Droom uit laten komen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tirza_2379

Droom uit laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 23:20

Hoii
Ik mag misschien mijn verzorgpony overkopen die een jaar zoek is geweest. Ze was opeens achter mijn rug om verkocht en de eigenaar blokkeerde me daarnaop whatsapp... Dus ik heb een jaar intensief gezocht en haar van de week eindelijk gevonden!
Nu wil de nieuwe eigenaresse haar waarschijnlijk weer verkopen. Ze zou graag willen dat ik haar neem en ik wil dit super graag dus ik ben mijn ouders aan het overtuigen.
Ik heb al optionele stalling plekken gevonden en heb alles al uitgevogeld.
Vanaf dat ik haar verzorgde droomde ik er al van haar een keer te kopen, en nu kan dat misschien! Maar mijn ouders twijfelen helaas nog heel erg.
Alle tips om ze te overtuigen zijn welkom haha!
Helaas vraagt de eigenaar 750 euro voor haar. Het is een shetlander merrie van 13, zonder stamboek, kan niet voor de kar ivm angst voor dingen achter haar door een ongelukje met de kar. Handelaar had gezegd dat ze voor de kar kon wat niet het geval was. Dus nieuwe eigenaar had haar voor de kar gezet, je raad het al, liep niet goed af.
Maar ze is verder wel zadelmak en opzich wel oke met kinderen zolang ze haar niet plagen, dan trapt ze van zich af.
Mijn ouders vinden 350 echt de max, heel misschien 400 maar wss niet...
Alle tips zijn welkom, ik wil het zo graag en ik heb er ook goed over nagedacht en ben me bewust van de kosten. Heb toen ik haar verzorgde al steeds geld opzij gezet voor het geval ik haar ooit kon kopen en heb dan ook aardig wat geld gespaard. In ieder geval genoeg om het budget te betalen en dan nog iets geld over te hebben.
Mijn moeder en zus hebben beide ook 2 paarden, en mn moeder zit haar hele leven al in de paardenwereld en heeft er dan ook echt verstand van.
Iemand tips om ze te overtuigen of om een goede deal te maken met de huidige eigenaresse?
Groetjes van mij! :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:25

Oei, hoe graag en goedbedoeld de tips ook zijn die gaan komen denk ik dat ik je ouders gelijk moet geven.

€750,- is echt véél te véél op basis van je beschrijving en ik denk dat de (voorlopige) eigenaresse puur op je gevoel inspeelt op dit moment.

€350,- / €400,- is al heel veel geld.

Hebben je ouders en de verkopende partij al met elkaar gesproken over de verkoopprijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:27

Ik vind het voor een pony waar je niks mee kan, je kunt er immers zelf niet op rijden, veel geld. Met kinderen is het gewoon niet veilig, want die mogen hem niet plagen zeg je, maar kinderen zijn onvoorspelbaar Dus dat risico kun je niet nemen. Moet met € 200 wel ophouden

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:29

KimD schreef:
Oei, hoe graag en goedbedoeld de tips ook zijn die gaan komen denk ik dat ik je ouders gelijk moet geven.

€750,- is echt véél te véél op basis van je beschrijving en ik denk dat de (voorlopige) eigenaresse puur op je gevoel inspeelt op dit moment.

Hebben je ouders en de verkopende partij al met elkaar gesproken over de verkoopprijs?

Hier ben ik het mee eens. 750 is erg veel geld.

Ik hoop dat je ouders en de huidige eigenaresse iets af kunnen spreken waardoor het toch lukt ;)

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 23:34

KimD schreef:

Nee ze hebben elkaar nog niet gesproken. En het is ook nog niet zeker dat het mag.
We hopen een keer te verhuizen zodat we de paarden aan huis hebben maar moeten eerst nog uit een soort financiële cirkel komen. Hier hebben we nu misschien een oplossing voor gevonden en mijn ouders gaan maandag bellen met de bank. Als hier wat positiefs uit komt zouden we misschien al binnen een jaar kunnen verhuizen en dan zou ik de pony ook eerder mogen kopen dan wanneer dit niet kan. Want ze vinden pension stalling nou eenmaal niet ideaal ook niet voor hun eigen paarden hoor. Maar het is dus sowieso eerst het resultaat van dat telefoontje afwachten. Dat kan misschien nog wel een week duren na het telefoontje. Ik hou het echt niet meer. XD

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 23:36

KimD schreef:

Ik ben het trouwens ook zeker met ze eens hoor! Ik vind het zelf ook heel veel maar wil het zooo graag dat als dat get enige probleem is, ik dat niet in de weg wil laten staan..

