Veulen kopen ... waar begin je?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Veulen kopen ... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 12:51

Ik heb in mijn hoofd het geweldige idee gekregen dat ik een veulen wil kopen. Ze zijn zo geweldig en schattig.

Het is niet mijn eerste eigen paard, maar wel de eerste keer dat ik nadenk over het aankopen van een veulen.

Waarom een veulen? Wegens privé situatie heb ik voorlopig geen tijd om meerdere keren per week naar een paard om te kijken. Dit gaat binnen een 2tal jaar verbeteren.

Dus als ik nu een veulen koop heb ik een leuk project binnen een ruime 3 jaar. Ik kan intussentijd het veulen in een opfok zetten, en af en toe gaan kijken, zonder het gevoel te hebben 'helemaal uit de paarden te zijn'.

Maar waar koop je een leuk veulen? Ik hoef niet de volgende grand prix topper, gewoon een leuk functioneel veulen.

Sporthorses staan verbazend weinig veulens, nu is het seizoen nog maar net begonnen en vermoed ik dat de fokkers nog niet bezig zijn met verkoop.

Maar waar ga ik al rondkijken?

Sadira

Re: Veulen kopen ... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:54

Zo ben ik ook bij mijn eerste eigen paard beland. Ik heb haar rechtstreeks van de fokker.

Wat wel belangrijk is is om eerst kritisch naar je wensen te kijken behalve 'veulen', en daar goed aan vast te houden. Alle veulens zijn namelijk lief en schattig, maar het is wel belangrijk om er een te zoeken die ook aansluit bij je toekomstwensen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:59

Als je weet wat voor veulen je wil, kan je misschien een paar fokkers op social media volgen. Je ziet soms ook op bokt gebeuren dat er veulens verkocht worden aan bokkers die verliefd worden op de veulenfoto's. Veel fokkers delen foto's van veulens en vaak kan er al vrij vroeg gesproken worden over verkoop voor na het afspenen.

Ik heb mijn paarden ook allemaal op één na direct bij de fokker vandaan. Op die manier kan je ook gelijk de moeder bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:13

Heb je een bepaald ras in gedachte of een bepaald doel? Denk dat daar heel veel vanaf hangt. Ik ben gewoon een recreatie ruiter en had altijd weinig eisen. Nu mijn gezondheid minder is, had ik wel specifieke eisen en vond ik het een pak moeilijker om een geschikt dier te vinden.

Mijn vorige hoefsmid fokte zelf en kende veel mensen in het wereldje. Hij heeft heel wat mensen begeleid in hun zoektocht. En toen ik nog op fb zat, had ik ook enkele Hobbie fokkers onder mijn vrienden zitten die ieder jaar wel iets te koop hadden.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:29

:')

Hahaha dat idee van een veulen kopen had ik ook. Ook gezien ik geen zin had in een verpest paard. Ik heb een heel lijstje gemaakt.

-ras
-wat ik er mee wil doen
-welke bloedlijnen hebben succes in mijn wensen
-fokkers zoeken die de bloedlijnen gebruiken die ik graag wil
-prijs
-ouders bekeken om te kijken of de gewenste stokmaat bereikt kan worden

-vervolgens staat het veulen mooi in het model?
-hoe staan de hoeven en been werk?
-is eventuele correctie reëel bij een lichte afwijking?
-en gezien het bij mij een Fries betrof hoe is de rug gevormd?

Afbeelding
Dit kwam er uit.

Afbeelding
Afbeelding
En dit is hoe meneer inmiddels nu is als Twenter.

Ik heb er geen spijt van. Ben nog steeds blij met mijn bengel. Wel is het zo dat ik zeker in het eerste half jaar onwijs veel energie gestoken heb in het wandelen om hem verkeersmak te maken. Zodat ik hem makkelijk alleen van huis mee kan nemen en ik het risico op ongelukken minimaliseer. Als jaarling heb ik dat een stuk makkelijker ervaren. Dan destijds met de volwassen fries die ik een paar jaar geleden bijreed.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:15

Seltje schreef:
Sporthorses staan verbazend weinig veulens, nu is het seizoen nog maar net begonnen en vermoed ik dat de fokkers nog niet bezig zijn met verkoop.

