Benarde situatie, paard verkopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Benarde situatie, paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 00:13

Dag Bokkers,

Na lange tijd niet meer actief te zijn kom hier toch nog eens mijn hart luchten, in de hoop dat mensen met een nuchtere kijk op mijn situatie me nieuwe perspectieven kunnen bieden.

In 2017 heb ik met mijn eerste paard de knoop doorgehakt om te stoppen met wedstrijden. Het voelde steeds meer als een sleur en merkte ook dat hij er geen plezier in had, dus we gingen terug recreatief rijden. Al snel merkte ik echter dat ik de wedstrijden toch wel miste, en zijn we toen op zoek gegaan naar een paard met meer aanleg voor de sport. Omdat ik toen nog studeerde zagen mijn ouders het niet zitten om twee paarden voor mij te financieren, ik moest een keuze maken voor Yutah. Verkopen was echt geen sprake van, hij was mijn eerste paard en ik zou hem nooit wegdoen! Toen ik mijn dilemma deelde met een goede vriendin stelde zij voor om hem als bijrijdpaard te nemen. Het was toen de perfecte oplossing: Yutah bleef van mij, zijn stalgeld werd gedekt en er kwam een nieuw paard bij.
Helaas heeft deze zomer het noodlot toegeslagen en is mijn merrie heel onverwacht aan koliek overleden. Mijn bijrijder had in de weken na haar overlijden al eens voorzichtig gevraagd of ik terug met Yutah wilde rijden, maar dat kon ik (en nu nog steeds) niet. Vanmorgen heeft mijn bijrijder dan toch de knoop doorgehakt dat ze Yutah niet meer kan houden, ze gaat een extra studie doen en wil gaan bouwen met haar vriend. Dat ze die keuze maakt is dan ook niet zo vreemd. Nu hadden we destijds contractueel afgesproken voor een opzegtermijn van drie maanden, zodat ik ook de tijd krijg om voor een oplossing te zoeken, maar het is zeker niet mijn intentie om dit uit te rekken.
De waarheid is dat dit mij in een heel benarde situatie zet, wat feitelijk niet meer is dan een gewetenskwestie. Financieel rek ik het momenteel absoluut niet om zijn stalgeld terug te gaan betalen omdat ik nog steeds de kliniekrekening van mijn overleden merrie aan het afbetalen ben. Mijn ouders willen het niet meer betalen, dat hebben ze lang genoeg gedaan. Ik heb het nieuw vanmorgen gekregen en ben al de hele dag alle mogelijke scenario’s aan het afgaan, maar kom steeds meer tot het besef dat verkopen toch de beste optie voor mijn situatie is.. Ik schipper de hele tijd tussen wel en niet, en ben tot onderstaande dilemma’s gekomen:

Redenen om wel te verkopen:
- Financieel
- Het is na het overlijden van mijn merrie te pijnlijk om nog iets met paarden te doen
- Hij verdient iemand die 100% voor hem gaat en dat kan ik nu niet bieden

Redenen om niet te verkopen:
- Hij staat op een geweldige stal, 24/7 buiten en het hele jaar door weidegang, ik wil hem daar niet weghalen
- Hij is al 20 jaar, weinig markt
- Mijn geweten, dit voelt als verraad, hij is het paard wat me alles geleerd heeft
- Wat als ik ooit toch terug iets met paarden wil gaan doen?

De beslissing hoeft zeker niet vandaag gemaakt te worden, maar ik kan wel dat perspectieven van buitenaf gebruiken. Zijn er mensen met verhalen van hoop, of die een alternatieve oplossing hebben gevonden voor een gelijkaardige situatie?

