Wat een leuk ritje moest zijn.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melanie0906

Wat een leuk ritje moest zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 08:30

Ik wil even mijn verhaal kwijt. De grootste schrik is weg maar het besef is in komen dalen.

Gisteren ging ik voor het eerst met mijn beste vriendin buitenrijden. 20 jaar vriendinnen en ze rijdt nu enkele maanden en had groen licht gekregen om mee op pad te mogen!

Heel de week super enthousiast eindelijk mn beste vriendin waar ik mn grootste hobby mee kan uitoefenen.

Dus wij met uiteindelijk 3 mensen lekker het bos in. De paarden waren vrolijk. Mijn pony was echt goed voorwaarts. Na nog geen 10 minuten schrikt mijn pony. Zoals ik eerder al tegen mijn vriendin gezegd had jaa ze schrikt wel eens dan draait ze om en komt ze bij jullie schuilen. Nou precies dat deed ze. Alleen het zadel begon ook te schuiven. Dus waar een draai normaal prima uit is te zitten viel ik er nu heel naar af…

Ik probeerde op te staan. Chips dat lukt niet mn rug doet wel heel zeer. Iedereen afgestapt eigenaar van mijn verzorgpony gebeld en alle paarden bij t gras gezet.. Er meteen is er de keuze gemaakt om de ambulance te bellen. Na dat mijn benen begonnen te tintelen was het wel duidelijk ik moet echt mee met angst op een rugbreuk.

Ik met de ambulance mee. Wat voelde als 10 minuten door ondertussen de medicatie in mijn infuus bleek dus wel echt al wat langer te duren. Meerdere fotos gemaakt. Ja mevrouw er is een flinke breuk te zien in wervel L3. Nou zei ik grappend dat is echt mooi saus. Ja dat is het zeker. We willen eerst nog een ct maken om te kijken hoe de breuk zit.

En dat duurde en dat duurde. Ondertussen niks mogen eten want er was een mogelijkheid dat ik geopereerd kon gaan worden. Verlossend nieuws. Echt een hele nare pijnlijke breuk. MAAR STABIEL! Dus tegen alle verwachtingen in mocht ik dus lekker naar huis. Zwaar onder de medicijnen maar ik mag maar huis.

En nu de volgende ochtend. Dit is mn 2e heftige val na vorige keer 3 gebroken ribben is het nu mn rug. En jeetje wat heb ik een mazzel. De breuk die ik heb kan bijna niet beter zijn. Goede prognose alleen komende weken doorbijten.

Maar wil ik nog verder met mn grootste hobby daar kan ik nu lang en hard over nadenken. Mijn angst is na de laatste val nooit helemaal meer weggeweest maar ik was goed op weg…

Bedankt voor het aan luisteren van mn verhaal ik probeer positief te blijven maar, het is echt verschrikkelijk lastig met de hoeveelheid pijn die ik nu heb…

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:35

Dat ie mooi vervelend , pfffff. Eerst maar genezen, maar daarna is er misschien de mogelijkheid, het zadel na te kijken en iets van bescherming aan te trekken ?
Je zult je rug denk ik wel moeten beschermen na zo'n breuk...

En wbt angst : ik heb nu makkelijk praten, maar eigenlijk had de pony dus " een normale schrikreactie "? En had je pech , dat je zadel gleed?
T was dus anders waarschijnlijk wel goed gegaan en was er niets heftigste gebeurd.

Beterschap :(:)
Laatst bijgewerkt door Getup op 02-06-24 08:37, in het totaal 2 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:35

Och nee wat super vervelend dit.

Als je straks weer helemaal hersteld bent zou ik wel uitzoeken hoe het kan dat je zadel schoof. Want dit is echt gewoon domme pech qua val, was zo te lezen niet 'nodig' geweest.

Heel veel beterschap, hopelijk herstel je vlot!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:37

Och jee, wat rot voor je. Allereerst heel veel beterschap!

Wat betreft paarden en paardrijden: ga gewoon op je gevoel af, als je het leuk vindt om met paarden bezig te zijn, kan dat ook zonder te rijden, en misschien wil je het in de toekomst wel weer, of niet... daarover hoef en kun je nu nog niet beslissen.

Het was gewoon domme pech. Sterkte!

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 08:38

Getup schreef:
Dat ie mooi vervelend , pfffff. Eerst maar genezen, maar daarna is er misschien de mogelijkheid, het zadel na te kijken en iets van bescherming aan te trekken ?
Je zult je rug denk ik wel moeten beschermen na zo'n breuk...