De meeste veulens zullen inderdaad de komende 2 a 3 maanden geboren worden.
Afhankelijk wat je precies zoekt, kan je ook overwegen om naar een veulenveiling te gaan tzt. Die zullen juli t/m september weer volop gehouden worden.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:22

Leuk dat je bezig bent met de aankoop van een eigen paard! Je zit nu inderdaad net ook in een seizoen waarin er nauwelijks veulens te vinden zijn. Alles wordt verkocht als jaarling (want dat is of wordt het al) of wordt vanaf de zomer ongeveer pas aangeboden.

Ik heb zelf 2 maanden geleden mn eerste eigen paard gekocht. Had een wensenlijstje gemaakt van wat ik wilde aan een paard, wilde het liefst een 2 of 3 jarige. Toen kwam er een veulen voorbij op de bokt markt welke perfect aan alle eissen voldeed (behalve de leeftijd) dus die is het geworden <3. Een advertentie zetten op de markt voor dat je iets zoekt (en wat) wil ook zeker helpen, veel mensen die hebben hun veulen (nog) nergens aangeboden maar kijken zulke advertenties wel door.

Verder, houdt rekening mee dat een opfokplek moeilijker vinden is dan een reguliere pension plek. Zeker voor een hengstje is het niet makkelijk. Ik had het geluk dat meneer bij zn fokster kon blijven staan tot ik een geschikt plekje gevonden had. Ik moet wel ongeveer 40km rijden naar m toe, maar dat vind ik niet erg. Maar wel iets om rekening mee te houden. Voor merrietjes is het een stuk makkelijker hoor.

Daarnaast zorg voor je veulen enting, de 2e enting moet binnen x aantal weken na de 1e.

Verder vind ik het vooral super leuk, kan niet wachten om samen te gaan groeien <3 succes met je zoektocht!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:21

Heb er ook weleens aan gedacht.
Zou zelf een veulen niet in de opfok willen maar wel in een gemengde kudde. Maar waar vind je zulke plekken of zijn die wel goed te vinden?
Op den duur zou ik wel een plek dichtbij huis willen, met faciliteiten zodat je echt kunt beginnen met “ wat doen.”..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:22

Rond augustus/oktober staan er meer dan genoeg veulens op sporthorses. Vooral hengsten want die moeten dan bij de moeder weg.

Je moet gewoon goed bedenken wat je wilt, ras, geslacht etc. Daarna ga je opzoek naar een goede opfok en reserveer je vast een plek en dan kan het zoeken beginnen.
Daarnaast moet je natuurlijk weten wat je er maximaal aan uit wilt geven. Op facebook kun je in verschillende groepen aangeven wat je zoekt en dan reageren mensen die zoiets te koop hebben vanzelf wel. En anders evt de veilingen in de gaten houden.
Gewoon even wat langer wachten totdat alles geboren is en wat dan een nieuw huisje zoekt komt vanzelf op internet :)

Gemengde kudde zou ik persoonlijk nooit doen. Als je ziet hoeveel kracht een groot paard heeft en dan zo een teer veulen lijfje. Ik heb het hier geprobeerd maar de grote paarden zijn de jonge paarden al snel zat en gaan ze dan vaak opjagen of beginnen te trappen en je wilt dat zo een dier in een veilige omgeving opgroeit. Het idee is super leuk maar de realiteit is vaak anders vandaar dat er maar heel weinig opfokplaatsen zijn die een gemengde kudde aanbieden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:29

Ik vind zelf dan weer veulens onder elkaar niet zo fijn, maar dat is elk zijn eigen mening uiteraard.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:17

