Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 18:28

Ik zit met een dilemma waar ik nog niet helemaal uit komt. Wellicht heb ik iets aan jullie mening :D

Op dit moment ben ik zoekende naar een paard, het liefst een brave want ik ben er inmiddels alweer een poosje uit.
Maar nu is het zo dat ik een dochter van bijna 12 jaar heb en die is nu te groot aan het worden voor haar pony. Wij hebben hier aan huis 2 ponys voor haar, een gepensioneerde shet en een pony waar ze mee rijdt. Eigenlijk heerlijk mee om hobbelt want is een veel te groot uitgevallen shet :D

Mijn dochter heeft de wens om te springen /crossen. Dus het liefst wil ze een D E pony die daar geschikt voor is.
Maar ik ben ook wel weer toe aan het rijden en wil dus graag een paard. En voor nu is en een paard en een pony niet haalbaar. Komen dan ook op pension want hier thuis te klein voor meer.

Wij hebben ook besproken om samen een paard te gaan delen. Maar zij houdt van springen en pit en ik het liefst een hele makke _/-\o_
En daarbij vind ik een paard voor haar om mee te springen/crossen toch al snel te groot . Met een pony goed over de hindernissen komen en in de macht houden is al knap vind ik, laat staan een paard van min 1.65.
Mijn dochter is niet groot , gewoon gemiddeld 1.50 ongeveer.
Ik zelf heb wel echt een paard nodig want heb geen maatje 38 meer en ben 1.72.

Ik kom er dus niet helemaal uit

Aan de ene kant denk ik tsja lekker verwend ze moet blij zijn dat ik een paard wil delen en ze heeft ook nog pony’s thuis. En rijd les bij de club
Aan de andere kant denk ik ze is maar 1 x jong en de pony tijd kun je maar 1 x meemaken.
Zal ik dan mijn eigen nog weer opzij zetten zodat ik haar droom kan waarmaken?

Maar ik heb lang gewacht op het moment zelf weer te gaan rijden en ik heb het ook nodig voor lichaam en geest...........

Lang verhaal en bedankt voor het lezen *\o/*

Brainless

Re: Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:31

Ik weet niet hoe zwaar je bent.. maar met 1,72 pas je meestal nog wel op een grote D en sowieso nog wel op een E.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:34

Ik zou voor een middenweg gaan, paard van 1.60 of een grote pony van 1.58. Dat is prijstechnisch interessant en moet voor jullie allebei net kunnen. Daarnaast sluit braaf en kunnen springen elkaar niet uit. Heb zelf een grote goedzak gehad die emt dressuur en buitenrijden kuikenmak was, maar met springen en crossen wat feller werd (maar nog steeds heel braaf). Zou eerder voor iets te braaf gaan dan te heet omdat je dochter dat gaaf lijkt, ze zal toch moeten leren.

Brainless

Re: Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:35

Met een paard van 1,58 en groter kan dochterlief niet tussen de pony's rijden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:36

Een grote E pony en zelf dan proberen om bijvoorbeeld wat af te vallen (indien nodig haha) zodat je er beter op past? Maar bijvoorbeeld een connemara dat zijn pony’s die flink springen en crossen, maar ook breder gebouwd zijn. Ook zijn er best wat paardgefokte pony’s.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 18:36

Brainless schreef:
Ik weet niet hoe zwaar je bent.. maar met 1,72 pas je meestal nog wel op een grote D en sowieso nog wel op een E.

Nee dat ga ik een pony niet aan doen :D :o
Ik ben 80 kg, wil wel weer afvallen.
75 is voor mij weer mijn streven

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:37

Marus schreef:
Brainless schreef:

Nee dat ga ik een pony niet aan doen :D :o
Ik ben 80 kg, wil wel weer afvallen.
75 is voor mij weer mijn streven

Met 1.72 en 75 kilo kan een goed gebouwde E pony je makkelijk dragen joh! :P

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:37

Brainless schreef:

Ik reed als 13 jarige ook met een paard concours. Toevallig ook een paard wat mijn moeder voor ons samen had gekocht :D . Kan je ook mooi mee verder als ze 18 wordt.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 18:38

Eef_Bam schreef:
Ik zou voor een middenweg gaan, paard van 1.60 of een grote pony van 1.58. Dat is prijstechnisch interessant en moet voor jullie allebei net kunnen. Daarnaast sluit braaf en kunnen springen elkaar niet uit. Heb zelf een grote goedzak gehad die emt dressuur en buitenrijden kuikenmak was, maar met springen en crossen wat feller werd (maar nog steeds heel braaf). Zou eerder voor iets te braaf gaan dan te heet omdat je dochter dat gaaf lijkt, ze zal toch moeten leren.

