Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pillow schreef:Als verkoper zou ik dat niet doen, tenzij je nu een goede aanbetaling doet. Maar als koper zou ik dat dan weer niet doen. Stel dat hij een blessure krijgt, wil jij hem dan nog, en krijg je dan als je hem niet wilt het geld terug? Stel je krijgt het geld toch niet bij elkaar wat dan?
Kun je nu geen geld lenen? van familie bijvoorbeeld.
MariekeS_ schreef:Leuk dat je een veulen wil kopen!
Met veulens is het vrij gebruikelijk dat ze eerder verkocht zijn dan dat ze opgehaald/betaald worden. Dit door het feit dat ze pas weg mogen na het afspenen.
Hoe het precies geregeld wordt kunnen anderen beter vertellen maar een aanbetaling en voorlopig contractje kunnen zeker uitkomst bieden in zo'n geval.
Belangrijk om afspraken te maken over de 'wat als' situaties...wanneer haal je het veulen wel op, wil je eventueel nog een klinische keuring veulen-stijl, stel het veulen krijgt een ongeluk, ontwikkelt een stalgebrek etc.
pillow schreef:MariekeS_ schreef:Met veulens is het vrij gebruikelijk dat ze eerder verkocht zijn dan dat ze opgehaald/betaald worden. Dit door het feit dat ze pas weg mogen na het afspenen.
Ik mag aannemen dat deze, gezien de tijd van het jaar, wel afgespeend is.
Gini schreef:Dat klopt, maar ga je de daadwerkelijke juridische stappen ondernemen wanneer het zo ver komt? Dat gebeurt ook niet gratis.
En waaraan denken? In de paardenwereld zijn de mogelijkheden legio:
- je hebt het bedrag binnen de vooropgestelde termijn toch niet bijeengespaard
- het veulen breekt een been nadat je aanbetaald hebt. De eigenaars willen de aanbetaling niet teruggeven.
- het veulen wordt aan een ander verkocht voor een hoger bod
Daantj__ schreef:Ik vind dit toch wel een lastige.
Want wie gaat totdat je de jaarling helemaal betaald hebt de onderhoudskosten betalen zoals opfok, hoefsmid, entingen en ontworming?
En mocht hij/zij geblesseerd raken wil je hem/haar dan nog? Maar ook wie gaat die kosten voor de dierenarts etc betalen? Jij, hun of 50/50? En wat nu als je anders denkt over een behandeling of wel of niet doen van een vervolgonderzoek met de huidige eigenaren?
Wat nou als hij/zij een been breekt en afgemaakt moet worden? Wie betaald het in laten slapen? En Moet jij dan nog blijven betalen? Etc.
Daarnaast ook weet je zeker dat jij het uiteindelijke bedrag bij elkaar kunt krijgen? Ik weet niet hoe je nu aan je geld komt. Maar stel je werkt. Is het zeker dat je volgend jaar je baan nog hebt. Je kan altijd ziek worden of een ongeval krijgen, waar je langdurig last van kan hebben. Werk je voor jezelf ben je goed verzekerd als je ziek wordt etc. En houd je maandelijks genoeg over ook als je wat tegenslagen hebt om geld opzij te zetten om aan het bedrag te komen. Ook als je maandelijks een bedrag extra kwijt bent aan deze jaarling. Want ik neem eigenlijk aan dat de onderhoudskosten en kosten bij ziekte voor jou zullen zijn want als je hem/haar in 1 x zou kunnen betalen was dat ook het geval. Weet je dan echt zeker dat je genoeg overhoud om hem/haar af te betalen?
Ik snap dat je soms weg bent van een paard. Maar ik ben eigenlijk ook wel een voorstander van dat je pas een paard moet kopen als je hem ineens kunt betalen. Want er zullen daarna nog genoeg kosten komen. En pech kun je altijd hebben dat je financieel zwaarder krijgt.
Daarnaast vind ik de verkoper redelijk pushen, snel bereidt te zakken in prijs en paaien dat ze jou een goed baasje vinden. Zegt wellicht niks. Want wat kan een jaarling nou hebben. Maar de keren dat ik zo verkoper mee heb gemaakt in mijn omgeving bleek er wel wat mis te zijn met het paard. Maar goed met een jaarling kan weinig mis zijn. Misschien hebben de verkopers ook gewoon geld nodig waardoor ze haast hebben en willen verkopen. Maar voor een goed paard zullen ook wel een paar goede fijne kopers in de rij staan.
Als je het doet zet dan echt alles op papier. Alle wat-als-situaties.
Texas02 schreef:In principe zal dit best mogelijk zijn. Maar ik zou het zelf niet zo snel doen denk ik.. Besef je wel, dat als er in de tussentijd iets met het veulen gebeurt, je toch braaf door zult moeten betalen.. En dat je ook moet doorbetalen als je onvoorziene financiële uitgaven hebt (dit kan ook een onverwachte dierenartsrekening voor het veulen zijn)..