Vorig jaar oktober ben ik op opzoek gegaan naar een hengstveulen en ik ben goed geslaagd. Er was echt voldoende aanbod en heb uiteindelijk tussen 3 fijne veulens een keuze moeten maken. Marktplaats, sporthorses

Overigens staat hij hier wel aan huis met mijn ruin maar het was al een flinke heer met 6 maanden en dat ging prima met mijn ruin. Inmiddels gaat hij richting de 1.5m en wordt er volop gespeeld.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 20:13

xmarliez schreef:
Rond augustus/oktober staan er meer dan genoeg veulens op sporthorses. Vooral hengsten want die moeten dan bij de moeder weg.

Je moet gewoon goed bedenken wat je wilt, ras, geslacht etc. Daarna ga je opzoek naar een goede opfok en reserveer je vast een plek en dan kan het zoeken beginnen.
Daarnaast moet je natuurlijk weten wat je er maximaal aan uit wilt geven. Op facebook kun je in verschillende groepen aangeven wat je zoekt en dan reageren mensen die zoiets te koop hebben vanzelf wel. En anders evt de veilingen in de gaten houden.
Gewoon even wat langer wachten totdat alles geboren is en wat dan een nieuw huisje zoekt komt vanzelf op internet :)

Gemengde kudde zou ik persoonlijk nooit doen. Als je ziet hoeveel kracht een groot paard heeft en dan zo een teer veulen lijfje. Ik heb het hier geprobeerd maar de grote paarden zijn de jonge paarden al snel zat en gaan ze dan vaak opjagen of beginnen te trappen en je wilt dat zo een dier in een veilige omgeving opgroeit. Het idee is super leuk maar de realiteit is vaak anders vandaar dat er maar heel weinig opfokplaatsen zijn die een gemengde kudde aanbieden.

Dus eerst een opfok plekje regelen voor ik op zoek ga? Ik wist niet dat er wachtlijsten waren voor opfok.

En voor de rest nog even geduld dus.

Ik heb al wel een idee van wat ik wil: een slanker warmbloed merrieveulen. Kleur maakt niet uit. Bloedlijn/fokrichting maakt niet uit, maar geen lijn vol met inteelt. Hoeft geen toekomstige fokmerrie te kunnen worden, ik klik gewoon vaak veel beter met merries dan ruinen.
Gebruiksdoel is een leuke allrounder die geen bodybuilder van 1m75 wordt.

Ik ga eens zien wat er van fokkers in de buurt zit en wat rondkijken wat er passeert.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:20

Seltje schreef:
xmarliez schreef:

Dus eerst een opfok plekje regelen voor ik op zoek ga? Ik wist niet dat er wachtlijsten waren voor opfok.

En voor de rest nog even geduld dus.

Ik heb al wel een idee van wat ik wil: een slanker warmbloed merrieveulen. Kleur maakt niet uit. Bloedlijn/fokrichting maakt niet uit, maar geen lijn vol met inteelt. Hoeft geen toekomstige fokmerrie te kunnen worden, ik klik gewoon vaak veel beter met merries dan ruinen.
Gebruiksdoel is een leuke allrounder die geen bodybuilder van 1m75 wordt.

Ik ga eens zien wat er van fokkers in de buurt zit en wat rondkijken wat er passeert.

Verdiep je dan ook even in de warmbloed afwijkingen:) helaas zitten er bij warmbloeden steeds meer en meer afwijkingen..

