Ouder paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Guusje17

Ouder paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 20:15

Hallo,
Omdat ik zelf van verschillende kanten andere meningen hoor, was ik benieuwd naar de adviezen op dit forum.

In het kort, ik ben me al een aantal jaar aan het voorbereiden (financieel, rijtechnisch en qua verantwoordelijkheid) op mijn eerste eigen paardje.
Begin vorig jaar is mijn zoektocht eindelijk begonnen *\o/* Helaas wel in de verkeerde periode qua marktprijzen, dus ik heb vooral veel geduld met de aanschaf van een paardje in de hoop dat de prijzen komend jaar wat zakken. Maar dat is niet het belangrijkste natuurlijk.

Ik ben op zoek naar een leuke, sportieve pony om dressuurgericht en recreatief te rijden.

Er is een ontzettend leuke sportpony op mijn pad gekomen die precies aansluit op mijn wensen!
Wel is deze pony al wat ouder, namelijk 14 jaar.
Ik ben al helemaal verkocht :Y) Maar vanuit mijn omgeving hoor ik verschillende meningen, vooral over de leeftijd.
Natuurlijk is het niet een leeftijd waarop je een paard nog helemaal naar je eigen hand kan zetten, en 'ouderdomskwaaltjes' zullen eerder opspelen.
Aan de andere kant is een ouder paardje een goede leermeester met al flink wat ervaring, wat wel fijn is als eerste eigen pony.

Kan iemand mij helpen hier realistisch tegenaan te kijken?
Zouden jullie een 'ouder' paard kopen, en waarom wel/niet?

Brainless

Re: Ouder paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:20

Als 14 jaar al "oud" wordt genoemd, dan is mijn 21 jarige ernstig bejaard.
14 jaar is een mooie leeftijd om nog lang plezier van te kunnen hebben.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:21

14 jaar is toch alles behalve oud? Vooral dan als je eerste eigen paard. Ik had op zijn minst 18+ verwacht bij het lezen van de titel!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:23

14 is helemaal niet oud (medisch keuren hoort er uiteraard bij, bij alle leeftijden!) en kan nog prima naar eigen hand gezet worden.

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 20:23

Haha ja dat is zo, écht oud is 14 niet.
Ik weet niet hoe ik dat beter kan verwoorden, voor kopen is het i.m.o wat ouder, ik heb tot nu toe enkel naar paardjes van <8 jaar gekeken.
Of zie ik dat verkeerd? :P
Wel fijn om te horen trouwens!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:23

Mijn paard was 27 toen ik haar kocht. Nooit spijt van gehad.

14 Lijkt me juist een fijne leeftijd, om de redenen die je zelf al aangeeft. Dat is echt niet oud hoor.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:27

Als zo'n pony van 14 goed gezond is, geen gebreken, hard op de benen is en zo.
Dan kun je er zo nog makkelijk tien jaar mee vooruit. :)

Vrienden van mij hadden een 16 jarige pony gekocht voor hun dochter, als leerpony.
Pony is inmiddels 27 jaar, wordt nog steeds gereden, af en toe nog een lesje of buitenritten.
Maar het blijven levende wezens, je weet het van te voren niet.
Je kan ook een jongere pony kopen die na 2 jaar 'kapot' is.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 25-01-21 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:28

Als er niet een specifieke reden is om voor een jong paard te gaan (bv. omdat je juist zelf een paard wil opleiden), is er geen reden om een 14-jarig paard op leeftijd af te schrijven. :)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:36

Ik had in mijn zoektocht de grens getrokken op 12 jaar. Ik denk dat het vooral valt of staat met de algehele gezondheid en geschiedenis van het paard. En de prijs die ervoor gevraagd wordt.

Mijn eerste paard kreeg ik toen ze bijna 15 was, maar helaas moest ik na anderhalf jaar al afscheid nemen, omdat ze nooit meer pijnvrij zou worden. Ik heb heel veel van haar geleerd, maar omdat zij zo vroeg ging, heb ik mijn leeftijdsgrens wat lager gelegd. Maar soit, ik ken ook best veel gezonde paarden van 20+. Het is ook gewoon echt een beetje geluk hebben met een paard...

Dus, als het gevoel goed is, het paard heeft een relatief 'gezonde' geschiedenis en de prijs past binnen wat jij ervoor over hebt, dan zou ik het gewoon doen!!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:36

Ik rij nog lekker in de rondte met mijn 28 jarige pown dus 14 oud? Echt niet. Lijkt me juist precies mooi aansluiten bij wat je zoekt.

loopjeloopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:43

Vorig jaar een E pony gekocht...14 jaar oud. Ze voldeed aan onze eisen, moest een kind op kunnen leren rijden, gezond en eerlijk onder het zadel. Gevoel bij deze merrie was gelijk goed, ook bij de verkopers trouwens. Goed gevoel, gezonde eerlijke fanatieke pony, en ze gaat naar mijn idee nog vele jaren mee..
Eigenlijk was ik op zoek naar een paard tussen de 8 en 12 jaar... maar na meerdere paarden gekeken, gereden te hebben klopte alles bij deze 14 jarige pony.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:59

Pas op, ze slaan je het licht uit de ogen als je dat hardop zegt :j

Of, om een goede kennis en paardenman te citeren: als ze 15 worden en gezond zijn, gaan ze niet meer vanzelf dood, dan hebben ze alles overleeft en zul je ze ook bij hun einde moeten helpen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:03

14 is echt niet oud, zeker niet voor een pony en als hij of zij correct is gereden (en daardoor geen schade heeft opgelopen) is er geen enkele reden om het niet te doen, als het dier verder gezond is.