Alvast bedankt x

lies_sparkle

Re: Benarde situatie, paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 00:18

Ik denk dat verkopen misschien wel het beste is.
Wellicht is het een idee om daar veel mensen voor te laten komen zodat je een goed beeld van iedereen hebt en een zo fijn als mogelijk plekje voor Yutah gaat vinden?
Als je het niet kunt betalen gaat het gewoon niet :)
Dan kun je beter uitgebreid de tijd nemen om een zo fijn als mogelijk baasje te vinden

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 00:27

Heb je de optie overwogen om hem alsnog weer te verhuren aan een bijrijder/leaser? Zo kan hij blijven waar hij is en weet je waar hij is. Is vast markt voor toch?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 00:32

Als eerste, een knuffel. :(:)

Ik vind de redenen die je noemt om wel te verkopen, een stuk zwaarder wegen dan de redenen om niet te verkopen. Zeker het financiële stuk is echt wel heel belangrijk, in mijn ogen.

Is het een mogelijkheid om hem te verleasen?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 00:33

Britt1 schreef:
Heb je de optie overwogen om hem alsnog weer te verhuren aan een bijrijder/leaser? Zo kan hij blijven waar hij is en weet je waar hij is. Is vast markt voor toch?

De markt voor bijrijders is haast onbestaand in de regio.. Daarnaast staat de winter voor de deur, een stalling met enkel een buitenbak is ook niet aantrekkelijk voor potentiële bijrijders :n

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 00:41

Snollygoster schreef:
Britt1 schreef:

De markt voor bijrijders is haast onbestaand in de regio.. Daarnaast staat de winter voor de deur, een stalling met enkel een buitenbak is ook niet aantrekkelijk voor potentiële bijrijders :n

Maar dat vul je in voor een ander.. Dat weet je simpelweg niet van tevoren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 00:46

Ik lees dat je bevestiging zoekt om te verkopen om eerlijk te zijn, niet meer en niet minder. De eerste oplossing wordt al van de hand gewezen.
Paard is ouder en niet wat je wilt of kunt bekostigen, doe waar je van kan slapen 's nachts. Zorg voor het dier voor een goede oplossing, zodat hij niet in de handel belandt.
Zoveelste oude paard dat kan verkassen, sneu vind ik het altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 00:52

Mindim schreef:
Ik lees dat je bevestiging zoekt om te verkopen om eerlijk te zijn, niet meer en niet minder. De eerste oplossing wordt al van de hand gewezen.
Paard is ouder en niet wat je wilt of kunt bekostigen, doe waar je van kan slapen 's nachts. Zorg voor het dier voor een goede oplossing, zodat hij niet in de handel belandt.

Het is alleen sneuer als de eigenaar hem niet meer betalen kan...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 00:58

Mindim schreef:

Financiële is nooit een issue geweest, tot mijn merrie is overleden en ik een kliniekrekening heb gekregen t.w.v. een nieuwe auto omdat we alles hebben geprobeerd om haar nog te redden. Als die rekening er niet was zou verkopen niet eens in me opkomen, het mes staat me hier letterlijk op de keel. Alsof de situatie nog niet sneu genoeg is ga je nog wat dieper liggen wroeten met het mes, hou dit soort reacties gewoon lekker voor jezelf, daar slaapt iedereen volgens mij beter van.
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 31-10-21 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 00:58

Tja, je kunt het simpelweg niet betalen zeg je, dan zit er toch niets anders op? Je kunt kijken naar een goedkopere stalling, maar he, krijgt hij dan wel de juiste verzorging? Is er niet een mogelijkheid, bijv inleveren op uitgave met uitgaan etc. om hem toch nog een paar jaar zijn pensioen te geven (en heb jij dat ervoor over want he, veel mensen niet. )
Misschien is bruikleen een optie, blijft hij veilig van jou maar zijn de kosten uit handen. Of je kunt halve stal delen, gewoon een adv zetten en wie weet krijg je wel reactie voor 3-4 dagen per week (en ook de kosten door de helft.)
Succes en sterkte met het verlies van je merrie.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 01:00

Anastasia24 schreef:
Tja, je kunt het simpelweg niet betalen zeg je, dan zit er toch niets anders op? Je kunt kijken naar een goedkopere stalling, maar he, krijgt hij dan wel de juiste verzorging? Is er niet een mogelijkheid, bijv inleveren op uitgave met uitgaan etc. om hem toch nog een paar jaar zijn pensioen te geven (en heb jij dat ervoor over want he, veel mensen niet. )
Misschien is bruikleen een optie, blijft hij veilig van jou maar zijn de kosten uit handen. Of je kunt halve stal delen, gewoon een adv zetten en wie weet krijg je wel reactie voor 3-4 dagen per week (en ook de kosten door de helft.)
Succes en sterkte met het verlies van je merrie.

