Focus op het weer

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XXXX2015
Berichten: 1791
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Focus op het weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 11:53

Ooit las ik in een column of artikel ofzo dat nadat de auteur een eigen paard kreeg een soort obsessie / focus op het weer onwikkelde. Waar ze voor ze een eigen paard had zich er niet zo mee bezig hield en zich soms echt niet besefte dat het de hele dag geregend had, was ze als paardeneigenaar constant met het weer bezig.

Ik heb dit ook en die focus op het weer lijkt alleen maar erger te worden! Ik heb al jaren de paarden aan huis en we zijn nog niet zo heel lang geleden verhuist naar een nieuw huis met stallen en land en ik heb het hier nog veel erger dan bij ons vorige huis.
Ik heb er zelfs stress van als het lang achter elkaar regent,of heel veel in 1x regent. Alles nat en vochtig en de paarden moeten verplicht binnen blijven (hebben wel een verharde uitloop, dus ze zitten niet echt opgesloten).

Wie herkent dit bij zichzelf?

Ps dit topic is luchtig bedoeld, ik heb nog geen psychische hulp nodig met mijn obsessie ofzo ;) :D

Ibbel

Berichten: 49312
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:03

Waarom zouden je paarden verplicht binnen moeten staan als het regent? Ze zijn niet van suiker.

Ik ben me sowieso sinds ik buiten woon en ook een grote tuin heb wel bewust van het weer. Niet obsessief of bezorgd, maar gewoon veel bewuster genietend juist. Alle weer is mooi, regen is goed als het droog is geweest, sneeuw is mooi, vorst is fijn omdat het de schadelijke insekten en muizen een beetje inperkt, enz. Alle weer heeft wel wat.

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Focus op het weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:04

dat heb ik ook, maar vooral in de winter, al die vieze nattigheid. en storm ed

nu ook wel met genoeg water voor het gras enzo, maar sproeien is makkelijk

capopjekop

Berichten: 30732
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:05

Ja herkenbaar. Vooral in de winter. Mijn ponys lopen 24/7 buiten met schuilstal. In de winter is het weiland met veel regen wel nat. En zomers ben ik ook blij als het regelmatig even regent. Want droge zomers is minder gras en duurder hooi

AmyJamess

Berichten: 2143
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:08

Nee totaal niet mee bezig. tenzij er storm opkomst is, maar meestal maak ik mij dan ook zorgen om niets :+
Mijn pony red zich prima, genoeg eten en plek om te schuilen als hij wil.

Selina

Berichten: 14397
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:10

Ik sinds mn paard verhuisd is. Ik had eerst een binnenbak en dus keek ik niet naar buienradar. Nu heb ik zo les en al 20x de app gecheckt. Ook kan het soms een modderbende worden dus als er veel regen voorspeld wordt, is dat het eerste waar ik aan denk. Al is het wel weer positief voor de stoffige buitenbak. Even klagen helpt en dan weer door :D

XXXX2015
Berichten: 1791
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 12:11

@ibbel, dat binnenstaan heeft met de grondsoort hier te maken. Dat is kleigrond en als het veel en/of lang regent dan wordt het erg glad en lopen ze alles heel snel kapot. Ik was afgelopen weekend op vakantie met paard op de Veluwe en dan ben ik echt jaloers op die zandgrond, dat is echt zo anders met paarden.

@fokfanaat in de winter,vooral in van die natte kwakkelwinters heb ik het ook veel erger. Nou krijgen mijn paardjes echt genoeg beweging en hebben lol met elkaar op de uitloopjes,maar ik vind er niks aan, pak ik hooi dan plakt er allemaal hooi aan mijn kleding / jas, er komen plassen op de wei te staan, natte paarden, alles bah

@Capopjekop op wat voor grondsoort zit jij?

@Selina: ik heb geen buienradar maar buienalarm en daar kijk ik ook altijd naar

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:27

paddockroosters kan een optie zijn :)
Misschien kun je de uitloop dan vergroten?

XXXX2015
Berichten: 1791
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 12:39

Kinke schreef:
paddockroosters kan een optie zijn :)
Misschien kun je de uitloop dan vergroten?

Oh ja,dat wil ik tzt zeker nog doen hoor, maar mijn portemonnee moet nog even bijkomen van de verhuizing, het bestraten, plaatsen nieuwe stal enz enz.
En met paddockroosters gaat mijn obsessie met het weer ook niet heel erg afnemen vermoed ik :D ik rijd alleen maar buiten en dat is in weer en wind ook niet altijd leuk

Over wind gesproken. Harde wind dat vind ik misschien nog wel erger dan regen.

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Focus op het weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:45

Ik ken het zeker, vooral in combinatie met mijn werk. Dat is namelijk zo'n 9 tot 5 werken op een kantoor baan. Als ik dan zie dat het weer de hele dag zonnig is en 's avonds regen dan heb ik gelijk een slecht humeur. :') Sowieso heb ik er een hekel aan om tijdens de wintertijd overdag op kantoor binnen te zitten achter een computer en dan 's avonds in het donker en in de kou op stal te staan. Zou het liever omdraaien, maar ja.. 8)7

Andersom kan ik ook weer extreem vrolijk worden van goed weer en als ik de zonnetjes op het vooruitzicht zie dan ben ik ook gelijk weer blij. Best stom dat het zoveel impact heeft!