En wbt angst : ik heb nu makkelijk praten, maar eigenlijk had de pony dus " een normale schrikreactie "? En had je pech , dat je zadel gleed?
T was dus anders waarschijnlijk wel goed gegaan.

Beterschap :(:)

Ze zijn inderdaad al uit aan het zoeken waarom het zadel schoof. Het is een barefoot en die willen dat wel eens doen. Jep gewoon een 180 graden draai niks heel bijzonders niks wat ik nog nooit niet uitgezeten had..

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:39

Oef jeetje wat een nare val. Heel veel sterkte en een vlot herstel gewenst.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 08:40

Hevonen schreef:

Wat betreft paarden en paardrijden: ga gewoon op je gevoel af, als je het leuk vindt om met paarden bezig te zijn, kan dat ook zonder te rijden, en misschien wil je het in de toekomst wel weer, of niet... daarover hoef en kun je nu nog niet beslissen.

Jaa de eigenaresse is er ook van overtuigd dat er maast rijden nog 1001 dingen te doen zijn dus dat komt goed. Met de andere mennen we en anders begin ik daar gewoon weer mee!
Dankjewel!

Elisa2

Re: Wat een leuk ritje moest zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:52

Heftig! denk een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Een zadel die schuift, daar zullen de meeste ruiters door vallen. Daarom ook zo belangrijk dat zadels niet schuiven.

Maar ja, dat dit meer angst geeft lijkt me logisch maar ga eerst maar goed herstellen en dan zie je wel weer verder. Heel veel beterschap!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:56

Jeetje wat naar TS. Sterkte en een goed herstel gewenst!

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 09:00

Dankjewel allemaal!

Ik dacht ook echt oh ik zit nog wacht hoe zit ik plof #)

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:26

Ik begrijp je helemaal....
Ik heb 13 weken geleden L1 en L2 en 2 ribben gebroken. Ik was gevallen en bij het opstaan trapte mijn paard in mijn rug door omstandigheden. Echte domme pech.
Hierdoor ben ik zo ontzettend bang geworden om te vallen, niet eens echt voor mijn paard. Ik heb er nu 5x op gezeten. De ene keer een paar minuten en dan wil ik er weer af en nu 2x wat langer gereden, maar de angst zit er goed in. Zelf heb ik nu een airbag vest aan en dat scheelt psychisch best wel.
Verder ga ik 22 en 23 juni een weekend naar Puur Paardners om samen met mijn paard aan mijn angst te werken.

Heel veel sterkte met je herstel. Luister goed naar je lichaam en doe niets overhaast.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:15

Sterkte

MARenAMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:37

Wat vervelend voor je :(
Heel veel sterkte :knuffel:

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:58

Ach wat rot voor je! :(:)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:04

melanie0906 schreef:
Hevonen schreef:

Jaa de eigenaresse is er ook van overtuigd dat er maast rijden nog 1001 dingen te doen zijn dus dat komt goed. Met de andere mennen we en anders begin ik daar gewoon weer mee!
Dankjewel!

Allereerst heel veel beterschap. Hoop dat je vlot mag herstellen. Kan het zijn dat je niet voldoende aangesingeld had? Als jouw paard in het gras loopt moet je soms wel even aansingel als je er paar honderd meter op zit en dan na de volgende km telkens nog een keer weer. Vwb het mennen, als dan jouw paard omdraait krijg je nog veel grotere valpartijend. Verwacht niet dat dat veiliger zal zijn. Zeker als je geen ervaren menner bent.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:32

Wat naar voor je to, hopelijk herstel je goed. Ik zit ook al 6 weken thuis met een stabilele botbreuk in de L1 en heb daarvoor een week in het zh gelegen, ondertussen dus 7 weken onderweg. 3 weken geleden werd er bij de controle vastgesteld dat de wervel verzakt is en morgen mag ik weer een nieuwe foto maken. Ik heb helaas nog steeds pijn ondanks dat ik 4 tramadolletjes per dag neem, verwacht dus niet dat de pijn snel weg is want dan gaat het herstel je ws heel erg tegenvallen.
Ik kan nog steeds niet te lang zitten of staan/lopen dus lig veel op bed, waarmee ik wil zeggen dat je echt niet moet onderschatten hoe lang je er last van kunt houden.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:39

Puppetje hoe is de pijn bij jou nu na 13 weken? En je schrijft dat je weer op je paard zit, wanneer kon je dat weer? Jij moet ook flinke pijn hebben gehad met 4 breuken :-(

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:52

Ik heb nog steeds pijn, maar dat zijn voornamelijk mijn spieren. 3 weken geleden ben ik voorzichtig een rondje gaan stappen en ik heb nu 2x 20 minuten "gereden". Het zal nog wel even duren voordat ik helemaal pijnvrij ben denk ik.
Vanaf morgen ben ik wel weer volledig aan het werk voor 4 dagen in de week. Ik kan verder nog niet heel veel lichamelijke dingen doen.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:04

Doe je dan kantoorwerk of lichamelijk zwaarder?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:07

Ik werk op kantoor. Verder mest ik 3 boxen van onze paarden, maar die staan overdag buiten dus dat is prima te doen en ik zet het ruwvoer klaar.
En de honden laat ik gedurende de dag uit.
Meer doen red ik dan niet.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 18:42

Heel veel beterschap!

