Het leed zomereczeem v.s. staleigenaren pensionstal…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_xhi

Het leed zomereczeem v.s. staleigenaren pensionstal…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 09:05

Goeiemorgen,

Ik denk laat ik dat zelf maar wel tegen jullie zeggen, want van een ander kreeg ik het niet vanochtend….

Oke, ik heb even hulp nodig. Mijn paard, een drie jarige, staat al 1,5 jaar op pension bij dezelfde mensen. Fijn plekje waar ze veel buiten komen, vorig jaar in gemengde kudde maar nu merries en ruinen apart. Het is een super nuchter en kalm paard, uiteraard nog jong maar hij is de laatste tijd al super veel opgegroeid.

Vorig jaar aan het eind van de zomer begon mijn paard met lichte jeuk in zijn staart en schuren, hmmm als dat maar niet zomereczeem gaat zijn dacht ik nog… inmiddels is het echt voorjaar en heeft mijn paard zich al helemaal open geschuurd aan zijn staart en ook extreme jeuk bij zijn manenkam. Dus, conclusie; hij moet maar op suikerarm voer (behalve gras, voor zover dat kan wil ik een drie jarige dat niet beroven) en een eczeemdeken op.

Hij krijgt Metazoa fitright esparcette, dus dat suikerarme voer is er al. Sinds vorige week heeft hij ook een eczeemdeken om, en daarmee zijn de lastigheden begonnen.

Ik kreeg direct de eerste dag van de staleigenaresse een bericht, ik vond dat al niet zo aardig en medelevend. Maar goed, jullie kunnen het hieronder lezen…

*knip*

Vervolgens heeft hij een paar dagen met, dus twee verschillende dekens, in de weide gestaan. Dat de weide één pietluttig draadje tot hun knieën met halve stroom heeft, kan ik overigens niet tegen staleigenaresse zeggen maar hier benoem ik het toch maar even. Enige frustratie zoals jullie misschien kunnen begrijpen…. Nou, die paar dagen is het harstikke goed gegaan!

Nu vanochtend werd ik wakker en had ik dit bericht;

*knip*

Pfffffffffffff, adem in en adem uit. Ik snap dat zij ook gefrustreerd is, maar ze toont gewoon geen enkel begrip of meedenken in de situatie voor mij. Ik heb het gevoel dat ik me alleen maar op haar moet aanpassen, ten koste van mijn paard….

Ik heb nog niet gereageerd op het laatste bericht, kunnen jullie mij wat houvast of tips geven?

Liefs,
Dino
Laatst bijgewerkt door Sica op 31-05-24 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Privé communicatie verwijderd, dit is niet toegestaan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:12

Ik zou vragen wat zij zou willen dat je er aan doet?

En aangeven dat deken af geen optie is vanwege de zomerecxeem en dan vragen of ze zelf andere ideeen heeft?

[VSW] Paard breekt uit door deken

Edit: ik leer hier dat zilverfolie aan de deken maken kan helpen. Dat de deken dan niet meer geleid.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 31-05-24 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:12

Het enige wat je kan doen is verhuizen om eerlijk te zijn. Jouw paard moet een deken op, zij balen er van, ook al hebben ze volgens jou amper stroom op de draden. Dit ga je niet bij elkaar krijgen.

Trouwens mijn paard krijgt met een sweet itch hoody op, echt wel een klap stroom van de draden hoor.

Jolliegirl

Re: Het leed zomereczeem v.s. staleigenaren pensionstal…

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:15

Gewoon even samen met de eigenaar langs de draden gaan met een stroommeet aparaat. Dan weet je direct wat erop staat.

En reageer idd met : wat zou volgens jou de juiste oplossing zijn zodat we beiden tevreden zijn?

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:16

Goedemorgen! :)
Mijn eerste vraag, hoe doen ze het in de winter? dan zullen de meeste toch ook dekens op hebben?

Maar, dan moet ik zeggen dat als ik een appje van m'n stalhouder krijg dat m'n paard door de draden loop ik wel eerst 100x m'n excuses aan zou bieden, in dit geval reageer je er geen eens op (behalve dat je zegt andere deken). Dat zou bij mij ook in m'n verkeerde keelgat schieten.
Neemt niet weg dat ze idd ook wat medeleven had kunnen tonen, want het eerste berichtje was al niet heel vriendeiljk

Denk idd dat de enige oplossing verhuizen is, gezien je paard helas niet zonder de deken kan.

Die van mij krijgt idd ook gewoon een schok met z'n eczeemdeken op

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:18

Mijn pony heeft hele zware zomereczeem. Als die op de zomerdag geen deken op mag is hij knetterhard gezegd ingeslapen beter af. Zo een zware eczeem heeft die.

