Moeilijke keuze

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gillian

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 21:20

Tja, waar moet ik beginnen..
Mijn Friese merrie, wordt dit jaar 22, en mijn kruising Shetlander, wordt 20 dit jaar.
Fries is al de nodige jaren met pensioen, Shet is er 7 jaar geleden bij gekomen als weidemaatje.
Na een lange zoektocht is er een jaar of 8 geleden geconstateerd dat mijn Fries een aantal gebroken halswervels en schedel, kapot binnenoor, slecht zicht en verkalkt bandje in de nek heeft. Sindsdien, pijnvrij, met pensioen.
De pony, beleerd voor de wagen maar heeft waarschijnlijk de nodige slaag gehad, gaat snel in de paniek en blokkeert volledig. Eerste jaar nog wel eens geprobeerd in te spannen, maar dat was geen succes. De afgelopen 6 jaar hebben ze dus beide als grasmaaier op de wei doorgebracht.
Pony is hb gevoelig, Fries heeft eczeem.
Ik heb mezelf sinds haar pensioen voorgenomen dat ze nooit verkocht gaat worden.
Nu zit ik in een situatie dat ik er een weg moet doen. Maar, de Fries gaat niet verkocht worden en de Shet is in feite ook niet te verkopen.
Ik sta heel eerlijk op het punt om ze alletwee tegelijk in te laten slapen, omdat ik niet wil dat ze in de handel terecht komen. Ze hebben hier een fijn pensioen gehad.
Van inslapen hebben ze zelf geen last, maar ik wel natuurlijk.. En zoek maar eens een dierenarts die hieraan meewerkt..in feite zijn ze, op het oog gezond, lijden ze niet..
Iemand wel eens voor zo'n soort dilemma gestaan?

gerlindie

Berichten: 4667
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:29

Ik denk dat als jij financieel (?) niet meer voor ze kan zorgen, inslapen de meest eerlijke beslissing is.
Zoals je zegt, ze hebben er geen last van en je weet zeker dat ze niet verkeerd terecht komen.

Ik denk dat als je dit zo rationeel aan een dierenarts uitlegt, je er ook wel eentje vindt die er toe bereid is.
Maar nog steeds een moeilijke keus inderdaad :(:)

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:32

Ik vind persoonlijk inslapen, omdat jij er niet voor kan zorgen best heftig. Met alle respect! Ik ken ook niet meer van je situatie dan je verhaaltje hierboven.
Ik zou zelf toch zoeken naar een fijne plek voor ze, waar ze kunnen genieten van hun laatste jaren. Er zijn genoeg mensen die nauw contact kunnen houden met jou. En ook genoeg die weidemaatjes zoeken.

Kiwiaa

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:34

Ik vind 20 wel behoorlijk jong voor een shetlander om in te laten slapen, het zou mijn keuze dan ook niet zijn. Je schrijft dat je er maar eentje kan houden, waarom dan beide? Je shetlander lijkt me nog perfect door te kunnen gaan als weidemaatje, bij een groot paard ligt dat natuurlijk wel moeilijker.

_Carien

Berichten: 1806
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:39

Tjee TS wat enorm moeilijk, zeker na zo lang samen. Ik vraag me of inslapen niet humaner is dan leuren met dit soort paarden en nog aanbieden als weidemaatje. Ik zou het persoonlijk in eigen hand willen houden en verantwoordelijk willen blijven met eigen zeggenschap. Je bent er tot het laatst goed voor geweest en daar gaat het om. Heel veel sterkte met het maken van een besluit, welke dan ook. Niemand kan daar over oordelen. Als jouw eigen situatie het niet mee toelaat om paarden te houden is een keuze naar jezelf ook eerlijk.

lies_sparkle

Berichten: 6147
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:42

Sterkte met je keuze TS. Ik ken je situatie verder niet.
Ik ben wel bang voor deze pony's als ze wel de handel in komen. Dat gaat natuurlijk niet goed.
Of je zou een heel fijn plekje moeten vinden waarbij iemand anders ook de zorg moet willen dragen.
Als dat niet gaat, dan lijkt inslapen inderdaad de beste optie. Dat slepen met dit soort dieren doet alleen maar kwaad, juist omdat ze bij jou een fijn pensioen hebben gehad.

