Afstand nemen van je paard...

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Afstand nemen van je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 22:27

Hoi allemaal...

Ik zit sinds een paar weken met een grote zorg... door enkele financiële tegenslagen zijn we een beetje in de put geraakt. Hierdoor lijkt het steeds minder realistisch dat we ons paardje nog gaan kunnen houden.
De weide, stalling, voer, water,... het wordt ons allemaal wat te duur... momenteel zitten we aan meer dan 250-300 euro kosten per maand (voor 2 paarden) maar dit wordt ons dus helaas echt teveel. Hierdoor ben ik serieus moeten beginnen nadenken en rekenen of het nog wel haalbaar is om hem te houden.

Nu blijkt uit dus onze grootste kost te zijn helaas, waardoor we bijna met onze rug tegen de muur staan.
Zeker omdat we ook binnenkort misschien nog een kindje mogen gaan verwachten.
Maar het doet me zo enorm hartzeer om er zelfs maar aan te denken. Dat ik het nu even helemaal niet meer weet :/

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 22:40

Dat lijkt me vreselijk... hoop dat ik nooit zo'n besluit zal moeten maken.
Persoonlijk zou ik misschien wel steun kunnen halen uit de gedachte dat een dier op een nieuwe plek staat waar (in het geval van medische nood bv.) ook genoeg geld is om je dier de goede hulp te kunnen bieden. Zodat je er niet nog meer zorgen en misschien zelfs schulden van krijgt...
Ik wens je alle sterkte toe met deze zorgen :knuffel:

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Afstand nemen van je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 22:53

Wat is financieel je vooruitzicht.. komt het tussen een paar maand weer goed.. zo ja snijden in duur voer waar kan event 24/7 buiten... ( geen strooisel kosten) overige spullen verkopen.. bv je hebt geen 10 dekjes nodig
En alle abonnementen na kijken... of betalende bij rijder

En anders idd op zoek na een goed tehuis dus verkoop

En geen goed

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 22:56

Bernoe schreef:
Dat lijkt me vreselijk... hoop dat ik nooit zo'n besluit zal moeten maken.
Persoonlijk zou ik misschien wel steun kunnen halen uit de gedachte dat een dier op een nieuwe plek staat waar (in het geval van medische nood bv.) ook genoeg geld is om je dier de goede hulp te kunnen bieden. Zodat je er niet nog meer zorgen en misschien zelfs schulden van krijgt...
Ik wens je alle sterkte toe met deze zorgen :knuffel:


Ja schulden heb ik vroeger gehad en is geen lachertje... er is helaas op dit moment ook niet echt zicht op verbetering... ik wil hem alles gunnen wat ie nodig heeft en besef nu des te meer dat ik hem dat niet kan bieden... er alleen al aan denken breekt men hart, maar ik vrees dat er geen andere opties meer zijn ;(

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 22:58

snorkel1986 schreef:
Wat is financieel je vooruitzicht.. komt het tussen een paar maand weer goed.. zo ja snijden in duur voer waar kan event 24/7 buiten... ( geen strooisel kosten) overige spullen verkopen.. bv je hebt geen 10 dekjes nodig
En alle abonnementen na kijken... of betalende bij rijder

En anders idd op zoek na een goed tehuis dus verkoop

En geen goed


Ik vrees ervoor... hij staat al 24/7 buiten en krijgt al geen extreem duur voer. We hebben ook maar 2 dekjes, dus daar ook al niet veel te verkopen helaas... alles waarop we konden besparen is al op bespaard... vandaar dat ik dit kog als enige uitweg zie. Vooral omdat ik hem een plaats gun war hij alles krijgt wat ie nodig heeft en ik des te meer begin te beseffen dat ik hem dat toch niet kan geven :'(

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 23:10

Dit is verschrikkelijk hard, maar nu al krap rondkomen, en straks een kindje erbij dus alleen maar nog krapper...
Als meer werken geen optie is zou ik op zoek gaan naar een nieuw huisje. :(:)

