pakweg 80kg), en dan hoppa recht de berg op, een uur of 8.
Maakt het dat ok? Nope maar tis wel echt stukje cultuur clash en goed om je dat te realiseren..
troi schreef:Ik heb gereden in Kirgizië en schat in dat 110/120 kg regelmatig voorkwam, ruiter + bepakking (2 zakken die ik niet kon tillen hangen aan weerszijden van het zadel achter mij en ik ben bijna 190 en was slank met pakweg 80kg), en dan hoppa recht de berg op, een uur of 8.
Maakt het dat ok? Nope maar tis wel echt stukje cultuur clash en goed om je dat te realiseren..
https://thecurioustravel.com/blog/a-beginners-guide-to-horse-riding-in-mongoliaCitaat:If you are riding in Mongolia anytime from late April, the horses will have what’s known as ‘spring legs’. This basically means that they are a little weak from having not been ridden over the winter and not being able to move around as often due to the weather. A bit like how your legs feel the first time you go for a run after a couple of months (or *ahem* years) off. As a result, your horse will stumble. In fact, for the first half an hour, your horse will probably stumble quite a bit, especially if you are riding in snow. There is absolutely no need to panic. Your horse isn’t lame, you are not too heavy (<90kg) and you’re very unlikely to fall. Your horse should automatically regain its step, but you can help by pulling up their head using the reins if they trip.
prompter schreef:De Mongol derby is een "speeltje" voor rijke westerlingen die iets van hun bucket list willen afstrepen. Het "moet" niet. Dat heb ik er voornamelijk op tegen, dieren die voor een lolletje belast worden.
Kelly_ann schreef:De westerse ruiters zijn zeker langer en zwaarder. De lokale rijders gaan daartegenover weer wat ruiger om met de paarden. Ik heb ze er wel eens een neer zien leggen voor de hoefsmid met een stel touwen. Dat kan hier écht niet.... Aan de andere kant - hoe wil je anders met een paard dat een groot deel van zijn leven 'wild' mag leven. En lokalen nemen misschien wel eens wat zwaardere bepakkingen mee op langere afstanden, of rijden door met een paard dat enigszins mankt. Het is daar immers een vervoermiddel en je móet van A naar B.