Gemiddelde buffer aankoop paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shiraie

Gemiddelde buffer aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 05:45

Hoi!

Momenteel ben ik aan het sparen voor mijn droompaardje. Dit zal geen duur sportpaard worden omdat ik gewoon een recreatiepaardje wil en geen wedstrijdambitie heb. Ik wil er NH mee gaan doen en gewoon samen genieten en een mooie band opbouwen.

Ik ben nu bezig met het maken van een financieel plaatje. Daar komt natuurlijk ook de welbekende buffer bij kijken. Mijn vraag is: Wat leggen jullie opzij als buffer bij de aankoop van een paard? Als ik mijn buffer eenmaal op heb gespaard zal ik hem jaarlijks aanvullen met 500 euro.

Ben benieuwd!

Anoniem

Re: Gemiddelde buffer aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 06:05

€3000. Dat is echt verbazingwekkend snel op bij de minste tegenslag... (Hier bv nog eens antibiotica moeten geven. Flesje open doen was al €500)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 06:25

Beetje een indicatie?

Paarden zijn duur opt moment, beetje leuk en correct(in bouw en karakter)recreatie paardje, zit je snel tussen de 3 en 5000 euro

beetje zadel tussen de 1000 en 2000 euro, hoofdstel, dekens, borstel etcetera zo tussen 500 en 1000 euro.

Dat zijn wel de aanschaf kosten, maar dan.............de vaste kosten per maand!
Ligt er natuurlijk aan hoe je je paard wil houden, op een pensionstal met of zonder buitenbak, aan de rand van een bos, zo zijn er nog een aantal dingen op te noemen die de prijs van de stalling bepalen. Neem van mij aan dat een klein beetje luxe op stal wel prettig is hoor, als je dag in dag uit loopt te modderen omdat je alleen een landje tot je beschikking hebt is het plezier snel over, althans bij mij :+
Maar goed stalling tussen 200 en 400 euro? Dan nog diverse andere kosten zoals entingen, smid, wormenkuren, tandarts etc etc. ook nog eens zon 100 euro per maand, er gaat altijd wel iets stuk of raakt zoek :o

En dan een buffer, da kosten lopen heel , heel snel op, hou ook nog eens tussen de 2,5 tot 5 000 euro apart voor dit soort kosten

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 06:41

Ik heb dit soort topics ook gelezen toen ik jaaaaren geleden van mijn eerste salaris aan een paard begon en schrok me toen de pleuris! Veel mensen die reageerden hadden buffers van duizenden euro’s. Terwijl ik na jaren wachten en sparen al blij was na de aanschaf van paard en spullen een paar honderd over te houden. Ik durfde dit destijds niet hier te vertellen, omdat ik geen zin had om preken te horen over dierenartskosten en onverantwoorde paardeneigenaren. Nu kunnen die preken me niet meer zoveel schelen.

Natuurlijk is een buffer van een paar duizend ideaal. Maar sommige mensen hebben die luxe niet en zijn soms al jaren aan het sparen en uitkijken naar een paard. Een paar maanden of jaren doorsparen? Dat kan. Maar wat als je net jouw maatje gevonden denkt te hebben? Ik heb het gedaan en het is mij prima bevallen. Gelukkig is de gevreesde dierenartsrekening mij bespaard gebleven het eerste jaar, waardoor de buffer aangevuld kon worden. Wat als die wel was gekomen? Gespreide betaling, vakantiegeld of eindejaarsuitkering inzetten. Desnoods in overleg met familie voor hulp.

Kortom:
Het ideale plaatje: een paar duizend
Het reële plaatje: daar waar jij je goed bij voelt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:08

Ik heb een maand terug m’n eerste paard gekocht en in de ideale wereld wil ik ook iets van 3000 buffer hebben maar heb ik op dit moment niet. Ik gebruik de komende maanden om dat aan te vullen. En mocht er voor die tijd iets gebeuren dan kan ik nog een ander potje aanspreken. Gaat er denk ik ook om hoe snel je het kan aanvullen. Als je maandelijks niet kan sparen zodra je een paard hebt, zou ik wel een hogere buffer doen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:12

Ik heb geen buffer...maar wel een verzekering... en met mijn brokkenpiloot heb ik het ieder jaar wel weer eruit kunnen halen :$

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:28

Selina schreef:
Ik heb een maand terug m’n eerste paard gekocht en in de ideale wereld wil ik ook iets van 3000 buffer hebben maar heb ik op dit moment niet. Ik gebruik de komende maanden om dat aan te vullen. En mocht er voor die tijd iets gebeuren dan kan ik nog een ander potje aanspreken. Gaat er denk ik ook om hoe snel je het kan aanvullen. Als je maandelijks niet kan sparen zodra je een paard hebt, zou ik wel een hogere buffer doen.

