Must haves bij aanschaf paard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seni

Berichten: 2733
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Must haves bij aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 13:57

Hoi hoi,

Ik krijg toch maar eens onder mijn meeleessteen vandaan!

Nou, half Paardenpraat doorgesnuffeld maar nog niet het topic gevonden wat ik zocht. :j

Na een paar jaar geen paarden meer te hebben gehad (destijds onder de vleugels van ouders) is het nu weer zo ver, maar dan van mijzelf. ;)

Wat zijn nu echte must haves om te hebben?
De voor de hand liggende, maar ook de niet voor de hand liggende?

Ik ga echt alles weer opnieuw aanschaffen dus kom maar op! Wat is zinloos en wat is echt nuttig?

Met betrekking tot materialen, maar wellicht ook leuke interessante boeken etc.

Strooi mij maar onder met jullie inspiratie! *\o/*

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Must haves bij aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:04

Geld, voor aanschaf, tuig, begeleiding (!!) en onderhoud (stal, medisch)
Gezond verstand
Leergierigheid
Zelfkennis

Dan lukt het wel.

Skessa_
Berichten: 10731
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:05

Wat leuk *\o/* *\o/*

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan of je een jong paard hebt of ook een paard voor het rijden/mennen.

EHBO kit
Verband
Halster + touwen
Borstels/ hoevenkrabber
Verzorginsspul, anti klit, shampoo, vliegenspray, hoefvet, dat soort dingen
Longerlijn + longeerzweep
paardensnoep :')


Dekens, vliegenmasker, als je dat fijn vind.

Zadel, hoofdstel, bit(?), teugels, singel, stijgbeugels, beugelriemen, dekjes.

Enz enz.
Laatst bijgewerkt door Skessa_ op 26-03-22 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:06

Halster, dekens, plek om je paard neer te zetten :)

EHBO kit, met verband, scharen, thermometer en zulke dingen.
Poetskist met verschillende borstels.

Qua boeken is iets over EHBO voor je paard heel handig, verder boeken over voeding. Veel eigenaren weten daar echt te weinig van.

Seni

Berichten: 2733
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 14:07

Kosten voor aanschaf en onderhoud (ook in geval van ziektekosten etc) is allemaal gedekt.
Stalling is ook al geregeld.

Dus nu de rest nog. :):)

Thanks Skessa en Avalanche!
Heb je specifieke boeken al in gedachte?

Skessa_
Berichten: 10731
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:09

Honingzalf!! Valt onder ehbo kit, maar vind het wel een must have :o

Seni

Berichten: 2733
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Must haves bij aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 14:10

Hebben jullie bijv een aparte ehbo set? Los van je poetskoffer?

Skessa_
Berichten: 10731
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:11

Ja ik heb Ebho spulletjes in een aparte doos zitten!
Tenminste wel het verband enzo anders heb je kans dat het helemaal vies wordt door stof, haren,zand etc.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:12

Mijn ervaring is dat een paar basis dingen zeker handig zijn. Vraag ook eens wat de stal daarin voorziet want veel producten verlopen nogal snel. Bij simpele zaken is wat ontsmetting vaak prima en kun je de rest gaan kopen of even wat lenen en bij ernstig heb je toch de dierenarts nodig.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:13

Seni schreef:
Hebben jullie bijv een aparte ehbo set? Los van je poetskoffer?


Ja. Omdat ik meer in voorraad wil hebben als handig is in poetskist. Maar dat is ook omdat ik een hoop dingen zelf kan zonder dierenarts en dat dus op voorraad heb. Verband, ontsmettingsmiddel, nog wat zalfjes, thermometer, coolpacks

Verder sluit ik me aan bij de rest. Plus begeleiding in de vorm van instructie geregeld zodat je meteen goed kan beginnen.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:17

Touw halster, leadrope en een dressuurzweepje

Verder heb ik heel veel spullen maar met deze drie dingen heb ik genoeg

Oh voertonnen en een bak om in te voeren. Zo'n rubber emmer met twee hengsels is ideaal

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:25

Een kruiwagen en mestschep.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:28

Mijn ehbo setje bestond uit middelen voor mens en paard. Pleisters, ontsmettingsmiddel,voor beiden. Wondspray, thermometer, zelfzorg medicatie (eventueel iets tegenkoliek hoe heet dat spul ook alweer?) iets als uierzalf, honingzalf, zinkzalf.

