Ik heb zelf 2 pony's, waarvan ik eentje nu 14 jaar ken en de andere bijna 9 jaar heb. Toen pony nr. 2 erbij kwam merkte ik dat dit een heel ander type was dan pony 1 (overigens mijn eerste echte eigen pony), meer voorwaarts denkend om het kort te zeggen. Dit vond ik helemaal niet leuk, want pony 1 was helemaal mijn type en ik hou niet van voorwaartse paarden.
Maar door de jaren heen lijkt er iets te zijn verandert. Ik begon pony 2 meer en meer te appreciëren want het is gewoon zo leuk als ze voorwaarts denken, kan je je eigen energie in andere dingen steken. Verder nooit veel mee gedaan want het was nu zo en met pony 1 vond ik de weg ook wel, alleen op een andere manier. Echter is naast andere dingen mijn gezondheid ook verandert (jammer genoeg) en zit ik wel met wat dagelijkse/chronische struggles.
Tijdens Corona waren er bepaalde regels op stal waardoor maar een beperkt aantal mensen kon komen, er gingen geen lessen meer door dus de mensen die wel kwamen namen een extra paard onder hun hoede zodat elk paard toch de nodige aandacht en beweging kreeg. Tot we erachter kwamen dat er 1 paard 'vergeten' was. Deze is niet zo geliefd (zeg maar totaal niet) dus daar had niemand achter gevraagd. Stalhouder zette deze wel op de weide en gooide haar eens los, maar verder echt aandacht werd er niet gegeven. Dus heb ik gevraagd of ik deze tijdelijk onder mijn hoede mocht nemen, want het was maar tijdelijk en ze was toch totaal mijn type niet.
Paard in kwestie is nog een stukje anders dan pony 2, héél erg voorwaarts-denkend, kijkerig, afgeleid en voor haar is er maar 1 oplossing voor alles: rennen. Dus ik maakte mij geen illusies dat dit iets voor mij zou zijn, ik zou haar gewoon wat aandacht geven, borstelen en zorgen dat ze eens haar benen kon strekken aan de longe, gewoon in het midden staan en vasthouden en we zien het wel ... Maar vanaf dag 1 ben ik verkocht: wat een leuk paard is het! Ja, ze is voorwaarts en ja, ze ziet rennen als enige oplossing maar dat is omdat ze gewoon niet anders weet. Ik werk nu een tijdje met haar en het is al dag en nacht verschil, zelfs de stalhouder zag het meteen toen de lessen weer begonnen (waar ze overigens nog steeds niet erg populair in is), letterlijk vanaf de eerste stappen.
En ik zit hier nu op een punt dat ik denk: wat een luxe is het toch om een voorwaarts-denkend paard te hebben. Eentje die je niet constant moet motiveren om 2 passen te draven, eentje waar je gewoon letterlijk in het midden kan staan en laat maar lopen (als je dat zou willen, ik heb toch graag wat interactie

En daar word ik stilaan ook moe van

Ik weet gewoon niet meer waar ik het moet zoeken om het nog leuk te houden met die pony, ondanks dat ik hem doodgraag zie. Ik denk dat ik misschien een beetje gegroeid ben, doordat ik wat andere paarden heb leren kennen ook heb leren kennen wat er nog mogelijk is, en dat pony 1 misschien toch niet meer zo het type voor mij is ...
Is dit iets wat jullie herkennen? Dus niet dat je geen klik hebt met een paard, maar dat het echt na jaren erin lijkt te sluipen, je zelf verandert bent, je andere dingen hebt leren kennen, noem het maar... En wat heb jij daarmee gedaan?