Maar als je een potje hebt om aan te vullen dan heb je toch ook een buffer?
Maakt het uit hoed het potje heet? Je kunt je paard de zorg geven die hij nodig heeft. :)

Ik heb hier een spaarrekening.
Die is voor de paarden, maar ook voor de wasmachine zeg maar.
Die is niet voor vakantie of luxe, maar voor als er wat kapot gaat, daar valt een ziek paard dan ook onder.
We hebben ooit de pech gehad dat echt alles tegelijk vervangen moest worden, 2 auto's onherstelbaar stuk en perse nodig voor werk, een verwarmingsketel van pas 6 jaar oud, koelkast net buiten de garantie.
Ja dan gaat het potje hard.
Maar dat potje kan dus best wel wat aan. Maar het is niet alleen speciaal voor het paard bij ons.
En ja dat vind ik dan ook nodig dat het potje wel redelijk is om kosten te kunnen dekken.
Of je moet inderdaad je paard verzekeren. Of weten dat een ouder garant voor je staat.
Een paard is nog altijd een luxe en niet perse nodig, en die mag nooit de dupe worden van je potje.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:33

Mijn poowny kostte 3500 euro.
Mijn zadel nieuw was 520 euro (thorowgood) hoofdstel had ik nog van mijn vorige paard.
Dekens koop ik niet nieuw, voor 30 euro, gewassen en geïmpregneerd.

Voor dierenarts heb ik minimaal 5000 staan.

Je hoeft niet persé een nieuw zadel? Dan heb je echt geen 1000-2000 euro nodig hoor :')

Evenals andere spullen.

Dit jaar ga ik wél voor een nieuwe zadel. Maar met 1500 euro is het echt wel klaar.

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 07:44

Bedankt voor jullie reacties :) De meningen zijn verdeeld zie ik. Ik zelf zat te denken aan minimaal 3000,- en dit dus elk jaar aanvullen met 500,- Ik ga ook met mijn moeder bespreken of zij een back up wil zijn als in geval van nood dierenartskosten boven de 3000,- uitkomen.

Voorlopig ben ik nog aan het sparen. Maar ik verwacht eind 2021 mijn budget wel bij elkaar te hebben en anders midden 2022. Is dat niet zo, dan spaar ik nog een half jaartje door.

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 07:46

shirleyp schreef:
Ik heb dit soort topics ook gelezen toen ik jaaaaren geleden van mijn eerste salaris aan een paard begon en schrok me toen de pleuris! Veel mensen die reageerden hadden buffers van duizenden euro’s. Terwijl ik na jaren wachten en sparen al blij was na de aanschaf van paard en spullen een paar honderd over te houden. Ik durfde dit destijds niet hier te vertellen, omdat ik geen zin had om preken te horen over dierenartskosten en onverantwoorde paardeneigenaren. Nu kunnen die preken me niet meer zoveel schelen.

Natuurlijk is een buffer van een paar duizend ideaal. Maar sommige mensen hebben die luxe niet en zijn soms al jaren aan het sparen en uitkijken naar een paard. Een paar maanden of jaren doorsparen? Dat kan. Maar wat als je net jouw maatje gevonden denkt te hebben? Ik heb het gedaan en het is mij prima bevallen. Gelukkig is de gevreesde dierenartsrekening mij bespaard gebleven het eerste jaar, waardoor de buffer aangevuld kon worden. Wat als die wel was gekomen? Gespreide betaling, vakantiegeld of eindejaarsuitkering inzetten. Desnoods in overleg met familie voor hulp.

Kortom:
Het ideale plaatje: een paar duizend
Het reële plaatje: daar waar jij je goed bij voelt

Ik snap je wel. Want ik weet ook niet of ik mezelf kan weerhouden als ik met een potje van 2000,- / 2500,- duizend opeens mijn droompaardje tegenkom :j

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:47

Minimaal 3000 maar liever 5000. Niet waar je je goed bij voelt. Je paard hoeft maar 1 keer iets serieus te mankeren en het is zó weg. Een onderzoek bij een kliniek kan al snel meer dan 1000 euro kosten, een operatie meer dan 3. En die kans heb je gewoon altijd helaas.

