Moet je altijd een klik met je paard hebben?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Moet je altijd een klik met je paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:06

Moet je altijd een klik met je paard of pony hebben?

Ik dacht altijd dat het antwoord daarop ja was.

Daarom weet ik nu ook niet goed, nu ik bij een pony die klik niet voel, maar ze verder wel voor 200% bij ons past, of het wel altijd een ja moet zijn.
Ik vraag me dus af wat jullie ervaringen zijn.

Hieronder mijn verhaal en situatie.

Het gaat om mijn vierde pony. Pony's staan in eigen beheer, dus niet op pensionstal of manege.

Mijn eerste zwarte shetlandmerrie kwam 23 jaar geleden bij me en met haar had ik echt een hele goede band vanaf de eerste kennismaking.
De tweede, een bonte ruin, die ik nu 10 jaar heb, was gelijk liefde op het eerste gezicht. Die moest ik hebben. Onderling konden die twee het ook heel goed vinden. Maar de eerste werd ziek en ze overleed helaas oktober 2019 op bijna 26 jarige leeftijd.

De zoektocht naar vervanging van haar was niet makkelijk, want ik zocht dus ook 'die klik' en had al 2 pony's in hun proeftijd laten gaan omdat ik die klik niet had (ook al vond de achtergebleven ruin die pony's wel leuk). Ik had steeds ruzie voor mijn gevoel met deze pony's.

Ik wilde eigenlijk ook geen zwarte merrie meer, maar tja, wat wordt je dan aangeboden, een leuke 3 jarige zwarte merrie. Maar bij haar voelde ik wel weer gelijk die klik vanaf foto al, dus nieuwsgierig gaan kijken, zie dat ondeugende koppie en dacht, ja die gaat mee.
Gek genoeg is dat al helemaal mijn meisje geworden, ook al gaat het beleren niet zonder slag of stoot, en vindt de ruin haar ook helemaal niks. Maar ik had niet verwacht dat ik met een derde pony zo'n band zou kunnen krijgen. Al biedt men mij een miljoen, ze gaat niet weg.

Maar omdat de klik tussen de ruin en de jonge merrie volledig ontbrak en de ruin ook te oud werd voor maffe renpartijen, voelde het niet lekker deze kleine kudde, dus besloot ik wat rond te kijken naar nummer drie, puur als gezelschap voor de jonge pony.
Maar omdat het beleren voor kar bij haar niet echt lukte, nam ik me voor dat ik wel naar een beleerde pony zou omkijken zodat ik ook op dat vlak zelf verder kon mocht de ruin wegvallen de merrie het nooit gaan leren.
Wensenlijst werd daarmee wel extreem hoog.
Dus ergens was mijn verbazing dan ook heel groot, dat ze daar ineens stond, op marktplaats.
Op de kleur na (weer een zwarte merrie die ik eigenlijk niet wilde), was ze verder exact de pony die ik zocht. Kon niets negatiefs ontdekken toen ik haar de eerste keer zag, alleen ik miste volledig het 'wauw dit is ze' moment.
Al was ze nog zo mooi, nog zo lief, nog zo braaf. Gek, dacht ik.
Dus ik sprak proefperiode af voor de zekerheid.

Eenmaal thuis, bleek al snel dat de jonge merrie helemaal gek was op haar nieuwe vriendinnetje en omgekeerd. Het was vanaf het eerste moment een twee eenheid.
Kwam dat mooi uit, want tweespan rijden kwam nu toch wel dichtbij.
Vanaf dat moment ging de jonge pony ook enorm haar best doen voor de kar en ondertussen ben ik inderdaad met de dames tweespan aan het rijden.
Om en om in het enkelspan, mijn nichtje rijdt op de nieuwe pony. Het kan niet mooier.
Waar Jut gaat, gaat Jul, pony's zijn onafscheidelijk, grappig en leuk stel samen.

Maar waarom blijft mijn klikgevoel dan uit?
Proefperiode is inmiddels voorbij, ik heb haar gehouden, want kon nog steeds niets negatiefs aan de pony ontdekken en ik denk dat de jonge merrie het mij niet in dank zou afnemen als ik haar vriendinnetje weg zou nemen.

Ze past hier dus voor 200% en toch voel ik geen klik met haar.
Maar ze gaat ook niet weg hoor, omdat ik geen idealere pony erbij kan hebben, maar het baart me wel eens zorgen dat het zo voelt.
Pony lijkt het ook te voelen, want ze zoekt me de hele tijd op en kijkt me dan vragend aan.
Zelfs daarin is ze dus ideaal hahahaha.