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:24

Als ik in de markt was voor een veulen zou ik bij de dames in de Gelderse fokkerij aankloppen. Er zijn er een paar op bokt en hun paarden zijn, in mijn ogen, prachtig. Dus in jouw geval zou ik gewoon al eens rondkijken in de merrie en veulentopics. Kijken wat je aanspreekt. Je zou niet de eerste zijn die via een bokttopic een veulen koopt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:37

Het is een leuk idee om een veulen te kopen. Maar of het wijsheid is? Een knap veulen is vaak best wel aan de prijs. Het dier in de opfok doen met bekappen ontwormen ed kost je zo minimaal €1500,00. per jaar. Het dier loopt in die drie jaar risico op blessures ziekte of ongelukken. En dan nog afwachten of het inderdaad een mooi paard in de goede maat wordt. Zo lang ze in de opfok staan heb je er weinig aan, want in zo'n groep zijn ze niet echt knuffelbaar of uberhaupt te benaderen omdat er een groep om heen staat. Dus ik raad aan om wanneer je het aan een paard toe hebt gewoon een 3 jarige naar je zin te kopen. Of eerder een 1 of 2 jarige die kosten in aanschaf hetzelfde als een veulen, maar je hebt minder risico en kosten.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 20:49

tirzasarah10 schreef:
Verdiep je dan ook even in de warmbloed afwijkingen:) helaas zitten er bij warmbloeden steeds meer en meer afwijkingen..

Bedoel je dan erfelijke afwijkingen? Ik ben bekend met OCD, WFFS en dan soms PSSM. Welke andere moet ik nog voor opletten? Ik zoek niet de volgende topper, maar uiteraard wil ik wel een gezond paard.

pillow schreef:
Het is een leuk idee om een veulen te kopen. Maar of het wijsheid is? Een knap veulen is vaak best wel aan de prijs. Het dier in de opfok doen met bekappen ontwormen ed kost je zo minimaal €1500,00. per jaar. Het dier loopt in die drie jaar risico op blessures ziekte of ongelukken. En dan nog afwachten of het inderdaad een mooi paard in de goede maat wordt. Zo lang ze in de opfok staan heb je er weinig aan, want in zo'n groep zijn ze niet echt knuffelbaar of uberhaupt te benaderen omdat er een groep om heen staat. Dus ik raad aan om wanneer je het aan een paard toe hebt gewoon een 3 jarige naar je zin te kopen. Of eerder een 1 of 2 jarige die kosten in aanschaf hetzelfde als een veulen, maar je hebt minder risico en kosten.

Op dit moment zijn alle paarden enorm duur, ik heb nog een ouder paard staan waar ik weinig tijd voor heb, maar heb wel financieel de ruimte. Op de bank brengt spaargeld ook niets op, dus ja, een veulen kopen lijkt op dit moment een goede keuze. Het is een gok, maar soms moet je durven gokken om leuke dingen te verkrijgen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:06

Hier op bokt de veulen topics afspeuren. Vaak komt er veel te koop en zo niet heb je wel gezien wat je wel en niet wil

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:24

En als je een leuke tegen komt durven vragen of die te koop is. Via fb, bokt of in real life. Vragen kan nooit kwaad.

Overigens vallen de afwijkingen niet op ofzo hoor. Ze zijn er altijd, bij alle paarden wel.

Nevermind17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:34

Ik heb gewoon op 2dehands gekeken :D En daar vond ik een leuke, ben gaan kijken en had hem direct gekocht. Nu paar maanden later zeker geen spijt van! Geen ras, geen papieren, een hengst, kortom alles wat ik niet zocht xD Maar zou geen ander paardje willen. Het kan zo een lieverd zijn. :D Soms ook een varken, maar oke haha. Volg je hart en volg je gevoel. :) Keuren enkel klinisch, Rontgen pas rond 3j. Je weet nooit echt wat je koopt trouwens, ook al hebben ze papieren. Dat zegt een klein deel, maar ze moeten het toch echt zelf waar maken later.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:41

Ga inderdaad bijvoorbeeld hier op bokt wat merries volgen. Misschien zijn er bokkers, die al aangeven een veulen te koop te hebben?

