Megabod op pony strik erom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

Megabod op pony strik erom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 15:23

Stel, je hebt een pony of paard gekocht met als doel... ooit verkoop ik hem.

Voor je staat een koper, gevalletje geld teveel en ik wil hem voor de leuk. Hij staat leuk bij mijn nieuwe bankstel.

Wat is het geval.
Bij toeval komt de werkgever van het vriendje van mijn dochter even paardjes aaien.

Vrouw mee, kindjes mee, en oehhh wat een leuke pony hebben jullie! Is ze te koop?

Ja ooit wel maar dochterlief wil haar nu nog niet kwijt. Natuurlijk wel zegt hij, wat wil je er voor hebben?
Mijn kinderen willen ook een beetje hobbelen.

Nou dit is een zeer leuke sportpony en je kan beter op zoek gaan naar een braaf leerdiertje...
Nou hier kunnen ze toch ook op leren?
Nou.. dit is een pittige dame hoor! We noemen een prijs die hij volgens ons ons direct te hoog gaat vinden.
Oké deal zegt hij.
Wij: nee nog nog niet. We hebben er zelf nog teveel plezier van en ze is echt teveel pony voor beginners.

En als ik nu 15k geef?
Strik erom en inladen?

Nee! Roept dochterlief! Al geef je het dubbele!
Wat had jij gedaan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:27

Heel erg moeilijke vraag deze.

Je hebt hem voor de verkoop en je krijgt een reuze bod. Dus dan zou je het kunnen doen. Alleen zit je er wel mee als het totaal niet lukt en beestje wordt teruggebracht en er zit opeens heel erg veel werk in.
Dus ik vind het een hele moeilijke vraag. Ik denk dat ik neig naar verkopen met strik er om heen met op papier aanwijzingen dat het een pittige leerpony betreft, dat je de koop hebt afgeraden, maar omdat de mensen het echt willen je overstag bent gegaan waarbij je dan een goede instructrice adviseert.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:29

Oei dat is een gewetensvraag!
Ik ben vooral benieuwd hoe jij erop reageert, het lijkt me vooral lastig omdat je dochter betrokken is.

Als ik in jouw schoenen stond had ik geweigerd, omdat ik mijn kinderen wil leren dat er belangrijker zaken zijn dan geld.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:30

Ik zou aanbieden een voor hun niveau geschikte pony voor ze te zoeken waar ze echt plezier van kunnen hebben. En daar een goede commissie voor te vragen. Iedereen blij.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:31

Als je de pony toch al van plan was te verkopen dan zou ik het doen, als je dan ook het vertrouwen hebt dat de pony goed terecht komt. Als daar twijfel over bestaat dan zou ik het niet doen.

Bij mijn eigen paarden zou ik het niet aannemen, maar die heb ik om te houden, en niet om ooit weer te verkopen dus dan sta ik er al anders in. Naar mijn idee is dat het grootste verschil bij of je een goed bod wel of niet aanneemt.

Keet

Re: Megabod op pony strik erom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:35

Als het je bedoeling was om hem te verkopen: Direct doen! Morgen breekt ie zijn been en is hij het niet meer waard ;)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:37

Als het plan al was om ooit te verkopen: doen.

Even heel banketstaaf gezegd, maar stel je doet het niet en de pony loopt een (blijvende) blessure op. Dan krijg je er vrijwel niets meer voor en zeker niet zo'n bedrag.

Maargoed, ik heb mn paarden voor dw hobby en wil ze voor geen goud kwijt. :+

Kabayo

Re: Megabod op pony strik erom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:39

Ik zou het ook doen. Zou wel snel een andere voor je dochter halen , een knappere :P dan kan ze het verlies miss sneller verwerken

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:42

Nee.

Ik heb net iets te vaak goedwillende ouders met geld een totaal ongeschikte pony (als in: iets te veel pony) voor de lieve kindertjes zien kopen. Gevolg: kindertjes kunnen er niets mee en pa en ma moeten alle zeilen bijzetten om er nog iets van te maken. Daar hebben ze geen tijd voor (en eigenlijk ook geen zin in) want er moet geld verdiend worden. Gevolg: hele gezin, inclusief pony, ongelukkig want ze kunnen niets met elkaar.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:43

Als de pony gekocht is met het idee, later weer verkopen zou ik zo'n bod ook niet weigeren. :=

Ik heb zelf 2 paarden, 1 die er absoluut niet uit gaat, en 1 die in de toekomst wel verkocht mag worden, zouden ze daar nu zo'n bod op doen zou ik er zeker een strik omheen doen. :=

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:44

Maflinger_S schreef:
Nee.