Het grote voordeel van deze leeftijd is dat streken en onzekerheden er meestal uit zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:05

Hevonen schreef:
14 is echt niet oud, zeker niet voor een pony en als hij of zij correct is gereden (en daardoor geen schade heeft opgelopen) is er geen enkele reden om het niet te doen, als het dier verder gezond is.

Het grote voordeel van deze leeftijd is dat streken en onzekerheden er meestal uit zijn.

Dat heette is vroegere computertermen: WYSIWYG :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:23

Goeie ervaring mee! Als eerste eigen paard vind ik 14 een top leeftijd. Zeker doen als het een fijn en gezond dier is

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:32

14 is echt de top van hun kunnen, volledig opgeleerd en alles gezien als het goed is. En op een leeftijd dat je er nog steeds spieren bij kan trainen. En zeker als ze nog rad lopen en geen blessures hebben gehad verwacht ik dat je er toch nog minstens 6-10 jaar mee vooruit kan zonder kwaaltjes etc.

De mijne wordt er 17 dit jaar (niet te koop ;) ) maar is topfit en gaat nog elke maand vooruit. Evenals de oudste merrie hier, inmiddels ruim 30 en daar kan je nog altijd een zadel op leggen en weg ben je.
Het jongste paard hier daarentegen daarentegen staat Om de haverklap mank... moet nog 6 worden deze lente.

Persoonlijk, als ik de mijne morgen zou wegvallen, zou ik op zoek gaan naar een paard tussen de 7 en de 17. Dat is imo Oud genoeg zodat de meeste streken, blessurerisicos, uitprobeergedrag en wilde haren eraf zijn en jong genoeg om de eerste jaren nog geen rekening te moeten houden met de leeftijd. Binnen 10 jaar weet toch niemand waar die staat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:50

ikke schreef:

Of, om een goede kennis en paardenman te citeren: als ze 15 worden en gezond zijn, gaan ze niet meer vanzelf dood, dan hebben ze alles overleeft en zul je ze ook bij hun einde moeten helpen.

Zoiets herinner ik me ook nog van mijn opa.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:12

Tsjah, wat is oud. Ken paarden van 20 die nog als een raket gaan.

Heb mijn draver gekocht op zn 11e onder het mom van 'kan nog jaren mee'. Is er helaas niet van gekomen.

Klinisch keuren heeft imo niks met leeftijd te maken.
Als ie gezond is en het klikt, dan zou ik hem niet laten staan om de leeftijd :)

Ook afhankelijk wat hij al kan em wat je doel is natuurlijk.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:46

ikke schreef:

Oké dat gaat niet letterlijk op ;) kocht mijn eerste paard toen hij 21 was. Op 24 jarige leeftijd heeft mijn stalhouder hem dood in zijn box gevonden. Maar, nog volledig in goede conditie, altijd bereden. Het enige dat hij niet meer kon is hoger springen dan een meter. Dan kreeg hij pijn in zijn benen de dagen daarna. Zolang we dat maar niet deden was het prima. Heb nooit 1 dag spijt van hem gehad.

Maar het is wel dat als ze de 10/15 jaar gehaald hebben zonder gekke dingen, dat je dan geen kneusje hebt en dat de kans groot is dat ie relatief gezond oud wordt.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 27-01-21 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:47

Ik denk juist dat dit een ideale pony is voor wat jij beschrijft.
Er zijn paarden die al stuk gereden zijn als ze 8 zijn en er zijn ook paarden die nog als een trein gaan op hun 28e.
Het is wel verstandig om hem/haar te laten keuren voor je gaat kopen, maar dat staat los van de leeftijd.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:48

Als eerste eigen pony zou ik het zeker doen. Ik zie het vaak om me heen dat juist zo'n jong paard als je nog niet veel ervaring hebt met het hebben van een eigen paard soms niet helemaal lekker loopt; heel bot gezegd moet je eerst wat fouten maken in je leerproces, en dan kan je beter een paardje hebben wat alles al mee heeft gemaakt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:49

14 is een mooie leeftijd. Veel afwijkingen zoals spat, hko, zomereczeem, dampigheid, enz komen veel vroeger tot uiting, dus als een paard 14 is en gezond, heb je heel veel kans er nog lang plezier van te hebben.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:49

Soepblik schreef:
Als eerste eigen pony zou ik het zeker doen. Ik zie het vaak om me heen dat juist zo'n jong paard als je nog niet veel ervaring hebt met het hebben van een eigen paard soms niet helemaal lekker loopt; heel bot gezegd moet je eerst wat fouten maken in je leerproces, en dan kan je beter een paardje hebben wat alles al mee heeft gemaakt.

Was ook mijn insteek, 10 jaar geleden :))

Kwam thuis met een arabische hengst van 4 die niet helemaal doorgereden was. Is met begeleiding wel goed gekomen :j
Maar zou het niet direct aanraden.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:50

Dilan93 schreef:
Soepblik schreef:

Was ook mijn insteek, 10 jaar geleden :))

Kwam thuis met een arabische hengst van 4 die niet helemaal doorgereden was. Is met begeleiding wel goed gekomen :j
Maar zou het niet direct aanraden.

:') Oeps haha

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:51

Als eerste paard lijkt me dit ideaal! En een pony wordt doorgaans iets ouder dan een paard ook.

Mijn man kocht jaren geleden een 17-jarige C-pony als eerste pony voor zijn dochtertje. Vorig jaar hebben we van haar afscheid genomen. Ze is vlot 40+ geworden!