Paard alleen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Salland

Paard alleen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 17:14

Hallo,

Ik heb speciaal een account aangemaakt omdat ik dacht dat er op Bokt vast wel mensen zijn die hier iets mee kunnen.
Het is als volgt: in mijn buurt loopt een Shetlander rond in een prima wei met een prima hokje, maar altijd alleen.
Je ziet het paadje dat hij al maanden (jaren?) heen en weer loopt.
Je ziet zijn frustratie en eenzaamheid.
Weet iemand wat je hieraan kan doen?
Ik heb de Dierenbescherming al gebld en 118 en een (anoniem) briefje door de bus gedaan maar niets helpt en niemand kan iets doen.
Hier iemand een idee?
Alvast bedankt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:21

jij zegt dat ie eenzaam is omdat een paadje heeft gelopen... kan je zo tig weides aanwijzen met meerdere paarden met paadjes die ze gelopen hebben dat zegt nix. Diertje heeft eten drinken een mooie weide zeg je zelf... Dat is vaak al 200% beter bij sommige paarden die wel een melding waard zijn maar waar niemand de moeite voor neemt. Die het echt slecht hebben, vaak geen of vies water geen gras ...

dus miss beter zulke paardjes aan beter leven helpen

AmyJamess

Re: Paard alleen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:36

Ik ben bang dat je daar weinig aan kan doen. Het is vooralsnog niet strafbaar om een paard alleen te hebben staan.
En zolang het dier verder goed verzorgd word en er goed uit ziet zal ook de dierenbescherming of politie hier niets aan doen.

Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 17:59

Ja dat zeiden ze inderdaad allemaal ook.
Maar het is echt heel naar om te zien en ik zou toch denken dat alle paardenmesen weten dat je het een kuddedier is dat niet alleen hoort te zijn?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:05

Dat is helaas vaker het lot van shetties. Hier in de regio ook hoor, best veel grasmaaiertjes die hun leven alleen moeten doorbrengen. Je zou het foldertje eens kunnen printen en er in de brievenbus gooien, of gewoon aanbellen en uitleggen dat een paard net als een koe, geit en varken een kuddedier is.
https://www.stichtingdelynx.nl/wp-conte ... r-2023.pdf

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:09

speurneusc schreef:
jij zegt dat ie eenzaam is omdat een paadje heeft gelopen... kan je zo tig weides aanwijzen met meerdere paarden met paadjes die ze gelopen hebben dat zegt nix. Diertje heeft eten drinken een mooie weide zeg je zelf... Dat is vaak al 200% beter bij sommige paarden die wel een melding waard zijn maar waar niemand de moeite voor neemt. Die het echt slecht hebben, vaak geen of vies water geen gras ...

Hier wil ik toch op reageren. Ieder dier is een melding waard indien er iets ontbreekt. Hier ontbreekt voor het mooie een maatje. Indien de eigenaar dit gewoon prima kan onderbouwen is dit oke, maar anders vind ikzelf toch dat Hier wel naar gekeken mag worden.

Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 18:11

Hé dat is een goeie!
Ik had ook al de diernartsen hier in de buurt gemaild met de vraag of zij niet eens een rondje informatie zouden kunnen doen in de buurt. En trouwens ook de landelijke vereniging van dierenartsen met de vraag of er niet eens een flinke campagne gevoerd moet worden tegen dit soort wantoestanden.
Maar die folder ga ik inderdaad door de bus doen. Dank je wel!

Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 18:14

O god ja natuurlijk zijn er heel veel beesten die het slechter hebben en daar zou ik graag de wereld voor veranderen.
Ik dacht alleen dat in dit redelijk milde geval inderdaad, er een oploosing te vinden zou zijn via dit forum.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:16

GabberGill schreef:
speurneusc schreef:

Hier wil ik toch op reageren. Ieder dier is een melding waard indien er iets ontbreekt. Hier ontbreekt voor het mooie een maatje. Indien de eigenaar dit gewoon prima kan onderbouwen is dit oke, maar anders vind ikzelf toch dat Hier wel naar gekeken mag worden.

als het verder prima staat, eten heeft, niet ziek verwaarloosde oid eruit ziet hoef je toch niet iedereen te stalken omdat het jouw visie is dat je het zielig vind dat ie alleen staat. dat noem ik je bemoeien met ander mans spullen

Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 18:23

Okee quoten kan ik nog niet maar eh ... andermans spullen?
Beetje gek.

Bedankt voor de reacties in ieder geval.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:30

Ik zou het in de gaten houden. Weet je al hoelang het beestje al alleen staat? Wie weet zijn de eigenaren opzoek naar een nieuw paard en is dit iets tijdelijks. Of is er net een paard overleden en is de verwachting dat deze ook bijna gaat? En willen de eigenaren daarna geen paarden meer.