Ik heb net iets te vaak goedwillende ouders met geld een totaal ongeschikte pony (als in: iets te veel pony) voor de lieve kindertjes zien kopen. Gevolg: kindertjes kunnen er niets mee en pa en ma moeten alle zeilen bijzetten om er nog iets van te maken. Daar hebben ze geen tijd voor (en eigenlijk ook geen zin in) want er moet geld verdiend worden. Gevolg: hele gezin, inclusief pony, ongelukkig want ze kunnen niets met elkaar.

Dit is wat bij mij ook rondspookte.......het is verleidelijk om die 15 k aan te nemen, vooral omdat het dier voor verkoop gekocht is, maar gaat uiteindelijk wel om een levend wezen, geen auto.
Het hele verhaal schreeuwt dat Maflingers scenario uit zal komen, dus ik ga met Maflinger mee; nee, er ging geen strikje om en pony bleef mooi staan
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 09-11-20 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:45

Moest ik nu eentje staan hebben die ik sowieso zal verkopen, en ik krijg een dergelijk bod, dan gaat er idd een strik omheen en lever ik die netjes af.
Als het niet mijn bedoeling is om te verkopen (zoals bij mijn huidige paarden) dan blijven ze gewoon, of het zou moeten een giga goed bod zijn met een 5 sterrenhuisje en dat het paard het in het algemeen beter zou krijgen dan dat die het bij mij heeft, dan zou het te overwegen zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:46

Al ik het geld niet hard nodig zou hebben zou ik het niet doen.
Je dochter wil hem niet kwijt.
Daarbij krijg ik een nogal onaangenaam gevoel bij de beschrijving van die potentiele koper. Geld teveel en een absurd hoog bod doen op de lievelingspony van de vriendin van je werknemer...? Terwijl die eigenlijk niet eens geschikt is voor zijn kinderen?
Héél gezond voor dergelijke patsertjes eens "nee" te moeten slikken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:47

Ik vind het verhaal onduidelijk in die zin dat je een pony aankoopt om uiteindelijk te verkopen en het moment dat er een koper voor je staat, zeggen jij en je dochter dingen als: 'we willen haar nu nog niet kwijt, we hebben er zelf nog te veel plezier van, nee, je krijgt ze niet, al bied je het dubbele.'

Wat ik dus zou doen? Dat aspect op voorhand echt voldoende uitklaren zowel bij jou als bij je dochter. Zodat als je van een geïnteresseerde de vraag krijgt: "is het dier te koop?" dat je gewoon met een duidelijke 'ja' of 'nee' kunt antwoorden. Dat 'ja, ooit wel, nu nog niet, misschien, ik weet niet,...' geeft eigenlijk maar grond voor twijfel bij zowel kopende als verkopende partij.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:49

Ik heb er 1 staan die ik kocht toen hij 3 was. Ik bleek de 8e eigenaar en heb toen gezegd dat er geen 9e zou komen. 12 jaar later staat hij nog bij mij ondanks dat er veel belangstelling voor was.
Daarna nog wel wat andere ponies gekocht en weer verkocht maar altijd als het gevoel goed was. En doordat ik met de meeste nu nog steeds contact heb, geniet ik er nog steeds van. En dat is ook wat waard.

Doen wat je gevoel aangeeft of het moet om levensveranderende bedragen gaan.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:52

Maflinger_S schreef:
Nee.

Hier ben ik het mee eens. Als de koper zelf al een paarden mens is en hun kind kan de pony wel rijden had ik ja gezegd, maar dit klikt meer als een patser die wil laten zien hoe veel geld die heeft. Zoals Kugur zegt, deze mensen moeten ook een keer nee kunnen slikken.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:52

Maflinger_S schreef:
Nee.

Dit is ook het eerste wat bij mij op kwam inderdaad, daarom zou ik het ook niet doen

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 15:53

Natuurlijk heb ik dochterlief geleerd dat niet alles te koop is voor geld. Anders had ze nu wel zelf een strik erom gedaan.

