Een half uurtje nadat ik het koopcontract van een knappe zwarte merrie had getekend kreeg ik een berichtje van de staleigenaar: ‘je paard heeft hard gerend in het weiland en hij loopt linksachter niet goed’. En dat was nog zacht uitgedrukt. Ze stond op drie benen bij toen ik op stal aankwam...
Hailey heb ik inmiddels al bijna een jaar in volle lease. De vorige eigenaresse had geen klik en uiteindelijk ging zij naar Dubai om met paarden te werken. Ik zou Hailey leasen en verkopen voor haar. Nu voel je hem misschien al aankomen, ik werd verliefd op haar. Na een lange periode van wachten voor allebei de partijen kon ik haar eindelijk kopen. 5 maanden geleden heb ik haar volledig laten keuren, van nek tot benen onder de röntgen en daarnaast nog klinisch. Paard heeft in het afgelopen jaar niks gehad. Tot nu...
Uitgerekend op de dag van aankoop gaat het mis. Later hoor ik op stal dat ze het ene moment nog haar deken op had en wat draafde, maar dat ze het andere moment zonder deken op drie benen in de wei stond. De deken is nog helemaal perfect op de twee kapotte gespen aan de voorkant na. Ze heeft dus vastgezeten in haar deken. Staleigenaar heeft samen met iemand haar uit de weide gehaald. Zo nu en dan had ze een stapje gezet onderweg. Eenmaal op stal is ze gaan liggen en kwam ze bijna niet meer omhoog. Met drie benen gaan staan is zowat onmogelijk voor een paard van 1,74m. Ik haalde haar uit stal wat bijna onmogelijk was, maar in stal kon ik geen duidelijk beeld krijgen helaas. Haar hele rug was verkrampt van het optillen van haar linker been.
Veel gevoelt en gekeken: wat vocht in beide achterbenen (dat is gebruikelijk voor haar als ze een paar uur binnen heeft gestaan) en iets warm linkerbeen. Toch maar op tweede paasdag de spoeddierenarts gebeld en toevallig waren ze vlakbij. Conclusie: mogelijke breuken kan je niet zo snel op de röntgen zien omdat deze heel netjes en strak zijn. Kan ook een scheur in het bot zijn. Röntgen heeft nu geen zin. Pijn zit in de kogel. Linksachter is iets dikker. Spuit met pijnstillers erin en mevrouw ging na een halfuur gretig hooi eten

Ik ben nu enorm hard aan het duimen