Wat zoek ik en waar te vinden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosje8

Wat zoek ik en waar te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 12:59

Helaas moet ik bij paard laten gaan en aangezien ik nu veel tijd over heb ben ik vast aan het bedenken wat ik wil en kan wel wat hulp gebruiken!

Ik ben 1.63 en weeg amper 50kilo, ben ervaren en heb mijn huidige paard zelf ingereden.

Wat ik wil doen;
- Academisch werk aan de hand (zoals greetje hakvoort)
- Dressuur, wedstrijden vind ik ook leuk, maar niet ten koste van harmonie.
Ik zou wel heel graag ooit het Z halen of zelfs het ZZ licht.
- Met auto en trailer zelfstandig naar het bos of strand kunnen.
- Wandelen in het dorp/polder.

Wat zoek ik;
- Max 1.55, mijn huidige paard is 1.60 en postuur van een fries en dat is me voor herhaling 2much.
Ik wil dat het in verhouding mooi is, en aangezien ik zelf heel slank ben een wat slanker dier.
Ik val wel op een wat stoerder type paard, zoals een connemara. Haflinger en fjord vind ik enig, maar wil ik zelf niet, toch te 'lomp/grof'.
- Ik merk dat ik heel graag weer een grote pony zou willen, ook voor het werk aan de hand is dat net wat handzamer voor mezelf.
- Betrouwbaar karakter en niet super bang of dominant.
- Liefst vos, leuk kleurtje maar minst belangrijk.
- Mag vanaf 3 jaar en onbeleerd, maar wel beleerd is ook prima. Ik denk wel tot max een jaar of 8.

Ik dacht zelf aan een new forest, maar die zijn vaak te klein.
Een connemara spreekt me ook aan, maar ik hoor her en der niet zo geschikt voor dressuur?

Van fokkers wordt ik niet zo blij, er schijnt een enorm tekort aan pony's te zijn dus enkel jaarlingen of superduur en hoog uitgebracht in de sport. Daarnaast verklaarden vele mij voor gek dat ik een 'sportpony' wil die ook mee kan naar het bos, dat laatste schijnt niet te kunnen.

Ik zoek dus wel een pony met goede gangen, maar ik hoef geen pony met enorm veel bloed waar ik dus niet normaal mee naar het bos kan.

Wie heeft tips?

anjali

Re: Wat zoek ik en waar te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:31

Een goede sportpony kan ook mee naar het bos.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:31

Al eens naar Welsh cob gekeken?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:35

Gewoon een leuke E-pony? Staan er zat op sporthorses, kan je ook prima mee naar het bos, net zoals elk ander paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:39

NRPS of Welsh, maar dan niet de Cob maar eerder WPBR of NWR - daar zou je best wat bij kunnen vinden.
En mensen die zeggen dat je niet met een sportpony het bos in kan hebben nog nooit van endurance gehoord. Als er érgens bloedpaarden lopen is het daar wel.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:40

Qua ras dacht misschien een Welsh. Leuke veelzijdige (sport)pony's, niet heel groot en ik vind ze best "elegant". Maar ik zou gewoon wat rond kijken en niet te veel vasthouden aan een ras.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:46

En een PRE of Lipizzaner oid niets? Mijn lippi is 1.50, had best groter mogen zijn voor mij maar dat is ze niet. Supercool aan de ene kant en heel heet aan de andere kant. Ik kan met een los teugeltje door het bos in mijn eentje maar als ik er echt op zou trainen zouden de hogeschoolsprongen er ook uit te halen zijn. Een nette dressuurproef draait ze haar hoef niet voor om. Ze gaat voor mij door vuur maar heeft van zichzelf ook veel vuur. Maar je moet van het karakter en de inteligentie houden en ze niet trainen als kwpn'ers of friezen oid. Daar zijn ze veel te slim en gevoelig voor.

Al ken ik ook een leuke connemara en een nf die het best leuk doen in de dressuurring maar ook relaxed zijn op buitenrit. Is een kruising pony paard met ponymaat maar paardengangen niets?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:56

Lipizzaners zijn geweldig, en vooral heel heel intelligent, maar dat hele hete zou mijzelf niet trekken. Zeker als je van een Fries af komt, dat is echt een wereld aan verschil. Maar het zou voor TS misschien leuk zijn eens eentje in handen te hebben, kan je voelen of dat wat is.

Zelf wou ik de tip geven om eens te kijken naar een Frederiksborger. Grootste gedeelte is vos :D Je hebt ze in verschillende maten, fijne intelligente nuchtere paarden met voldoende go en zeer veelzijdig. Slagje breder dan het gemiddelde dressuurpaard, maar minder zwaar dan een koudbloed.
Maar wel een heel ander type dan een Connemara bijvoorbeeld, dus weet niet of het te veel verschilt?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:04

Kom eens een kijkje nemen in het Connemara topic zou ik zeggen :D. Er worden/zijn er meerdere in Z dressuur uitgebracht. Het is een onwijs fijn meedenkend ras, en ik vind het wel bij jouw eisen passen. Behalve dat ze in voskleur niet/weinig voorkomen. De meeste vallen wel in de D maat (tot 1.48m)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:11

Een sportief gefokte haflinger kan ook goed in je plaatje passen hoor! Dat zijn soms bijna leuk gekleurde NRPS-pony's om het even oneerbiedig (maar goed bedoeld) te zeggen. Goede bewegingen, genoeg maat, veelzijdig, cool maar wel humor...

