Deze week is het 14 jaar geleden dat mijn grootste droom uit kwam: een eigen paard! Het roept veel herinneringen op, en ik vind het leuk om dat met jullie te delen...

We beginnen ergens begin 2007... Ik reed met mijn verzorgpony bij een kleine stal. Het zou nog maar kort duren voor ik te groot werd voor mijn verzorgpony. Zonder mijn medeweten hebben mijn ouders aan mijn staleigenaresse gevraagd of zij een leuk paardje voor mij wist. Zij had een driejarige draverkruising staan die ze net aan het beleren was, scheen erg braaf te zijn, vast leuk voor een jong kind, en gezien mijn ouders weinig verstand hadden van paarden vonden ze dat een aannemelijk verhaal.

1. De eerste keer dat ik op Loki reed, hier was hij een paar weken onder het zadel

Op 30 maart 2007 kwam ik op stal met mijn verzorgpony en mijn moeder had een cadeautje voor mij. Een hoofdstel, maar die veel te groot was voor mijn verzorgpony? Mijn moeder vertelde dat het hoofdstel voor Loki was, en dat Loki vanaf die dag van mij was. In de zevende hemel was ik, een eigen paard! Helaas geen foto's van deze dag, maar ik denk dat ik nooit in m'n leven zo lang achter elkaar een glimlach op mijn gezicht heb gehad.

Vanaf toen kwam een periode met veel vallen en opstaan. Ik bleek toch iets minder getalenteerd dan mijn ouders hadden ingeschat, en Loki bleek iets minder braaf dan was verteld.

2. Rustig galopperen was lastig!

3. Hoe bedoel je onderhals?

Maar ook was dit een super leerzame periode. Ik leerde dat paardrijden meer was dan alleen rijden. Het opbouwen van een band, leuke dingen doen met je paard en veel les nemen waren key words.

4.

In de jaren die volgden deden wij veel leuke dingen! We gingen twee keer op trektocht bij stal 't Reelaer, we deden op Koninginnendag mee met ringsteken, we gingen onze eerste wedstrijdjes rijden en nog veel meer!
5. Ons eerste onderlinge wedstrijdje ooit! Ik kan me nog goed herinneren hoe zenuwachtig ik was, niet te doen!

6. Hard gingen we overigens nog steeds.

7. We deden onze eerste fotoshoot via een bokt meeting!

Langzamerhand begon ik hem steeds beter te begrijpen. We vlogen door de B, L1, L2, M1, M2... Zijn rond 2015 van stal verhuisd na al die jaren op de stal te hebben gestaan waar ik hem heb gekocht. Dit was voor ons een hele goede zet. Onze band groeide en wij ontdekten nog iets wat we samen erg leuk vonden: buitenrijden! We stapten over naar een nieuwe instructrice en gingen onwijs vooruit. We reden nooit mee voor de top van het klassement, want eerlijk is eerlijk, vanaf de M2 wordt het toch best lastig om met je draver x tuigpaard kruising bovenin te eindigen. Maar dit vond ik nooit erg, mijn ouders hamerden er altijd op dat wedstrijden niet waren om te winnen en alleen maar voor de lol en de oefening. Als we dan zo nu en dan een prijsje meepikten was ik helemaal door het dolle.

8. Fotoshoot in 2012

9. Utrechtse Kampioenschappen M2 in 2012

10. Tijdens onze eerste Z1 wedstrijd in 2015 of 2016 (?), behaalden we direct een winstpunt. Tranen met tuiten. Dat ik dit had behaald met mijn gekke draver, ik was zooooo trots

De Z1 was moeilijk, maar te doen. Toen we op 10 winstpunten zaten kwam de grote vraag: gaan we het Z2 doen of stoppen we? Mijn instructrice en ik wilden toch de gok wagen, want ja, hij had al lang het onmogelijke laten zien, dan kon dit er ook nog wel bij!

11. Onze laatste wedstrijd in het Z2

Door het stoppen met wedstrijdrijden kwam er letterlijk tijd en ruimte voor andere dingen. Ik ging veel meer in het bos rijden, nam zo nu en dan een springles en we zijn in de afgelopen jaren een aantal keer van stal verhuisd omdat Loki niet zo snel zijn draai kon vinden op de vorige stallen. Januari 2020 zijn we naar onze huidige stal verhuisd: een 24/7 buiten plekje midden in het bos, waar hij lekker met een groep ruinen staat! Hij lijkt dolgelukkig op deze plek, en ik vind het er ook heerlijk! We hebben afgelopen jaar twee keer crossles gedaan en trainen rustig aan dressuurmatig door. We doen alleen de dingen die hij kan en leuk vindt, en ik ben zelfs een beetje met horsemanship (volgens de principes van Feather Light en Warwick Schiller) begonnen! Dit pakt hij echt super op.

12. Crossles bij Roxana Graman afgelopen juli!

13. Vorige maand samen in de sneeuw

14. En omdat ik nooit een rijfoto heb gehad met S&T, heb ik hem gisteren voor een laatste keer uit de kast getrokken om nog wat mooie rijfoto's te maken. We liepen er allebei mee te klunzen en ik heb hem daarna gelijk op marktplaats gezet

Ik hoop dat ik ons verhaal een beetje goed heb samengevat zo. Ik heb vooral de leuke dingen eruit gepikt, uiteraard hebben we ook veel tegenslagen gehad, maar het is voor mij een overzichtje van alle mooie momenten.