Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Seltje schreef:Sporthorses staan verbazend weinig veulens, nu is het seizoen nog maar net begonnen en vermoed ik dat de fokkers nog niet bezig zijn met verkoop.
xmarliez schreef:Rond augustus/oktober staan er meer dan genoeg veulens op sporthorses. Vooral hengsten want die moeten dan bij de moeder weg.
Je moet gewoon goed bedenken wat je wilt, ras, geslacht etc. Daarna ga je opzoek naar een goede opfok en reserveer je vast een plek en dan kan het zoeken beginnen.
Daarnaast moet je natuurlijk weten wat je er maximaal aan uit wilt geven. Op facebook kun je in verschillende groepen aangeven wat je zoekt en dan reageren mensen die zoiets te koop hebben vanzelf wel. En anders evt de veilingen in de gaten houden.
Gewoon even wat langer wachten totdat alles geboren is en wat dan een nieuw huisje zoekt komt vanzelf op internet
Gemengde kudde zou ik persoonlijk nooit doen. Als je ziet hoeveel kracht een groot paard heeft en dan zo een teer veulen lijfje. Ik heb het hier geprobeerd maar de grote paarden zijn de jonge paarden al snel zat en gaan ze dan vaak opjagen of beginnen te trappen en je wilt dat zo een dier in een veilige omgeving opgroeit. Het idee is super leuk maar de realiteit is vaak anders vandaar dat er maar heel weinig opfokplaatsen zijn die een gemengde kudde aanbieden.
Seltje schreef:xmarliez schreef:Rond augustus/oktober staan er meer dan genoeg veulens op sporthorses. Vooral hengsten want die moeten dan bij de moeder weg.
Je moet gewoon goed bedenken wat je wilt, ras, geslacht etc. Daarna ga je opzoek naar een goede opfok en reserveer je vast een plek en dan kan het zoeken beginnen.
Daarnaast moet je natuurlijk weten wat je er maximaal aan uit wilt geven. Op facebook kun je in verschillende groepen aangeven wat je zoekt en dan reageren mensen die zoiets te koop hebben vanzelf wel. En anders evt de veilingen in de gaten houden.
Gewoon even wat langer wachten totdat alles geboren is en wat dan een nieuw huisje zoekt komt vanzelf op internet
Gemengde kudde zou ik persoonlijk nooit doen. Als je ziet hoeveel kracht een groot paard heeft en dan zo een teer veulen lijfje. Ik heb het hier geprobeerd maar de grote paarden zijn de jonge paarden al snel zat en gaan ze dan vaak opjagen of beginnen te trappen en je wilt dat zo een dier in een veilige omgeving opgroeit. Het idee is super leuk maar de realiteit is vaak anders vandaar dat er maar heel weinig opfokplaatsen zijn die een gemengde kudde aanbieden.
Dus eerst een opfok plekje regelen voor ik op zoek ga? Ik wist niet dat er wachtlijsten waren voor opfok.
En voor de rest nog even geduld dus.
Ik heb al wel een idee van wat ik wil: een slanker warmbloed merrieveulen. Kleur maakt niet uit. Bloedlijn/fokrichting maakt niet uit, maar geen lijn vol met inteelt. Hoeft geen toekomstige fokmerrie te kunnen worden, ik klik gewoon vaak veel beter met merries dan ruinen.
Gebruiksdoel is een leuke allrounder die geen bodybuilder van 1m75 wordt.
Ik ga eens zien wat er van fokkers in de buurt zit en wat rondkijken wat er passeert.
tirzasarah10 schreef:Verdiep je dan ook even in de warmbloed afwijkingen:) helaas zitten er bij warmbloeden steeds meer en meer afwijkingen..
pillow schreef:Het is een leuk idee om een veulen te kopen. Maar of het wijsheid is? Een knap veulen is vaak best wel aan de prijs. Het dier in de opfok doen met bekappen ontwormen ed kost je zo minimaal €1500,00. per jaar. Het dier loopt in die drie jaar risico op blessures ziekte of ongelukken. En dan nog afwachten of het inderdaad een mooi paard in de goede maat wordt. Zo lang ze in de opfok staan heb je er weinig aan, want in zo'n groep zijn ze niet echt knuffelbaar of uberhaupt te benaderen omdat er een groep om heen staat. Dus ik raad aan om wanneer je het aan een paard toe hebt gewoon een 3 jarige naar je zin te kopen. Of eerder een 1 of 2 jarige die kosten in aanschaf hetzelfde als een veulen, maar je hebt minder risico en kosten.