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 07:49

nps schreef:
Minimaal 3000 maar liever 5000. Niet waar je je goed bij voelt. Je paard hoeft maar 1 keer iets serieus te mankeren en het is zó weg. Een onderzoek bij een kliniek kan al snel meer dan 1000 euro kosten, een operatie meer dan 3. En die kans heb je gewoon altijd helaas.

Zo sta ik er dan ook weer in. Ik wil voor zekerheid gaan. Vandaar ook dat ik (voorzichtig :o ) met mijn moeder ga overleggen. Maar het lijkt me wel heel moeilijk als je je droompaardje tegenkomt en nog maar 2500,- hebt bijvoorbeeld. Ik denk dat ik uiteindelijk zal kiezen voor zekerheid. Maar toch. Ik hoop dat ik niet in de verleiding kom! :')

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:51

Ook ik hoor hier vaak bedragen waar mijn oren van gaan klapperen.

Ik heb mijn simpele, papierloze, heel licht aangereden e-pony merrie voor 1700 euro gekocht. Dit was wel 12 jaar geleden, maar als je alleen recreatie rijdt en gewoon leuk wil rond hobbelen dan kun je voor iets meer ook nu echt nog wel iets kunnen kopen.

In 12 jaar tijd heb ik er 2x een dierenarts bij gehad: 1x 100 euro totaal (antibiotica), andere keer een rare allergische reactie met meerdere bezoeken, ppid onderzoek en 2x prednisolon: 450 euro totaal.

Mijn zadel heb ik 2e hands gekocht voor 400 euro (ook 12 jaar geleden). Die heb ik regelmatig laten checken door een zadelmaker: 100 euro per keer gemiddeld.
Jaarlijks tandarts: 65 euro per keer tegenwoordig. Dit is echt jaarlijks.
Af en toe 1 Of 2 behandelingen van een osteopaat naar eigen inzicht: 80 euro per keer.
180 euro stalling per maand en dan 32 euro hoefsmid.
Lessen kun je ook heel erg variëren van 15 euro voor een half uur (iemand die nog lerend is) tot 50 euro per uur. Voor recreatie is zo'n instructeur ook gewoon echt prima.

En ja als je echt pech hebt, dan kunnen de kosten flink oplopen. Maar je kunt echt wel een betalingsregeling treffen met dierenartsen.
Plus je bent daar zelf bij hoe ver je wilt gaan.
Maar dat zijn de pechgevallen. In al mijn tijd met paarden heb ik dit maar bij een paar paarden zien gebeuren. Het gros is gewoon gezond en hebben ongeveer dezelfde kosten gemaakt als ik.
Ik krijg soms het gevoel dat alleen de mensen die alles super de luxe hebben op bokt zitten en het gevoel dat minder dan dat niet goed genoeg is.
Maar dat is wel. Mijn pony beest en ik zijn perfect gelukkig. Kunnen fijn rond rijden en ze hoeft niet jaarlijks allerlei behandelingen omdat ze vast zit. ze is inmiddels 20 en rent nog net zo enthousiast rond als ik toen ik haar kocht. dus we doen toch iets goed en hebben zeker heel veel plezier (gehad).

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 07:57

spoekie schreef:
Ook ik hoor hier vaak bedragen waar mijn oren van gaan klapperen.

Ik heb mijn simpele, papierloze, heel licht aangereden e-pony merrie voor 1700 euro gekocht. Dit was wel 12 jaar geleden, maar als je alleen recreatie rijdt en gewoon leuk wil rond hobbelen dan kun je voor iets meer ook nu echt nog wel iets kunnen kopen.

In 12 jaar tijd heb ik er 2x een dierenarts bij gehad: 1x 100 euro totaal (antibiotica), andere keer een rare allergische reactie met meerdere bezoeken, ppid onderzoek en 2x prednisolon: 450 euro totaal.

Mijn zadel heb ik 2e hands gekocht voor 400 euro (ook 12 jaar geleden). Die heb ik regelmatig laten checken door een zadelmaker: 100 euro per keer gemiddeld.
Jaarlijks tandarts: 65 euro per keer tegenwoordig. Dit is echt jaarlijks.
Af en toe 1 Of 2 behandelingen van een osteopaat naar eigen inzicht: 80 euro per keer.
180 euro stalling per maand en dan 32 euro hoefsmid.
Lessen kun je ook heel erg variëren van 15 euro voor een half uur (iemand die nog lerend is) tot 50 euro per uur. Voor recreatie is zo'n instructeur ook gewoon echt prima.