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:21

Eens aan een Arabier gedacht? Zijn er in tal van maten een breedtes. Zijn niet bang aangelegd, geven alleen veel poeha als ze aan staan. Altijd grappig als ik de mijne in de paddock zie stuiteren. Bange stagiair zie ‘o m g ik moet dat drukke paard pakken’ neem m vervolgens mee. Stuitert de boel bij elkaar zonder ook maar 1 snuk aan t halster. Veel poeha dus maar doen niks :z
Ongelooflijk pienter en fijn op te leiden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:57

Neem een quarter, enorm veelzijdig en handzaam qua maat.
Zijn er in allerlei soorten fokrichtingen. Ik had een cowhorse gefokte quarter waar ik werkelijk van alles mee deed behalve mennen. Liep grandprix oefeningen maar ging ook mee naar het bos in dr eentje. Heb er met los teugeltje mee op Horse Event rondgereden. Ringsteken mee gedaan, strandritten etc.
Heel intelligent paard en enorm scherp ad hulpen maar kon dr overal mee naartoe meenemen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:14

Als ik iets geleerd heb op bokt, is dat je nooit thuiskomt met wat je dacht te willen, maar met wat je vind. Ras, geslacht, leeftijd, papieren.. het zegt echt helemaal niks. Heb zelf een grof gebouwde Irish cob van 1.43. Pakt alles super snel op, traverse zat er in 10 minuten in... aan beide kanten. We doen alles, ze kan alles.

Nooit gedacht dat ik een paard als haar zou kopen. En toch werd ik verliefd.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:18

New forest kan prima hoor! Zijn wel te vinden in passend maatje! Enorm veelzijdige pony's.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:50

Als je aan ZZ-licht een droom van je is zou ik toch bij een aantal rassen kritisch zijn op exterieur. Tuurlijk zijn er binnen elke rassengroep uitzonderingen maar ik vind veel Connemara's kort in hun beweging en veel zijn niet heel opwaarts gebouwd.

Je hebt ook paard-gefokte pony's. Dat zijn pony's die te klein zijn gebleven maar wel paardenouders hebben. Dat zou ook een leuk alternatief kunnen zijn. Ik ben een jaar geleden eens wezen kijken bij een hele toffe merrie die nog net in de E-maat zat.

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:47

Ik zou voor een mooi sterk gebouwde NF gaan, leuke veelzijdige pony’s.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:15

Ik heb een Welsh NWR en die voldoet aan al je eisen. Echt een super lief paardje, mooi vertoon, niet te groot en vrij rank en daardoor heel handzaam. Foto’s in mijn profiel. Hij is niet te koop overigens maar als voorbeeld. Ik zou zeker is in die richting gaan zoeken :)

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 23:55

wat veel reacties :D

De welsh nwr vind ik ook erg gaaf, veel uitstraling!

NF vind ik ook heel gaaf, wel erg populair dus ik zal goed moeten zoeken, zeker voor een grote maat.

De spaanse rassen heb ik eigenlijk weinig kaas van gegeten, die lijken me soms ook erg druk? Net als arabieren, dat trekt me toch minder denk ik.

Ik voel zelf niks voor een quarter dus dat valt echt af, haflinger wordt ook genoemd, maar ik wil niet meer zo'n stevig paard (ook geen sporttype).

@Nelleke, dat pony met paardengangen is wel min of meer wat ik zoek inderdaad, daarom kwam ik bij NF uit steeds.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 07:48

Ik heb zelf een Lusitano x new forest gehad die zou passen in je plaatje. Ik heb nu een volle Lusitano, die is echt heel sensibel en pittig, daar moet je wel zin in hebben. New forest is zeker geschikt, maar wat kleiner van formaat. Ik zou me niet blindstaren op een bepaald ras, je komt toch uiteindelijk thuis met een paard wat je net niet zocht. ;)

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:33

Ik zou voor en duitse sportpony gaan, die hebben alles wat je zoekt, of een Welsh(mixje) inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:36

de CONNEMARA

welk ras: je komt vaak thuis met iets heel anders, want elk paard/pony heeft zijn/haar eigen charmes waar je voor kunt vallen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:41

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:48

Spaanse paarden zijn, net als arabieren, beheersbaar druk. Ze zijn wel erg fijn voor het werk aan de hand vanwege hun gevoeligheid.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:52

billy3105 schreef:
Eens aan een Arabier gedacht? Zijn er in tal van maten een breedtes. Zijn niet bang aangelegd, geven alleen veel poeha als ze aan staan. Altijd grappig als ik de mijne in de paddock zie stuiteren. Bange stagiair zie ‘o m g ik moet dat drukke paard pakken’ neem m vervolgens mee. Stuitert de boel bij elkaar zonder ook maar 1 snuk aan t halster. Veel poeha dus maar doen niks :z
Ongelooflijk pienter en fijn op te leiden.

Dit dus, enorm leergierig maar brengen hun mens nooit in gevaar. Ik rij door het bos met een helikopter erboven en hij wordt druk maar ho is ho. Paarden gangen, pakt dressuuroefeningen makkelijk op.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:58