Wie kiest er bewust voor om zijn of haar paard later of zelfs niet in te rijden? En waarom heb je deze keuze gemaakt?
Volgend jaar april word mijn puppy alweer 3. En nu komen de bekende vragen wanneer je nu eindelijk eens gaat beginnen met inrijden.
En eerlijk gezegd heb ik geen idee. Ik geniet veel meer van het werken op de grond. Ik ben met mijn andere paarden fanatiek aan het trainen aan de hand en aan de longe. Voor de afwisseling werken we eens los of gaan we wandelen. Als ik er 1x in de week op zit is dit veel.
Puppypaard wil ik spelenderwijs ook lekker mee gaan pakken als 3.5 a 4 is. En dan zien we wel of ik er ooit nog op ga zitten.
Ik heb een veulen gekocht omdat ik dan zeker weet dat er niet te vroeg mee gestart is. Ze is nu 3.5 en we zijn lekker op de grond bezig en beginnen met enden wandelen en hardlopen. In het voorjaar hoop ik haar te laten beleren voor de koets, maar alles rustig aan. Ik vind het goed dat ze al wel wat doet, maar nog even niks op haar rug.
Ikke. Heb mijn merrie groen gekocht toen ze 4 was. Nu 4,5 jaar later nog net zo groen. Ik heb er geen tijd voor (met name in de wintermaanden) om te kunnen rijden, en ik fok met mijn merrie, groot deel van de tijd is ze dusdanig zwanger dat rijden niet meer gaat of dusdanig moeder dat rijden ook een belasting is. Mijn keuze om te fokken en ik vind het ook niet eerlijk tegenover mijn merrie als ik haar wel zou beleren in fases die jaren zouden duren (zelfde poging ook bij vorige merrie gedaan, en na 14 jaar was ze net iets meer dan zadelmak ).
Ik heb mijn merrie gekocht op 2 jaar en 10 maanden. Ik doe het heel rustig aan en ze is intussen 3,5 jaar, is deze zomer zadelmak gemaakt maar verder eigenlijk nog maar weinig mee gedaan. Ja die commentaar krijg ik ook heel vaak, "wanneer wordt ze nu eindelijk een keer goed doorgereden" Maar ik heb tijd, en zij ook. Maar het is echt een puppy qua lichaam en ik wil daar zo duurzaam mogelijk mee omgaan.
ik volg even. Wil idd ook een jonkie kopen zodat ik weet dat hij alle tijd krijgt. of eentje die net zadelmak is want dat wil ik toch uitbesteden en dan weer even vakantie geven en dan heel rustig beginnen met alles
Ik...heb nu al 5 jaar een d pony hengst.Hij is nu 8. Is groen en blijft groen. Verschillende redenen.De belangrijkste is dat ik eigenlijk vind dat je niet op een paard hoort te zitten.Ik rij dus ook niet meer. En mijn gezondheid,heb fibromyalgie en artrose,het leukste wat ik vond van paarden is ze in te rijden.Dat moet je gewoon niet meer willen op je 56 ste
opisop_shop
Geplaatst: 30-12-20 16:07
Die van mij is nog onbeleerd, heb ik in september groen gekocht. Is nu 3,5 jaar oud. Ik longeer hem wat en leer hem met allerlei dingen omgaan. Ergens rond de tijd dat hij 4 is laat ik hem ruitermak maken en gaan we langzaam beginnen. Maar ook dan wil ik nog veel vanaf de grond met hem blijven werken.
Lous
Geplaatst: 30-12-20 16:08
Simpel, omdat ik niemand kan vinden die geschikt is. Het gaat om een Shet van 1.08m Of de ruiters zijn te groot/zwaar of ze zijn niet ervaren genoeg.
Daarnaast wil ik toch met hem gaan mennen. Dus eigenlijk is het ook niet echt nodig.
3 Van mijn bij mij geboren pony's zijn helemaal niet beleerd. Ze zijn inmiddels 20, 19 en 17 jaar. Ik had er al 3, hun moeder en de 2 oudste zoons waar ik al wel op reed en dat is al meer dan ik "nodig" had. Maar toch ook vooral omdat ik het niet meer zo nodig vind om op een paard te rijden.
EllyC
Geplaatst: 30-12-20 16:16
Ik ben altijd wel voorstander om met 3 al wat te doen. Nooit te veel en daarna weer periode van paar maanden rust of nog minder doen (hangt een beetje af van het paard/pony).
