Paarden rijden voor iemand anders en daar betaald voor krijg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MH508

Paarden rijden voor iemand anders en daar betaald voor krijg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 19:31

Hallo,

Graag hoor ik jullie mening over het volgende.

Ik rij al jaren springpaarden voor iemand op vrijwillige basis. Voor mij is dit zo'n 15 jaar geleden begonnen als 'leertraject' na de manegepaarden en pony's. In tussentijd heb ik zoveel geleerd dat ik één van de vaste ruiters ben geworden voor het opleiden en trainen van de jonge paarden nadat ze zadelmak zijn gemaakt. Niet altijd een makkelijke taak, maar wel iets waar ik veel plezier aan beleef en ontzettend veel tijd, geld en energie in steek.

Zoals in het begin al aangegeven, doe ik dit op vrijwillige basis. Ik heb zelf geen mogelijkheden om een eigen paard te kopen en dit was altijd een mooie oplossing. Nu woon ik echter verder weg van stal (40 kilometer nu, vroeger eerder 5 kilometer) en kost het mij maandelijks best wat geld om 5 keer per week op en neer te gaan om andermans paarden te rijden. Ik krijg hier van de eigenaar geen enkele vergoeding voor.
Ik vraag me af of het eerlijk is om zo behandeld te worden. De eigenaar heeft er profijt van dat ik de paarden zover opleid dat ze volledig concoursklaar zijn. Ook een nadeel van paarden rijden voor anderen vind ik dat je geen zeggenschap hebt over bijvoorbeeld verkoop (aan de ene kant logisch natuurlijk). Wanneer één van 'mijn' paarden verkocht wordt, moet ik maar afwachten wanneer ik weer een nieuwe te rijden krijg. Ik heb het gevoel dat de eigenaar het vanzelfsprekend vindt dat ik er altijd ben en klaar sta om nieuwe paarden onder mijn hoede te nemen.

Ter informatie: ik rij op L/M niveau.

Hoe staan jullie hierin?

BigOne

Re: Paarden rijden voor iemand anders en daar betaald voor krijg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:36

Het is maar net hoe lang je het accepteert, mijn ene dochter heeft ook een aantal paarden en pony’s gereden en uitgebracht. Ze deed het ook vrijwillig maar kreeg bij verkoop een mooi bedrag mee, dank zij haar brachten die dieren ook aardig wat op. Maar je kunt het gewoon overleggen dat je in ieder geval de reiskosten vergoed krijgt, zo niet zou ik op zoek gaan naar wat anders.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:41

Ik vind dat je met de ervaring die je nu hebt zeker wat vergoeding mag verwachten! Al is het maar de kilometers.. Wat bigone aan geeft gebeurt ook steeds meer. En is zeker een mooie optie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:43

Ik zou niet teveel kijken naar of het eerlijk was of is, maar naar wat jij wilt. Tot nu toe was de situatie blijkbaar voor jullie allebei goed genoeg, jij had er voordeel aan dat je gratis kon rijden en de staleigenaar heeft er voordeel aan dat jij goed rijdt..

Nu is het dus wel een probleem aan het worden. Het is allereerst goed om te denken wat jij dan zelf wilt en waarmee je tevreden zou zijn. Alleen reiskosten? Of wil je echt in dienst van die stal? En als de staleigenaar niet akkoord gaat, stop je er dan helemaal mee, of zou het bv wel werken als je maar 2 keer per week rijdt?
Als jij een beetje een idee hebt welke kant je op wilt dan kun je dat in een gesprek aangeven, gericht op de toekomst, en kijken wat er mogelijk is. Maar het betekent ook dat er waarschijnlijk dingen gaan veranderen, misschien staat de staleigenaar open voor vergoeding van reiskosten, maar misschien ook dat de staleigenaar besluit dat het dan niet meer hoeft. Goed om te overwegen. En ook goed om te bedenken wat je dan wel wilt.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:44

Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat deze situatie zo gegroeid is. Heb je het ooit besproken met de eigenaar? Niet meteen zwaar of verontwaardigd maar gewoon als vraag c.q. te bespreken kwestie? Dan weet je hoe hij er in staat. Laat je verbazen, het kan zomaar zijn dat ie best wel onkosten wil betalen of je wat wil geven bij verkoop van het paard. En als hij dat niet wil, dan is het aan jou of je dit nog wilt....