Wat bedoel je met inleveren op uitgave met uitgaan? Ik heb hier nog nooit van gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 01:01

Spenk schreef:
Mindim schreef:

Het is alleen sneuer als de eigenaar hem niet meer betalen kan...

Heel eerlijk, meerdere paarden houden en moeite hebben om veearts en stalling te betalen is sowieso niet handig. Afhankelijk zijn van anderen daarin, brengt je vroeg of laat in de problemen. Toch denk ik dat vaak eerder de wil er niet is dan het kunnen. En vaker dan niet is dit het geval bij de oudjes.
De bevestiging zoeken voor een keus die men eigenlijk al heeft gemaakt, snap ik nooit zo, om het gemoed te sussen, denk ik.
TS zal de eerste niet zijn en de laatste ook niet.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 01:02

Tja, als je hem niet kan betalen, kan je ook niet voor hem zorgen of medische kosten voor jouw rekening nemen. Dan houdt het op.
Hij is er al twintig; misschien is het een optie om hem in een paardenrudthuis te stallen? Dat kost echter ook geld.

Jij moet ermee kunnen slapen, natuurlijk, ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 01:05

Snollygoster schreef:
Mindim schreef:

Financiële is nooit een issue geweest, tot mijn merrie is overleden en ik een kliniekrekening heb gekregen t.w.v. een nieuwe auto omdat we alles hebben geprobeerd om haar nog te redden. Als die rekening er niet was zou verkopen niet eens in me opkomen, het mes staat me hier letterlijk op de keel. Alsof de situatie nog niet sneu genoeg is ga je nog wat dieper liggen wroeten met het mes, hou dit soort reacties gewoon lekker voor jezelf, daar slaapt iedereen volgens mij beter van.

Citaat:
Omdat ik toen nog studeerde zagen mijn ouders het niet zitten om twee paarden voor mij te financieren, ik moest een keuze maken voor Yutah. Verkopen was echt geen sprake van, hij was mijn eerste paard en ik zou hem nooit wegdoen! Toen ik mijn dilemma deelde met een goede vriendin stelde zij voor om hem als bijrijdpaard te nemen. Het was toen de perfecte oplossing: Yutah bleef van mij, zijn stalgeld werd gedekt en er kwam een nieuw paard bij

Ik lees daar in dat je Yutah moest verleasen omdat er anders paard nummer 2 niet bekostigd kon worden?

Ik wroet niet met het mes hoor, ik ben eerlijk en dat valt schijnbaar niet goed.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 01:14

Mindim schreef:
Snollygoster schreef:

Citaat:
Omdat ik toen nog studeerde zagen mijn ouders het niet zitten om twee paarden voor mij te financieren, ik moest een keuze maken voor Yutah. Verkopen was echt geen sprake van, hij was mijn eerste paard en ik zou hem nooit wegdoen! Toen ik mijn dilemma deelde met een goede vriendin stelde zij voor om hem als bijrijdpaard te nemen. Het was toen de perfecte oplossing: Yutah bleef van mij, zijn stalgeld werd gedekt en er kwam een nieuw paard bij

Ik lees daar in dat je Yutah moest verleasen omdat er anders paard nummer 2 niet bekostigd kon worden?

Ik wroet niet met het mes hoor, ik ben eerlijk en dat valt schijnbaar niet goed.

Er is een verschil tussen eerlijkheid en gewoon tactloos zijn, en jij bent de definitie van de tweede categorie.