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 23:39

Sammiex2000 schreef:
Ik vind het voor een pony waar je niks mee kan, je kunt er immers zelf niet op rijden, veel geld. Met kinderen is het gewoon niet veilig, want die mogen hem niet plagen zeg je, maar kinderen zijn onvoorspelbaar Dus dat risico kun je niet nemen. Moet met € 200 wel ophouden

Ik hoop dat de eigenaar zelf ook inziet dat het veel is. Ik heb op een beleefde manier ook verteld dat 750 wel veel is voor een shet zonder stamboom en die niet voor de kar kan etc. Zelf vind ik dit geen probleem want ik hou zielsveel van de pony. Maar het is wel veel geld en anders zullen mijn ouders het niet toe laten.

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 23:40

Kookaburra schreef:
KimD schreef:

Hier ben ik het mee eens. 750 is erg veel geld.

Ik hoop dat je ouders en de huidige eigenaresse iets af kunnen spreken waardoor het toch lukt ;)

Ja ik ook. Alleen mijn ouders hebben de eigenaar nog niet gesproken. Het contact gaat tot nu toe via mij.

Tirza_2379

Re: Droom uit laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 23:45

Trouwens, een van de redenen dat ze twijfelen is omdat ze bang zijn dat ik het na een tijdje niet meer ga doen en haar ga laten zitten.
Ik weet van mezelf dat ik dat soms bij dingen idd wel heb, maar ik weet ook dat ik zielsveel van die pony hou en er echt ECHT vol voor wil gaan.
En ik ben ook bereid, dat als ik na verloop van tijd haar niet de tijd en aandacht kan geveb die ze verdient, om haar mischien te verleasen of een verzorgmeisje te zoeken. En als laatste optie om haar helaas weg te doen. Maar ik weet dan wel iemand die haar zou willen, super lieve mensen echt een 100 sterren huisje. Die hebben haar vader/vriend. Ze hebben lang samen gestaan maar zijn door een handelaar uit elkaar gehaald, maar ze redden het gelukkig goed zonder elkaar en hebben nieuwe vriendjes gemaakt.
Maar ik zou het zo graag willen. Het is ook een pony met een gebruiksaanwijzing en ik vertrouw niet iedereen met haar want ze wordt vaak niet begrepen...
Maar we zullen zien

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 08:15

Tirza_2379 schreef:
Trouwens, een van de redenen dat ze twijfelen is omdat ze bang zijn dat ik het na een tijdje niet meer ga doen en haar ga laten zitten.
Ik weet van mezelf dat ik dat soms bij dingen idd wel heb, maar ik weet ook dat ik zielsveel van die pony hou en er echt ECHT vol voor wil gaan.
En ik ben ook bereid, dat als ik na verloop van tijd haar niet de tijd en aandacht kan geveb die ze verdient, om haar mischien te verleasen of een verzorgmeisje te zoeken. En als laatste optie om haar helaas weg te doen. Maar ik weet dan wel iemand die haar zou willen, super lieve mensen echt een 100 sterren huisje. Die hebben haar vader/vriend. Ze hebben lang samen gestaan maar zijn door een handelaar uit elkaar gehaald, maar ze redden het gelukkig goed zonder elkaar en hebben nieuwe vriendjes gemaakt.
Maar ik zou het zo graag willen. Het is ook een pony met een gebruiksaanwijzing en ik vertrouw niet iedereen met haar want ze wordt vaak niet begrepen...
Maar we zullen zien

Denk er goed overna dat een shetlandpony verleasen vaak geen optie is. Niemand 'wilt' daarvoor betalen, in ieder geval niet de pony die jij beschrijft. Daarnaast moet je je denk ik afvragen of je dat wel moet willen. De pony is met kinderen eigenlijk niet zo goed waardoor er ook nog een nare ervaringen of ongelukken zouden kunnen gebeuren.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:46

Dromen kunnen ook uitkomen met andere pony's eentje waar op je kunt rijden....dat is net zo leuk, want deze verzorgpony zou ik niet kopen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:53

Je ouders zitten in een ‘financiele cirkel’ en zijn met de bank bezig. En jij wilt een shet kopen van €750,- waar je niks mee kan en nu al denkt aan verzorgsters/verleasen of verkopen.
Mwah, kan me voorstellen dat je ouders niet echt enthousiast zijn over het plan.

