Advies paard overkopen bekende

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daargaanwe
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-22

Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 18:23

Beste Bokkers,

Graag zou ik jullie advies willen over de mogelijke aankoop van een paard waarvan ik bijrijder ben. Het is een vierjarige kwpn ruin die ik al enige tijd rijd en verzorg. Ik heb de eigenaar benaderd of hij hem zou willen verkopen. Hij heeft zelf helaas niet zo veel tijd voor het paard waardoor ik denk dat verkoop in de toekomst onvermijdelijk is.

Graag zou ik jullie advies willen mbt opnieuw keuren en de aankoopprijs. Ik vind het erg lastig inschatten en wil de eigenaar niet voor het hoofd stoten. Stuur me een privébericht voor meer informatie en filmpjes.

Alvast bedankt voor de moeite *\o/*
Laatst bijgewerkt door Daargaanwe op 21-04-23 07:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni
Berichten: 5475
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:42

Hij staat niet officeel te koop, is de eigenaar wel bereid hem aan jou te verkopen?
Qua vraagprijs is het lastig, wat zijn je doelen met hem? Een reacratie paard is wat anders dan een goed sportpaard.

Het is vaak wat de gek er voor geeft

Daargaanwe
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 18:46

De eigenaar is bereid om hem aan mij te verkopen.
Laatst bijgewerkt door Daargaanwe op 21-04-23 07:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:50

Ik denk dat jij vooral moet kijken wat jij hem waard vind en wat jij er aan wil uitgeven.
Scheelt het veel, de vraagprijs en wat jij in gedachten had?

Saaams

Berichten: 13322
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:52

Maar een vierjarige, RX goedgekeurde (in verleden) ruin.

Ik ga even uit dat hij nog steeds RX en Klinisch positief is. Ondanks stalgebreken..


Op marktplaats gaan dit soort types niet weg onder de 10.000….


Is het veel geld. Ja belachelijk.
Maar ik denk wel dat hij die 8-9k kan vragen en krijgen.

amen

Berichten: 5042
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:54

hoe vaak rij en verzorg je deze 4 jarige? en hoe vaak doet de eigenaar of een ander dat? perweek en afgelopen 6mnd?

de waarde die de ruin nu heeft, welk percentage heeft ruin te danken aan jou inzet, zorg en rijden?







4 jar kwpn ruin 165-168 hoog, klin rongt 100 % goed, met goed type beweging en goed karakter, is vaak 5000 of meer. stalgebreken is ook prijsbepalend in welke mate het aanwezig is.

Selina

Berichten: 14397
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:58

amen schreef:
4 jar kwpn ruin 165-168 hoog, klin rongt 100 % goed, met goed type beweging en goed karakter, is vaak 5000 of meer. stalgebreken is ook prijsbepalend in welke mate het aanwezig is.


5000? Eerder 15.000. M'n fjord was al meer dan 5.000, laat staan een KWPN'er.

@ TS: Ik weet niet wat de stalgebreken zijn en hoe erg deze zijn, maar zonder die zou ik ook rond de 10.000+ uitkomen. En de stalgebreken zouden dat dan weer omlaag halen. De markt staat echt op z'n kop momenteel.

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:59

Ik denk ook dat je op dit moment niet meer met de prijzen van een paar jaar geleden kan rekenen..

Een vrij normale 4 jarige kost idd al snel 10k. Stalgebreken maken op dit moment ook niet echt meer uit, beetje afhankelijk van de sport. Een goeie springer die luchtzuigt wordt nog steeds goed geld voor gegeven! Een handelaar bied altijd laag, die moet ook verdienen..
Je kan altijd een lager tegenbod doen, of afspreken dat jij de eerste bent bij eventuele verkoop.

Maar als er geld komt kijken is er altijd gedoe.. dus ook nu keuren door een onafhankelijke DA (als je er qua prijs uitkomt)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70848
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:02

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Daargaanwe
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 19:02

.
Laatst bijgewerkt door Daargaanwe op 01-12-23 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Daargaanwe
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 19:03

.
Laatst bijgewerkt door Daargaanwe op 01-12-23 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Daargaanwe
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 19:06

Selina schreef:
amen schreef:
4 jar kwpn ruin 165-168 hoog, klin rongt 100 % goed, met goed type beweging en goed karakter, is vaak 5000 of meer. stalgebreken is ook prijsbepalend in welke mate het aanwezig is.