Shadow geeft ook een goed advies!
Laatst bijgewerkt door Marita op 03-02-21 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:45

Ik sprak altijd wel iets af met de eigenaren. Bij verkoop kreeg ik de eerste keus.
Daarnaast werden mijn lessen betaald en vroeg ik per keer dat ik trainde een bedrag per paard. Prijzengeld van wedstrijden mocht ik ook houden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:49

Het is eerlijk als jullie beiden tevreden zijn. Jij bent dat zo te lezen nu niet meer en dan is het tijd om het daarover te hebben. Bedenk goed wat je wil, en ook wat je zou willen als jullie er niet uitkomen. Ik denk dat vrijwel iedereen zal begrijpen dat jouw leven ook veranderd is, je lasten anders zijn, je verder weg woont etc. Lijkt me niks mis mee om dat eens open te gooien.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:55

Oei, ik verschiet hier een beetje van. Als een eigenaar een paard verkoopt dat jij gratis opleidt en dan verkoopt zou je op sen minst toch een percentage krijgen van het bedrag waaraan dat paard verkocht is. Zo gaat het hier toch vaak met de meiden van mijn leeftijd die jonge paarden rijden. Of je wordt betaalt per maand, of je krijgt een procent bij verkoop.

Ik zou het hier eventjes over hebben idd. Je kan vragen voor een maandelijks bedrag om je rijkosten toch zeker op sen minst te vergoeden. Ik denk dat als je dit goed uitlegt en ook even vernoemd dat je dit alle jaren met plezier gratis gedaan hebt, maar nu toch op een bepaald niveau zit en je wat meer verwacht. Daar is niks ergs aan.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:14

communicatie is hierin het sleutel woord natuurlijk. Jij ben gegroeid en ouder geworden. Zo te lezen ook verhuisd. Als de kosten voor jou niet meer opwegen tegen het plezier wat je er aan hebt dan moet er iets veranderen. Bedenk van te voren goed wat je wilt.

Bedenk wel dat als je bijvoorbeeld een eigen paard de nodige onkosten en risico´s met zich meebrengen die je nu niet hebt. Dat is ook iets wat mee weegt. Nu heb je wel de lusten en niet de lasten. (buiten je reiskosten)

Ik heb jaren via zo´n zelfde constructie paarden gereden voor divers eigenaren. Mijn 'beloning' was de ervaring die ik op deed. Later wel ook betaald voor gekregen, omdat ik zelf aangaf dat ik het gevoel had steeds meer toe te kunnen voegen aan het niveau van de paarden. Maar toch werd voor mij de zeggenschap over de paarden het grootste struikelblok waarna ik besloten heb om een eigen paard te komen. Meer kosten, maar ook de zekerheid en stabiliteit dat de tijd en moeite die ik erin investeer ook daadwerkelijk zich uitbetaald.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:19

CalipsoLover schreef:
Oei, ik verschiet hier een beetje van. Als een eigenaar een paard verkoopt dat jij gratis opleidt en dan verkoopt zou je op sen minst toch een percentage krijgen van het bedrag waaraan dat paard verkocht is. Zo gaat het hier toch vaak met de meiden van mijn leeftijd die jonge paarden rijden. Of je wordt betaalt per maand, of je krijgt een procent bij verkoop.

Dat is alleen maar als je de kwalificaties daarvoor hebt.

TS ik denk dat je een mooie leerschool hebt gehad en dat het tijd wordt om te investeren in jezelf.
Jullie hebben al die tijd profijt gehad van elkaar.

Door een paard te gaan rijden waar je wedstrijden mee kan rijden kun jezelf naar een hoger niveau te tillen.
Deze eigenaar gaat je wrschl nooit betalen, maar anderen mogelijk wel. Maar dan moet je wel bewezen iets gepresteerd hebben.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:20

Persoonlijk vind ik wel dat je hiervoor betaald zou moeten worden.
Toevallig laat ik mijn pony nu in en doorrijden door een meisje op stal wat vergelijkbaar doet met jou. Ontzettend handig, durfal en top. Na nare ervaringen van andere mensen vraagt ze er nu wel geld voor, iets wat ik alleen maar normaal vind. Zij levert tenslotte mij een dienst en daar mag ze best betaald voor worden.
Jij mag dat ook gerust gaan vragen, al lijkt het me wel lastig om dat nu ineens te doen bij dezelfde mensen waar je dus al jaren gratis iets voor levert. Lastig als in spannend om aan te geven. Maar vind wel dat je er recht op hebt!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:25