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 13:40

KimD schreef:
Tirza_2379 schreef:
Maar we zullen zien

Denk er goed overna dat een shetlandpony verleasen vaak geen optie is. Niemand 'wilt' daarvoor betalen, in ieder geval niet de pony die jij beschrijft. Daarnaast moet je je denk ik afvragen of je dat wel moet willen. De pony is met kinderen eigenlijk niet zo goed waardoor er ook nog een nare ervaringen of ongelukken zouden kunnen gebeuren.

Ja dat klopt maar wie weet. Ik wil het zo graag en zal er alles voor over hebben om haar te kunnen nemen.

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 13:43

kwita schreef:
Dromen kunnen ook uitkomen met andere pony's eentje waar op je kunt rijden....dat is net zo leuk, want deze verzorgpony zou ik niet kopen!

Ja klopt. Maar deze pony heb ik 4 jaar verzorgd en ik heb uren en weken gespendeerd om haar vertrouwen te winnen. Elke keer uren in het weiland zitten zonder iets te doen, zonder naar haar te kijken zodat ze zich niet bang voelde of als prooi. Dit is uiteindelijk gelukt en op het gegeven moment kon im zelfs naast haar liggen als ze lag! Ook heb ik veel met haar gewandeld en vrijheidsdressuur gedaan, er zijn zoveel meer dingen mogelijk dan alleen rijden! Dat maakt me echt niet uit. Ik hou met heel mijn hart van die pony en wil deze kans niet aan me voorbij laten gaan.

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 13:46

Mars schreef:
Je ouders zitten in een ‘financiele cirkel’ en zijn met de bank bezig. En jij wilt een shet kopen van €750,- waar je niks mee kan en nu al denkt aan verzorgsters/verleasen of verkopen.
Mwah, kan me voorstellen dat je ouders niet echt enthousiast zijn over het plan.

Ja klopt, maar het is niet dat we geld te kort hebben, het is alleen een soort vicieuze cirkel waar het handiger is als we er uit zijn. We hebben absoluut niet te weinig geld oid. Ook zal ik grotendeels alles zelf moeten betalen. Ik heb over de jaren dat ik haar verzorgde en zelfs toen ze al verkocht was gespaard om haar misschien ooit over te kunnen nemen. Dit is iets wat ik al heel lang en heel graag wilt. En ik zal dan ook met bepaalde hobbys moeten stoppen en zelf gaan werken, maar dat heb ik er zo erg voor over!
En mijn moeder en zus hebben zelf ook al paarden.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:50

Klinkt eerlijk gezegd een beetje Penny. Niet dat daar per se iets mis mee is maar wel om van bewust te zijn. Geromantiseerd beeld enzo.

Zou gewoon tegen de verkoper zeggen 350 Max, x is wat je voor dit soort pony’s krijgt, y soort dat soort pony’s. Als de verkoper niet verder wil zakken en je wil echt echt echt deze pony zelf het verschil tussen verkoopprijs en Max van je ouders bijleggen.

Zelf zou ik het niet doen, tenzij ze voor de kar ofzo kan tzt. Denk oprecht dat de angst van je ouders niet geheel ongegrond is. Je bent inmiddels ook eens stukje ouder hé, en gaat aankomende jaren ander soort uitdagingen en minder tijd krijgen. Zijn ook factoren.

Je zou ook kunnen kijken of die andere mensen haar wellicht willen kopen dat je iig weet dat ze fijn staat. Wellicht scheelt dat

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:16

Tsja voor een shet zou ik echt max 400 geven misschien voor een grote 450. De huidige eigenaar speelt op gevoel in. Niet goed wel slim.
Wie weet kan je wachten op een advertentie en iemand anders laten bieden. Bedenk je ook een shet kan je onderhouden voor 100 per maand maar als ze ziek worden kan je zo binnen 10 dagen 1700 kwijt zijn. Helaas ken ik dit soort gevallen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:46

Voor dat geld kun je momenteel nog geen hondje kopen. Ik zeg niet dat het niet te veel is. Maar voor je echte droompony maakt een paar honderd euro meer of minder niet uit.Alle dieren kosten momenteel duur omdat door de coronasituatie en lockdown mensen nu de echte waarde van levende wezens beseffen.Het gaat om de klik en de prijs vergeet je maar de vriendschap met een dier is voor altijd.Je merkt het al,als het mijn droompony zou zijn dan stond hij al bij mij!

