spijt van verkoop paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Indiana79

spijt van verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 03:08

Ik heb spijt van de verkoop van mijn paard. Er is iemand die hem wil kopen en hij zal er over een week naartoe verhuizen en dan wordt ook de verkoop rond gemaakt. Het is op zich een goede plek waar hij heen gaat. Maar nu heb ik heel veel verdriet dat hij weggaat en twijfel ik of ik de goede keuze heb gemaakt. De reden van verkoop is dat hij wat insuline resistent is, maar onze andere paarden hebben juist wat extra eten nodig en nu wordt hij veel te dik. We zijn bang dat hij daardoor hoefbevangen wordt.
Wat te doen. Ik durf t ook niet meer zo goed af te zeggen, de nieuwe eigenaar verheugd zich er al helemaal op.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 03:16

Lastig! Ik zou een paar factoren aan elkaar afwegen, zoals
- gezondheid paard
- nieuwe eigenaar/situatie
- huidige situatie
- mate waarin je gehecht bent
- doel dat je met de pony hebt (zoals grasmaaier of menpony)
- beoogd doel van nieuwe eigenaar
- fase van verkoop

Waarom heb je spijt?

Indiana79

Re: spijt van verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 03:21

Ik heb spijt omdat ik bij het idee hem te moeten missen erg verdrietig wordt. Ik krijg een knoop in mijn maag en slaap slecht. Voor zijn overgewicht zou het wel beter zijn dat hij bij andere sobere paarden komt te staan en dat is daar wel bij die mensen.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:11

Wat een nare situatie. Zijn er andere mogelijkheden om hem te houden en hem gezond te houden? Bv een stukje afzetten voor hem en een vriendje, deel van de dag een graasmasker op, andere stal voor hem zoeken..?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:16

Ik zou het zo laten, het is duidelijk beter voor zn gezondheid. Ook een beetje sneu voor de nieuwe eigenaar die zich verheugd. Hij is natuurlijk met een reden te koop gezet

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:17

Heb je zelf niet de mogelijkheiden om voor hem de situatie beter te maken?

Als je spijt krijgt... Liever afzeggen en de ander teleurstellen dan zelf misschien nog jaren spijt hebben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:19

Is een mondelinge overeenkomst niet rechtsgeldig?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:20

Het is beter voor het paard, daar moet je je aan vast houden.

Geen ellende met apart staan op een kaal stukje terwijl de rest bij elkaar staat te grazen.

Bij zijn nieuwe eigenaar kan hij wel samen staan met andere paarden en waarschijnlijk dan meer ruimte om "kaal"te eten ipv een afgezet stuk waar hij alleen op staat.

Vraag of je een keer langs mag komen of dat de nieuwe eigenaar een filmpje toe stuurt.

Verdriet heb je vaak bij een verkoop maar troost je met de gedachte dat dit waarschijnlijk beter voor hem is en dat hij een liefdevolle nieuwe eigenaar krijgt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:29

Je moet niet aan jezelf denken maar aan het paard. En voor het paard is de verkoop beter, die heeft niks aan jouw tranen.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:32

Luister naar je gevoel, niet je ratio! Verkocht is verkocht en situaties kunnen veranderen of aangepast...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:33

Afscheid nemen is heel moeilijk, verkopen ook.

Persoonlijk houdt ik altijd voor me of ze het bij een nieuwe eigenaar beter kunnen krijgen. Zoja, dan is dat het belangrijkste.

Kun je het thuis ook verwezenlijken dat hij anders staat/ gehouden wordt waardoor hij niet hoefbevangen raakt maar wel een fijn leven kan hebben?
Stel je eens voor dat de verhuizing achter de rug is en hij daar staat, hoe voel je je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:35

Je hebt een heel eerlijke beslissing gemaakt voor jou paard en dat is zorgen dat hij een beter leven krijgt. Helaas is eerlijk soms ook in jou nadeel. Zoals nu. Ik zou de koop niet afzeggen. Je hebt een akkoord, de kopers zullen ook wel al alles klaar hebben. Het is een rouwproces waar je door moet. Veel sterkte daarmee. Het siert jou trouwens enorm dat je jou paard zijn belang boven dat van jou zet. Dat noemen ze pas geven om en graag zien.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:36

Ik snap dat als iets definitief is/word de klap erg groot kan zijn, maar mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig dus koop annuleren kan gerechtelijk gezien niet meer, en vind dit ook een no go tegenover de kopers van je paard. Want je zet een paard niet te koop om vervolgens als er een koop rond is de hele boel te annuleren lijkt me.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:38

Bij twijfel niet doen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:42

N4N4 schreef:
Bij twijfel niet doen ..

Je zit ook met een wettelijk kader. De kopers kunnen eisen dat de verkoop doorgaat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:42

N4N4 schreef:
Bij twijfel niet doen ..