DuoPenotti

Berichten: 30577
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:44

Ik heb dat alleen als we willen hooien.
Dan zit ik steeds te vernieuwen van de diverse weer instituten...nu maaien? Nu maaien?

Zand grond is ook geen heilige graal.
Wij zitten hoog en het is droog, en kurkdroog in de zomer.
Maar de andere kant van onze weg ligt een stuk lager, daar is het nat, bijna altijd nat.
Ondanks de zandgrond kun je daar in de winter geen paarden buiten zetten.
De akkers zijn daar ook bijna allemaal gedraineerd. Paarden staan daar geen.

Wil je als paardenhouder op zulk soort ondergrond paarden houden ontkom je niet aan investeren in drainage en paddockroosters oid.
En dan is regen ineens geen ding meer :)

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Focus op het weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:51

Ik deel je 'obsessie' hoor.

Ik wil altijd weten hoe warm het wordt. En of het daarbij waait/regent om te bepalen of en welke dekens de paarden op moeten.
Ik wil ook weten hoe dat in de nacht zit vanwege dezelfde oorzaak.

Als het gaat regenen wil ik weten hoeveel en hoe lang. Want als het heel lang is zorg ik er voor dat de paarden droog kunnen liggen.

Als het heet wordt moet ik extra watertonnen voorzien.

Nu met die droogte ben ik geobsedeerd door elke regendruppel.

Ik wil weten wanneer het fijn is om te rijden etc etc etc etc.

En met hooien wordt het helemaal een obsessie met meerdere keren per dag verschillende sites bekijken.

En wij zitten zo goed als moddervrij én de paarden hebben altijd een schuilstal tot hun beslissing. Dus dat helpt je ook niet perse van je obsessie af :D

Mdrf
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Focus op het weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:14

Herkenbaar haha, al is het sinds een paar maanden wel iets minder nu mijn paard altijd droog binnen kan staan en liggen. Ik heb vooral d focus op wind, mijn paard reageert nogal een stuk heftiger als het onrustiger weer is :).

En dat binnen zitten op kantoor met mooi weer, dramatisch omdat het dan altijd pokke weer is als ik naar huis kan haha.

MelissaV

Berichten: 3604
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:16

Ik heb het alleen als de merrie een jong veulen aan de voet heeft :+ Dan ben ik obsessief met het weer bezig, zodra het veulen 2mnd is gaan ze naar de wei met schuilstal en blijven ze 24/7 buiten, dan let ik alleen op of er geen onweer/stormweer voorspelt wordt.
En in het voorjaar hou ik in de gaten wanneer het 's nachts boven 10 graden blijft, dan moeten de exeemdekens terug op, maar dat check ik af en toe, niet obsessief.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Focus op het weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:38

Ik krijg pas stress wanneer het te lang droog is, dan kijk ik regelmatig of ze regen voorspellen :') En met inkuilen, hooien kijk ik ook te vaak.

Nu heb ik geen paarden, maar koeien.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Focus op het weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:44

Oh ik realiseerde me dit pas toen we een binnenbak kregen!

Ik had ook altijd een mega focus op het weer, aangezien onze buitenbak in de winter zo vreselijk zwaar was dat we dan gewoon niet gingen rijden of een paar keer per week met de trailer naar een binnenbak. Daarbij vond mijn paard het ook altijd heel erg leuk om in de modder te gaan liggen.

Eigenaar was hier ook wel klaar mee en wilde graag een binnenbak, dus die is gebouwd. Dit staat er nu ongeveer 3 jaar. En echt ik begin nu pas een beetje het weer los te laten. Het is zo'n deel van je! Hoe is de bak, hoe ziet mijn paard er uit, moet ik dekens wisselen (in de winter staan ze overdag in de binnenbak, er komt dan toch niemand rijden).
Ik kan me het heel goed voorstellen dat wanneer het gaat om eigen paarden aan huis, dit gevoel nog vele malen sterker is!

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Focus op het weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:06

Ik loop qua weer altijd achter de feiten aan.

In pension deden we alles zelf en ik schatte altijd alles verkeerd in.

Daarna stonden ze 24/7 buiten en hoewel ik daar sterk voor ben, kon ik me toch wel druk maken om erge storm. Ik zag dat ze niet altijd gingen schuilen en juist bij erge storm weg gingen van gebouwen en bomen. Maar mn hart zei vaak; ga lekker binnen staan. En toch dwong ik ze niet, omdat zij anders kozen.

Een paar jaar een eigen plek gehuurd en ook zelfde. Maar ik heb heel sterk; het regent en moet toch gebeuren, dus door de regen en als ik klaar ben mooi weer :o

Nu 2,5jr de paarden aan huis en als eerste geinvesteerd in een schuilstal, droge paden en paddocks. Verandering in de kudde en zeker mn ene merrie en ruin gaan snel schuilen. De oudste van 29 juist weer niet. Die haal ik soms wel uit de stromende regen.