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 14:52

Ja, wat mij betreft zou ik haar ook al hebben, en de prijs maakt mij ook niet uit. Maar mijn ouders helaas wel. En geloof me ik realiseer me echt de gevolgen en de verantwoordingen die het met zich mee brent!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:56

veranadautje schreef:
Tsja voor een shet zou ik echt max 400 geven misschien voor een grote 450. De huidige eigenaar speelt op gevoel in. Niet goed wel slim.
Wie weet kan je wachten op een advertentie en iemand anders laten bieden. Bedenk je ook een shet kan je onderhouden voor 100 per maand maar als ze ziek worden kan je zo binnen 10 dagen 1700 kwijt zijn. Helaas ken ik dit soort gevallen.

Dat tweede klinkt inderdaad als een plan. Je ziet het wel vaker dat verkopers de prijs omhoog gooien omdat de mogelijke koper er zoveel emotionele waarde aan hecht.
Als een random persoon hem koopt, die niet gehecht is aan de pony, weet de verkoper ook dat hij geen te hoge prijs kan vragen.

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 15:04

Bedankt! Dat is idd een goede tip!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:08

Tirza_2379 schreef:
Ja, wat mij betreft zou ik haar ook al hebben, en de prijs maakt mij ook niet uit. Maar mijn ouders helaas wel. En geloof me ik realiseer me echt de gevolgen en de verantwoordingen die het met zich mee brent!

Tja, als het niet uit mijn eigen portemonnee moet komen, maakt prijs mij ook niet uit. Dan wil ik dat huis van 700.000 euro ook wel. :D
750 is veel geld voor een Shetlander, ook in de huidige tijd. Je kunt het gesprek met je ouders aangaan, maar als zij 'nee' zeggen zou ik me daarnaar schikken en niet blijven doorvragen. Waarom zou je hen dwingen een flink bedrag uit te geven aan iets waar ze niet achter staan? Jouw ouders zijn ook mensen met wensen en dromen, misschien zien ze meer iets in een rijpony of willen ze eens met het hele gezin een verre vakantie maken.

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 15:14

Gini schreef:
Tirza_2379 schreef:

Tja, als het niet uit mijn eigen portemonnee moet komen, maakt prijs mij ook niet uit. Dan wil ik dat huis van 700.000 euro ook wel. :D
750 is veel geld voor een Shetlander, ook in de huidige tijd. Je kunt het gesprek met je ouders aangaan, maar als zij 'nee' zeggen zou ik me daarnaar schikken en niet blijven doorvragen. Waarom zou je hen dwingen een flink bedrag uit te geven aan iets waar ze niet achter staan? Jouw ouders zijn ook mensen met wensen en dromen, misschien zien ze meer iets in een rijpony of willen ze eens met het hele gezin een verre vakantie maken.

Ik zal het zelf moeten betalen.
En het gaat mij niet om het rijden. En hun ook niet maar ze zijn bang dat ik na verloop van tijd niet naar haar om zal kijken, en ze denken dat het weer een van mijn impulsieve ideeën is.
En dat neem ik ze ook niet kwalijk want ik ben nou eenmaal een impulsief mens, maar ik wil dit al heel lang en spaar er al jaren voor en heb er echt echt heel goed over nagedacht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:19

Ah, grotendeels zei je eerst en je werkt nu nog niet, dus dat geld waarvan je gespaard hebt is ook zakgeld dat je van je ouders gekregen hebt?
Ik kan me wel voorstellen dat ouders het niet graag hebben dat jarenlange gespaarde zakcenten allemaal in 1 keer opgaan aan een veel te dure Shetlander. Voor 300 euro zou ik nog zeggen, doen, maar dat zeggen je ouders ook. Voor deze prijs echter niet. Een droom is leuk en moet je zeker vasthouden, maar niet ten koste van alles.
Al je leuke hobby's opgeven om een pony te kunnen onderhouden? Is dat echt wat je wilt?

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 15:20

Het is vooral verjaardaggeld etc.
En dit is wat ik wil.