Er staat nergens dat paard nummer 2 niet bekostigd kon worden, mijn ouders wilden het gewoon niet uit principe. Lees je wel wat ik schrijf? Financiële was nooit een issue. Ondertussen ben ik al een poos aan het werk en zou ik prima twee paarden kunnen betalen, maar er is een verschil tussen doorsnee dierenarts en verzorg kosten en een monsterrekening van de kliniek. Geld aan de kant heb je altijd, maar ik ken haast niemand die zulke bedragen in één keer kan betalen. Dat heeft absoluut niks met de leeftijd van mijn paard te maken.

Ik wil je ook vriendelijk verzoeken om dit topic te verlaten, dit soort reacties had ik al verwacht (gelukkig ken ik Bokt langer dan vandaag), en heb hier écht geen behoefte aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 01:29

Hier posten staat vrij hoor. Dat je niet enkel reacties krijgt die je wilt horen, dat hoort er bij.

Je ouders wilden Yutah niet meer betalen, dus je zat met een dilemma waar je vriendin je mee geholpen heeft. Zij zou de stal gelden dekken van Yutah en zo kon paard nummer 2 er komen. Dat staat er toch letterlijk?

Maar als het allemaal zo duidelijk is, dan doe je Yutah toch gewoon van de hand? Je kunt hem niet betalen, dus dan in de verkoop er mee toch, wat is dan het probleem?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 01:34

Mindim schreef:
Hier posten staat vrij hoor. Dat je niet enkel reacties krijgt die je wilt horen, dat hoort er bij.

Je ouders wilden Yutah niet meer betalen, dus je zat met een dilemma waar je vriendin je mee geholpen heeft. Zij zou de stal gelden dekken van Yutah en zo kon paard nummer 2 er komen. Dat staat er toch letterlijk?

Maar als het allemaal zo duidelijk is, dan doe je Yutah toch gewoon van de hand? Je kunt hem niet betalen, dus dan in de verkoop er mee toch, wat is dan het probleem?

Trek vooral je eigen conclusies en steek dat waar de zon niet schijnt. Excuses voor mijn taalgebruik, maar ik heb nu niet de emotionele draagkracht om met zo’n kortzichtige mensen als jou te dealen. En ik hoef me daar ook niet voor te verantwoorden. Ik hoop dat hier reageren je de voldoening heeft gegeven die je zocht, wat dat ook mag zijn :evaw:

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 01:36

Je kunt hem te koop zetten en kijken of je een geschikte baas kunt vinden. Als hij braaf is en nog gezond is er best een markt voor.
Het is ook niet zo dat je zelf staat te popelen om weer met hem aan de slag te gaan, misschien iemand anders wel.
Laatst bijgewerkt door imaudy op 31-10-21 02:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 01:49

Joh er zijn echt wel mensen die graag een braaf paard willen die wat ouder is. Vriendin van mij heeft ook anderhalf jaar geleden een 19 jarige merrie gekocht. Beestje doet nu max 2x per week een rustig buitenritje en mijn vriendin is er echt super blij mee. Ze stond voorheen altijd 24/7 buiten in een grotere kudde en werd daarbij wat mager in de winter, nu staat ze ‘s nachts op stal en overdag buiten met meer dan genoeg hooi en is ze gezond rond.

Kinderen van vriendin kunnen er alles mee en leren nu op deze merrie paardrijden.

Vriendin heeft maar €500 voor de merrie betaald, maar dus wel voor een duurdere stalling gekozen.