Echt best stom verhaal nu ik het zo nalees, maar ik vraag me dus af of er mensen zijn die dit herkennen.

Trouwens mijn man is gek op die nieuwe pony, dus als we gaan wandelen, neemt hij haar altijd mee en pak ik mijn zwarte draakje aan de hand.

Wel hoop ik toch dat de klik bij mij ook nog komt (ze is nu zo'n 2 maanden hier, dus relatief gezien nog vrij kort ook). Zodat ik haar de liefde kan geven die ze verlangt :o

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 03-02-21 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Neon

Re: Moet je altijd een klik met je paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:13

Tsja... natuurlijk kan dat... diertje voldoet toch en krijgt toch alles wat ze nodig heeft. Ik zou me er geen zorgen over maken...

Dit gaat toch goed zo... niet te druk over maken... het "Penny gevoel" is niet nodig om een fijne verstandhouding te hebben...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:14

Ik denk dat dat helemaal niet erg is.
Als de pony blij en tevreden is en jij ook dan is dat wat mij betreft helemaal prima.

Ik heb ook niet met al mijn pony's een klik. Dennis is mijn vriendje, Deedee mijn heksje.
Benno is een allemans vriend waar ik nooit dat extra mee gehad heb. Judith zo lief, zacht en gezellig, maar ook daar heb ik dat niet mee. En met Ebje stiekem ook echt niet. Ze doet het goed in het span, en rij haar enkelspan om haar nog beter te krijgen (voornamelijk voor het 2span). Maar als het aan mij lag zou ik Deedee veel meer rijden (al verdeel ik het nu natuurlijk wel).

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:14

Ik heb ook een pony waarmee ik in eerste instantie geen echte klik had. Ze paste perfect bij wat ik zocht en daarom heb ik haar toen aangekocht. Inmiddels heb ik haar ruim een jaar en heeft ze zichzelf letterlijk mijn hart in gewerkt.
Ik heb haar gekocht om te mennen, helaas bleek mijn groom ernstig ziek en wil ik het niet met iemand anders doen. Toen ben ik gaan rijden om mezelf te verbeteren en haar te verkopen wanneer we niet meer verder kwamen. We zijn in een jaar tijfd van het M1 naar het Z1 gegroeid en de grens is nog niet bereikt. Ze werkt zo hard en verbaasd me elke keer weer. Inmiddels ben ik toch wel gek op haar en zal ze niet zomaar meer weg gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:17

Wees blij met die twee schatjes.Alles gaat toch supergoed.Als je toch nog iets anders wil dan zoek je gewoon nog een extra pony die helemaal voor jou is. Misschien heeft deze nieuwe pony zich meteen aan haar weidegenootje gehecht en daardoor iets minder behoefte aan jou.Je hebt haar ook nog pas heel kort.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Met mijn ruintje heb ik ook niet de klik klik.
Ik vind hem geweldig lief, is een fijn paardje in omgang. Zou ook werkelijk erg verdrietig zijn als er niet meer zou zijn, zou hem echt intens missen.
Maar de klik die ik met mijn oude paard had heb ik bij hem niet. En ik dacht ook echt dat hij de once in a lifetime paard was en ik dat gevoel nooit meer zou krijgen.
Toch heb ik dat met mijn jonge merrie nu weer.

Ook ik voel me daar wel eens schuldig om richting hem.
Het kan niet anders dan dat hij dat voelt. Maar hij komt er niet om vragen, dat niet, het is niet zo'n knuffel.
En hij komt ook niets te kort. Maar ja het voelt niet fijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:17

Dank jullie wel.
Fijn te lezen dat het niet helemaal ongezond is hahaha.

Pony verdiend gewoon een goed leven want het is zo'n braaf beestje en ze doet zo haar best om hier in het team te passen, dat ik mezelf heel vaak zit te verwijten dat ik haar soms wat afstandelijk behandel voor mijn gevoel

justkid

Wat bedoel je precies met een klik?
Ik vind het altijd zo'n vage term die voor iedereen anders is lijkt me.
Wat precies mis je als je het woord "klik" niet mag gebruiken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:21

Mijn 2e paard, had ik niet echt een klik mee. Maar ik was 15, het dier was doodbraaf ik kon er 100% veilig mee de weg op, ze was fijn te rijden. Dus dat was(is) veel belangrijker dan die klik.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:21

Hierin heeft ze echt ook haar waarde wel bewezen, want zij is de enige die tweespanrijden goed kent en ze is nu leerpony voor ons allemaal.