ellepel

Berichten: 47561
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:44

mijn ervaring is dat veeartsen niet altijd zo moeilijk doen als het om inslapen gaat.
een gezond dier oké,maar die van jou zijn dat niet.
ga eens overleggen met je veearts wat die er van zegt?

en ik snap je helemaal, ik heb daar ook wel eens over nagedacht.
en als het financieel niet meer kan dan zou ik mijn merrie wel laten inslapen.(die is 29)

gillian

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 21:47

Zal even wat meer uitleg geven.
Mijn paarden staan bij mijn schoonfamilie op de boerderij. Die eisen dat ik er een wegdoe.
Financieel en qua tijd redt ik het niet om ze in pension te zetten of een wei te huren.
De Fries verkoop ik niet. Gewoon niet. Geen discussie over mogelijk.
De Shet, zou nog naar een nieuw baasje kunnen, maar heel eerlijk, heb inmiddels een paar potentiële kopers gehad, maar met mijn eerlijke verhaal hoor ik niks meer. Of gratis weggeven omdat de aanschaf niet opgebracht kan worden..wat als mijn pony ziek wordt bij de nieuwe eigenaar?
Makkelijk gezegd, zoek een nieuwe baas..of ik moet liegen, gaan ze de handel in, wordt er nog mee gewerkt wat echt geen optie is..
Ik laat ze liever afspuiten dan dat ze de handel in gaan. Ga al te lang mee in paardenland om iedereen op z'n mooie blauwe ogen te geloven.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:48

Je bent niet de eerste die deze overweging maakt. Ik kan je zeggen ik heb er alleen maar respect voor. Dit doe je voor hen en niet voor jezelf. Ik vind het een dappere overweging en een moelijk besluit.

Dit doe je niet door inslapen, dit betekent dat je ze naar de slacht zult moeten brengen en da's ook wel even een dingetje.

Getup

Berichten: 8404
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:49

TS: Wbt het laatste ben ik het met je eens . Dat is ook erger voor je paarden als ze in laten slapen, hie moeilijk ook...
Laatst bijgewerkt door Getup op 20-02-22 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:50

Ik lees alleen geen aanleiding tot inslapen?
Zeker de shet niet, oke aanspannen is geen optie. Maar je kan zoveel meer met een shetlander dan alleen in de wei gooien of aanspannen.

Net als je fries, waarom precies inslapen. Heeft hij/zij pijn?


Oke duidelijker nu.
Shet kan je nog steeds gewoon verkopen. Hij hoeft toch niet met de eerste de beste mee? Je kan toch kieskeurig zijn.

Blokkeren bij aanspannen en hb (mits onder controle) zijn echt geen doodsvonnis.

gerlindie

Berichten: 4667
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:50

Sowieso, als je de shet wel verkoopt, staat de Fries dan alleen?
Dat is ook geen wenselijke situatie.

Inslapen lijkt mij inderdaad een prima optie, hoe moeilijk ook :(:)

Anastasia24

Berichten: 2745
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:51

Lieve ts, inslapen is misschien te ver gedacht. Evt. is je shetlander in bruikleen weggeven een optie, jij blijft eigenaar maar hij word wel verplaatst. Er is vast wel iemand te vinden die zoekt naar een leuke shetlander als maatje en akkoord gaat met bruikleen. Maak hier wel evt. een contract over.
Succes, moeilijk besluit inderdaad.

lovelucydan

Berichten: 2070
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:54

Ik zou de Fries laten inslapen. Die heeft allerlei problemen.
De shetlander zou ik dan houden.

Respect ts, dat je er over na denkt. De meest eerlijke keuze om netjes met je dieren om te gaan.

En als je niet kunt mennen met je shet. Je kunt ook samen wandelen of steppen ( die van mij is ook angstig voor de wagen dus ben ik begonnen met steppen en dat vind ze prachtig. Ze gaat een uur mee op buitenrit. En is naast me niet angstig. Deze shet is wel jonger dus misschien wil ik haar volgend jaar professioneel laten beleren, ik heb er net niet genoeg ervaring voor)
Een step met grote wielen is echt fantastisch

marleen_88

Berichten: 14167
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:55

Dus je schoonouders vinden een paard alleen een beter idee, dan ze samen 'oud' te laten worden? Alleen zetten zou voor mij geen optie zijn, dus allebei inslapen of houden.

