Continu halster aanhouden voor moeilijk te nemen pony???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Continu halster aanhouden voor moeilijk te nemen pony???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 22:17

Hallo,

Mijn pony is vermoedelijk vroeger mishandeld. We hebben ze nu al 2 jaar maar het blijft een moeilijk verhaal om ze haar halster aan te doen. De kindjes lukte het tot nu toe vlotter maar de laatste 2 keer veel moeilijkheden. Vandaag zelf helemaal niet gelukt (ook niet door mezelf) en na een half uur maar opgegeven.

Ze wil eigenlijk niet aangeraakt worden. Ze komt wel met haar neus naar je of ze passeert relatief dicht (als je geen halster meehebt) maar je mag haar niet aanraken want dan is ze weg.

De pony's staan continu buiten (met stal). Ik ben zelf geen voorstander van halsters aanhouden maar nu overweeg ik toch om het halster aan te laten.

Zijn er mensen die dit doen?

Groetjes

Kabayo

Re: Continu halster aanhouden voor moeilijk te nemen pony???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:23

Ik zou een veiligheidshalster kopen die openbreekt bij druk. En die omhouden tot ze makkelijker te vangen is en wat meer geleerd is

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 00:18

Ik doe het nooit. Ik heb dat probleem welgeteld 2 dagen gehad. Ga gewoon eens bij je paard chillen. Als ze maar je toe komt, geef haar iets lekkers en dat is het. Dat een aantal dagen doen.

Undemanding time met je paard is zo belangrijk. Niets vragen niets willen. Gewoon samen zijn. Paarden vinden dat fijn. Na een tijdje komen ze naar je toe omdat het leuk is om bij je te zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 01:39

Ik zou zo’n pony wel het halster omlaten, gewoon een katoenen halstertje.
Is ze echt al twee jaar zo schuw?
Of is dat alleen met het uit het land halen.

Spoiler:
het is niet toevallig een bruin welsh a merrietje?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 01:42

Ik zou ook een veiligheidshalster aanlaten en ondertussen oefenen met halsteren. Stel dat er nu iets gebeurt, uitbreken, wonde die verzorgd moet worden, ... dan is het belangrijk dat ze gevangen kan worden. Daarbij lijkt het me ook niet heel bevorderlijk als ze nu steeds succes heeft met weg te lopen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 08:30

Ik herken het probleem wel en heb toen ook getwijfeld. Heb uiteindelijk toch een halster ongedaan (deze https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-to ... idehalster) maar wel elke keer als ik hem uit de weide ging halen nog een gewoon halster eroverheen en als die om was dan een snoepje, puur om te wennen dat dat de gang van zaken is. Het heeft een paar weken geduurd, maar nu komt meneer al naar me toe gewandeld en steekt zelf zijn neus al in het halster.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 08:49

Gewoon het halster om laten joh, dat is toch geen probleem?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:16

In dat geval zou ik ook een veiligheidshalster nemen.
En daarnaast eens een lesgever zoeken die je hiermee kan helpen. Valt sowieso op te lossen. Of in ieder geval toch te verbeteren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:46

Nibbit schreef:
Gewoon het halster om laten joh, dat is toch geen probleem?

Lijkt me ook.Overal waar ik heb gestaan met mijn paarden moesten de paarden in de wei het halster aanhouden omdat het anders moeilijk kon worden om ze vlug te pakken als het nodig was.Het moet wel een goed passend halster zijn dat nergens irriteert. Wat wel helemaal fout is,is jonge paarden die nog in de groei zijn ergens in de opfok of zo waar ze lang niet gecontroleerd worden.Daar heb ik wel eens ingegroeide halsters van gezien,dat is echt erg! Soms moesten die zelfs operatief verwijderd worden!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:50