Wat betreft de angst, geef het tijd. Een ambulanceritje en breuk is toch een beetje een traumatische gebeurtenis waarvan ook je geest moet helen.

Ik heb vorig jaar juli een heftige val gehad, dijbeenbot volledig afgescheurd in 3 stukken. Ze moesten me een dubbele dosis ketamine geven om me zelfs maar op de brancard te krijgen. De onderzoeken op Spoed waren zó ongelooflijk pijnlijk... Ik ben normaal iemand van "ach stel je niet zo aan" maar dat heeft een onuitwisbare indruk gegeven. Operatie was ook nodig en niet eenvoudig wegens de erg complexe breuk. De revalidatie was heftig, moeilijk en 10 maanden later ben ik nog steeds verre van de oude.

Na mijn ongeluk wou ik helemaal niks meer met paarden te maken hebben. Ik was doodsbang voor een herhaling van deze onhoudbare pijn. Ik wilde nooit geen paard meer zien.
Het trauma was op dat moment nog te groot. Naargelang dat ik lichamelijk vooruitging, kwam ook mijn geest weer tot rust. Op een gegeven moment kwam de interesse in paarden toch weer. Eind november ben ik bij een vorig verzorgpaard even gaan kroelen. In december kreeg ik toestemming om terug te rijden, ik vond mezelf echter nog niet sterk genoeg dus heb nog even gewacht. In januari ging ik voor het eerst weer op een paard. Met een superklein hartje, maar de eigenaresse is zo meelevend en begaan met mij. Ze heeft me elke stap begeleid. Het vertrouwen groeide snel en ik ging zelfs weer op buitenrit. Enkel in stap, meer kan mijn lichaam momenteel niet aan (conditie is weg), daar luister ik ook naar. Plan is om in de zomer weer wat te gaan uitbreiden.

Mijn vorige verzorgpaarden zijn nu weer mijn huidige verzorgpaarden en ik ben daar heel blij mee. Ook héél dankbaar voor de eigenaresse die me zonder enige druk alles op mijn tempo laat doen. Pas als ik er klaar voor ben, gaan we een stapje verder.

Sterker nog, ik heb in december een veulen gekocht. In juli komt mijn ondertussen jaarling naar huis en ik kijk er ontzettend naar uit :D

Had je mij dit de eerste 2/3 maanden na het ongeluk verteld, had ik je uitgelachen. Maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:29

Beterschap! Klinkt inderdaad als brute pech! Mocht je weer beginnen rijden, misschien bodyprotector aanschaffen.

Wat ik me wel afvraag (misschien niet echt relevant, of toch wel, kon ook haar overkomen zijn): die vriendin van jou, is die zo super getalenteerd? Ik bedoel: na amper paar maand rijden al mee mogen op buitenrit, daar zijn de meesten toch nog niet aan toe? Of had ze een echt beginnerspaardje onder haar kont?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:51

Jeetje wat een nare val zeg! Kan me goed voorstellen dat de angst er weer volledig in zit. Hopelijk vinden ze een oorzaak waardoor het zadel schoof en kan het opgelost worden.

Beterschap! :knuffel:

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:57

Wat naar voor je ts. Zo'n ongelukkige samenloop. Hopelijk valt het allemaal mee.
Sterkte en beterschap. :(:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 20:01

Sterkte zeg! Dat is ook echt ongelukkige samenloop van omstandigheden :(:)

Mijn moeder heeft jaren geleden ook haar wervel gebroken door zo'n hele stomme val eigenlijk. Ook paard wat opzij sprong/omdraaide en waar zij zo naast gleed. Ook hele nare breuk maar stabiel. Even opsteker, na een half jaar oid was ze weer op buitenrit met hetzelfde paard en nu ruim 20 jaar later rijdt ze nog steeds. En ja, zij was ook angstig. Ook nog wel eens gevallen maar die wervel was niet kwetsbaarder oid en nooit meer iets mee gebeurd.

Eerst maar herstellen lichamelijk en daarna rustig weer gaan kijken. Maar het kan echt weer!