Anti vliegenspul, eventueel zandweg oid.

Paardenshampoo. Niet echt noodzakeljk maar eventueel ontwarringsspray voor staart en manen. Goede poetsspullen, roskam, manenkam, goede hoevenkrabber, en een hoefborsteltje. zweetmes (met de goede kun je ook verhaar haar weghalen) :D

Sponzen (meerdere een voor lijf, een aparte voor het hoofd en ogen), schaar, zakmes, touw/touwtjes om dingen mee vast tezetten of repareren, goede emmer (desnoods meer en eventueel met deksel af te sluiten), hoefolie of hoefzalf en kwastje. Misschien hoefmes of rasp om zelf wat weg te kunnen halen als de hoefsmid niet kan snel.
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-03-22 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:31

Naast absoluut voldoende (minimaal wekelijks) investeren in les, zeg ik ook de EHBO kit.
Betadine, koelinggel, honingzalf, thermometer, evt wat verband, en wat spul tegen schimmel. Vergeet dus ook geen twee sponzen in je koffer. Eentje voor normaal gebruik, en eentje schoon voor ‘als er iets is’.
Daarnaast is een potje van dat spul wat je kan geven bij koliek verschijnselen ook altijd handig.

Selina

Berichten: 14397
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:31

Een kaptoom met leadrope of grondwerkteugel.
Ik heb verder honingzalf, colosan, thermometer en betadine voor de ehbo dingetjes.
Een goede schaar.
Een regendeken is ook altijd handig.
En uiteindelijk kom je er steeds achter wat je nog mist. Ik heb na een jaar nog niet alles, kom steeds weer achter iets nieuws :=

KirstenHorse

Berichten: 1295
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:35

Reserve halster! Niets zo onhandig dan wanneer het halster stukgaat of kwijt is en je geen reserve hebt :+

Seni

Berichten: 2733
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 14:49

Jullie zijn toppers!
Hier kan ik zeker al wat mee!
Ik ga in ieder geval zorgen voor een aparte EHBO set (vroeger hadden we inderdaad een apart kastje waar alles in stond aan medische dingen) is Acederm spray nog steeds de must have of inmiddels wat anders?

Ik vrees dat mijn paard net zo eraan moet geloven als mijn hond. 1 hond ja, die teveel halsbanden, lijnen en tuigen heeft :') waarschijnlijk vind ik teveel halsters leuk en voor je het weet zou je denken dat ik een kudde paarden heb ipv 1. :')

Dierenarts, hoefsmid, tandarts is vanuit stalling al geregeld (maar ik mag een eigen als ik dat zou willen) instructie moet ik even ondervinden wie een goede match is maar in ieder geval elke week les inderdaad.
Laatst bijgewerkt door Seni op 26-03-22 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:50

Het hangt er Idd maar net aan wat je met je paard wilt gaan doen. Is het een jong paard en is het eerst vooral kennismaken en mak maken of is het al wat ouder en wil je gaan rijden/vrijheids dressuur etc?

Voor kennismaken etc is een halster etc genoeg en haal je na een tijdje wat spullen erbij dat past bij de volgende stap.

