Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zarynxa

Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 21:49

Hi!

Als je bij mij alles op een rijtje zet heb ik het goed voor elkaar.
Een vaste fulltime baan van maandag-vrijdag, een best aardige spaarrekening en een harmonieuze relatie.

Mijn vriend en ik wonen nu ongeveer twee jaar samen.
Onze vaste lasten zijn erg laag waardoor we veel kunnen sparen.
We betalen allebij evenveel en houden best veel over iedere maand, wat we met ons geld doen moeten we zelf weten. Zelfs al zou ik bij de duurste stal staan en de duurste paardenverzekering nemen, zou ik nog steeds minstens 500 euro kunnen sparen iedere maand.

Nu ik een aardige balans in mijn leven heb gevonden en eindelijk toe ben aan het kopen van een paard (ik heb een aantal jaar geleden al een eigen pony gehad) lijkt alles op mijn pad te komen. Ik heb een geweldig paard gevonden die ik volgende week zondag ga uitproberen, precies op dat moment komt er een stal vrij op een hele fijne (ook nog een zeer goedkope) stal op ongeveer een halfuurtje fietsen bij mij vandaan en wil mijn goede vriendin mij graag komen helpen met de verzorging van mijn paard. Perfect toch?

Mijn vriend is erop tegen. Hij ziet er erg tegenop dat ik elke dag naar stal moet en dat het zoveel geld gaat kosten. Hij wil dat we eerst flink gaan sparen (wat ik de afgelopen twee jaar non stop heb gedaan, met iedere maand 1000 euro te sparen) en een gezin stichten. Helaas wil het kinderen krijgen al bijna een jaar niet lukken en ik voel aan mijn lichaam dat ik ontspanning mis. Ontspanning die ik zeker weten bij paarden weer zal krijgen. Eerlijk gezegd ben ik al de teleurstellingen zat en ik wil ik mij graag richten op iets wat mij echt gelukkig maakt.

Hij heeft zelf geen hobbys en werkt kortere dagen dan ik, het enige wat hij met zijn geld doet is sparen. Hij gaat nooit op stap met vrienden en is eigenlijk alleen maar thuis. Het liefst werkt hij in de tuin, maar die hebben we niet in het goedkope appartementje dat we huren. Hij houdt zich verder bezig met voetbal enzo, maar hij wil niet bij een vereniging omdat het geld kost.

Ik kan dus makkelijk een paard betalen en verzorgen, maar ik wordt enorm geremd door de reactie van mijn vriend.

Hoe zouden jullie met zon situatie omgaan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:57

Je werkt om te leven....
Ik zou nog eens goed bespreken wat jullie verwachtingen van het leven zijn. Zijn kinderen op nummer 1 der hoogste wens? Of een eigen huis, wereldreis, paard? Wat wil je waar voor laten en wie gaat er evtl minder werken mocht je toch zwanger raken?

Ik zou me niet snel een paard laten afpraten als het alternatief ‚doelloos‘ sparen is.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:59

Ik zou het alsnog doen, maar wel vervelend dat hij er niet achter staat.

Schemerdier

Re: Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:02

Ik denk inderdaad eerst dat je je toekomstplannen eens moet bespreken met elkaar.

Waarschijnlijk is je vriend deels bang dat je nu +20 jaar gebonden bent aan je paard en daardoor zijn/jullie toekomstplannen (huis met tuin? Kinderen?) op on hold worden gezet of moeilijker gemaakt?

Ik vind in ieder geval niet dat de beslissing van het kopen van een paard iets is dat 1 partner kan doen zonder inbreng. Het is geen sportclub die je eventjes stopzet wanneer je het te druk krijgt.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:03

Oei tja. Een paard hebben heeft een flinke impact op je leven, en dus automatisch ook op je relatie. Ik ken weinig partners die blij worden van t feit dat de ander een paard heeft, en ik kan me dan ook goed voorstellen dat hij niet perse fan is. Ik vrees dat jullie er nog eens (een paar keer) uitgebreid over moeten praten. Waarbij het onderwerp moet zijn 'wat maakt je gelukkig'. Hij wil vast dat je gelukkig bent en als dit is wat je gelukkig maakt.. zal hij zich er vast bij gaan neerleggen.