Op zoek gaan naar een fijne opfok en plekje reserveren is inderdaad iets, waar je op tijd mee moet zijn.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:06

Ik volg even :)
Ik overweeg zelf later dit jaar op zoek te gaan naar een Gelderse. Niet per se een veulen eigenlijk, jaarling bijvoorbeeld zou ik ook voor open staan. Goed om te weten dat je dus voor de opfok eigenlijk al erg op tijd moet zijn met reserveren. Twijfel persoonlijk nog wel over het geslacht bijvoorbeeld. Ik ben zelf meer een merrie persoon maar heb een hengsten(/ruinen)opfok hier vlakbij in eigendom van mijn pensionhouder waar het geen probleem zou moeten zijn om er één extra neer te zetten... Keuzes, keuzes... :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:11

Ik heb 2x een veulen gekocht en 2x wist ik meteen: dit is het. Kijk goed naar de moeder, de kans is groot dat het daar later wat van weg gaat hebben.
Mijn doel was een correct brutaal dier met lef. Dat zijn dus niet de veulens die zich braaf een rondje door de bak laten drijven voor de koper :D

Gewoon goed je ogen openhouden en zeker ook hier op bokt de kraamstal in de gaten houden.
Het is dat ik al een paard heb maar er kwam vorig jaar een veulen langs hier die ik anders meteen gekocht zou hebben. Soms weet je het gewoon, probeer het niet te ver door te analyseren.
Ik heb een keer een veulen gefokt waarvan ik meteen al een slecht gevoel had (onbetrouwbaar), dat bleek helaas ook te kloppen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:16

Ik had een globaal beeld wat ik zocht. Ivm mijn studie had ik ook nog niet veel tijd voor een paard maar wel voor een veulen. Ik heb simpelweg marktplaats in de gaten gehouden en vond een leuke (en betaalbaar) en ben gaan kijken. Tooen nogmaals gaan kijken maar toch al besloten dit wordt de mijne. Deal rond gemaakt. Wel had ik, toen ik de advertentie gevonden had, al een rondje gedaan bij potentiele opfokken omdat ik wel een plek al voor hem wild ehebben. Dus toen ik paard kocht heb ik afgesproken dat ik hem diezelfde dag adres door zou geven. Die dag opfok naar keuze gebeld wanneer paard kwam en of dat akkoord was. Die dag werd paard geleveerd op locatie en toen kreeg ie die week zn entingen en hoefsmid. En daarna ging ie mee de weide op.
Ik ging 1/2x in de week poetsen en voetjes optillen, halstertje om etc.

Mijn tweede ook via marktplaats, afspraak gemaakt en gaan kijken. Gelijk gezegd: ik wil hem. Wanneer kom je m brengen? (had toen nog geen trailer). Die zaterdag werd ie geleverd. Inmiddels wel een eigen plek dus geen opfok.
Die heb ik nu elke dag in de hand.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:38

Ik heb in september mijn veulen gekocht, ben in augustus begonnen met zoeken, maar toen was er weinig aanbod. Of ze waren al verkocht vlak na de geboorte, of ze kwamen pas toen te koop omdat ze oud genoeg waren om af te spenen.
Ik heb vooral via ehorses en marktplaats gezocht en uiteindelijk via marktplaats succes.

Overigens heb ik die van mij in een gemengde kudde en niet in de opfok en dat bevalt prima. Ze wordt goed opgevoed en heeft een speelmaatje. Dus een mix van jong en oud vind ik heel fijn.

Ik zie haar elke dag, poets haar een paar keer in de week, wandel wat, speel wat in de bak (spelenderwijs opvoeden) en verder mag ze lekker groeien en paard zijn.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:43

Mijn veulen was in april geboren en in juli kwam hij te koop op sporthorses. Ben direct gaan kijken en verkocht. In september is hij gebracht door de Fokker naar de opfok. Hij heeft hier 2,5 jaar gestaan en ik was 3000 euro kwijt.
Daarna nog castratie en keuring erbij. In totaal voor onderhoud ben ik nu 4500 euro kwijt exclusief aanschafkosten.