Graag wil ik jullie deze video onder aandacht brengen:
Matt Harnacke gaat in deze video op bezoek bij stal Tops in Valkenswaard. Hij laat de locatie zien en de (ik denk) eigenaresse verteld over het stalmanagement van de paarden. Ook verteld ze wat over de paarden zelf.
Ik heb eerlijk gezegd vol verbazing naar deze video zitten kijken. Deels omdat ik het echt een prachtige locatie vind. Deels omdat ik vind dat de locatie ingericht is voor de mens en niet voor het paard. De paardenwereld heeft nog veel om aan te werken.
De stal is prachtig. Alles is mooi afgewerkt. Aan alles is gedacht. Er zijn zelfs twee dierenartsen die fulltime met de gezondheid van de paarden bezig zijn. De paardenstallen zijn mooi groot en er zijn zelfs meerdere (buiten)bakken. De tribunes mogen ook niet ontbreken. Ideaal voor wedstrijden.
Aan het einde van de video laten ze een aantal paddocks zien. Er zijn een aantal zandpaddocks en een aantal graspaddocks. Alles is gedraineerd. De eigenaresse geeft aan dat dit gedaan is omdat het in de winter anders aardig modderig is. Ook geeft ze aan dat de paarden het niet fijn vinden om met het vieze weer buiten te staan. Niet alle paarden komen buiten. Ze vind dat het aan het trainingsprogramma en het paard ligt of het paard wel buiten moet staan. Meestal komen de paarden 1 uurtje buiten. Ze geeft aan dat ze het te risicovol vindt om de paarden buiten te laten lopen.
Ik merk dat ik best wel verdrietig werd van de video. Hoe kan de top van de paardensport zo op mensen gericht zijn en niet op het paard? Ik denk dat deze stal gerealiseerd is voor de mens en niet voor het paard zelf. Ook al ziet het er wel echt prachtig uit.
Ik vind dat paarden minimaal 8 uur buiten moeten kunnen staan om nog een beetje paard te kunnen zijn. Wat er op deze stal gebeurd vind ik eigenlijk bijna een soort van mishandeling. Paarden hebben dan misschien wel een grote box, worden dagelijks gereden en mogen in de stapmolen. Ze kunnen nooit eens echt de benen strekken.
Is het niet eens tijd geworden dat er landelijke regels aangesteld worden die ook echt om het paard gaan? Bijvoorbeeld dat een paard minimaal een x-aantal uren buiten moet kunnen staan.
Wat vinden jullie hier nou van?
Ik hoop dat het topic trouwens goed staat