Die draagt eind februari/begin maart de Rambo sweet itch hoody.
Loopt 24/7 buiten op de paddock met hooi en een schuilstal.

Staat alleen achter stroomdraad en blijft daar ook zeer goed achter staan.
Die dekens geleiden echt wel stroom! Ik spreek uit ruime ervaring. Ik heb de pony al 13 jaar, en dus ook al 13 jaar een pony met hele zware zomereczeem.

Ik denk dat de draden op de weides gewoon veel te laag zijn en hij er gewoon overheen stapt.
Laatst bijgewerkt door othelloster op 31-05-24 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:19

Lastige kwestie, en eentje waar communicatie vooral key is. Snap dat je je frustratie ook kwijt wil, maar netjes is het niet om dat te ventileren op een forum. Het is sowieso niet toegestaan privécommunicatie te delen dus de printscreens zou ikzelf proberen weg te halen of even een mod inseinen ;)

Dan, jouw paard veroorzaakt schade en onrust aan de groepen waarin ie nu staat en doorheen gaat. Je kan dus wel verwachten dat ze met jou mee denkt, maar aan de andere kant verwachten al jouw stadgenoten dit ook. Als hij puur door de draadjes drukt door de deken en hij dit voorheen niet deed, zou ik even rond de tafel gaan zitten. Een bepaald percentage van kapot draad/omheining/werk bereken je als stalhouder als het goed is wel, maar wanneer dit regelmatig wordt, het paard niet te vangen is en het werk op blijft stapelen, dan raakt de emmer ook snel vol.

Spreek elkaar eerst eens face to face om te kijken wat jullie van elkaar nodig hebben. Misschien zoeken jullie beide begrip en een helpende hand, misschien wil de staleigenaar juist helemaal geen paarden met deken en weet je of je een andere plek moet zoeken. Soms veranderen de omstandigheden en past iets niet meer, beter dat eerder weten dan op korte termijn iets anders moeten zoeken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:22

Ik zou ook helemaal gek worden als mijn draden en palen steeds gemold zouden worden dus ik snap haar wel
Weet je hoe veel werk dat is

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:27

Lastige situatie. Ik zou om de tafel.gaan zitten en kijken of je tot een oplossing kan komen. Misschien zijn er extra draadjes en stroom nodig om er meer power aan te geven, dat je daar in kunt mee betalen? Eigen draad en stroomkast kunt aanschaffen? Want ik snap je staleigenaar ook goed, een paard dat constant door de draden gaat en alles sloopt plus de onrust die ontstaat, zit niemand op te wachten. Hier staat er ook weinig stroom op de draden en ben je zelf verantwoordelijk dat ze er toch binnen blijven. En dus hebben de meeste een eigen stroomkast en dradencirquit gemaakt.

Mocht je niet tot een oplossing kunnen komen ben ik toch bang dat verhuizen een enige optie is....

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 09:28

Wintu schreef:
Het enige wat je kan doen is verhuizen om eerlijk te zijn. Jouw paard moet een deken op, zij balen er van, ook al hebben ze volgens jou amper stroom op de draden. Dit ga je niet bij elkaar krijgen.

Trouwens mijn paard krijgt met een sweet itch hoody op, echt wel een klap stroom van de draden hoor.

Mijn paard heeft dezelfde deken op…

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 09:47

Enzo_Ollie schreef:
Goedemorgen! :)
Mijn eerste vraag, hoe doen ze het in de winter? dan zullen de meeste toch ook dekens op hebben?

Maar, dan moet ik zeggen dat als ik een appje van m'n stalhouder krijg dat m'n paard door de draden loop ik wel eerst 100x m'n excuses aan zou bieden, in dit geval reageer je er geen eens op (behalve dat je zegt andere deken). Dat zou bij mij ook in m'n verkeerde keelgat schieten.
Neemt niet weg dat ze idd ook wat medeleven had kunnen tonen, want het eerste berichtje was al niet heel vriendeiljk

Denk idd dat de enige oplossing verhuizen is, gezien je paard helas niet zonder de deken kan.

Die van mij krijgt idd ook gewoon een schok met z'n eczeemdeken op

In de winter hebben er bijna geen paarden een deken op, op deze stal. En als ze dat wel hebben en door het stroom gaan moeten ze hem af van de staleigenaresse. Tot nu toe heeft niemand daar wat over gezegd….

