Ik heb 1 paard, al ruim 5 jaar en vind het geweldig. Hij is mijn liefde.
Nu heb ik sinds maart mijn eigen perceel en hier staat mijn ruin nu alleen. Echter wel volledig omringt door andere paarden en kan hij contact hebben met een jong paardje naast hem.
Opzich allemaal leuk en zag in het begin dat hij ook kon genieten van de rust. Hij werd helemaal zen. Geen gejaag achter hem aan gewoon weg kunnen lopen indien gewenst en zijn vriendje opzoeken wanneer hij wil.
Nu staat zn vriendje achter een priklintje want de weide moet bijgroeien.
Dus nu staat die van mij wel alleen (alleen uitzicht op andere paarden).
Ik heb al aantal maanden een advertentie voor de plek open. Er wordt veel op gereageerd maar telkens niet wat ik zoek (mensen met drie shetlanders, iemand met een arabische volbloed, iemand met een heel oud paard etc.). Ik heb twee meiden laten kijken bij me op stal waarmee het klikte maar telkens werd het dan toch afgeketst omdat hij te ver weg was voor hen.
Ik betaal nu voor de volledige wei en ben dus met 1 paard nu duurder uit dan als ik hem op pension zet (gaan we niet meer doen:)).
Nu bekroop de gedachte mij om er een leuk jong dier bij te zoeken. Waar ik nog niet direct iets mee hoef, maar wat wel een hele leuke match kan zijn met mijn ruin.
Ik betaal immers de huur voor de wei of er nu 1 of 2 staan, dat wordt niet duurder. Maar de rest natuurlijk wel.
Ik heb berekend dat ik met 2 paarden gemiddeld 106 euro betaal voor hooi.
In de winter 180 euro aan goed droog voordroog (midi balen) en in de zomer dan ongeveer 40 euro aan kleine baaltjes (er is dan weidegang, dus het hooi gaat niet heel hard).
Echter hoefsmid, tandarts, entingen etc wordt natuurlijk ook keer twee en dan maar hopen dat je geen brokkenpiloot hebt gekocht.
Wat was voor jullie een overweging om een tweede paard erbij te kopen?
Ik heb verder niet onwijze ambities in de paardensport tenzij een paard echt uitblinkt met iets.
Mijn partner is dol op mijn paard en helpt heel veel mee op de weide. Echter ziet hij wel op tegen de extra kosten.
Wat is de weloverwogen keuze... Ik vind het lastig.
Heb ook overwogen de prijs voor de stal die ik aanbied te verlagen. Dat kan wel, maar dan leg ik wel een paar tientjes bij de hobby van iemand anders zonder dat ik daar iets aan heb. Bovendien heb ik ook wel wat moeite om al mijn geinvesteerde spullen te moeten delen met iemand anders.
Alles is door ons gebouwt en gekocht. Dus ik wil dat men daar zorgvuldig mee omgaat.
Lastig lastig.