Afbeelding

Nu ik zo mijn verhaal hier heb gedeeld, vermoed ik ook eigenlijk dat ik meest moeite heb met het feit dat ik voor mijn gevoel haar echt te kort doe in aandacht geven omdat zij zelf zoveel geeft als het ware.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:22

justkid schreef:
Wat bedoel je precies met een klik?
Ik vind het altijd zo'n vage term die voor iedereen anders is lijkt me.
Wat precies mis je als je het woord "klik" niet mag gebruiken?

Het gevoel dat het 'mijn pony' is.
Ze had net zo goed een leenpony van een vriendin kunnen zijn die hier toevallig even staat.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:23

Daar hoef je je echt niet druk om te maken. Ze staat dag en nacht met haar paarden vriendjes, flauw gezegd heeft ze daar geen eens een mensenvriend bij nodig :D laat je ponies lekker genieten van elkaar!

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:44

Nee ik denk in jouw geval met meerdere dieren dat het niet erg is.. het dier heeft op die 2 uur per dag dat jij er bent 22 uur lol met haar vriendjes... je zorgt goed voor het dier. ze krijgt eten etc dus denk niet dat het dier het doorheeft.. mss is ze ook gewoon geslotener en duurt het nog een half jaar tot een jaar... mss schrijf je volgend jaar dat ze je hart is ingekropen en wil je nooit meer zonder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:50

Zoiets moet vanaf beide kanten ook gaan groeien.

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:51

Ik denk dat ik dit wel herken! Ik heb dit ook wel gehad met een shet van ons. Hij was perfect, braaf voor de wagen, onder het zadel ontzettend leuk maar klik bleef uit. Een heel aantal jaar later heb ik hem een keer in enkelspan voor de wagen gehad omdat we graag naar de Macdonalds wilde, toen besefte ik me hoe geweldig hij eigenlijk was. Helaas brak hij 3 dagen later zijn been en moesten we hem in laten slapen. De klik is er eigenlijk pas op het laatst gekomen, dit heeft 3 jaar geduurd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 19:03

sijs schreef:
Ik denk dat ik dit wel herken! Ik heb dit ook wel gehad met een shet van ons. Hij was perfect, braaf voor de wagen, onder het zadel ontzettend leuk maar klik bleef uit. Een heel aantal jaar later heb ik hem een keer in enkelspan voor de wagen gehad omdat we graag naar de Macdonalds wilde, toen besefte ik me hoe geweldig hij eigenlijk was. Helaas brak hij 3 dagen later zijn been en moesten we hem in laten slapen. De klik is er eigenlijk pas op het laatst gekomen, dit heeft 3 jaar geduurd.

Oei wat naar dat het dan ook zo moest eindigen tussen jullie samen.

En ja ik snap ook wel dat het beestje zelf mij niet direct nodig heeft.
Ze stond bij de vorige eigenaar op stal, lekker luxe, ieder een eigen ruime box, eigen voer, eigen water.
Nu moet ze alles delen en ze lijkt er enorm van te genieten, met name het staan in de modder en de regen (ik heb wel schuilstal, maar staat ze nooit in, hooguit wat hooi eten).
Ze drinkt het liefst uit regenplassen en begint zich ook al vrijer te voelen om een keer een bokje te geven of gewoon zomaar even een sprintje te trekken.
Vandaag heb ik ze voor het eerst samen zien krabbelen, dat hadden ze tot op heden nog niet gedaan.
Dus ja, ze was wel wat gesloten ook en begint nu aardig buiten pony te worden waar ze van geniet.

En ik daarom ook wel, want ik vind het heerlijk om die twee zo te zien en te zien hoe die kleine kinderpony aan het veranderen is naar een volwassen shet met een eigen mening.

Dus dat is al mooi.

En verder ben ik heel blij met haar en hoop ik komende lente lekker met haar aan de slag te kunnen voor de wagen.
Het weer werkt ook niet echt geweldig mee op dit moment om uren buiten op de wei te vertoeven met pony's kijken :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:11

Nee met mijn pony had ik ook niet gelijk een klik. Nu was het ook een paardje dat niet iemand snel toeliet.
In haar geval moest ze eerst een keer koliek krijgen en ik er was voor haar toen ging ze meer toelaten achter haar masker.
Ze was altijd wel lief, werk willend, een boef noem maar op.

