Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dantalion schreef:Ymijnpaardju schreef:sorry dat ik net jou te pakken heb, nee grapje. maar hoe plaats je zelf een formum of topic of hoe dat ook heet?
Als je 1 van de forum paginas aanklikt zie je meestal links bovenin een knop/balkje staan waar je op kan klikken om zelf een topic te kunnen starten!
Dantalion schreef:Hoe zijn jullie bevindingen onder de vraagprijzen van jaarlingen (1.5 jaar)? de prijzen lopen zoals altijd toch redelijk uit elkaar en verschilt enorm wat je er voor terug krijgt als je het even zo mag noemen. Ik zie veulenv voorbij komen voor 3000, maar ook 6000 of hoger. Dit zelfde geld voor jaarlingen. Nu zie ik veel dat de dressuurtypes vaak wat duurder ook zijn dan de springers. toch wat meer spraak door de ouder dieren. Hengst merrie of ruin zie je soms ook invloed hebben. Ik moet zeggen dat tegenwoorden best lastig vind om in te zien wat nu echt een passende prijs is.
Fokker321 schreef:Dantalion schreef:Hoe zijn jullie bevindingen onder de vraagprijzen van jaarlingen (1.5 jaar)? de prijzen lopen zoals altijd toch redelijk uit elkaar en verschilt enorm wat je er voor terug krijgt als je het even zo mag noemen. Ik zie veulenv voorbij komen voor 3000, maar ook 6000 of hoger. Dit zelfde geld voor jaarlingen. Nu zie ik veel dat de dressuurtypes vaak wat duurder ook zijn dan de springers. toch wat meer spraak door de ouder dieren. Hengst merrie of ruin zie je soms ook invloed hebben. Ik moet zeggen dat tegenwoorden best lastig vind om in te zien wat nu echt een passende prijs is.
Ik denk dat de vraag "wat kost een jaarling" te vaag is. Dat is net vragen als "wat kost een auto van 1 jaar oud". Het hangt af van de gezondheid (RX'en goed + klinisch goed), de stokmaat (is ie (te) groot of (te) klein of normaal), de moederlijn, de afstamming, hoe beweegt hij/zij zelf in beweging, indien springpaard: hoe springt ie over een sprongetje, ...
Heb je een spring- of dressuurjaarling?
Elisa2 schreef:Ja als deze echt zo,n goed papier heeft en uit een goede sportstam komt en het lijkt er nu al op dat hij het aardig gaat waarmaken wbt uiterlijk/ karakter dan snap ik de vraagprijs wel.
Maar als het papier eigenlijk maar zo/ zo is dan is hij aardig overpriced. Over het algemeen verkopen jaarlingen helemaal niet zo goed.
gomir schreef:Volledig afhankelijk van afstamming, gezondheid en exterieur (correct op de benen, voldoende maat etc).
8500 euro is niet idioot veel voor een paard waarvan de verwachting is dat hij straks leuk mee gaat draaien in de springsport en waar zo te lezen ook al tijd en aandacht aan is besteed.
Vind de veulens dit jaar over de hele linie wel weer wat minder duur dan andere jaren, maar als je de kosten van een jaar stalling meeneemt zit je voor een beter veulen een jaar later ook zomaar op die 8500.
Elisa2 schreef:Ja maar kosten voor stalling er bij op rekenen, zo werkt het niet..dan zou hij als 3 jarige al bijna 40.000 moeten opleveren.
Voor mij, zeker bij een springveulen hangt het grootste gedeelte echt af van het lijntje waar hij uit komt. Als dit echt een kneitergoed lijntje is met allemaal top springpaarden en hij lijkt er zelf op..en ook dat hij niet te klein oid blijft dan is hij de prijs wel waard. Maar ze hebben hem al gecastreerd dus dat is een teken dat ze hem iig niet als eventueel toekomstig ggk hengst zagen.
Ga maar gewoon eens vergelijken op veilingen en verkoopsites wat springgefokte jaarlingen uit een zelfde soort lijntje opbrengen. Dat zal een indicatie geven.
Peelie schreef:Hij staat in de opfok? Dan had hij tot minimaal 3 gewoon hengst kunnen blijven?
Cioccolato schreef:Ik zou ook kijken hoe de moederlijn is. Die bepaald wat mij betreft meer de prijs.
En over nu al ruin. Niks aan de hand. Ik heb ze ook met n jaar al ruin omdat k ze aan huis heb en geen inrichting heb voor hengsten. Niet alle hengsten die potentie hebben worden dekhengst..
Horseloverl schreef:Ik zou het teveel geld vinden maar dat is mijn mening. Jonge beesten zijn speels, slopen zichzelf nog wel eens dus het risico voor dat geld zou mij te hoog zijn, met evt overlijden en ook met evt dierenartskosten. Ik zou dan persoonlijk liever een 3-jarige kopen en keuren. Gister op de veiling geweest en daar gingen echt moker goede veulens gewoon niet of rond de 4200. Terwijl ze eerder vliegend voor 7/8/9 gingen. Dus de markt zakt wel wat in. Het is ook nog een ruin. Stel hij blijkt op 3-jarige leeftijd toch niet goed dan kun je er vrij weinig mee terwijl je met een merrie nog een veulentje zou kunnen fokken.
Oehlala schreef:vind het persoonlijk wat veel, het lijntje is niet heel apart, en zowel vader als moeder hebben (nog) niets gepresteerd, daarnaast is het een ruin dus voor de fokkerij ook niet meer interessant, maar dat even niet meegenomen. hij lijkt wel goed in elkaar te zitten, heeft een aansprekend oog en hij is veel in de hand geweest. Als hij richting 1.5 jaar gaat kun je evt ook al röntgen mocht je dat willen. Op het einde is een paard wat je graag wilt hebben en gelukkig mee bent nooit te duur geweest.