En klopt, ik had misschien iets enthousiaster sorry kunnen zeggen. Maar doordat ik weet hoe ze tegen mij en anderen kan reageren had ik daar zelf op dat moment geen behoefte aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:49

Enzo_Ollie schreef:

Nou, dat inderdaad. En wanneer heb je die andere deken dan? Hoe lang verwacht je nog dat de pensionstalhouder de omheining blijft repareren, jouw paard vangen en de rest weer rustig krijgt?
Heel eerlijk gezegd: als ik jouw paard hier zou hebben staan dan zou ik er ook snel klaar mee zijn... dan zette ik hem binnen denk ik.
Het minste dat je kunt doen is zorgen dat er nú een nieuwe deken komt, excuses aanbieden en helpen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:52

Achterom schreef:
Enzo_Ollie schreef:

Nou, dat inderdaad. En wanneer heb je die andere deken dan? Hoe lang verwacht je nog dat de pensionstalhouder de omheining blijft repareren, jouw paard vangen en de rest weer rustig krijgt?
Heel eerlijk gezegd: als ik jouw paard hier zou hebben staan dan zou ik er ook snel klaar mee zijn... dan zette ik hem binnen denk ik.
Het minste dat je kunt doen is zorgen dat er nú een nieuwe deken komt, excuses aanbieden en helpen.

Als er amper stroom op de draden staat, is dat niet een klant te verwijten vanzelf. Een Rambo Sweet Itch Hoody geleidt gewoon stroom hoor en is best een prijzige deken, dus hoezo een nieuwe deken aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 31-05-24 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 09:53

Achterom schreef:
Enzo_Ollie schreef:

De nieuwe deken is er al… de eerste berichtjes gingen over deken 1 en de laatste van vandaag over deken 2. Tuurlijk snap ik haar gevoel ook! Mijn paard is eerder nooit door draden gegaan, nu dus twee keer blijkbaar. Maar alle keren hiervoor waren paarden van anderen waar vervolgens dan met iedereen over gesproken werd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:53

Dino_xhi schreef:
Achterom schreef:

De nieuwe deken is er al… de eerste berichtjes gingen over deken 1 en de laatste van vandaag over deken 2. Tuurlijk snap ik haar gevoel ook! Mijn paard is eerder nooit door draden gegaan, nu dus twee keer blijkbaar. Maar alle keren hiervoor waren paarden van anderen waar vervolgens dan met iedereen over gesproken werd.

Hoe vaak gaan daar paarden door de draden dan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:55

Wintu schreef:

Die van mij ook.. Lijkt me onzin dat een deken geen stroom geleid. Ja wellicht een dikke winterdeken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:56

Wintu schreef:
Achterom schreef:

Als er amper stroom op de draden staat, is dat niet een klant te verwijten vanzelf. Een Rambo Sweet Itch Hoody geleidt gewoon stroom hoor en is best een prijzige deken, dus hoezo een nieuwe deken aanschaffen.

Als het paard het eerst niet deed, maar nu wel, dan is het wat mij betreft ook aan de eigenaar om er iets aan te doen. Eerst ging het blijkbaar ook goed met weinig stroom, nu niet meer.

Maar wie zegt eigenlijk dat er amper stroom op staat? Is dat al eens gemeten?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:59

Achterom schreef:
Wintu schreef:

Als het paard het eerst niet deed, maar nu wel, dan is het wat mij betreft ook aan de eigenaar om er iets aan te doen.Eerst ging het blijkbaar ook goed met weinig stroom, nu niet meer.

Als je eerst de OP leest, eer je me dat vraagt ;)

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 10:01

[quote=

De nieuwe deken is er al… de eerste berichtjes gingen over deken 1 en de laatste van vandaag over deken 2. Tuurlijk snap ik haar gevoel ook! Mijn paard is eerder nooit door draden gegaan, nu dus twee keer blijkbaar. Maar alle keren hiervoor waren paarden van anderen waar vervolgens dan met iedereen over gesproken werd.[/quote]

Hoe vaak gaan daar paarden door de draden dan.[/quote]

Meerdere keren per week de afgelopen maanden…

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:03

Maar maakt het uit in dit verhaal? Paard van TS gaat herhaaldelijk door het draad heen en veroorzaakt onrust in beide groepen, plus gevaarlijke situaties. Dat ging het jaar ervoor niet zo dus niet gek dat ze denkt dat de deken hier een oorzaak van is. Wellicht is dat helemaal niet zo en zou ie het ook zonder deken doen, maar in beide gevallen vraagt de stalbaas (al zou dat beter en persoonlijker kunnen) om actie vanuit TS. Als die graag hier wil blijven staan en haar paard is de enige die door de draadjes gaat in deze huidige veranderde situatie, dan zou ik vanuit haar ook meer willen dan wat er nu is. En misschien is dat, kunnen we het draad veranderen/verbeteren en kan ik je hierbij helpen, of het is de conclusie dat dit paard in deze nieuwe situatie niet meer op deze stalling past.