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 08:32

Juut schreef:
Dit is verschrikkelijk hard, maar nu al krap rondkomen, en straks een kindje erbij dus alleen maar nog krapper...
Als meer werken geen optie is zou ik op zoek gaan naar een nieuw huisje. :(:)


Ikzelf werk al 35u per week en mijn partner 45 uur per week.
We hebben gewoon pech gehad met een paar tegenslagen toen we ons nieuw huisje kochten... :(

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Afstand nemen van je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:38

Tja heel cru, dan is wegdoen denk ik de beste optie.
Je kan nog een uur of 5 meer gaan werken, maar dat gaat op de eindafrekening niet het grootste verschil geven. En als hij morgen dan iets voor heeft waardoor de medische kosten nog op lopen, dan ga je het helemaal niet meer redden.
Vooral nu met de stijgende prijzen op eender welk voer gaat het ook alleen maar lastiger worden...
Een bijrijder of iemand die zou betalen, zou misschien wat verlichting kunnen brengen, maar die gaat natuurlijk ook geen 300 euro per maand bij brengen.

Gitana

Berichten: 2722
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:39

Dat is erg moeilijk ts :knuffel:
Dat je zelf al zegt dat je hem niet alles kan bieden, maar hem wel alles gunt, dat kan je beginpunt zijn van waaruit je hem kan loslaten.
Want daarmee doe je hem immers alleen maar goed :) !
Vooral als jullie straks een kleine erbij hebben, denk ik dat het niet perse beter voor een paard wordt?

Wellicht kan je, om het proces iets te vergemakkelijken, een verzorger of bijrijder zoeken? Dat heeft mij persoonlijk toen wel erg geholpen in het loslaten van mijn merrie toentertijd.

Het is zo lastig, maar gun jezelf en je paard een betere situatie :+:

N4N4
Berichten: 1118
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Afstand nemen van je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:23

“ De weide, stalling, voer, water,... het wordt ons allemaal wat te duur... momenteel zitten we aan meer dan 250-300 euro kosten per maand (voor 2 paarden) maar dit wordt ons dus helaas echt teveel.“

Even om het duidelijk te krijgen hoor , je hebt 2 paarden en 1 gaat er waarschijnlijk weg ?

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Afstand nemen van je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:29

Wat rot TS!
Ik denk dat het heel goed is dat je realistisch bent in wat je te bieden hebt, maar ook in wat het houden van paarden je kost. Met een eigen huis en een kindje op komst is het heel welkom om wat meer over te houden en eventueel nog wat geld opzij te kunnen zetten. Het klinkt ook alsof jullie op dit punt niet goed in staat zijn eventuele medische kosten van de paarden te dekken, een risico dat je eigenlijk niet wil lopen...

Ga rustig op zoek naar een nieuwe eigenaar die financieel wat meer reserves heeft en je beesten net zo graag ziet als jijzelf. Soms loopt het zo, da's niets om je voor te schamen :*

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 09:55

N4N4 schreef:
“ De weide, stalling, voer, water,... het wordt ons allemaal wat te duur... momenteel zitten we aan meer dan 250-300 euro kosten per maand (voor 2 paarden) maar dit wordt ons dus helaas echt teveel.“

Even om het duidelijk te krijgen hoor , je hebt 2 paarden en 1 gaat er waarschijnlijk weg ?


Neen, ikzelf heb 1 paard en er staat nog een paard van een vriendin bij. De vriendin zou dan haar paard elders gaan stallen en de mijne zou dan weggaan helaas... zij kan het wel nog betalen, ik niet meer...

senna21

Berichten: 11995
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:33

Wat een nare situatie, TS. De verkoop van je paard(en) is veel meer dan een transactie.
Zou daarmee het financiële gat goed zijn gedicht? Wanneer dat niet zo is, zou ik ervoor kiezen om financieel advies in te winnen. Financiële zorgen zijn echt pittig. Zeker met een kindje op komst.
Veel sterkte.

monnette1

Berichten: 245
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Afstand nemen van je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:38

Misschien een domme opmerking, (ik heb geen ervaring met dit soort dingen), maar kan je geen betaalde bijrijder vinden voor je paard, of je paard 2 dagen per week verleasen. Of misschien op een manege stallen en dat hun 2 dagen per week je paard mogen inzetten voor lessen? Mocht ik in deze situatie terecht komen zou ik dit eerst uitzoeken. Verkopen kan altijd nog... Toch??