Wil je meteen rijden/Mennen/etc dan zul je wat meer spullen moeten hebben (hoofdstel, zadel etc/tuig, wagen/etc)

Ik zou zeggen koop niet te veel spullen die je nog niet nodig hebt maar kijk eerst rustig wat je precies wilt.

absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:51

Blauwspray bedoel je dan? In ieder geval is die ook handig. :+
Net zoals tig reserve onderdelen. Extra beugelriemen, extra singels, extra halster, extra teugels, extra dekens. Gaat altijd wat kapot als het niet uit komt. :=

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:52

Drie maanden geleden heb ik mijn paard opgehaald hier een lijstje van dingen die ik ongeveer in mijn kast nu heb en waarom ze wel of niet nodig zijn. Misschien dat je er iets aan hebt:

- Drie halstertouwen: Minimaal 2, ik gebruik er ook twee om in de trailer vast te zetten, de derde heb ik gekocht omdat ik een kleuterpaard heb dat continue op het halstertouw zat te knagen waar die ook lag, smaakte blijkbaar erg lekker..
- Kaptoom: niet nodig wel handig, ik longeer graag aan een kaptoom ipv een het hoofdstel en bit. Je kan het ook gewoon aan het halster doen, maar ik merk dat die toch vaak scheef gaat.
- Longeerlijn: voor duidelijke redenen
- Emmertje met leer onderhoud spullen, dit kan je lenen van anderen, maar toch handig om dit zelf te hebben.
- Winterdeken, uitrijddeken, vliegendekken, staldeken en een zweetdeken, uit dit rijtje is een staldeken en een uitrijddeken niet perse nodig, maar een uitrijddeken in de winterperiode wel heel handig.
- Laten we eerlijk zijn, je hebt geen 5 zadeldekjes nodig, maar ze liggen er wel :))
- Een volle poetstas: een absolute must! Alles wat je nodig hebt gewoon in één keer kopen hoppaaa
- Een korte en een langere zweep. Ik ga liever niet met mijn dressuurzweep naar buiten.
- Extra halster, Als je paard elke dag buiten moet staan met het halster nog om, vind ik het een absolute must om een tweede goede halster te hebben.
- Een schaar. Gewoon een goede schaar dat kan knippen. Je gaat vaak aankomen met troep waar een prijskaartje aan zit, of in plastic verpakt. Een goede schaar is goud waard.
- Honingzalf, kan je echt bijna overal voor gebruiken. Ik heb geen EHBO-koffer gekocht gelijk, als er iets is zijn er genoeg mensen op de stal die iets hebben. Zo een koffer bouw je in de loop van de jaren op, alles in één keer kopen is niet nodig en echt niet te doen ook.

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Must haves bij aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:53

Mij lijkt het waardevol om soms even te wisselen met instructrices. Je hoeft niet in één keer de perfecte match te vinden. Wel is het handig als je kijkt wat voor paard je hebt, welke doelen je hebt en welke trainer daar bij zou kunnen passen.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Must haves bij aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:58

Eerste gedachte;


Een hele dikke vette bankrekening :+

Zorgen dat je een regelmatig inkomen hebt.

Verschillende soorten lessen nemen.
Grondwerk, schriktraining, dressuur les etc. Er is zoveel te leren.

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 15:01

Daan13 schreef:
Eerste gedachte;


Een hele dikke vette bankrekening :+

Zorgen dat je een regelmatig inkomen hebt.

Verschillende soorten lessen nemen.
Grondwerk, schriktraining, dressuur les etc. Er is zoveel te leren.


God en dit dus XD Ik heb in drie maanden tijd 2700 euro uitgegeven aan alleen: stalling, dierenartskosten, osteopaat, voeding, tandarts, zadelmaker etc... Dat is dus zonder de kosten van dekens, zadels en al die andere troep.. Had het liever niet uitgerekend XD

Skessa_
Berichten: 10731
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 15:02

Seni schreef:
Jullie zijn toppers!
Hier kan ik zeker al wat mee!
Ik ga in ieder geval zorgen voor een aparte EHBO set (vroeger hadden we inderdaad een apart kastje waar alles in stond aan medische dingen) is Acederm spray nog steeds de must have of inmiddels wat anders?


Bestaat nog steeds hoor! Ik heb het zelf niet, ik zweer bij honingzalf voor op wondjes.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Must haves bij aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 15:45

Mesitran voor wondjes idd :j En ja een aparte EHBO kit.

2 sponzen, ook super handig. 1 voor de ogen en de neus, 1 voor de achterkant.