Rêve is een inmiddels zes jarige merrie die ik zelf gefokt heb. We hebben haar eigenlijk pas zadelmak gemaakt toen ze al ruim 4.5 was rond haar vijfde (vorig jaar dus) heb ik vervolgens heel basic met haar gewerkt en is ze een paar keer mee geweest naar mijn trainer. Ik heb tussen toen en nu verschillende keren uit gelegen om verschillende redenen waardoor de vooruitgang wellicht niet zo groot is als men verwacht maar dat mag de pret niet drukken.
Gezien we bezig zijn met haar drachtig te krijgen zal er ook dit jaar gewoon rustig door gewerkt worden aan de basis.
Eens die er goed in zit (en dat zit ie nog lang niet.) komt de rest bijna als vanzelf in mijn ervaring. De vooruitgang die ze door gemaakt heeft is op foto niet echt te zien. Zo gaat ze niet meer tegen mach 3 door de bak, de ruimte in haar passen is nu dus in arbeidstempo, als ze schrikt blijft ze bij me en als ze spanning heeft kan ik haar nu blijven rijden.
Ze bokt niet meer in galop en ze galopeerd meer "uit zichzelf." Bovendien kan ik inmiddels ook mini-tempowisselingen rijden in stap, draf en galop dus er is ook enige tempo-controle nu. Rêve is compleet het tegenover gestelde van Sam kwa karakter en rijden. Waar Sam liever hoog bovenin loopt, loopt Rêve juist liever met het hoofd laag. Ik heb wel eens tegen mijn man gezegd dat ze een prima westernpaard zou zijn.

Waar Sam neurotisch en hypersensitief is. Is Rêve soms ietwat flegmatiek op de hulpen. Als je haar dan eenmaal "er aan hebt" is ze trouwens wel op hele lichte hulpen te rijden. Maar haar daar krijgen vergt vooralsnog vrijwel al mijn capaciteiten die ik heb als ruiter. (Wat mogelijk meer over mij zegt dan over haar. )
Het is een ontzettend lieve, leuke verschrikkelijk dominante merrie. Ze is een vatje vol tegenstellingen. Loyaal maar onbetrouwbaar. (Ze zorgt enorm goed voor me als ik bij haar in het zadel zit, zelfs als ze bokt, zodra ze voelt dat ik mijn evenwicht verlies gaat ze stilstaan zodat ik terug recht kan gaan zitten.
Maar ze heeft er ook geen probleem mee om je met de mond open aan te gaan als je haar bv wil laden of ze iets niet mag wat ze wel wil. Mijn man en ik geven Rêve dus ook niet uit handen want je moet haar wel kunnen lezen.) Ze is werkwillig maar liever lui dan moe (Ze wil het wel voor je doen en ze is ontzettend slim, maar als je haar beledigd, en da's niet zo heel moeilijk, dan kan ze je ook gerust een paar rondjes compleet negeren, nek er op en betonnen mond tot je je leert gedragen. Daarna kan je haar weer op een los teugeltje rijden als je lief bent.
Het is beleefd of niet zeg maar. Dat werkt wel maar één kant uit trouwens.
) Ze is aan één kant doodnuchter, aan de andere kant heeft ze zich recent (zeg maar gisteren.) zitten op naaien in mijn poetsbox, die al zolang zij hier staat, op exact die plek staat.. ) Zij zelf heeft nooit problemen...
Hoe de rest van de wereld de manier waarop ze zorgt dat ze geen problemen heeft ervaart is haar probleem niet.
We hadden best een beetje ruzie met mekaar ten tijde van de foto's.
Ze maakt zich graag lang (alsin: ze trekt haar neus er uit en valt uit elkaar.) en da's de bedoeling niet.
Ook hier weer geen lang en laag foto's ondanks dat ze echt wel lang en laag gereden wordt tussendoor. Mijn stiefvader is geen paarden-fotograaf en denkt dat lang en laag niet zo boeiend is op de foto.
Hij schaart dat onder dezelfde noemer als uit stappen zeg maar. 
Ben me er bewust van dat we nog een lange weg te gaan hebben.
Foto's staan totaal niet op volgorde trouwens. 
Zo loopt Rêve het liefste:
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5F182215
en dat mag ze dus niet meer.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5F183C1D
17. https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5F16013A

Ik heb altijd moeite met ‘zitten’ door een vergroeiing in mijn heupen en bekken maar nu mijn hele rug vast zit lukt het idd helemaal niet meer.
Maar Wb mijn houding heb je dus geheel gelijk. We (fysio en ik) krijgen het alleen niet klaar om die spieren los te krijgen waardoor ze verkrampen ipv aan spannen. Als ik gewoon wandel of zit doe ik het ook omdat ik dus de spanning probeer te ontwijken.