Omdat de ene merrie een veulen heeft, hadden we even terug al stallen gemaakt met uitloopjes voor de nachten. Dan kon ik haar onder de camera zetten.
Zoals gister avond brak het hier even flink los incl onweer en zijn ze naar hun open stallen met uitloopjes gegaan. Niet de deuren dicht, want ik vind dat ze er wel uit moeten kunnen. Stroom er wel overal af.

We zitten op veen, dus flinke investering. Maar de grond ligt ook lager, dus veel water blijft even staan en daar zouden paddock roosters niet tegen helpen. We hebben wel 2 poeltjes voor afwatering en dat scheelt iig iets.
Net als het aanplanten van bomen, oa wilgen naast de paden.

Tegenwoordig kan ik het wel voelen als het gaat regenen en kan d etaken over de dag verdelen, wat enorm scheelt. Net een harde bui, dus even gestopt. Nu droog en doe ik de track nog een keer uitmesten.

Ze hebben jaren geen dekens op gehad, maar nu al 2 winters wel en dan hou ik het weer meer in de gaten. Typisch eigenlijk, want zelf ben ik altijd te laat met een dikke jas aandoen en moet ik ook weer wennen dat alles uit mag.

Sherivey
Berichten: 8842
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Focus op het weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:21

Ik heb dat voornamelijk in het tussenseizoen, waarin er net wel of geen deken op moet :=
En dan juist omdat onze paarden op een pensionstal staan
Zouden ze aan huis staan, dan zou ik er voor koude nachten een deken op doen, en dan in de ochtend de deken weer af.

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Re: Focus op het weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:31

In de nacht doe ik nog een 50 gr regendeken op, toch droog liggen zo

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:58

Dat is wat mij betreft 1 van die mooie dingen die pony’s houden met zich meebrengt.
Als het gevroren heeft het ijs uit de waterbak halen, het hooien als het een paar dagen mooi droog blijft, de blubberwei in de herfst, zorgen over voldoende schaduw als het heel zonnig is.
Rijden/wandelen op momenten dat de mugjes niet te actief zijn.
Onweer: stroom er wel of niet afhalen.
In stromende regen je pony checken.
Of vlak na een dikke bui een doorweekte pony die wil komen knuffelen lol.
Vliegenmaskertje omdoen in de zomer en ga zo maar door.
En dan had ik gewoon een buitenpony, geen dekentjes of scheren, dat kan er ook nog bij komen (weer gerelateerd).
Je bent door een pony idd steeds bewust van het weer en de omstandigheden buiten.
Heerlijk vind ik dat.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:01

Hier alleen vanwege dekens. Staan op pensionstal op kleigrond, maar in de zomer komen ze ook met veel regen gewoon in het land. Pas als het echt wekenlang enorm veel regent gaan ze naar paddocks ipv wei, maar dat gebeurt maar 1 keer in de zoveel jaar. Ja, de kleinere landjes waar ze alleen in staan of paarden met blessures kunnen eerder niet, want die landjes zijn te klein, maar de groepen hebben land genoeg om het heel te houden met regen.

Maar wij houden het dus wel in de gaten vanwege de dekens. Of we die 's nachts opdoen en 's ochtends af, of hele dag oplaten en welke dan. :+ Vliegendeken, regendeken, regenvliegendeken :')

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:42

Dagahra schreef:
Ik krijg pas stress wanneer het te lang droog is, dan kijk ik regelmatig of ze regen voorspellen :') En met inkuilen, hooien kijk ik ook te vaak.

Nu heb ik geen paarden, maar koeien.


Hier beide, dus dubbel zo erg ;) :+
Ik heb de gedeeltelijke oplossing, niet ouwehoeren met dekens, vacht werkt prima (muv eczeem uiteraard of oude/zieke dieren)

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Re: Focus op het weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:43

Regendeken in de nacht hier, omdat hij zijn zomer vacht aan net ruien is.....anders echt wel blote billen hoor, wore3n ze sterk van

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Focus op het weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:49

Geen last van. Ik let wel min of meer op de windvoorspellingen maar dat is omdat 1 van onze schuren niet zo heel degelijk is en we daar altijd even wat stormmaatregelen nemen als er flinke wind voorspeld wordt. Hopelijk is de schuur eind van de zomer opgeknapt dus dan hoef ik ook niet meer op de wind te letten. :')

desi92
Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:51

Ik herken het niet. Ik weet dat paardlief zich red. Nadat hij met de laatste storm gewoon relaxt buiten bleef staan kan ik mij er ook niet meer druk om maken.
Hij kan naar binnen en buiten wanneer hij wil, heeft toegang tot eten en water zowel binnen als buiten.
Hij red zich wel.
Qua rijden ook niet mee bezig, als we een nat pak halen hebben we pech en anders mazzel. Ik kan mijn momenten naar stal gewoon niet om het weer heen plannen, dus weer of geen weer ik moet er gewoon heen