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Afstand nemen van je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:48

Wat een vervelende situatie. Is het zoeken naar een andere stal geen optie? Ik weet dat ik voorheen veel duurder uit was met alles zelf doen en regelen dan als ik er 1 op pension zou hebben. En dan een bijrijder erbij, kan je het misschien nog even aankijken.
Of anders in bruikleen, dat is niet definitief gelijk?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Afstand nemen van je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:01

Is lease geen optie? Verschrikkelijk moet dit zijn. Sterkte!

LaPluche

Berichten: 2020
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Afstand nemen van je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:13

Precies dezelfde situatie gehad.
Mijn paard al 13 jaar in bezit, financieel kon ik het niet meer dragen.
Hem weg doen voelde als hoogverraad en ik heb er weken om gejankt. Voelde voor mij als rouwen. ( ik heb hem met de fles grootgebracht en hij is zijn hele leven tot dat punt bij me geweest)
Hij heeft een super baasje nu, maar soms is het verdriet er nog wel even.

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:16

Darliiing7 schreef:
N4N4 schreef:
“ De weide, stalling, voer, water,... het wordt ons allemaal wat te duur... momenteel zitten we aan meer dan 250-300 euro kosten per maand (voor 2 paarden) maar dit wordt ons dus helaas echt teveel.“

Even om het duidelijk te krijgen hoor , je hebt 2 paarden en 1 gaat er waarschijnlijk weg ?


Neen, ikzelf heb 1 paard en er staat nog een paard van een vriendin bij. De vriendin zou dan haar paard elders gaan stallen en de mijne zou dan weggaan helaas... zij kan het wel nog betalen, ik niet meer...


Je kosten per maand zijn nu dus 150 euro voor je paard?
Tja dan kan je beter een ander huis voor hem gaan zoeken, want daarop valt verder niks op te bezuinigen.

cinniz123

Berichten: 4430
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:20

Verschrikkelijk om die keus te moeten maken ts.
ik denk zoals je het nu beschrijft met voorlopig geen uitzicht op beter en dan een kindje in de toekomst dat je beter de keus kan maken hem te verkopen/bruikleen te doen.
Een kind kost ook genoeg….

Laten leasen of een bijrijder die betaald klinkt allemaal leuk maar zodra zo iemand stopt zit je weer met de gebakken peren en de stres en ik denk dat je daar met een kleintje ook niet op zit te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:39

Even advocaat van de duivel....

Maar 150 euro moet toch op te vangen zijn :o ? Baas lief aankijken of het geen tijd is voor salarisverhoging?
Overstappen naar een ander bedrijf en een beetje onderhandelen? (of partner dit laten doen).
Misschien tijdelijk een uitzendbaantje of thuiswerkbaantje erbij.

Ik kan jullie vaste lasten etc. niet beoordelen. Maar ik kan me gewoon echt geen situatie -buiten schulden om- bedenken waarbij je als fulltime tweeverdieners geen buffer van 150 euro meer op kan brengen.
Dan heb je écht sowieso een issue met je vaste lasten óf je wordt extreem onderbetaald. Waarschijnlijk beide. Maar ik zou echt eens naar je werkomstandigheden kijken.