De wens voor het stichten van een gezin en het kopen van een paard vind ik wel een spannende combi. Veel moeders doen hun paard weg omdat het zo lastig te combineren is.

Is een bijrijdpaard of leasepaard niet wat voor je? Dan heb je wel de ontspanning, maar is het straks wat makkelijker te combineren.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:05

Tjsa, dat is een lastige ... Moest je nou iets kiezen wat je 2x per week zou doen maar in een paard kruipt zo veel tijd.... Dat hij zelf niets om handen heeft en het vooruitzicht dat jij elke avond bij je paard bent maakt hem allicht zo reageren.
Zou je hem bij het paard kunnen betrekken? Zou hij bv willen leren mennen of zelf rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:06

Goed erover praten. Misschien vind hij het gewoon lastig om je minder te gaan zien s'avonds enzo.
En voor hem kan een volkstuin een goede hobby zijn :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:07

Poe als hij zo op de centen zit dat hij met royaal loon zelfs de voetbalclub te duur vind gaat een eigen paard een martelgang voor hem worden vrees ik -O-

Paarden zijn knetterduur, stalgeld, dierenarts, uitjes/ wedstrijden. Je zit zo op flinke bedragen.

Als hij dit niet bij jou kan laten wordt elke uitgave een vervelende discussie en daar zou ik gek van worden. Dus ofwel de vent houden ofwel het paard maar beide lijkt me erg lastig

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:07

Jouw hobby, je eigen geld ,tijd voor jezelf, zelfs als er kinderen komen heb je die tijd voor jezelf nodig.
Ik zeg een goed gesprek met vriendlief en ervoor gaan

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:08

Lijkt mij een lastige situatie omdat je, je vriend niet tekort wil schieten. Het meest lastige is denk ik dat hij zelf geen hobby's of andere interesses heeft. Het klinkt voor mij heel erg verstikkend, het lijkt mij gezond om een uitlaatklep te hebben en voor jou is dat paardrijden.

Probeer hier veel over te praten en een middenweg met hem erin te vinden. Hij zal toch moeten begrijpen dat jij wel je hobby nodig hebt om je te ontspannen.

Met alleen maar geld op de bankrekening zal hij toch vast ook niet gelukkig worden? Wat is de reden dat hij zelf niet iets gaat ondernemen? Het klinkt alsof hij elke dag op je zit te wachten totdat jij thuis komt zodat je aandacht aan hem kan besteden.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:10

Ik proef de nare bijsmaak dat hij jou je lolletje niet gunt omdat hij het "huisje, boompje, beestje" concept belangrijker vindt dan jouw ontspanning en geluk...

Puur en alleen al omdat HIJ vindt dat jullie moeten sparen en een gezin stichten. Hoe sta jij daar zelf in?

Als jij echt voelt dat je die ontspanning en verantwoordelijkheid van een paard weer in je leven wil, zou ik zeggen ga er voor! Met of zonder vriend :x

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:13

Heel eerlijk? Maar mijn eigen geluk zou toch echt voorgaan... Uiteraard bespreek je dingen met je partner, maar je eigen geluk en ontspanning is ook heel belangrijk in een relatie. Als jij je hier voelt wordt je relatie ook alleen maar beter.

Als je alles voor een paard zelf kan betalen, waarom niet?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:14

troi schreef:
Poe als hij zo op de centen zit dat hij met royaal loon zelfs de voetbalclub te duur vind gaat een eigen paard een martelgang voor hem worden vrees ik -O-

Paarden zijn knetterduur, stalgeld, dierenarts, uitjes/ wedstrijden. Je zit zo op flinke bedragen.