Klopt dat zie ik wel vaker dat ze toch wel heter worden met springen. Maar een paard onder controle houden tijdens de sprong zou dat niet teveel gevraagd zijn voor een kind van bijna 12?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:40

Eef_Bam schreef:
Brainless schreef:

Ik reed als 13 jarige ook met een paard concours. Toevallig ook een paard wat mijn moeder voor ons samen had gekocht :D . Kan je ook mooi mee verder als ze 18 wordt.

Met een E pony kun je ook prima tussen de paarden terecht.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 18:41

Eef_Bam schreef:
Brainless schreef:

Leuk te lezen. Je starte toen dus niet meer bij de pony’s? En er zit soms toch wel verschil in bijna 11 en 13. Ze heeft hier ook wel paardenvriendinnen van net iets ouder of groter en dat vind ik wel een verschil. Die kunnen ook niet meer op haar pony.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:42

Marus schreef:
Eef_Bam schreef:

Klopt dat zie ik wel vaker dat ze toch wel heter worden met springen. Maar een paard onder controle houden tijdens de sprong zou dat niet teveel gevraagd zijn voor een kind van bijna 12?

Ik zou er wel 1 kopen die al wat springervaring heeft en daarin makkelijk te hanteren is, heet betekent niet per se sterk. Als een paard zacht in de mond is en aan de hulpen dan moet dat goed gaan, maar wel zo handig als je dat eerst uitprobeert.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:42

Brainless"
[quote="Eef_Bam schreef:
Brainless schreef:

Met een E pony kun je ook prima tussen de paarden terecht.[/quote]

Dressuur wel, in het springen wordt het qua afstanden toch vaak wat lastiger.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:43

Ik dacht altijd dat ik nooit samen met mijn man een paard kon hebben, want hij wilde springen en vond 'moeilijk' leuk, terwijl ik gewoon braaf wilde. Zes jaar geleden is een toen 5-jarige op ons pad gekomen en mijn man springt, ik huppel soms een balk, en door het gouden karakter van Paard en het feit dat we alledrie nog heel veel te leren hadden (en hebben) is het een ideaal paard voor ons allebei. Mijn man is veel serieuzer gaan rijden en kwam erachter dat een 'gek en moeilijk' paard niet perse meer uitdaging biedt dan echt trainen en samen ontwikkelen.
Dus daar zouden jullie uit moeten kunnen komen, lijkt mij. :)
De maat is meer iets, en daarbij moet je de voors en tegens van paard versus grote pony goed duidelijk zien te krijgen voor jullie allebei en dan een eerlijke keuze maken.

Overigens zie ik om me heen wel dat de moeders vaak meer water bij de wijn doen dan het kind (en dat vind ik ook logisch) bij het delen van een paard. Maar op karakter en rijdbaarheid, zou ik daar dan weer niet te veel concessies in doen. Het is voor allebei hobby en moet wel leuk zijn. Als er een dier komt waar jij niet mee uit de voeten kunt, mag je wel betalen en naar je kind kijken en dat lijkt me toch wat minder bevredigend voor jezelf.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:43

Je dochter zit/gaat wss de groeispurt in en zal nog meer groeien. Binnen 4 jaar is zij wss 20 cm groter.
Als ik jou was zou ik lekker voor een paard gaan. Gewoon 1.65m lekker springpaardje dat met losse teugel op buitenrit kan. Ze zijn er.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:44

Ik begrijp dat je dochter wilt springen en een paardje met pit wilt, maar een braaf paard kan ook pit hebben in het werk, braaf is niet meteen flegmatiek.
Is het geen optie om een braaf paard te zoeken, eentje dat niet (te extreem) uittest of bij het minste opzij springt of dat soort dingen, dat al kan springen (dus een soort leermeester)? Op die manier heb jij een mak en braaf paard en kan je dochter leren springen op een paard dat het haar kan leren. Dan krijgt ze ineens de basis goed mee. Een paard dat de titel 'leermeester' verdient, is meestal ook al wat ouder en de zotte streken zijn er dan vaak al af, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.. Dus een paard dat voorwaarts en meedenkend genoeg is om fijn te kunnen springen met je dochter, maar ook braaf en mak genoeg voor jou.

Ik denk dat je ook nog wel op een breed paard van 1m60 oid past. Met jouw gewicht zou je een paardje van ca 550 kg nodig hebben. (als je 80 kg weegt en je rekent met max. 15% gewicht, dan kom je op 534kg uit voor het paard, maar dat is zonder tuig). Een groot paard is overigens niet per sé moeilijker te rijden of in de hand te houden dan een pony. Als een paard er echt met je vandoor wilt, doet ie dat hoe dan ook wel, of je nu een paard van 1m80 of een pony van 1m20 hebt. Ik ben zelf 1m60 en fijn gebouwd, ik reed een groot springpaard van zeker 1m70 waar ik eens 1x mee mocht rijden even makkelijk de piste rond als mijn eigen e-pony van net 1m50. Het hangt vooral van het karakter van het paard af en niet van de grootte. In mijn geval was dat springpaard ook veel standvastiger en minder schrikachtig dan mijn eigen paard, dat is een karakterdingetje en heeft niks met grootte te maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:44

Ik zal even met modder gooien...

