Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Caily schreef:Paspoort achterhouden mag officieel niet.
Maar ook een mondelinge overeenkomst zitten voorwaarden aan, en een daarvan is de wettelijke maand opzegtermijn. Er vanuit gaande dat je ook maandelijks betaalde. Je mag natuurlijk wel die maand betalen en eerder vertrekken.
Pharon schreef:Caily schreef:Paspoort achterhouden mag officieel niet.
Maar ook een mondelinge overeenkomst zitten voorwaarden aan, en een daarvan is de wettelijke maand opzegtermijn. Er vanuit gaande dat je ook maandelijks betaalde. Je mag natuurlijk wel die maand betalen en eerder vertrekken.
Ik betaal elke maand netjes, dat klopt. Mogen ze dan gewoon een opzegtermijn hanteren ookal staat dat niet zwart op wit? Want dat is dan toch haar woord tegen de mijne als dat mondeling is afgesproken?
Ik wil gewoon mijn paard ergens deze week verhuizen maar dat gaat niet als zij weigert mijn paspoort te geven. Heb politie gebeld, en die zeggen dat ze niets voor mij kunnen betekenen..
ingvdh schreef:Jij vind het niet netjes dat je niet op korte termijn weg mag, de stalhouder vind het niet netjes dat je niet een maand van te voren heb opgezegd.
Vaak is het zo dat de termijn van betalen ook de opzegging is indien er niets is geregeld. Dus een maand.
Wanneer heb je opgezegd? Als dat afgelopen week is geweest heeft de pensionhouder wel een punt. Dat is gewoon niet netjes van jou geweest. Het paspoort vasthouden is voor hun de enige manier om nog niets van geld te krijgen. Dat is dan weer niet netjes van hun, maar ze weten dan zeker dat ze naar hun geld kunnen fluiten en in feite doe jij dan hetzelfde wat zij nu doen.
Ga gewoon met de pensionhouder praten en stel een compromis voor, bijvoorbeeld kale box huur. Het kost extra geld, maar aan de andere kant had je ook kunnen weten dat je niet zomaar van de ene op de andere dag op kan zeggen en vertrekken zonder hun ruim van tevoren daarvan in kennis te stellen.
Tigra_ schreef:Dat je het niet zomaar even kan betalen is helaas jouw probleem en hoort niet het probleem van de stalhouder te zijn. Hoe zou jij het vinden als je stalhouder je vandaag mee deelt dat je 1 mei weg moet?
Dat zou je toch ook niet oké vinden? Het is heel normaal dat er een maand opzegtermijn is. Helaas willen veel mensen dat niet en zie vrij vaak dat ze dan inderdaad het paspoort niet terug willen geven. Netjes nee maar is het wel netjes van jou dat je gewoon wil vertrekken en verder niets meer wil betalen?
Pharon schreef:Tigra_ schreef:Dat je het niet zomaar even kan betalen is helaas jouw probleem en hoort niet het probleem van de stalhouder te zijn. Hoe zou jij het vinden als je stalhouder je vandaag mee deelt dat je 1 mei weg moet?
Dat zou je toch ook niet oké vinden? Het is heel normaal dat er een maand opzegtermijn is. Helaas willen veel mensen dat niet en zie vrij vaak dat ze dan inderdaad het paspoort niet terug willen geven. Netjes nee maar is het wel netjes van jou dat je gewoon wil vertrekken en verder niets meer wil betalen?
Deze staleigenaresse heeft dit dus nog geen maand geleden bij een andere pensionklant gedaan. Zij moest er voor het begin van de volgende maand eruit. Dus zij is zelf ook niet netjes, en dat weet ze goed. Daarom reageert ze zo op mij. Zij doet zelf heelveel dingen die niet mogen en niet kunnen, zoals roddelen over de pensionklanten en misbruik maken van ze. Dus over dat het niet netjes is maak ik me niet zo druk..
Tigra_ schreef:Tja zo komt er natuurlijk nooit een eind aan. Iemand moet de verstandige zijn. En blijkbaar was je zelf ook niet op de hoogte van de regels dus om nu alles op haar af te schuiven is ook makkelijk.
Verder kan ik nergens over oordelen dat je kan ook uit duim zuigen. Feit is gewoon dat je hoort te betalen. Wat je er mee doet moet je zelf weten. Maar allerlei uitvluchten zoeken veranderd er verder niets aan.
Caily schreef:Maar hier ben jij toch echt degene die de plank mis slaat. De wet geldt ALTIJD, óók als er niks is vast gelegd. En indirect is dat het natuurlijk wel. Doordat jij maandelijks een ruimte huurde voor je paard en daarvoor betaalde. Daarvoor hoeft geen woord op papier te staan. Dus het is gul van haar als jij maar de helft zou hoeven betalen, want wettelijk gezien moet je die wettelijke maand opzegtermijn gewoon volledig betalen.
Het weg sturen van je stalgenootje op zo'n korte termijn had inderdaad ook niet gemogen, en misschien andere dingen die ze doet ook niet. Daarover kan je/het stalgenootje dus een zaak beginnen, dan sta je sterk op dat punt. Maar dat heeft echt helemaal niks te maken met het wel/niet betalen van de opzegtermijn.
En je kan veel kwaad over deze staleigenaresse spreken, ik ken haar niet. Maar uit jouw berichten maak ik op, dat het aanvoelen van jouw intenties aardig gelukt is. Het komt in ieder geval op mij over dat wanneer jij jouw paspoort had gehad, ze inderdaad had kunnen fluiten naar haar geld.
Pharon schreef:Tigra_ schreef:Dat je het niet zomaar even kan betalen is helaas jouw probleem en hoort niet het probleem van de stalhouder te zijn. Hoe zou jij het vinden als je stalhouder je vandaag mee deelt dat je 1 mei weg moet?
Deze staleigenaresse heeft dit dus nog geen maand geleden bij een andere pensionklant gedaan. Zij moest er voor het begin van de volgende maand eruit. Dus zij is zelf ook niet netjes, en dat weet ze goed. Daarom reageert ze zo op mij. Zij doet zelf heelveel dingen die niet mogen en niet kunnen, zoals roddelen over de pensionklanten en misbruik maken van ze. Dus over dat het niet netjes is maak ik me niet zo druk..
Caily schreef:Ik heb alles gelezen en het komt over alsof je het idee hebt dat ze je wat wijs maakt, dat kan en is je goed recht om te onderzoeken. Los van dat ik persoonlijk liever juridisch loket zou bellen ipv een topic op bokt, zou je ook uit de reacties hier toch wel moeten kunnen opmaken dat ze op dit punt in haar recht staat. Er zijn al zeker 5 mensen met mij die dat hier noemen, en nog niemand die anders beweerd, behalve een of andere vage site...
http://www.wetboek-online.nl/wet/Burger ... 7/271.html
Punt 5, en wellicht zijn punt 7 en 8 ook wel interessant voor je
Blackberry28 schreef:Ik heb ooit ook op een stal gestaan waar je geen contract had en toen ik voor ik er kwam staan naar de opzegtermijn vroeg, zei hij dat die er niet was" ik kan je weg sturen wanneer ik wil en jij kunt weg wanneer je wilt" Dus toen ik weg ging rond de 10e vroeg ik of ik dan de ruim 2 weken die ik extra had betaald terug kon krijgen. Toen zei hij: nee, dat geef ik niet terug, want van mij hoef je niet weg! En dan ook nog zeggen dat ik altijd terug kan komen als ik dat zou willen.....
Leuk altijd die afspraken die alleen gelden als het ze zelf goed uit komt.