Heb nu een 2 jarige, die ga ik dekken. Dan kunnen we haar op ons gemak inrijden en daarna mag ze zich voorbereiden op de bevalling om haar in de zomer na de geboorte serieus op te pakken.
Met paarden die later ingereden worden en brutaal zijn heb ik nl. niet zo goede ervaringen als je ze de tijd geeft om volwassener te worden. Maar uiteraard altijd met respect voor het feit dat het nog tieners zijn en dus niet vol aan de slag moeten.
Als ik ooit nog een paard zou kopen zou ik hem of haar ook niet inrijden. Maar ik zal nooit meer een paard houden.
Ts, niet inrijden is helemaal prima! Je kunt prima een band opbouwen en plezier hebben zonder op je paard te zitten.
Rytir
Geplaatst: 30-12-20 16:30
Mijn zelfgefokte vriend was naar mijn inzicht nog te puppy met 3 jaar. Uiteindelijk op zijn 4e begonnen met longeren (hij moest echt aan het werk naast stoeien met vrienden want hij was aan het eikelen) en daarna ingereden. Ondanks dat het niet heel lang geleden is vonden toch veel mensen het gek dat ik wat langer heb gewacht. Denk dat het nu wat normaler/ meer geaccepteerd is.
Ik heb een 4,5 jarig groen paard gekocht. Het is een hele kwaliteitsvolle merrie, waar ik grootse plannen mee had. Maar ze bleek lichamelijk en geestelijk in de puin te liggen. Ik ben nu al twee jaar bezig met revalideren en haar vertrouwen te laten krijgen in mensen en in haar lichaam. Anderen vinden het belachelijk dat ik nog niet op haar rijd. Maar ik heb zoooo ontzettend veel van dit paard geleerd, dat ik het rijden niet eens meer mis. Ik heb van haar geleerd om mijn eigen ego en ambities niet boven haar belang te stellen. Ook heb ik grondwerk en werk aan de hand ontdekt. Ze is inmiddels vrijwel recht gericht en loopt in mooi horizontaal evenwicht met een goede balans en een mooi dragend achterbeen. Ze kan zelfs al wat pasjes passage.
Het is nog wel de bedoeling dat ik haar ga berijden, maar alleen als ik denk dat zij er ook plezier aan beleefd...anders blijf ik lekker op de grond.
De merrie hier is op 4 pas stilaan begonnen. Ze was een laatbloeier en had die tijd gewoon nodig. Dat was dus ook een bewuste keuze. Als mensen mij vroegen wanneer ik er een keer op ging was het antwoord gewoon "wanneer ik vind dat ze er klaar voor is."
xtessax83
Geplaatst: 30-12-20 17:33
Ik ben nu pas mijn 10 jarige shet aan het beleren voor de kar Ze is nu 1.5 jaar in mijn bezit. Het eerste jaar vooral geknuffeld en vertouwen in elkaar gevonden.
Toen ze hier kwam kende ze nauwelijks een halster laat staan borstelen of een hoofdstel.
Ik heb mijn beide paarden met 6 onder het zadel beleerd. De laatste afgelopen zomer. Ik had hem eigenlijk als gezelschap voor mijn andere paard gekocht. Had niet gedacht hem ooit onder het zadel te beleren i.v.m. mijn eigen fysieke klachten. Ik heb in principe aan één rijpaard genoeg. Maar ik deed wel grondwerk met hem en ben gewoon het hele beleer proces gestart met het idee wel te zien hoe ver we komen. Hij pakte alles goed op en dan zit je er toch ineens op.
In de winter rij ik amper, dus aankomend voorjaar maar eens zien of hij het onthouden heeft. Mocht het me toch te veel worden dan vind ik het ook prima om niet meer op zijn rug te zitten.
De leeftijd, 6 jaar, vind ik heel fijn. Ze waren er fysiek echt klaar voor. Hadden een goede balans en draagkracht. Ook hun concentratie vond ik een stuk beter dan toen ze nog 3 of 4 waren. Er zit dan ook een lange voorbereiding vanaf de grond bij, dus eigenlijk is het dan nog opstappen en wegrijden.