En nu is ze mijn maatje, kan er mee lezen en schrijven. En die klik is er nu echt wel

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:12

Als je paard nu eens vervangt door collega? Moet je per se een klik hebben met een collega om er goed mee samen te werken? Welnee. Soms werkt het zelfs contraproductief.

Ik heb niet zo veel met dat woord 'klik'. Bijna alles wat hier rondloopt is eigen fok. Al die veulens waren leuk en natuurlijk heb je daar een klik mee/ben je er verliefd op. Wil niet zeggen dat je er 3 jaar later ook automatisch mee uit de voeten kunt als ze beleerd zijn.

Met één van mijn eigen fokprodukten duurde het een jaar of 3-4 voordat die 'klik' er kwam. Voor die tijd vond ik haar eigenlijk 'eng' om te rijden.
Met één van mijn paarden die ik kocht duurde het 10 jaar voor die klik er was. Zelden zo'n irritante arrogante klootzak meegemaakt. Nú zeg ik dat het een 'once in a lifetime' paard was (waar ik er meerdere van heb gehad, maar dat terzijde)

Kortom, het kan even duren :+

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:16

Uuh voor mij wel, tenzij...
Er zit dagelijks veel werk in en als ik die klik niet heb ga ik mij erg irriteren.

De tenzij zet ik erbij omdat ik ook wel eens een periode heb gehad met een paard waar ik daarvoor wel een klik had.
Dan geef ik ook niet 123 op, uiteindelijk is dat na een ruim half jaar en een gedragstrainer verder weer goed gekomen.

Oh en mijn kind had ooit eens een pony die ik niet kon uitstaan (was wederzijds), maar ze was wel veilig en mijn kind kon er mee lezen en schrijven.
Dan zet ik mij er ook maar overheen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:20

Ik rijd nu een paard, niet mijn eigen, maar waar ik in de omgang niet perse een klik mee heb. Zodra ik mijn kont in het zadel laat zakken is die klik er wel. Wij kunnen zo lekker samenwerken, echt heerlijk genieten is dat! Maar op de grond zijn we heel platonisch. :')

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:21

Wat een heerlijk stel samen <3

Toen ik afgelopen zomer voor een nieuwe pony op zoek ging, kreeg ik van 2 fokkers onafhankelijk van elkaar vrijwel hetzelfde advies: zoek een gezond dier, die band krijg je vanzelf. In mn twijfel-dagen kwam ditzelfde advies ook hier op bokt terug.

De pony waar ik mee thuis kwam was niet wat ik zocht, wel een dier waarbij ik constant terug kwam op de advertentie, terug bleef komen. Ze is gezond verklaart en mee gegaan. Er zat een stuk rouwverwerking op van mijn oude pony, maar nu een half jaar later en wat avontuurlijke kilometers verder is ze mn klein vriendinnetje <3
Ik ben er op afrekend dat ik geen pony kocht bij wie het liefde op het eerste gezicht was. Tja. We zijn niet alemaal hetzelfde.

Ik zou dus zeggen: geniet van de fijne kudde die je hebt, ga lekker aan het werk met ze. Je ziet vanzelf wel waar je over een half jaar staat. :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:23

Ibbel schreef:
Kortom, het kan even duren :+

Hahha jep hier ook 2 jaar of zo en ondertussen 9 jaar van mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:28

2 maanden is relatief kort natuurlijk, ik snap je helemaal hoor.
Ik heb sinds een maand een nieuw paard en ook zij heeft alles wat ik zoek, al had ze iets groter mogen zijn, iedereen vind ons ook perfect bij elkaar passen maar ik merk dat ik nog niet die ‘klik’ heb.
In mijn geval ligt het er denk ik aan dat mijn vorige paard 19 jaar heb gehad en nu giga moet wennen, ik vind haar heel leuk en kan nog geen dingen verzinnen waarom ze weg zou moeten maar ik denk ook dat een klik kan groeien en dus tijd nodig heeft.

Misschien ook mee te maken dat je iets anders voor ogen had (kleur?) ik had ook niet verwacht met een donkerbruine thuis te komen maar toch is dat gebeurd :)

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:28

Het duurt ook even voordat je zo'n klik hebt. Jullie moeten nog naar elkaar toe groeien. Als ze verder voldoet aan jouw wensen dan ga je er veel plezier mee beleven en komt die klik vanzelf :j

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:44

Geef het dier gewoon een 100% eerlijke kans. Met sommige paarden is het uitstekend werken zonder het wow gevoel.