Maar hier lees je van beide kanten een hoop frustratie die niet face to face uitgesproken lijkt te worden en daardoor alleen maar voor meer onrust en frustratie gaat zorgen, nog erger, via een online forum.

Aanvulling, want dit blijkt niet uit de OP, als er meerdere paarden door de draadjes gaan dan ga je met meer mensen rond de tafel over dit probleem toch? En dan heb je ook een punt dat het niet de deken lijkt te zijn maar juist de aangepaste opzet van de kuddes of lekkage van draad oid.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:10

Dit klinkt inderdaad als iets wat je beter even met de pensioneigenaar face to face kunt gaan bespreken.

Misschien samen even een rondje langs de draden lopen om te kijken hoeveel stroom er daadwerkelijk op staat.

Als jouw paard niet de enige is die door de draden gaat, maar als meerdere paarden dat doen dan wellicht met de hele stal een stalvergadering houden en kijken of het mogelijk is om de omheining te verbeteren. Extra draadje misschien, andere manier van afzetten van het stuk, draad hoger hangen?

Niet fijn voor de pensionhouder, maar ook niet fijn voor de eigenaren. Nu gaat het eigenlijk nog goed, maar het is wachten totdat een van de paarden met een draad rond zijn benen aan de kletter gaat met hoge DA kosten tot gevolg.

Edit: als bespreken niet mogelijk is met de stalhouder dan op zoek gaan naar een andere stal. Dichter bij de kust zodat hij wellicht ook iets minder last heeft van zomerexceem.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:12

RianneH schreef:
Maar maakt het uit in dit verhaal? Paard van TS gaat herhaaldelijk door het draad heen en veroorzaakt onrust in beide groepen, plus gevaarlijke situaties. Dat ging het jaar ervoor niet zo dus niet gek dat ze denkt dat de deken hier een oorzaak van is. Wellicht is dat helemaal niet zo en zou ie het ook zonder deken doen, maar in beide gevallen vraagt de stalbaas (al zou dat beter en persoonlijker kunnen) om actie vanuit TS. Als die graag hier wil blijven staan en haar paard is de enige die door de draadjes gaat in deze huidige veranderde situatie, dan zou ik vanuit haar ook meer willen dan wat er nu is. En misschien is dat, kunnen we het draad veranderen/verbeteren en kan ik je hierbij helpen, of het is de conclusie dat dit paard in deze nieuwe situatie niet meer op deze stalling past.

Maar hier lees je van beide kanten een hoop frustratie die niet face to face uitgesproken lijkt te worden en daardoor alleen maar voor meer onrust en frustratie gaat zorgen, nog erger, via een online forum.

Aanvulling, want dit blijkt niet uit de OP, als er meerdere paarden door de draadjes gaan dan ga je met meer mensen rond de tafel over dit probleem toch? En dan heb je ook een punt dat het niet de deken lijkt te zijn maar juist de aangepaste opzet van de kuddes of lekkage van draad oid.

Ik vind het uitmaken voor het verhaal. Omheining moet voldoende stroom op staan, lijkt me logisch, anders gaan paarden er door, zoals nu gebeurt en zoals je het zelf al aangeeft, geeft dat gevaarlijke situaties. Dus kip en ei eigenlijk. Ligt het aan het paard of aan het gebrek aan stroom op de draden en als ik dan lees dat er vaker paarden door de draden gaan en niet enkel die van de TS, lijkt me het vrij duidelijk waar het probleem ligt.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:17

Wow, het is echt een flashback voor mij naar +/- een jaar geleden. Communicatie van staleigenaar ook echt precies hetzelfde. Wil er op het forum niet teveel over kwijt (mag je eventueel een PB voor sturen), maar lang verhaal kort: ik ben verhuisd van stal. Echt een verademing, en op nieuwe stal ook nergens problemen meer mee.

jolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:21

Hier ook 2 met eczeemdekens op en er is er ook 1 bij met de rambo op.
Maar als er stroom opstaat dan krijgen ze een schok en blijven ze zeker een eter van de draad.
Ik denk dat er bij pensionstal niet genoeg stroom op staat en dus niet jouw probleem.
Er moet langs de hele omheining gekeken worden waar er geen stroom opstaat.
Succes

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:28

Wintu schreef:
Achterom schreef:
Als het paard het eerst niet deed, maar nu wel, dan is het wat mij betreft ook aan de eigenaar om er iets aan te doen.Eerst ging het blijkbaar ook goed met weinig stroom, nu niet meer.

Als je eerst de OP leest, eer je me dat vraagt ;)

Die heb ik gelezen, dankje.
En met een begrip als "halve stroom" kan ik dus helemaal niks. Er is dus niet gemeten, begrijp ik.