Tjsa ... lastig lastig. Ik begrijp je wel, het is vaak ook dat ruiters een percentage van de verkoop krijgen, maar ... langs de andere kant krijg jij al jaren de gelegenheid om betere paarden te rijden, gratis en voor niks. Staat er een paard mank, is er eentje ziek, sterft er eentje, je hebt altijd wel een goed paard ter beschikking. Dat vertegenwoordigt ook een aanzienlijk maandelijks bedrag.
Is het rijden echt je ding en je hebt niet het gevoel dat er van je geprofiteerd wordt, dan zou ik het persoonlijk zo laten.

MH508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 20:39

Het is inderdaad een lastige situatie. Er rijdt nog iemand bij ons waarvan ik het idee heb dat die wel betaald krijgt, die heeft meer concourservaring. Hij lijkt me voornamelijk lastig om ineens een zakelijk gesprek aan te knopen met mensen die bijna als familie voelen omdat je er al zo lang voor rijdt.
Ik beschouw mezelf niet als een topruiter, maar denk wel dat ik een bijdrage lever aan de ontwikkeling van de jonge paarden.

Het is inderdaad voor mijzelf een afweging tussen het rijplezier en de frustraties die het met zich meebrengt. Aan de ene kant geniet ik er enorm van, aan de andere kant zijn er door de jaren heen frustraties ontstaan die me soms echt doen afvragen of ik dit nog wel wil. Over de paarden heb ik nul zeggenschap (wat ik aan de ene kant logisch vind, omdat ze niet van mij zijn), aan de andere kant vind ik het wel zo netjes dat belangrijke veranderingen van tevoren met mij besproken worden als vaste ruiter.
Ik heb zelf niet nu de mogelijkheid om een eigen paard te kopen en onderhouden.

Nog een toevoeging: ik heb een poos geleden een soort van eigen paard gehad waar ik wel wedstrijden mee reed en die min of meer gratis op stal stond. Alleen het voer betaalde ik aan mee. Dit heeft 2 jaar geduurd in totaal.

Mocht het zover komen dat ik er omwille van bovenstaande mee stop, dan loop je wel weer direct een achterstand in het rijden op. Begin je dan ooit weer zo gemakkelijk met een jong paard, ben je dan niet een deel van de handigheid verloren e.d. Allemaal afwegingen, moeilijk!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:58

Ik vind persoonlijk dat je niet 'zo behandeld' wordt. Het is op een bepaalde manier gelopen waardoor je nu verder van stal af woont en je zelf gegroeid bent in je kunnen. Je hebt hele mooie kansen gekregen van die eigenaar x aantal jaren geleden, dus vind het nogal stom overkomen om nu te laten doorschijnen dat je vindt dat je toch niet zo eerlijk behandeld wordt. Je lijkt er nog nooit over in gesprek te zijn gegaan met de eigenaar? Dan is het toch logisch dat hij hier zelf niet over begint? Je wekt de indruk dat je het allemaal prima vindt zoals het nu loopt, net omdat je de eigenaar er niet op aanspreekt.

Mij lijkt de kans groot dat wanneer je dit gesprek aangaat, de eigenaar dit wel begrijpt en zal instemmen met een vergoeding voor het rijden of commissie bij een eventuele verkoop. En indien dat niet het geval is, gewoon aangeven dat het je nu geld kost om die paarden te rijden. En dat is natuurlijk een beetje te stom voor woorden, dat moet je echt niet blijven doen inderdaad! Dus gewoon het gesprek aangaan en daar je conclusies uit trekken. Als de eigenaar er erg moeilijk over doet maar uiteindelijk dan toch een mini bedrag wil betalen zou je het alsnog niet kunnen doen. Je hoeft echt niet zomaar gratis voor iemand te rijden en ook niet voor een paar euro!