Gewoon een paar keer een half uurtje oefenen dan is dit zo opgelost. Halster omlaten en dan een groter halster voor eroverheen om mee te oefenen. Als ze echt bang is met kleine stapjes, eerst halster aan laten raken, meteen weer weghalen en een brokje geven. Dan neus erin, halster weg brokje. Als dit goed gaat halster om belonen/brokje, halster af belonen/brokje. Als je dit een paar keer herhaalt hebben ze het spelletje al heel snel door :) als ze fysiek geen problemen heeft (problemen met atlas/hals uitgesloten?) kun je dit echt binnen 1 a 2 uur opgelost hebben :)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:50

Floran schreef:
Ik herken het probleem wel en heb toen ook getwijfeld. Heb uiteindelijk toch een halster ongedaan (deze https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-to ... idehalster) maar wel elke keer als ik hem uit de weide ging halen nog een gewoon halster eroverheen en als die om was dan een snoepje, puur om te wennen dat dat de gang van zaken is. Het heeft een paar weken geduurd, maar nu komt meneer al naar me toe gewandeld en steekt zelf zijn neus al in het halster.

Ik denk dat dit de kortste klap is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:56

Floran schreef:

Dit vind ik ook de fijnste manier bij paarden die nog schuw zijn.
Wel elke keer oefenen dus dat dan niet laten omdat ze toch een halster om heeft.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:11

Weet niet of halsriemen nog bestaan. Vroeger kende ik een merrie die een soort halsband droeg. Op zich veel veiliger dan een halster.

Maar zou het vooral proberen te trainen, zoals hiervoor beschreven.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:19

Een veiligheids halster kan prima. In onze winkel heb ik die ook. Nu nog een aantal die niet meer te verkrijgen zijn die ook een dichte stand hebben voor b.v tijdens het lopen of poetsen.

Met een gewoon halster zou ik liever niet doen, eventueel zou je nog een kort touwtje aan het halster kunnen laten ( handbreedte ofzo) zodat je geen directe beweging naar het hoofd hoeft te maken om het halster te pakken

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:31

Hevonen schreef:
Weet niet of halsriemen nog bestaan. Vroeger kende ik een merrie die een soort halsband droeg. Op zich veel veiliger dan een halster.

Ze bestaan zeker nog. Gebruik ik in de mensport. Even googlen naar halsbanden paard en halsbanden koe ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:37

Floran schreef:

Zo deed ik het met mijn veulen ook. Halster om in de wei en een 2e halster er overheen met oefenen. Na een week kon het halster af.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:38

Hevonen schreef:

Ik kende een pony die had een "varkensband"om.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:39

Ik vind het onbegrijpelijk dat er stallen zijn die puur uit eigen gemak de halster bij paarden die de wei opgaan om laten. En dat geld al helemaal voor veulentjes!
Je wil niet mee maken wat er voor vreselijke ongelukken kunnen gebeuren. Denk aan ergens blijven hangen of met eigen achtervoet blijven hangen als ze even willen krabbelen aan hun hoofd.....

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:42

Ik heb het bij onze shet ook gedaan, halster met 10 cm touw er aan. Na een paar weken was het niet meer nodig.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:42

Popstra schreef:
Ik vind het onbegrijpelijk dat er stallen zijn die puur uit eigen gemak de halster bij paarden die de wei opgaan om laten. En dat geld al helemaal voor veulentjes!
Je wil niet mee maken wat er voor vreselijke ongelukken kunnen gebeuren. Denk aan ergens blijven hangen of met eigen achtervoet blijven hangen als ze even willen krabbelen aan hun hoofd.....

Vandaar dus een veiligheidshalster met velcro, dat begeeft het meteen onder druk :)
Mijn paard staat in haar blootje hoor. Maar de paarden die bij ons elke nacht naar binnen gaan, houden ook hun halster aan, dat scheelt de staleigenaar (die binnen/buiten zet) makkelijk een half uur op die manier.

Ben ik er fan van, van een halster omlaten? Nee.
Maar begrijp ik het? Ja.