5000? Eerder 15.000. M'n fjord was al meer dan 5.000, laat staan een KWPN'er.

@ TS: Ik weet niet wat de stalgebreken zijn en hoe erg deze zijn, maar zonder die zou ik ook rond de 10.000+ uitkomen. En de stalgebreken zouden dat dan weer omlaag halen. De markt staat echt op z'n kop momenteel.
Laatst bijgewerkt door Daargaanwe op 21-04-23 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:08

Voor het inrijden gekeurd dus, ik zou dan wel willen herkeuren. Sommige kwalen komen pas aan het licht na belasting van werk.

Wat ik heb gezien starten de prijzen van een volledig goedgekeurde, ingereden kwpn'er met basisgangen (dus niet spectaculair) vanaf €10.000,- Afhankelijk van de afstamming en niveau wordt dat alleen maar hoger. Als jij dat niveau er in hebt gereden door bij te rijden zou ik wel een compromis voor stellen aan de eigenaar. In jou situatie is het alleen wel lastig omdat de eigenaar er niet per se van af wilt. Die kunnen dus vragen wat ze willen...

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:11

Trailermak en “braaf bij de smid” zijn geen stalgebreken.. dikke sprong is minder bij een 4 jarige, als je daarnaar laat kijken zou ik bovenin ook nakijken (als hij achter niet wil optillen voor de smid)
Edit: typo

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:14

Eens met de rest. De markt is geschift momenteel. Een gewone kwpner is echt zo meer dan 10k. Als de vraagprijs daaronder zit zou ik echt kopen. Een dier dat je kent en dat dus echt qua karakter is wat je zoekt is zeldzaam. Plus, een gezond paard op marktplaats is roofgoed. Als de eigenaar hem daarop zet is hij binnen een paar dagen verkocht en waarschijnlijk (ver) boven de prijs die jij wilt bieden

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:16

Parisse schreef:
Trailermak en “braaf bij de smid” zijn geen stalgebreken.. dikke sprong is minder bij een 4 jarige, als je daarnaar laat kijken zou ik bovenin ook nakijken (als hij achter niet wil optillen voor de smid)
Edit: typo

En aan de teugel en achterhand onder brengen net zo min, dat is gewoon training en zeker voor een 4 jarige niet gek dat hij dat niet kan.

Als hij positief door de keuringen komt, zit je toch al snel rond de 10.000. Als er ook nog wat potentie voor de sport in zit, ga je al snel naar de 15.000.
Helaas voor kopers zijn de prijzen momenteel belachelijk hoog.

Anoniem

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:36

Wat een onzin, een gewone kwpner is echt niet perse boven de 10k hoor, die voor mij is voor minder weg gegaan en heeft eerder Z gesprongen.

Over de vp kan ik weinig zeggen, daarvoor zal ik echt meer details moeten hebben, maar wat wil je er zelf Max aan uitgeven en hoe graag wil je dit paard.
Je kan ook gewoon zeggen, mocht je hem willen verkopen voor X bedrag dan houd ik mij aanbevolen, zo niet, lekker bezig blijven wat je nu ook doet, kost je nu niks hè ;)

Daargaanwe
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 19:38

Bedankt voor jullie reacties!
Laatst bijgewerkt door Daargaanwe op 01-12-23 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18974
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:43

Of het een 10K paard is, hangt ook van de looks af.

Ik lees 4 Jr, courante maat maar wel stalgebrek, lastig karakter bij smid, reizen niet gewend en dik gewricht.
Dan lees ik zeer zeker geen 10K. Zo'n dier zitten nog heel wat uurtjes werk in en dan moet ie nog echt gezond zijn.
Persoonlijk denk ik dat die eigenaar knap baalt als jij niet koopt, want vindt maar eens een ruiter om een paard te verkopen als je dat zelf niet kunt (of wilt). Been there, done that en geloof me: dat is een duur en tijdrovend geintje.