Verara
Geplaatst: 30-12-20 17:55
Mijn vorige paard is op haar 7e rustig onder het zadel beleerd. Een tank van een Fries/Tinker kruising. Ze is uiteindelijk tot haar 9e doorgegroeid. Dus eerder was ook niet eerlijk geweest.
Ik heb nu een welsh kruisinkje van 4.5. Bij vorige eigenaar eventjes voor de wagen gestaan, maar bij mij staat ze alweer een jaar stil. Zij is er gewoon nog niet aan toe te werken. Haar concentratieboog is nog veel te kort en bij druk ging ze gelijk omhoog. Als er niets is om over te stressen, valt er ook weinig te steigeren, dus dat is gelukkig uitgedoofd. En nu begin ik te zien dat ze bij druk eerst nadenkt. Misschien komend jaar voor de wagen. Maar als het nog 3 jaar duurt of nooit wordt, maakt me dat ook weinig uit. Dan blijft ze de rest van dr leven lekker speelgoedpony, samen met haar moeder (met pensioen) en mijn menpony (met pensioen)
Hier ook iemand met een gezonde onbeleerde pony. Krijg altijd de vraag waarom ik er niet opzit en wanneer we dat wel gaan doen... Geen idee is dan het antwoord.
Heb haar twee jaar en ondertussen is ze 5 en er heeft bij de vorige eigenaar weleens iemand op gereden. Wandelen is wat ze super leuk vind dus dan doen we dat lekker en verder staat ze met haar vrienden in de wei te klooien
Ik ga over dik een jaar (februari-veulen) Jasper hopelijk inrijden. Hij is dan 5. Recent hebben we er een periode wat grondwerk en longeren mee gedaan, dat ging op zich goed, alleen daarna weer een tijdje geen tijd gehad. In het nieuwe jaar gaan we (mijn moeder en ik) het weer oppakken.
Ik vind dat hij het afgelopen jaar enorm veranderd is qua gedrag, hij denkt veel meer en wil steeds grager met je (samen)werken. Ook zijn concentratieboog is veel groter geworden en gaat nog steeds vooruit.
Lous
Geplaatst: 30-12-20 21:35
Moet ik er ook bij vermelden dat ik mijn Shetlander nu bijna 5 jaar heb en hij 30 april, 8 jaar word. Hij is ook echt vrij lang nogal puppy gebleven qua bouw. Vanaf zijn 4-de is hij er langzaam uit gaan zien als een volwassen krachtpatser.
Melvern
Geplaatst: 30-12-20 22:07
Ik heb een 11 jarige grote shet merrie met geweldig papier, hele goede gangen en van veulen tot 3 jaar eerste premies op de keuring. Ze is hartstikke groen en blijft dat ook. Is grasmaaier en niet meer dan dat. Geen rij/men of fokmerrie. Ze is wel gekomen met dat doel.
Merrie heeft vreselijke trauma's en ik wil haar niet meer angst en stress geven. Ze mag een vriendinnetje en opvoedertje zijn van de oudjes en jonkies.
Onze new forest pony is met 5,5 ingereden en mijn barock pinto merrie is zadelmak gemaakt met 3,5 maar tot haar 8ste nauwelijks gereden.
Wij... Door omstandigheden moet ik er eerder bij zeggen. Toen we onze merrie met 3 jaar kochten was ze wel al zadelmak gemaakt, maar bleek ze super lomp met zichzelf. Daardoor steeds klein blessure leed. Nog een keer helemaal door de molen gehaald, inclusief een MEP test om te kijken of ze niet toch licht atactisch was old. Allemaal uitgesloten. Het was gewoon jeugdige lompigheid. Toen besloten om haar terug op de wei te zetten en een veulen met haar gefokt. Sinds oktober weer op stal en onder het zadel. En het heeft echt goed uitgepakt. Merrie is nu 5 meer uitgegroeid waardoor ze het werk toch sneller kan aanpakken dan onze 3 jarige ruin die we daarnaast ook onder het zadel hebben. "Vroeger" vond ik het echt geen probeem om een 3 jarige onder het zadel te hebben (werk aangepast aan de leeftijd natuurlijk) maar we merken nu echt het verschil in kracht en balans waardoor de merrie ook sneller progressie kan en mag maken. Ik zou dus inderdaad ook graag zien dat alle jongepaarden competities minimaal een jaartje opschuiven. Ben er nu wel van overtuigd dat dat veel beter is.