Edit Dat is in dit geval wel geen blijvende oplossing van het probleem. TS, dat moet je écht aanpakken, want het kan niet zijn dat je dagelijks een half uur loopt te worstelen om je pony te pakken te krijgen.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 06-03-21 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 10:46

Veiligheidshalster inderdaad in de wei. En dan een 2e gewoon halster om te oefenen. Neem er 1 die je los kan maken aan de bovenkant zodat je ‘m niet over de oren moet trekken. De meesten vinden dat niet prettig in het begin. Tijd en geduld en veel snoepjes insteken. Elke dag oefenen met op en af doen. En omdat je al een halster om hebt, kun je de pony ook wat makkelijker bij je houden.
Die tijd zul je er wel in moeten steken, des te eerder ben je er vanaf en kan het halster af.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:01

Siddieqje schreef:
Hallo,

Mijn pony is vermoedelijk vroeger mishandeld. We hebben ze nu al 2 jaar maar het blijft een moeilijk verhaal om ze haar halster aan te doen. De kindjes lukte het tot nu toe vlotter maar de laatste 2 keer veel moeilijkheden. Vandaag zelf helemaal niet gelukt (ook niet door mezelf) en na een half uur maar opgegeven.

Ze wil eigenlijk niet aangeraakt worden. Ze komt wel met haar neus naar je of ze passeert relatief dicht (als je geen halster meehebt) maar je mag haar niet aanraken want dan is ze weg.

De pony's staan continu buiten (met stal). Ik ben zelf geen voorstander van halsters aanhouden maar nu overweeg ik toch om het halster aan te laten.

Zijn er mensen die dit doen?

Groetjes

Je kan prima een veiligheidshalster aanhouden met inderdaad een stuk touw als het nodig is om ze makkelijker te pakken. Wat mij wel intrigeert is waarom dit probleem in twee jaar nog niet opgelost is. Is het voor de pony leuk om mee te gaan? Krijgt ze voer + positieve aandacht? als ze het gaan associeren met leuke en fijne dingen dan zijn dit soort dingen vaak wel op te lossen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:01

Popstra schreef:

Op een pensionstalling met meer dan 50 paarden die elke dag buiten-en ook weer binnengezet moeten worden, en waar van alles tussenzit, kan het personeel dat echt niet aan om paarden te gaan vangen in de wei en dan onwillige dieren een halster aan te moeten doen terwijl ze tegenwerken.Als je je paarden aan huis hebt staan,of op een heel kleinschalige pensionstalling,dan zal het wel kunnen waarschijnlijk.Bij ons is het nu wel zo dat de halsters in de stal afgedaan worden,dat was vroeger niet eens zo.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:19

Gaan oefenen. Bak wortels in stukjes mee, lees je in over clickertraining, koop een clicker, een halster en oefenen.
https://clickercoach.nl/halster/
Duurzame manier, en als je het in het begin goed doet ook snel.

Altijd een weidehalster gebruiken als deze om moet blijven. Aan gewone of leren halsters kunnen ze zich makkelijk ophangen en het zou niet de eerste zijn die zich flink in de nesten werkt op de wei of met een hoef (was met ijzer) erachter blijft haken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:15

anjali schreef:
Popstra schreef:

Op een pensionstalling met meer dan 50 paarden die elke dag buiten-en ook weer binnengezet moeten worden, en waar van alles tussenzit, kan het personeel dat echt niet aan om paarden te gaan vangen in de wei en dan onwillige dieren een halster aan te moeten doen terwijl ze tegenwerken.Als je je paarden aan huis hebt staan,of op een heel kleinschalige pensionstalling,dan zal het wel kunnen waarschijnlijk.Bij ons is het nu wel zo dat de halsters in de stal afgedaan worden,dat was vroeger niet eens zo.

Doen ze bij ons wel hoor.
De paarden worden in groepjes losgelaten, naar de paddock gestuurd en komen ook weer zelf terug.

Met halster buiten is gewoon onverantwoord, er kunnen de gruwelijkste ongelukken mee gebeuren, dat wil je echt, echt niet meemaken.