Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Selina schreef:Ik heb een maand terug m’n eerste paard gekocht en in de ideale wereld wil ik ook iets van 3000 buffer hebben maar heb ik op dit moment niet. Ik gebruik de komende maanden om dat aan te vullen. En mocht er voor die tijd iets gebeuren dan kan ik nog een ander potje aanspreken. Gaat er denk ik ook om hoe snel je het kan aanvullen. Als je maandelijks niet kan sparen zodra je een paard hebt, zou ik wel een hogere buffer doen.
shirleyp schreef:Ik heb dit soort topics ook gelezen toen ik jaaaaren geleden van mijn eerste salaris aan een paard begon en schrok me toen de pleuris! Veel mensen die reageerden hadden buffers van duizenden euro’s. Terwijl ik na jaren wachten en sparen al blij was na de aanschaf van paard en spullen een paar honderd over te houden. Ik durfde dit destijds niet hier te vertellen, omdat ik geen zin had om preken te horen over dierenartskosten en onverantwoorde paardeneigenaren. Nu kunnen die preken me niet meer zoveel schelen.
Natuurlijk is een buffer van een paar duizend ideaal. Maar sommige mensen hebben die luxe niet en zijn soms al jaren aan het sparen en uitkijken naar een paard. Een paar maanden of jaren doorsparen? Dat kan. Maar wat als je net jouw maatje gevonden denkt te hebben? Ik heb het gedaan en het is mij prima bevallen. Gelukkig is de gevreesde dierenartsrekening mij bespaard gebleven het eerste jaar, waardoor de buffer aangevuld kon worden. Wat als die wel was gekomen? Gespreide betaling, vakantiegeld of eindejaarsuitkering inzetten. Desnoods in overleg met familie voor hulp.
Kortom:
Het ideale plaatje: een paar duizend
Het reële plaatje: daar waar jij je goed bij voelt
nps schreef:Minimaal 3000 maar liever 5000. Niet waar je je goed bij voelt. Je paard hoeft maar 1 keer iets serieus te mankeren en het is zó weg. Een onderzoek bij een kliniek kan al snel meer dan 1000 euro kosten, een operatie meer dan 3. En die kans heb je gewoon altijd helaas.
spoekie schreef:Ook ik hoor hier vaak bedragen waar mijn oren van gaan klapperen.
Ik heb mijn simpele, papierloze, heel licht aangereden e-pony merrie voor 1700 euro gekocht. Dit was wel 12 jaar geleden, maar als je alleen recreatie rijdt en gewoon leuk wil rond hobbelen dan kun je voor iets meer ook nu echt nog wel iets kunnen kopen.
In 12 jaar tijd heb ik er 2x een dierenarts bij gehad: 1x 100 euro totaal (antibiotica), andere keer een rare allergische reactie met meerdere bezoeken, ppid onderzoek en 2x prednisolon: 450 euro totaal.
Mijn zadel heb ik 2e hands gekocht voor 400 euro (ook 12 jaar geleden). Die heb ik regelmatig laten checken door een zadelmaker: 100 euro per keer gemiddeld.
Jaarlijks tandarts: 65 euro per keer tegenwoordig. Dit is echt jaarlijks.
Af en toe 1 Of 2 behandelingen van een osteopaat naar eigen inzicht: 80 euro per keer.
180 euro stalling per maand en dan 32 euro hoefsmid.
Lessen kun je ook heel erg variëren van 15 euro voor een half uur (iemand die nog lerend is) tot 50 euro per uur. Voor recreatie is zo'n instructeur ook gewoon echt prima.
En ja als je echt pech hebt, dan kunnen de kosten flink oplopen. Maar je kunt echt wel een betalingsregeling treffen met dierenartsen.
Plus je bent daar zelf bij hoe ver je wilt gaan.
Maar dat zijn de pechgevallen. In al mijn tijd met paarden heb ik dit maar bij een paar paarden zien gebeuren. Het gros is gewoon gezond en hebben ongeveer dezelfde kosten gemaakt als ik.
Ik krijg soms het gevoel dat alleen de mensen die alles super de luxe hebben op bokt zitten en het gevoel dat minder dan dat niet goed genoeg is.
Maar dat is wel. Mijn pony beest en ik zijn perfect gelukkig. Kunnen fijn rond rijden en ze hoeft niet jaarlijks allerlei behandelingen omdat ze vast zit. ze is inmiddels 20 en rent nog net zo enthousiast rond als ik toen ik haar kocht. dus we doen toch iets goed en hebben zeker heel veel plezier (gehad).
suffie schreef:Neem hier eens een kijkje. Leden houden hier bij wat ze maandelijks kwijt zijn aan vaste en onverwachte kosten.
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
spoekie schreef:En ja als je echt pech hebt, dan kunnen de kosten flink oplopen. Maar je kunt echt wel een betalingsregeling treffen met dierenartsen.
Maar dat zijn de pechgevallen. In al mijn tijd met paarden heb ik dit maar bij een paar paarden zien gebeuren. Het gros is gewoon gezond en hebben ongeveer dezelfde kosten gemaakt als ik.
Ik krijg soms het gevoel dat alleen de mensen die alles super de luxe hebben op bokt zitten en het gevoel dat minder dan dat niet goed genoeg is.
Maar dat is wel. Mijn pony beest en ik zijn perfect gelukkig. Kunnen fijn rond rijden en ze hoeft niet jaarlijks allerlei behandelingen omdat ze vast zit. ze is inmiddels 20 en rent nog net zo enthousiast rond als ik toen ik haar kocht. dus we doen toch iets goed en hebben zeker heel veel plezier (gehad).
Shiraie schreef:Zo sta ik er dan ook weer in. Ik wil voor zekerheid gaan. Vandaar ook dat ik (voorzichtig) met mijn moeder ga overleggen. Maar het lijkt me wel heel moeilijk als je je droompaardje tegenkomt en nog maar 2500,- hebt bijvoorbeeld. Ik denk dat ik uiteindelijk zal kiezen voor zekerheid. Maar toch. Ik hoop dat ik niet in de verleiding kom!
spoekie schreef:In 12 jaar tijd heb ik er 2x een dierenarts bij gehad: 1x 100 euro totaal (antibiotica), andere keer een rare allergische reactie met meerdere bezoeken, ppid onderzoek en 2x prednisolon: 450 euro totaal.
En ja als je echt pech hebt, dan kunnen de kosten flink oplopen. Maar je kunt echt wel een betalingsregeling treffen met dierenartsen.
MariekeS_ schreef:Ook iets om goed over na te denken, naast het potje ansich, is hoe snel je het potje weer kan aanvullen als er in 1 klap een heel groot deel uit gaat.
Als je met maximaal sparen 500 per jaar bij elkaar kan krijgen dan ik je buffer wat ruimer nemen, dan als je weet dat je in geval van nood zo weer een paar duizend gespaard heb in een jaar.
Ze kunnen helaas ook wat krijgen in de eerste week of maand dat je ze hebt of van het ene pech geval in de volgende vallen.
Uiteindelijk is het ook wel een keuze of je een heel dure operatie wil betalen, los van of je het kan.