Als hij dit niet bij jou kan laten wordt elke uitgave een vervelende discussie en daar zou ik gek van worden. Dus ofwel de vent houden ofwel het paard maar beide lijkt me erg lastig

Helemaal eens

Vind het wel bijzonder dat mensen zeggen, gewoon voor gaan. Met of zonder vriend enz.

Relatie is geven en nemen. Eerst dit goed uitpraten voordat je een paard koopt.

Denk wel dat je samen meer te bespreken hebt dan dit.
Want geen eigen identiteit in je relatie en geen eigen vrije tijd die je invult klinkt niet heel gezond.

Mocht je een kindje krijgen dan is dat bijna nog belangrijker. Alles samen is prima maar je bent naast mamma /pappa en partner ook nog jezelf en je eigen ik.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:19

gewoon je iegen gang gaan dus paard kopen. mijn ex had het zelfde maar omdat hij geen eiegen hobbys had. toen had ik 2 paarden en later had ik er 5 . hij ging zelfs mee naar de wedstrijden en toen vond hij hij erg leuk. het is jou geld dus geniet er van *\o/*

tita

Hij wil niet bij vereniging omdat dat geld kost?
Simpel voetbal.....waar praten we dan over 200-300 nou vooruit dure club 500€ PER JAAR.

Jullie hebben geen kids en enige wat ik lees is..... ZIJN GIERIGHEID.
Je relatie kan nog zo harmonieus zijn.... maar ik voorspel jij gaat gezeik krijgen.

Ik zou voor mezelf kiezen want behalve dat jouw pareltje gierig is, is ie ook egoïstisch.

Ps
Half uur fietsen is best ver, dan ben je 1 uur tijd kwijt per dag en je paard moet je nog doen.
Zoek dichterbij of neem een auto

_Zsazsa_

Oei, lastig hoor. Ik vindt het persoonlijk altijd zo erg als partners elkaars hobby in de weg staan.
Mijn vriend heeft niks met paarden en al ‘ons’ geld gaat naar de paarden maar zoals altijd zegt hij ‘happy wife, happy life’ :')

Ik heb 2 kleine kindjes, een groot bedrijf thuis en mijn paarden op 2 verschillende plekken. En het kan prima met tijd, omdat hij me die tijd gunt.
Dat hij geen hobby’s heeft Wil toch niet zeggen dat jij ze ook niet mag. Als je het financieel makkelijk aankan waarom niet? Desnoods een bijrijder erbij als je gezinswens wel uitkomt.
Paardrijden is ontspanning en ik vind het altijd zo belangrijk dat je naast je werk ook nog andere dingen doet. Altijd savonds samen thuis op de bank kun je je hele leven nog doen. Desnoods gaat hij mee en leest hij daar een boek of neemt een iPad mee.
Ik zou er wel voor knokken hoor. Je hebt toch niet voor niets gespaard?

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:20

Ik zou inderdaad jou wens voor een paard, jou hobby dus je ontspanning die je nodig hebt dus niet van je af praten omdat hij graag wilt sparen. En dat terwijl je ook met paard kunt sparen. Ja minder dan voorheen en ja een paard kost geld.

Hier ook een vent die niets met paarden heeft, heeft hij even pech dat het paard er al was en ook mee zou verhuizen toen ik bij hem in trok. Misschien heel hard het was paard mee of niets.

Ohja en ondertussen ben ik ook moeder van twee kinderen (14 maand en 5 weken) en paardlief is er ook nog gewoon.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:25

Ik heb door omstandigheden een eigen paard, vroeger dan op mijn planning stond.

Maar had dit niet zo geweest had ik zelf ook even gewacht met het aanschaffen van een paard tot ik zwanger was geweest en het kind wat baby-af is. Ik doe er nu alles aan om paard aan huis te krijgen voor ik zwanger ben, ik zou de combinatie pensionstal/zwangerschap/baby persoonlijk ook niet zien zitten.

Verder hebben wij ook al een woning in eigendom, wat voor mij sowieso meer prioritair was dan een paard kopen...

Is een bijrijdpaard geen optie? Dat zet je iets makkelijker op ‘pauze’ bij een zwangerschap.