En ja als je echt pech hebt, dan kunnen de kosten flink oplopen. Maar je kunt echt wel een betalingsregeling treffen met dierenartsen.
Maar dat zijn de pechgevallen. In al mijn tijd met paarden heb ik dit maar bij een paar paarden zien gebeuren. Het gros is gewoon gezond en hebben ongeveer dezelfde kosten gemaakt als ik.
Ik krijg soms het gevoel dat alleen de mensen die alles super de luxe hebben op bokt zitten en het gevoel dat minder dan dat niet goed genoeg is.
Maar dat is wel. Mijn pony beest en ik zijn perfect gelukkig. Kunnen fijn rond rijden en ze hoeft niet jaarlijks allerlei behandelingen omdat ze vast zit. ze is inmiddels 20 en rent nog net zo enthousiast rond als ik toen ik haar kocht. dus we doen toch iets goed en hebben zeker heel veel plezier (gehad).

Ik ben blij je bericht te lezen. Op deze manier valt het kostenplaatje mee. Ik ben alleen weer het type dat vreselijk bang is voor zo'n pech geval. Ik zou het natuurlijk heel erg vinden als ik mijn paardje niet kan helpen omdat ik te weinig geld heb. Nu vertelde ik al dat ik met mijn moeder ga praten. Maar stel dat mijn moeder het niet ziet zitten om back up te zijn dan moet ik het zelf zien te bekostigen. Ik vind het lastig. Ik weet dat er mensen zijn zoals jij en Shirley die het prima kunnen behappen op hun eigen manier met wat minder. Maar ik word wel bang van de mensen die roepen dat je duizenden euro's nodig hebt voor het geval je uitgerekend de gene gaat zijn met dikke pech. Ik ben er nog niet uit!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:58

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:00

Aan spullen verbaas ik mij ook hoor :j
Die bedragen haal ik ook nooit.

Het duurste zadel wat ik heb is 950 geweest.
2e hands maar was denk ik 10 keer gebruikt er zat 0 slijtage op.
Andere zadels ook rond de 500.

Aan setjes doe ik niet. En koop ik een duur dekje is die meestal ook 2ehands want 90 euro voor een dekje neer leggen doe ik niet.

Dekens koop ik wel nieuw, maar let dan altijd op een 25% actie van epplejeck, plus heb meestal de eigen merk dekens van EJ.
Heb dan meestal wel een reserve deken liggen zodat ik die aan kan vullen als er dus een actie is en ik dan niet met spoed wat nodig heb als het kapot gaat.
Maar momenteel staan ze alleen met vliegendeken en in de winter niets.

Maar een potje waaruit de dierenarts betaald kan worden wil ik dan perse wel hebben.
Ik wil niet het beklemmende gevoel hebben dat ik niet kan behandelen zoals ik zou willen door geldgebrek.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:05

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 08:06

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:16

spoekie schreef:

Das hartstikke fijn maar dan heb je gewoon mazzel gehad. Niks niet superdeluxe, paarden kosten gewoon geld. Ik word omgekeerd weer een beetje simpel van mensen die vanalles willen hebben maar het eigenlijk niet kunnen betalen. Ik vind het persoonlijk heel onverstandig om een paard te nemen als je niet in staat bent op te draaien voor medische kosten die daarbij -kunnen- horen.

Met de mijne nooit iets ernstigs gehad gelukkig maar alleen al in de laatste paar jaren heb ik bij anderen toch fikse onverwachte kosten voorbij zien komen waarvan de meeste ook domme pech zijn. Een keer heftige koliek (paar dagen kliniek, darmen doorspoelen, was dacht ik tegen de tweeduizend ex. meerdere dagen dierenartsonderzoek). Een tumor in een hoofd (was niet meer operabel, de operatie had anders 3200 euro gekost). Kreupel paard. Peesonderzoek op kliniek (1500 euro dacht ik), speciaal beslag, nabehandeling....

Shiraie schreef:
Zo sta ik er dan ook weer in. Ik wil voor zekerheid gaan. Vandaar ook dat ik (voorzichtig :o ) met mijn moeder ga overleggen. Maar het lijkt me wel heel moeilijk als je je droompaardje tegenkomt en nog maar 2500,- hebt bijvoorbeeld. Ik denk dat ik uiteindelijk zal kiezen voor zekerheid. Maar toch. Ik hoop dat ik niet in de verleiding kom! :')

Je zou altijd nog kunnen afspreken met je ouders oid dat als er iets aan de hand is zij eventueel bijspringen voor nu. Wil wel zeggen dat je daarna weer snel moet sparen ;).