Rose94
Berichten: 265
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:55

Lastige keuze! Wij hebben vorig jaar een shet met EOTRH (dit wisten we toen niet) overgenomen van toen 32 jaar, samen mijn zijn 22 jarige vriendje. De inmiddels 33 jarige loopt nog steeds in de rondte. Inmiddels zonder snijtanden. Wat ik hiermee wil zeggen? Er zijn wel huisjes die dit soort pony’s een plekje willen geven. Maar ze zijn zeldzaam. Succes met het nemen van een beslissing! :(:)

senna21

Berichten: 11993
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:55

Wat een moeilijke keuze.
Ik weet niet wat er speelt bij je schoonfamilie, maar is het geen optie om een andere plek voor ze te vinden?
Inslapen kan een goede keuze zijn, maar alleen dan wanneer je er zelf voor de volle 100% achter staat. Een paard alleen laten staan is ook oneerlijk.

pinto_1

Berichten: 2584
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:07

Sorry, maar mijn schoonfamilie "eist"?
Het zijn jouw paarden TS, neem alsjeblieft geen beslissingen omdat anderen dat willen.

gillian

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 22:10

pinto_1 schreef:
Sorry, maar mijn schoonfamilie "eist"?
Het zijn jouw paarden TS, neem alsjeblieft geen beslissingen omdat anderen dat willen.


Allemaal leuk en aardig, maar ik heb geen grote tuin waar ik ze neer kan zetten. Ze staan daar kosteloos, enige kosten die ik heb zijn van een zak brok en de smid.
Zoals ik al heb uitgelegd heb ik de financiële mogelijkheden niet en tijd ook niet, om ze ergens anders te zetten. Anders had ik dat gedaan.
Snap je wel hoor, het is hier nu ook niet bepaald gezellig..

Getup

Berichten: 8404
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:12

Maar zijn er nog andere paarden daar, of blijft er dan echt 1 alleen ?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:12

Maakt het voor hen zoveel uit of er 1 of 2 staan dan?

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:15

Het siert je dat je deze verantwoordelijkheid wilt nemen. Hoe vaak belanden dit soort paarden wel in de handel en hoor je iedereen roepen dat je als eigenaar een andere keuze had moeten maken.

Ik heb met mijn cavias een soortgelijke situatie gehad. Eentje was een beetje aan het aftakelen. De ander had nog prima een tijd door kunnen leven. We hebben de keuze om de dames samen te laten gaan zodat er niet eentje achter bleef. Dieren hebben zelf het besef niet dat ze eventueel nog langer hadden kunnen leven.

Een paard is soweiso niet wenselijk. Die situatie zou altijd voorkomen moeten worden imo

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:15

Paardenfan25 schreef:
Maakt het voor hen zoveel uit of er 1 of 2 staan dan?


Dat idd (fijne schoonouders..). Maar ook, als er eentje gaat betekent dat dan dat de ander alleen komt te staan?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:17

Heel lastig en pijnlijk maar ik zou ze beiden in laten slapen of naar de slacht brengen.

Als je verder geen zicht op weiland of eigen beheer hebt,moet je jezelf afvragen wat eerlijker is.

De shetter meegeven aan mensen als grasmaaier oid, je weet zelf ook dat die mensen met een kaarsje moet zoeken.

Hoe vaak lees je niet dat paarden toch de handel in gaan,of toch worden bereden/ingespannen en zelfs naar de slacht worden gebracht terwijl ze de eigenaar beloven dat die daar oud mag worden.

Nope,mijn paarden,ze staan al jaren samen,beide met gebruiksaanwijzing en gebreken.

Heel hard maar samen laten gaan vind ik ook voor mezelf maar ook voor hun het prettigst - al voelt dat op die dag echt niet zo-

Veel sterkte ts met zo'n schoonfamilie.

gillian

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 22:17

Er komt een paardje voor mijn nichtje. Die zou dan bij de Fries in de stal moeten.
Punt is dat mijn Fries niet makkelijk is met andere paarden..de pony is echt op karakter erbij gezocht, heeft me veel werk gekost om aan elkaar te wennen.
En wat als de nieuwe pony niet gaat klikken met de Fries, dan moet zij ook weg. Daar ken ik de familie inmiddels goed genoeg voor. Dieren zijn, als ze niks opbrengen, gewoon te vervangen..
Dat gedoe wil ik voor zijn.
Heel lastig, als ik dit vantevoren had geweten had ik het anders gedaan..