Ik vraag me af of dit herkenbaar is voor andere mensen die op een manege hebben gereden of op het moment nog rijden
Ik kan het niet langer voor me houden de manege waar ik reed werden paarden vast gezet tijdens het rijden met : strotouwtjes, spanbanden en elastieken ( andere hulpmiddelen zoals de slof worden ook regelmatig gebruikt )
Laten we beginnen met het voorbeeld strotouwtjes: vanaf de singel naar het bit dan hebben ze een lus zodat de singel door het strotouwtje kan gemaakt en aan de andere kant een klipje waardoor je hem aan het bit klikt, aan de linker bijtring als je op de linkerhand rijd en rechter op de rechterhand
Zodat het paard stelling heeft

Dan de spanbanden: vanaf het zadel strak naar de bijtringen dan heb je 2 spanbanden voor aan die ringetjes aan de voorkant van je zadel daar klik je hem aan en dan is die spanbanden zo kort dat je het hel hoofd richting het zadel duwt
Het idee ervan is zodat het paard zijn hoofd niet naar beneden kan gooien en kan gaan bokken
En dan hebben we de elastieken nog: vanaf de singel door het bit naar die ringetjes voor aan je zadel zodat ze zo genaamd nagevelijk lopen
Daarnaast staan de pony’s altijd binnen, wel veel stro maar weer bijna geen hooi of brok
Als er geen zadel voor de pony is waar je op moet word er gezegd leg er maar 2 bondjes onder
Alle pony’s rij je met zweep en ja je moet hem ook gebruiken want anders slaat de eigenaar ze wel met de longzweep en geeft ze mij de schuld als me pony weg rent dus geef ik ze liever zelf zachtjes een tikje
Als de pony 1 ding heeft gedaan in de les wat de eigenaar niet zint krijgen ze helemaal geen voer
En als je de pony ergens voor beloond word de pony door de eigenaar meteen weer afgestraft
De pony’s worden altijd met peeskappen gereden en de pezen zijn flink warm na 5 uur lopen met peeskappen
Alle pony’s staan onder een deken ook de pony’s met een mega dikke wintervacht die dat dus niet nodig hebben en staan te zweten onder die deken
Als een pony eenmaal opgezadeld is blijft ie de hele dag opgezadeld want 2x opzadelen is teveel moeite volgends de eigenaar.
En de paarden die om 09:00 moeten die worden de dag van te voren al om 18:00 opgezadeld ( hoofdstel uit zodat ze wel kunnen eten als ze eten hebben ) maar ze staan wel vast zodat ze niet kunnen gaan liggen met zadel
Nou ja alles slaat erop foute boel
Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie soort gelijke verhalen