Ik denk dat wanneer je 7,5K zou bieden, je een netjes bod neerlegt.

amen

Berichten: 5042
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:47

Daargaanwe schreef:
Ik ben er sinds het begin bij. De eigenaar rijdt hem zo goed als niet. Hij heeft sinds hij zadelmak is een hoop verschillende ruiters gehad. De afgelopen maanden heb ik hem als enige gereden en gelongeerd. Ik rijd hem circa drie keer per week voor een halfuurtje waarvan eenmaal per week les. Sinds ik actief ben met het lessen gaat hij met sprongen vooruit.

Hij heeft wel moeite met zijn achterhand onder te laten treden en aan de teugel te rijden, maar dat is iets waar we nu mee bezig zijn.


Dus dat t paard gereden is.en als rijdbaar 4 jar ruin kan worden verkocht is 100% jou inzet.

Werd je betaald voor deze diensten.?

Want anders betaal je voor je eigen werk en dat zou ik zelf nl niet willen.



En wat ik al schreef. 5000 euro of meer... en meer kan ook 50000 of 150000 zijn. Hangt van afstamming en vooral de prestaties af.
Paard met uit elke generatie 2a3 150/160 springpaarden gaat snel naar 2 ton..


Ik kan niets over prijs zeggen omdat ik afstamming en type niet weet.

Zelf zou ik met deze info 8000 euro betalen voor ruin 4 jar rongt klin goed. En dat overvulde sprong geen minpunt is bij da. 8000 is de prijs waar ik jou "werk" al afgetrokken heb. Paard wat m/z kan drs en spr.

Anders zou hij aan verkoop aan ander op 12500/15000 komen.

Succes met evt koop.

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:54

Wie betaald de lessen die je met dit paard rijdt?
Indien jij betaald, zou je deze gemaakte kosten van de vraagprijs af kunnen propberen te halen. Paard verbeterd tenslotte door jouw investering in tijd en geld.

Lastige situatie, eigenaar weet ook dat jij het paard graag wilt hebben: emotionele waarde...

Horsie84
Berichten: 552
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:57

De prijzen op de markt liggen op moment hoog.

In jou geval gaat het meer om de gun factor.
Jou bod - zijn bod - gulden middenweg - gun factor - eventueel contract opmaken dat eigenaar van nu paard kan terug kopen voor zelfde bedrag als jij niet meer kan betalen.Formulier op knhs site.

Narya

Berichten: 5231
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:09

De eigenaar is al heel veel gezakt vanwege die gunfactor. Ik zou als je zo gek bent op deze 'm niet laten staan op die 2000 euro. In het grotere geheel van de paardenhouderij is 2000 ten slotte peanuts, dat geeft de gemiddelde bokker al uit aan een zadel :P

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:14

Dees schreef:
Of het een 10K paard is, hangt ook van de looks af.

Ik lees 4 Jr, courante maat maar wel stalgebrek, lastig karakter bij smid, reizen niet gewend en dik gewricht.
Dan lees ik zeer zeker geen 10K. Zo'n dier zitten nog heel wat uurtjes werk in en dan moet ie nog echt gezond zijn.
Persoonlijk denk ik dat die eigenaar knap baalt als jij niet koopt, want vindt maar eens een ruiter om een paard te verkopen als je dat zelf niet kunt (of wilt). Been there, done that en geloof me: dat is een duur en tijdrovend geintje.

Ik denk dat wanneer je 7,5K zou bieden, je een netjes bod neerlegt.


Ik heb nergens gelezen dat het paard een stalgebrek heeft? Enkel onervaren met trailerladen en niet braaf (of ook weinig geoefend) bij de hoefsmid zoals je benoemd.

Ts, goed dat je dat sprong gewricht wel laat checken. Is dat iets wat al langere tijd zo is of recent (aangezien er blijkbaar nog niet naar gekeken is door de da).

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:25

En 4/5x per week lopen is niet perse zwaar in het werk. Dat hangt vooral af van de inhoud van de trainingen en de opbouw. Uit het niks zware crosstraingen is pittig maar een half uurtje b-dressuur in de bak stelt weinig voor.