Ziet hij een eigen paard op termijn wel zitten? Of blijft dit ook in de toekomst een no go?
Laatst bijgewerkt door Plantje15 op 07-06-20 22:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:25

Lukasje schreef:
Tjsa, dat is een lastige ... Moest je nou iets kiezen wat je 2x per week zou doen maar in een paard kruipt zo veel tijd.... Dat hij zelf niets om handen heeft en het vooruitzicht dat jij elke avond bij je paard bent maakt hem allicht zo reageren.
Zou je hem bij het paard kunnen betrekken? Zou hij bv willen leren mennen of zelf rijden?

Sorry hoor, maar bij mij gaan hier bij bovenstaande reactie wel wat alarmbellen af. TS jij bent niet verantwoordelijk voor het geluk en/of vermaak van jouw vriend. Dat hij geen hobbies heeft is ook niet jouw verantwoordelijkheid. Natuurlijk moet je overleggen, maar ook deze liefde moet wel van 2 kanten komen. Mijn situatie is anders (ik heb al een paard), maar de vent die zegt dat ik mijn paard weg moet doen of geen nieuwe zou mogen aanschaffen, zou aan mij toch een taaie hebben. O:)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:26

MarliesV schreef:
Vind het wel bijzonder dat mensen zeggen, gewoon voor gaan. Met of zonder vriend enz.

Relatie is geven en nemen. Eerst dit goed uitpraten voordat je een paard koopt.

Denk wel dat je samen meer te bespreken hebt dan dit.
Want geen eigen identiteit in je relatie en geen eigen vrije tijd die je invult klinkt niet heel gezond.

Mocht je een kindje krijgen dan is dat bijna nog belangrijker. Alles samen is prima maar je bent naast mamma /pappa en partner ook nog jezelf en je eigen ik.

Juist vanwege wat je zelf aangeeft zeg ik tegen TS: met of zonder vriend. Het lijkt inderdaad alsof ze haar eigen identiteit niet mag hebben en hij alleen maar op de centjes zit en naar sociaal wenselijke regeltjes wil leven.

En daar zal hij vast zijn eigen redenen voor hebben, maar als TS beperkt wordt in haar "zijn" dan is dit niet de juiste setting voor haar.

Kan dat misschien veranderen? Vast wel, grote kans van niet omdat patronen eenmaal diep ingesleten zitten als je volwassen bent.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:33

tita schreef:
Simpel voetbal.....waar praten we dan over 200-300 nou vooruit dure club 500€ PER JAAR.

Je relatie kan nog zo harmonieus zijn.... maar ik voorspel jij gaat gezeik krijgen.

Ik zou voor mezelf kiezen want behalve dat jouw pareltje gierig is, is ie ook egoïstisch.

Ps
Half uur fietsen is best ver, dan ben je 1 uur tijd kwijt per dag en je paard moet je nog doen.

Zo denk ik er ook over. Wat is er nou onaantrekkelijker dan een man zonder hobby's? Klaarblijkelijk een gierige man zonder hobby's.

Koop dat paard en zet je vriend buiten.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:36

LiselotZorro schreef:
tita schreef:

Ps

Zo denk ik er ook over. Wat is er nou onaantrekkelijker dan een man zonder hobby's? Klaarblijkelijk een gierige man zonder hobby's.

Koop dat paard en zet je vriend buiten.

*\o/* *\o/* *\o/* ja zo denk ik er over

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:39

Volg je dromen en koop dat paard. Als hij je dat geluk niet gunt, dan is hij niet de juiste persoon voor je.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:41

maar ervaring komt met de jaren ze is te jong dus we kunnen van alles zeggen maar haar vriend gaat voor

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:45

Je werkt hard en je hebt hard voor gespaard. Het is JOUW droom. Je leeft maar een keer. Als je de middelen hebt en ervoor wil gaan, dan moet je dat ook doen.
Kun je niet nog een keer aan tafel met hem? Afspraken maken over hoe vaak je naar stal gaat etc?