Niet banketstaaf bedoeld hoor, want het is hoe dan ook een rotsituatie.... ! :(:)

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Re: Afstand nemen van je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:55

Ik zou als ik jou was het paard verkopen. Je wil ook in de toekomst kunnen sparen en straks met een kindje wordt alles ook duurder. Het is sowieso even heel rot maar ik denk dat je er op de lange termijn zonder paard beter vanaf komt. Ook op het gebied qua stress.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:59

Menino schreef:
Ik kan jullie vaste lasten etc. niet beoordelen. Maar ik kan me gewoon echt geen situatie -buiten schulden om- bedenken waarbij je als fulltime tweeverdieners geen buffer van 150 euro meer op kan brengen.
Dan heb je écht sowieso een issue met je vaste lasten óf je wordt extreem onderbetaald. Waarschijnlijk beide. Maar ik zou echt eens naar je werkomstandigheden kijken.

Niet banketstaaf bedoeld hoor, want het is hoe dan ook een rotsituatie.... ! :(:)

Tja, ik ken genoeg mensen die nu echt op een maximum inkomen zitten en veel meer lasten te verwerken hebben gekregen.
Bij ons bv.. ziektekosten en g/w/l zijn in januari 175E gestegen qua kosten.
Per 1 juli gaan wij (zoals het er nu uit ziet) weer 100E meer gwl betalen.
Daarnaast zijn de kosten voor brandstof en eten ernstig gestegen.. wij merken dat wij nu bijna 300E per maand meer betalen dan vorig jaar.

En bij een dier zijn het niet alleen de standaard kosten, het is fijn dat je ook een x een hogere DA rekening kan betalen zonder in problemen te komen.
En ik snap TS prima dat een paard qua kosten na de baby komt.

Kymalin

Berichten: 3057
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:54

Menino schreef:
Even advocaat van de duivel....

Maar 150 euro moet toch op te vangen zijn :o ? Baas lief aankijken of het geen tijd is voor salarisverhoging?
Overstappen naar een ander bedrijf en een beetje onderhandelen? (of partner dit laten doen).
Misschien tijdelijk een uitzendbaantje of thuiswerkbaantje erbij.

Ik kan jullie vaste lasten etc. niet beoordelen. Maar ik kan me gewoon echt geen situatie -buiten schulden om- bedenken waarbij je als fulltime tweeverdieners geen buffer van 150 euro meer op kan brengen.
Dan heb je écht sowieso een issue met je vaste lasten óf je wordt extreem onderbetaald. Waarschijnlijk beide. Maar ik zou echt eens naar je werkomstandigheden kijken.

Niet banketstaaf bedoeld hoor, want het is hoe dan ook een rotsituatie.... ! :(:)

Maar met 150 euro ben je er toch nog niet per maand? Paard zal ook naar de smid moeten, 1 of 2x per jaar enten en de tandarts er bij en als tussendoor de dierenarts nog een keer komt dan lopen de kosten ook al snel op. Of er gaat iets van het harnachement kapot of wat dan ook.

Kalea

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Afstand nemen van je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:07

Kan me voorstellen dat het een moeilijke situatie is.. Als je weet dat je het niet kan betalen kan je beter tijdig op zoek gaan naar een nieuwe eigenaar. Op het moment dat je echt krap bij kas komt te zitten heb je misschien geen ruimte om een goede thuis te vinden.
En het klinkt mss hard maar een paard houden is een dure hobby, tegenover je baby heb je een zwaardere verantwoordelijkheid straks.
Veel sterkte in ieder geval

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 22:11

monnette1 schreef:
Misschien een domme opmerking, (ik heb geen ervaring met dit soort dingen), maar kan je geen betaalde bijrijder vinden voor je paard, of je paard 2 dagen per week verleasen. Of misschien op een manege stallen en dat hun 2 dagen per week je paard mogen inzetten voor lessen? Mocht ik in deze situatie terecht komen zou ik dit eerst uitzoeken. Verkopen kan altijd nog... Toch??


Betalende bijrijder, leasen of als lespaard gebruiken is helaas geen optie.
Hij komt namelijk van een asiel en in het adoptiecontract staat duidelijk dat deze dingen niet mogen. En aangezien ze regelmatig komen controleren ka ik dat risico ook niet nemen helaas :/