Dat had ze zich dan eerder moeten bedenken.
Een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:43

Houden van is soms ook loslaten...

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:44

Palmera schreef:

Dat is het zeker :j

Verkocht = verkocht is hier dus al van kracht.. als je de koop wil terugdraaien zal je met de nieuwe eigenaar moeten overleggen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:13

Palmera schreef:
Dat had ze zich dan eerder moeten bedenken.
Een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig.

Hoe het precies zit hier weten we niet, wat we weten is wat TS schrijft: over een week wordt de verkoop rond gemaakt. Als dat klopt dan is het nu dus nog níet rond en kan ze zonder gevolgen terug.

Dus TS: ga heel goed na wat je wil. Kun en wil jij dit paard op een betere en goede manier houden? Wil je het dan ook echt houden? Ga dan na hoever je nu bent in de verkoop, juridisch gezien. En dan in overleg met de (aspirant) koper.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:15

Het is mij ook wel eens overkomen dat een verkoper zich bedacht, recent nog. Niet leuk, maar dan kijken we verder, ik zou er niet over denken een koop te eisen via een rechter. Lastig ts, maar is het eerlijk voor het paard het dier in jouw situatie te houden? Al begrijp ik heel goed dat loslaten heel moeilijk is, maar indien je geen situatie kunt creëren voor je paard waarin het zich goed voelt, zou ik er toch goed over na denken of de koper dat wel kan bieden, sterkte met je beslissing!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:19

Lastig idd.

Maar je hebt het paard te koop gezet met een reden, nl dat jij niet kon bieden wat voor het dier belangrijk was. In mijn ogen het eerlijkste naar je paard.
Dat het nu zeer doet kan ik me heel goed voorstellen hoor. Maar houd het belang van je dier voor ogen.
Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:41

Je weet nooit hoe een paard het echt krijgt bij de nieuwe eigenaar. Misschien bevalt hij niet en wordt hij doorverkocht en staat hij daar nog slechter dan bij jou.
Wat heb je allemaal gedaan?
Kan je hem zelf niet bij sobere paarden zetten?

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:45

Wat een vervelend gevoel he TS.... Je hebt het beste voor je paard besloten maar het voelt niet fijn. Ik moet bekennen ooit een paard teruggehaald te hebben omdat ik ook niet meer sliep en echt elke dag verdrietig was terwijl ik al veel meer paarden verkocht heb zonder problemen. Het paard stond zelfs al bij nieuwe eigenaar als fokmerrie, heb het met hem overlegd, geld teruggegeven en paard mocht ik weer ophalen. Mijn familie vond het best een rare actie :o helemaal omdat we (semi)professioneel in de paarden zitten. Ze wilden ook niet mee haar ophalen, ze vonden het gênant en ‘niet kunnen’. Toch doorgezet en ik was dolblij toen ze hard aangerend kwam toen ik haar riep en ze uren later weer bij mij in het land liep. Wel een kanttekening: de gezondheidsproblemen die jouw paard heeft had de mijne gelukkig niet.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:51

Storm schreef:
Houden van is soms ook loslaten...

Dit, hoe moeilijk het ook is.
Misschien als je hem straks naar zijn nieuwe huis brengt dat je ziet waar hij terecht komt en hoe hij het daar gaat krijgen dat je er dan meer vrede mee kunt hebben en alsnog blij bent dat je de keuze hebt gemaakt om hem een nieuw tehuis te bieden.
Dit heb ik ook ooit met de hond gehad. Vond het verschrikkelijk dat hij weg moest. Maar toen ik hem later opzocht zag eigenlijk hoeveel beter hij het had gekregen en waren we erg blij met de keuze die we gemaakt hadden voor hem.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:56

jessdaniels schreef:
Palmera schreef:

Dat is het zeker :j

Verkocht = verkocht is hier dus al van kracht.. als je de koop wil terugdraaien zal je met de nieuwe eigenaar moeten overleggen.

Dat is zo.
Maar als ik nu een paard zou kopen en de verkoper krijg ik snikkend aan de telefoon dat ze spijt heeft van haar keuze, nou ik zou echt de koop niet door laten gaan.
Als koper heb je nog geen band met het paard. Ja je bent wat tijd kwijt geweest maar dat zal dan maar.
Eigenlijk vind ik een koper dan best een hork als je het perse doordrukt.

Ts,
Kan je paard niet met een graasmasker staan?
Dat is voor mijn te dikke paard de oplossing geweest tussen de andere paarden die wel gras mochten hebben.
In de nacht heb ik ze apart staan en kan ik ze voeren naar behoefte.

Als dat niet kan is verkoop misschien wel zo verstandig.
Maar je moet wel echt achter je keuze staan anders blijf je verdrietig.