Zoveel mogelijkheden waarom dit beestje (tijdelijk) alleen kan staan.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:31

Ik vind dit eigenlijk ook bemoei je me je eigen zaken. Zolang het dier genoeg eten en water heeft en er gewoon goed verzorgd uit ziet. :=

Mijn paard loopt ook een zandvlakte omdat ze elke keer dezelfde route loopt. Zij staat niet alleen overigens.

Als Salland staat uit de regio waar je vandaan komt, kun je proberen de fb paarden bij elkaar te benaderen. Maarja dan moeten de eigenaren van de pony wel mee willen werken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:32

speurneusc schreef:

Wat een nutteloos bericht. Er is geen "erger". Dat weet die pony toch niet dat er ergens in Nederland een andere pony staat die het 10x slechter heeft?
Deze pony is eenzaam, is alleen, is een kuddedier. Kan dus niet rusten want er is geen natuurlijke "waker" waarbij altijd 1 op let.
Dit is gewoon zielig dat het dier alleen staat. Ook al wordt ie goed verzorgd
Das imo hetzelfde als sportpaarden die in de watten gelegd worden maar 1 uur per dag alleen buiten komen in een kleine zand paddock...

Edit.
Schrik er van dat meerdere bokkers zeggen niet mee bemoeien. En dat op een paarden site. Ik zeg er ook altijd wat van als ik een paard alleen zie staan. En heel vaak is het gewoon onwetendheid van de eigenaar

TS
Al eens het gesprek aangegaan met de eigenaren?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:47

Waar is dit? Welke plaats?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:53

Ik vind het ook verschrikkelijk.
Maar helaas mag het van de wet. Tijd dat die veranderd. :j
Hier in de buurt staan ook enkele van die pony's. Ze zien er verder prima uit.
Maar altijd alleen. Helaas kun je het niet veranderen.

Ik heb het gesprek wel aangegaan omdat het buren zijn, maar helaas geen verandering.
1 is wel zover dat die het nooit meer zou doen maar shetje is 35 dus daar nog wat bij plaatsen ziet ze niet zitten. Wat ik nog kan begrijpen als argument.
De rest ziet het probleem niet....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:14

speurneusc schreef:
als het verder prima staat, eten heeft, niet ziek verwaarloosde oid eruit ziet hoef je toch niet iedereen te stalken omdat het jouw visie is dat je het zielig vind dat ie alleen staat. dat noem ik je bemoeien met ander mans spullen

Oook wel kort door de bocht. Een sociaal leven is voor een kuddedier ook een basisbehoefte naar mijn mening. Net als eten en goede huisvesting.

Dat jij dat anders ziet is ook enkel jouw visie.
Jij maakt je wel druk als een dier geen eten heeft? Tenminste dat denk ik?

Een ander ziet dat de basisbehoefte sociaal leven ontbreekt en trekt aan de bel. Vooral omdat ts denkt te zien dat het dier misschien wel daardoor afwijkend gedrag laat zien.
Dus dan hoef je niet zo te reageren en zeggen dat het enkel haar visie is terwijl je zelf ook met een visie komt.

En Hoezo iedereen stalken?

Dus ts goed dat je je inzet voor de pony. Maar ik ben wel bang dat het weinig uit zal maken.
Niet iedereen vindt een sociaal leven een basisbehoefte.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:18

Nou dat, het is een basisbehoefte, jammer dat bokkers TS nog neerzetten als bemoeizuchtig. Het is juist heel fijn dat je moeite wilt doen voor het dier, daar kan menig mens wat van leren... Misschien veranderd er dan eindelijk iets, ook in de wetgeving, want ben bang dat jijzelf weinig kan. Sommige dieren gaan er echt aan onder door om alleen te zijn, die kwijnen gewoon weg(zoals konijnen en menig ander dier). Je botst helaas nog altijd tegen de wet aan die erg achterloopt als het neerkomt op dierenwelzijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:48

Zoveel gedachtes maar ik blijf erbij

Een paard hoort niet alleen en er zijn natuurlijk echt wel uitzonderingen maar ik vind het ook een basisbehoefte. Dit is overigens geen visie het is iets wat een bewezen feit is.

Mijn paard kan prima alleen staan en zal er niet dood van gaan maar is met haar vriendjes intens gelukkig. Een paard alleen vind ik dus zeker wel reden voor een melding en een kijkje bij het dier.

Heel fijn dat hij er verder goed bijstaat hoor maar dit is toch wel iets wat ik een no go vind.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 05-06-24 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:48

ik weet er ook een die al jaren alleen staat, ook wel eens bij die mensen aangebeld en gevraagd hoe het zit.
maar die zeiden meteen van nee kan geen ander bij want die valt ze aan.nou ja dan houd het op toch.
echt sneu voor het beestje,maar ze zorgen er verder wel prima voor.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:52

ellepel schreef:
ik weet er ook een die al jaren alleen staat, ook wel eens bij die mensen aangebeld en gevraagd hoe het zit.
maar die zeiden meteen van nee kan geen ander bij want die valt ze aan.nou ja dan houd het op toch.