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:27

Ook iets om goed over na te denken, naast het potje ansich, is hoe snel je het potje weer kan aanvullen als er in 1 klap een heel groot deel uit gaat.

Als je met maximaal sparen 500 per jaar bij elkaar kan krijgen dan ik je buffer wat ruimer nemen, dan als je weet dat je in geval van nood zo weer een paar duizend gespaard heb in een jaar.
Ze kunnen helaas ook wat krijgen in de eerste week of maand dat je ze hebt of van het ene pech geval in de volgende vallen.

Uiteindelijk is het ook wel een keuze of je een heel dure operatie wil betalen, los van of je het kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:34

Het is voor mij grote buffer of verzekering.
Bij mijn eerste paard kwam ik krap rond per maand dus die had ik (godzijdank) volledig verzekerd. Die heeft haar premie er zeker 3x uitgehaald _O-
Bij de paarden die erna kwamen had ik genoeg achter de hand om bijv een operatie af te dekken, helaas ook meermaals nodig gehad door echt de domste zaken (over kop slaan bij het spelen, ooglid eraf trekken bij het jeuken etc).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:39

spoekie schreef:

Wat een onzin. Je hebt gewoon mazzel gehad.
Luxe als je een hoge dierenarts rekening krijgt? Zoiets geks heb ik nog nooit gehoord.
Ik heb de afgelopen jaren mazzel gehad, maar vorig jaar was ik dan toch aan de beurt. In één klap 10.000€ aan de dierenarts. Dan is 500€ per jaar bij sparen echt veel te weinig om een potje aan te vullen. Ik denk dat 5000€ een prima start bedrag is, maar ik zou vooral kijken naar je mogelijkheden om dat bedrag aan te vullen. Die lijken me te beperkt.

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 08:51

MariekeS_ schreef:
Ook iets om goed over na te denken, naast het potje ansich, is hoe snel je het potje weer kan aanvullen als er in 1 klap een heel groot deel uit gaat.

Als je met maximaal sparen 500 per jaar bij elkaar kan krijgen dan ik je buffer wat ruimer nemen, dan als je weet dat je in geval van nood zo weer een paar duizend gespaard heb in een jaar.
Ze kunnen helaas ook wat krijgen in de eerste week of maand dat je ze hebt of van het ene pech geval in de volgende vallen.

Uiteindelijk is het ook wel een keuze of je een heel dure operatie wil betalen, los van of je het kan.

Ik zelf kan 500,- per jaar bijleggen. Maar ik denk als mijn moeder back up wilt zijn. Waar ik haar wel voor aanzie. Dat ze me niet laat zitten als er sprake is van een tweede ongeluk of pechgeval binnen een kort tijdsbestek. Ik denk al schrijvende dat het misschien uiteindelijk flink doorsparen is, of een goed gesprek met mijn moeder :o

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:55

Ik heb geen aparte buffer voor de paarden. Als er iets is dan gaat het gewoon van de spaarrekening of de betaalrekening. Ik heb er nooit een 2de spaarrekening voor geopend.

Zelf heb ik ook altijd wel gekeken naar welke kosten je wel en niet zou willen maken. Ik heb een sportpaard staan die bijvoorbeeld wel een grote operatie zou krijgen, maar ook een weidepaard welke niet meer geschikt is om mee aan het werk te gaan. Hier zouden we wel verschillende keuzes in maken.

Ze zijn verder niet verzekerd. Ik heb jaren terug 3 jaar premie betaald en er was niks, maar dit had ik achteraf makkelijk opzij kunnen zetten als buffer daarom verzeker ik niet meer. Daarnaast wil ik zelf kunnen bepalen welke behandeling mij n paard wel of niet krijgt en op welke kliniek.
Laatst bijgewerkt door eridinges op 22-06-20 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:57

Ik heb geen specifiek spaarpotje voor mijn paard. Enkel een potje voor de kleine uitgaven (hoefsmid, voer, les). Als hij wat krijgt dat zal dat van de vrije spaarrekening gaan. Die wordt elke maand ruimschoots aangevuld. Voor later een huis te kopen, maar ook voor onverwachte kosten (kapotte wasmachine, da kosten). En dat vind ik ook wel een voorwaarde, ofwel spaar je per maand zelf voldoende. Ofwel heb je iemand als backup die in geval van nood zeker weten wil bijspringen. Dat je daar in termijnen aan terug betaald.

Nu heb ik ook wel veel geluk tot nu toe met mijn paard. In 13 jaar tijd enkel castratie en jaarlijkse entingen. Maar met wat pech staat de dierenarts vaker op het erf.