Dus TS, als je het juiste baasje vind kan die maar zo goed terecht komen.
Laat je geen schuldgevoel aanpraten!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 05:51

Wat andere mensen zouden doen, lijkt me niet zo relevant. Het gaat om jouw leven en jouw beslissingen. Jij moet erachter staan en hebt daar imo niet de goedkeuring van anderen voor nodig…
Anderzijds is dit een erg emotionele situatie; het verlies van je merrie dat je nog moet verwerken en waar je voorlopig nog wel een tijd aan herinnerd wordt door de afbetaling,… misschien is dit niet het beste moment om over zoiets groots te beslissen, maar neem je beter een beslissing op een moment dat je emotioneel weer wat meer draagkracht hebt en de situatie wat meer vanop afstand kan bekijken.
Natuurlijk is het financiële op dit moment niet onbelangrijk. Je zou kunnen kijken of je financieel tijdelijk een oplossing vindt (afbetalingsbedrag verminderen, besparen op bepaalde uitgeven, toch kijken of je een bijrijder vindt,…). Maar nogmaals: het zou jou keuze moeten zijn, waar jij achter staat.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 06:28

Ik snap dat je ouders niet meer willen betalen voor jouw dagelijkse hobby, maar dit zou voor mij het moment zijn dat ik toch bij zou springen voor mijn kind als ik het geld toch had. Misschien vragen of zij de rekening willen voorschieten en dan in kleinere delen aan hen terugbetalen?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 06:52

Voorlopig zie je dus geen uitweg.. ik begrijp dus dat je nog maanden de kliniek aan het afbetalen bent?

Zijn er grootouders in beeld die je wellicht een voorschot op de erfenis kunnen geven?

Dat zou je ook aan je ouders kunnen vragen dat het vastgelegd wordt.

Verkopen zou ik niet snel doen maar dat kan ik makkelijker typen want ik heb geen stalgeld kosten.

Voor jou zou het fijn zijn als je wel je paard kan behouden want ook al zeg je nu je gaat niet meer rijden,wie weet wat tijd met het verdriet doet en dan heb je daar je ouwe vriend nog staan.

Andere kant,de paardenmarkt is momenteel gek dus zelfs een 20 jarige die nog regelmatig bereden is (?)
Zou nog prima verkocht kunnen worden.

Al brengt dat ook weer een boel emoties met zich mee..

Is er een bedragje wat je wel maandelijks kan missen?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 07:37

Je paardje was al gewend geraakt aan een ander baasje, namelijk de bijrijder. En daar was hij ook gelukkig mee. Dat kan met een nieuwe baas toch weer? Het paard begrijpt het verschil niet tussen baas, verzorger of bijrijder. Hij richt zich gewoon op degene die komt en bouwt daar zijn band mee op. En 20 is nog een prima leeftijd als hij braaf is, markt genoeg, zeker op dit moment. Ik zie het probleem van verkopen niet zo als dat naar een fijne plek is. De loyaliteit waar jij mee kampt, zit niet in de belevingswereld van jouw paard, die leeft gewoon zijn leventje en volgens mij is er feitelijk al een redelijke afstand tussen jullie. Er zijn meer mensen dan jij die goed en liefdevol voor hun paard zorgen, dus als je zorgt voor een fijn huis, is er toch niet zoveel loos? Misschien vind je wel iemand die hem op zijn huidige stal laat staan, daar zou je nog op kunnen aansturen in een advertentie, of het eerst gewoon eens rondpraten op stal, als stille verkoop. Wie weet waar het toe leidt. Succes en sterkte met je besluit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 07:41

Ik snap nooit zo goed dat iemand qua kosten tot het uiterste gaat (of eigenlijk ver erover aangezien er schulden zijn), als je nog een paard hebt staan waar het vangnet van kan wegvallen. Of dat zal aan mij liggen, geen idee.

Ik zou verkopen, dat is het eerlijkste voor het paard. Ook voor 20 jarige makke dieren is best markt.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:06

Hoe was het de afgelopen jaren voor je toen je vriendin je paard verzorgde en reed. Knuffelde je nog regelmatig en voelde je je nog emotioneel verbonden. Of kon je het helemaal loslaten omdat je wist dat hij het goed had?

Wanneer er mensen komen kijken en hem willen kopen kun je altijd nog nee zeggen wanneer het niet goed voelt.

Sterkte met het maken van een beslissing.