Daarbij komt ook nog kijken dat dit het uiteindelijke doel is en geloof me emotioneel is ze miljoenen waard.

Realistisch gezien is dit een deal die je niet nog eens maakt.

Meekijken naar een geschiktere pony hebben we al aangeboden.

Ik dacht eigenlijk dat het een grapje was, maar vandaag al berichtje gehad of we er op zijn minst over na willen denken.

Dochterlief zegt nee het blijft dus nee. Die zegt natuurlijk vind ik het leuk goed geld te krijgen maar ik heb liever de juiste match.

Dochterlief is bijna 18. Duur leergeld hahaha.. (ik kijk nog even naar mijn saldo op de bankapp en denk... tja...

Onduidelijk is het niet hoor. Ik zag (en zie) het als patsergedrag. Werkgever weet van haar vriend dat deze nog niet te koop staat. Als dat zo was had ik wel een advertentie gemaakt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:54

Hoe oud is je dochter? Hoe lang zou ze redelijkerwijs nog met deze pony kunnen? Dat zijn voor mij dingen die meespelen. Is je dochter oud en wijs genoeg om te begrijpen waarom je het wel zou doen?

Hier worden allerlei conclusies getrokken over de koper waar ik niks mee kan. Ik heb honderd keer liever iemand die gewoon eruit blaat wat ie wil dan dat liegen en bedriegen wat blijkbaar de regel is in paardenponyverkoopland. Hij heeft iig geld zat om de dierenarts te kunnen bellen als er iets is!

En daarbij, bij verkoop weet je nooit 100 procent waar ze terecht komen. Dat moet je loslaten of nooit verkopen.

Voor mij zou belangrijk zijn hoe je dochter ermee omgaat. Tuurlijk roept ze nee dat wil ik niet maar wees redelijk, deze pony zou je toch niet aan de dood houden......dus dat is niet realistisch om daarnaar te luisteren. Kind kan straks wel in de vriendjes zitten en nooit meer naar de pony omkijken. Kinderen zijn heel veranderlijk maar goed, je wil geen schade aanrichten, dat is de andere kant!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:55

Sommige dingen in het leven gaan niet om geld. Liefde, vriendschap en plezier bijvoorbeeld. Wat voor les leer je in hemelsnaam aan je kind als je buigt voor "het grote geld", en dan is dit niet eens "groot geld". Alleen al de arrogantie van die man om te denken dat alles te koop is, bah.

Zick_Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:56

Maflinger_S schreef:
Nee.

Eens, hou ook echt niet van dat "kijk mij geld hebben" gedrag. En niemand die er uiteindelijk gelukkiger van wordt...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:58

Je dochter is al bijna 18 en de pony moet ooit toch verkocht worden?

Patser of niet, bij mij ging er een strik omheen :D

Ja, je dochter kan leren dat niet alles om geld draait, maar uiteindelijk draait er in het leven wel heel veel om geld. Zeker als je paarden hebt ;)

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:58

Als je besluit om te verkopen, laat dan goed op papier zetten, en ondertekenen door de koper, voor welk doel de pony gekocht word, dat jij van mening bent dat de pony daar niet voor geschikt is en dat de koper daarvan op de hoogte is maar de pony toch koopt. Scheelt een hoop (juridisch) gedoe als de kinderen drie keer op de grond zijn beland en koper besluit dat hij z'n geld terug wil

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 16:03

Simbaa schreef:
Je dochter is al bijna 18 en de pony moet ooit toch verkocht worden?

Patser of niet, bij mij ging er een strik omheen :D

Ja, je dochter kan leren dat niet alles om geld draait, maar uiteindelijk draait er in het leven wel heel veel om geld. Zeker als je paarden hebt ;)

Zeker! Ze weet ook er komt geen nieuwe voordat deze ooit verkocht is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:04

Oh echt bijna 18?? Nou daar hoefde ik geen drie minuten over na te denken.....je krijgt nergens garanties, ook niet bij mensen waarvan je denkt ohhhh die zijn helemaal geweldig. Ook die mensen kunnen m drie maanden later zo te koop zetten. Of erger, niet goed voor zijn.

Nee, dit was voor mij ook niet zo ingewikkeld.