Waarom delen..... ze heeft toch iets?
Nee ze heeft er meerder ponies

Ik zeg gewoon lekker kopen voor jezelf en je dochter geniet maar van haar eigen pony.
Als je dan toch wilt delen stap eens op een paard van 150 en groter om te kijken wat je ervan vindt.
Zo ben ik pas bij een paard van 158 wezen kijken en eerlijk is eerlijk die merrie had ik wel willen hebben maar is verkocht en ik weet dat ik die stokmaat op het randje vond.

En is niks mis mee om als moeder zijnde beetje aan jezelf te denken je doet al heel veel voor je kind(eren)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 18:44

@brainless

Moet ik dat gewicht eerst weer bereiken.
En eerlijk ik voel me niet helemaal happy op een pony. Een paardje van 1.60 breed gebouwd zou kunnen maar dat is voor haar weer niet ideaal ivm springen . En te breed kan ik niet hebben ivm chronische ischias en bekkendrama

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:45

Even realistisch....en dan ga je vanuit t goede van je moederhart voor wat zij wil en is ze over 3 jaar ineens te druk bezig met puber zaken en staat t rijden op de achtergrond. Zit je dan met je crosspony :D

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 18:46

Dreamybol schreef:
Ik dacht altijd dat ik nooit samen met mijn man een paard kon hebben, want hij wilde springen en vond 'moeilijk' leuk, terwijl ik gewoon braaf wilde. Zes jaar geleden is een toen 5-jarige op ons pad gekomen en mijn man springt, ik huppel soms een balk, en door het gouden karakter van Paard en het feit dat we alledrie nog heel veel te leren hadden (en hebben) is het een ideaal paard voor ons allebei. Mijn man is veel serieuzer gaan rijden en kwam erachter dat een 'gek en moeilijk' paard niet perse meer uitdaging biedt dan echt trainen en samen ontwikkelen.
Dus daar zouden jullie uit moeten kunnen komen, lijkt mij. :)
De maat is meer iets, en daarbij moet je de voors en tegens van paard versus grote pony goed duidelijk zien te krijgen voor jullie allebei en dan een eerlijke keuze maken.

Overigens zie ik om me heen wel dat de moeders vaak meer water bij de wijn doen dan het kind (en dat vind ik ook logisch) bij het delen van een paard. Maar op karakter en rijdbaarheid, zou ik daar dan weer niet te veel concessies in doen. Het is voor allebei hobby en moet wel leuk zijn. Als er een dier komt waar jij niet mee uit de voeten kunt, mag je wel betalen en naar je kind kijken en dat lijkt me toch wat minder bevredigend voor jezelf.

Fijn dat jeje ervaring deelt!
Geeft stof tot nadenken.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:46

Dit was mijn E pony (1,575).. half Gelders, ik met 1,72 en 70/75 kilo en met 85 kilo was het ook nog prima te doen.
Zij sprong niet onder voor een groot paard.
Afbeelding

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 18:47

Hutcherson schreef:
Je dochter zit/gaat wss de groeispurt in en zal nog meer groeien. Binnen 4 jaar is zij wss 20 cm groter.
Als ik jou was zou ik lekker voor een paard gaan. Gewoon 1.65m lekker springpaardje dat met losse teugel op buitenrit kan. Ze zijn er.

:o :o Klinkt als ideaal!!! Maar vind ze maar eens. Heb niet heel veel goede ervaringen met de springers :roll:

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:47

Zou voor een E pony gaan. Is net makkelijker bij elkaar te houden vooral met springen/cross en kan jij met jou lengte en gewicht ook op. Een iets stevigere zou ik dan zoeken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:49

19wendy80 schreef:
Even realistisch....en dan ga je vanuit t goede van je moederhart voor wat zij wil en is ze over 3 jaar ineens te druk bezig met puber zaken en staat t rijden op de achtergrond. Zit je dan met je crosspony :D

Ik heb op mijn 12e ook nog een crosspony gekregen waar ik met mijn 15e mee ben gestopt vanwege andere interesses. Dan verkoop je 'm toch weer? Zie daar dus echt geen probleem in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:49

Ga eens op zoek naar mensen die een goed te rijden paard hebben en vraag of je dochter er een aantal keren op mag rijden. Want op een pony of paard zit nogal verschil tussen. En eventueel een paard leasen voor haar tijdelijk? Laat ze eerst maar eens voelen hoe dat bij de paarden gaat.