Dat zijn inderdaad de uitzonderingen die ik bedoelde. Ik heb er in heel mijn paardenleven denk ik 3 meegemaakt die echt tot de dood zouden doorgaan. Verder veel mensen die dachten dat het mis zou gaan maar zelf erg bang waren of paarden die onzeker waren en uitvielen maar door er een stabiel paard bij te zetten werden ze zekerder in het sociale stukje

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:22

GabberGill schreef:
Zoveel gedachtes maar ik blijf erbij

Een paard hoort niet alleen en er zijn natuurlijk echt wel uitzonderingen maar ik vind het ook een basisbehoefte. Dit is overigens geen visie het is iets wat een bewezen feit is.

Mijn paard kan prima alleen staan en zal er niet dood van gaan maar is met haar vriendjes intens gelukkig. Een paard alleen vind ik dus zeker wel reden voor een melding en een kijkje bij het dier.

Heel fijn dat hij er verder goed bijstaat hoor maar dit is toch wel iets wat ik een no go vind.

:j

Vind ik ook, weet alleen dat ze helemaal niks met zo,n melding doen. Maar niet geschoten is altijd mis. Flyers in de brievenbus doen of een bezorgd briefje lijken mij ook een goede.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:45

GabberGill schreef:
Dat zijn inderdaad de uitzonderingen die ik bedoelde. Ik heb er in heel mijn paardenleven denk ik 3 meegemaakt die echt tot de dood zouden doorgaan. Verder veel mensen die dachten dat het mis zou gaan maar zelf erg bang waren of paarden die onzeker waren en uitvielen maar door er een stabiel paard bij te zetten werden ze zekerder in het sociale stukje

inderdaad. Of ze willen er gewoon geen tweede bij

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:48

speurneusc schreef:

Het welzijn kan best in orde zijn maar dat is één component van het hebben van een paard.
Het welbevinden is minstens zo belangrijk; er hoort een soortgenoot bij om aan dat aspect te voldoen.
Het is soms nodig iemand daar vriendelijk op te wijzen; kan onkunde zijn, of onverschilligheid, of er is een andere oorzaak/reden.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:39

GabberGill schreef:
ellepel schreef:
Laten we voorop stellen dat ik ook vind dat een paard nooit alleen hoort te staan, die uitzonderingen die je noemt daar gelaten.

Maar weet TS zeker dat dit niet zo'n uitzondering is? De kans is natuurlijk klein, dat realiseer ik me ook. Maar stel dat jij degene bent die dat heeft. Hoe zou jij het vinden als je steeds instanties en vreemden aan je deur hebt daarover? Want ja, de kans dat jij een uitzondering bent is klein dus maar beter lastig vallen. Ik zou er helemaal gek van woorden iig.

Als je al een melding hebt gemaakt en een briefje in de bus hebt gedaan, zou ik het daarbij laten. Meer dan informeren kan helaas toch niet gezien het wettelijk niet verboden is. En je wil ook niet te ver doorgaan en dat het dan toch een uitzondering blijkt. Ze zijn wellicht zeldzaam, maar ze zijn er wel. Dan eindig je straks als die mensen die een oude pony stalen omdat die er zo "zielig en verwaarloost uitzag", terwijl de pony gewoon oud was met normale ouderdomskwaaltjes waar hij verder geen last van heeft mits hij zijn medicatie krijgt. Wat die mensen natuurlijk niet wisten/hadden liggen dus kwam juist de gezondheid van de pony in gevaar... En dan bedoel ik niet dat de volgende stap pony stelen zou zijn ofzo, maar puur dat goedbedoelde acties echt slecht kunnen uitpakken als je het toch verkeerd hebt. Ik zou daarom ergens wel heel erg oppassen met verdere acties dan wat TS al gedaan heeft. Zeker als het vreemden zijn en je niet 100% zeker de situatie kent. En als het bekenden zijn, zou ik in gesprek gaan (en dan eerst ff bedenken wat een productieve manier is om dat te doen. Verwijtend is dat namelijk meestal niet).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:32

@Topicstarter Salland, wat goed dat je bezorgd bent en een account hebt aangemaakt om te kijken of er hier ideetjes zijn wat er aan gedaan kan worden.

En wat komen er veel, laten we zeggen, onhandig geformuleerde opmerkingen op je vraag.

Ik vind het erg goed dat je dit is opgevallen en dat je probeert er wat voor het diertje te betekenen. Het is supersupertriest zo'n paardje zo te zien wegkwijnen. Een paard hoort niet alleen te zijn. En het tijgeren wat je beschrijft, dat hij telkens hetzelfde paadje heen en weer loopt is een teken dat hij niet happy is. Dus van wat je beschrijft, helemaal goed dat je actie wilt.

Ik zou proberen met de eigenaar in contact te komen. Veel succes!