Ik ben zelf ook vaste ruiter voor een eigenaar met enkele paarden en ik word hier gewoon voor betaald. Niet per uur, maar per paard. Het is voor mij ook zo'n 25km-30km rijden dus is niet meer als normaal. Ik heb ook over de prijs moeten onderhandelen, uiteindelijk heeft de eigenaar zelf besloten om me iets meer te gaan betalen dan oorspronkelijk gepland. Vooral vanwege de reisafstand inderdaad.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:04

Wanneer je frustraties gaan over het niet op de hoogte gehouden worden van veranderingen, zou ik dat wel aankaarten. Ik denk niet dat je tegen schenen stamt wanneer je vriendelijk zegt dat je dat wel erg fijn zou vinden óók geïnformeerd te worden.
Na je laatste toevoeging maak ik me ook de bedenking -zonder dat negatief te bedoelen naar jou toe hoor!- of jij alles door de jaren heen ook niet als normaal bent gaan beschouwen. Op voer na een paard gratis mogen stallen is toch wel een erg mooi gebaar van de eigenaars!

Anne123g

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:10

Kan je niet ergens in je nieuwe woonplaats rijden?

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:23

Als ze je gaan betalen, heb je nog steeds niks te vertellen over die paarden. Dus die frustratie verdwijnt niet.
Ik vind obv je verhaal ook niet dat je slecht behandeld wordt; blijkbaar is eea gewoon zo gegroeid en ben je de bijrijder gebleven, ook na verhuizing.
Jullie profiteren dus van elkaar, want een eigen paard is geen optie op dit moment.

Als het je niet meer bevalt, is het tijd om voor jezelf de balans op te maken. Zou een vergoeding alles goedmaken? Zo ja, dan bespreekbaar maken en kijken of ze je tegemoet willen komen. Zo nee, dan zou ik afscheid nemen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:55

Wat doe je qua studie of werk dan dat je ook nog 5x per week gratis dit kunt doen?
Als dit zoveel tijd vergt en niet vrijblijvend is en vooral veel voordeel voor de eigenaar oplevert is dat echt geen nette zaak. Je hebt denk ik helemaal geen contract daar ofwel? Ook geen vrijwilligerscontract?

MH508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 22:00

Bedankt voor alle reacties en tips! Ik ga dit zeker meenemen in mijn overwegingen voor een gesprek.
Ik bedoelde niet echt dat ik nu slecht behandeld wordt (misschien verkeerd omschreven in mijn post), maar meer of mijn 'probleem' terecht is en ik dit bespreekbaar moet maken met de eigenaar. Bedankt voor jullie verschillende meningen en ervaringen!

MH508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 22:06

Hutcherson schreef:
Wat doe je qua studie of werk dan dat je ook nog 5x per week gratis dit kunt doen?
Als dit zoveel tijd vergt en niet vrijblijvend is en vooral veel voordeel voor de eigenaar oplevert is dat echt geen nette zaak. Je hebt denk ik helemaal geen contract daar ofwel? Ook geen vrijwilligerscontract?

Ik werk fulltime en rij vaak in de avonden. Ik heb inderdaad geen contract, het is in de jaren zo gegroeid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:09

Lastig om aan te knopen, maar toch eens een gesprek beginnen. Mooi voor beide partijen dat het altijd zo gewerkt heeft maar situaties veranderen en zeker als je vermoed dat de ander wel betaald krijgt zou het mooi zijn als je in elk geval iets van een reisvergoeding of zo kreeg en/ of een % bij verkoop

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:17

Wat zijn nu je aantoonbare prestaties TS?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:27

Ik vind op zijn minst een gesprek over je reiskosten best redelijk hoor. Ik zou eens laten vallen dat het je toch wat tegenvalt hoeveel er in je benzinetank verdwijnt nu. Kijk eens of daar op in wordt gegaan. Mocht dat niet werken dan kan je er altijd nog een wat officiëler gesprek van maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:21

MH508 schreef:
Hutcherson schreef:

Ik werk fulltime en rij vaak in de avonden. Ik heb inderdaad geen contract, het is in de jaren zo gegroeid.

Als je nu 40 km van stal woont,dan zal de avondklok wel een probleem zijn onder deze omstandigheden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:27

Staan die paarden allemaal te koop, dus eigenlijk een (kleine) handelsstal?
Dan is het op een gegeven moment niet raar dat je zegt ik wil 10% van de verkoopprijs (of wat jullie ook overeenkomen) want door jou rijden verdient hij meer.
En dat hij lessen en eventueel wedstrijden betaald.
Is het rijden bij een particulier en staan die paarden er 5 jaar of zo schiet dat niet op. En is betalen meestal niet aan de orde. Dan zou je kunnen kijken of er meer in de buurt van jou niet een leuk paard staat om te gaan rijden, zodat je de benzine kosten niet meer hebt.