Bosruiters verzamelen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bosruiters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:36

Hoi!

Samen met mijn paard rijd ik eigenlijk alleen maar buiten. Zowel ohz als voor de menkar. We rijden dan de ene keer wat fanatieker dan de andere keer. We doen dus geen bakwerk, ik probeer sommige basis oefeningen mee te nemen in 't bos. Heer-lijk!

Zijn er nog meer die ook alleen in het bos rijden? Rijd je dan puur voor de ontspanning? Dus lange teugel en lekker stappen of wel wat serieuzer? Wat doe je ernaast? Missen jullie het bakwerk niet? Vinden jullie dat je hier net zo veel voldoening uit kan halen?

Ik heb het dus niet over de categorie die wel eens een buitenrit maakt voor de afwisseling of endurance ruiters, maar echt de mensen die enkel buiten rijden om het buitenrijden.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:45

Ja, ik rij al jaren alleen nog maar buiten met mijn 19-jarige fjorden merrie. We rijden zowel onder het zadel als voor de wagen. Mijn ruin heb ik sinds augustus en heb ik zelf beleerd. Hij is ook al vrij snel mee naar buiten gegaan en we hebben nu ongeveer 7 keer een buitenrit gemaakt.

Tot een half jaar geleden stonden we al 5 jaar op dezelfde plek waar je wel buiten kon rijden over de dijk, maar je moet toch een keer afslaan om terug op stal te komen en dat waren dan vaak saaie land weggetjes. Was er wel een beetje klaar mee, dus nu staan we heerlijk aan het bos!

Ik rij altijd met lange teugel dus echt voor de ontspanning. Doen geen oefeningen oid tussendoor. Gewoon lekker genieten allebei :) Ik mis het bakwerk niet want we vonden er allebei niks aan.

De bak gebruik ik momenteel eigenlijk alleen voor grondwerk of dingen als vrijspringen etc. Toevallig heb ik vandaag voor het eerst in 5 jaar weer eens les :') Eigenlijk ook omdat ik in de bak rijden niks aan vind, maar sommige dingen moeten bij mijn ruin nog wat meer bevestigd worden en was benieuwd hoe instructrice dat aan zou pakken en het leuker kan maken voor ons kan maken.

paddraigh

Re: Bosruiters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:47

Ik rijd ook alleen maar buiten. De wedstrijd sport heb ik inmiddels al een aantal jaren vaarwel gezegd.

Spreek in het weekend veelal af met een vriendin bij een bos in daar te rijden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:56

Twee rondjes in de bak en we zijn beiden verveeld. Gewoon zadelen en meteen op rit doe ik nu zo’n 28 jaar. Alleen als er eens kinderen komen rijden, mogen ze in de bak. Maar zodra het kan loop ik een rondje bos met pony en kind.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:05

Ja! Ik rij alleen maar buiten, sinds dat er verbening en artrose is geconstateerd geen bakwerk meer. Alhoewel ik daarvoor ook al veel buiten reed. Paardlief gaat van jongs af aan mee.
Het buitenrijden is voor mij echt ontstressen en lekker buiten in de natuur zijn met zn tweetjes. Rij ook bijna altijd alleen.
Zit in een hele mooie omgeving en heb ook een trailer zodat ik nog mooiere plekjes op kan zoeken :D

Wat is jullie vaste rij regio? Bij mij oost achterhoek. Eindeloze zandpaden, bospaadjes, ruimte en relatief rustig.
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 27-05-20 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rose94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:10

Ik en mijn paard rijden ook in het bos. Omgeving Leusden. Wij doen naast buiten rijden nog wel grondwerk in de bak.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:32

Hier ook een buitenrit ruiter.

Wel uit noodzaak, die van mij heeft darm/rugklachten waardoor het bakwerk een tijdje geen doen is geweest, reed tot een jaar geleden nog wekelijks een les zelfs maar nu niet meer.

Alleen maar naar buiten. In de winter, noodgedwongen ivm het licht, geloof 2x in de bak gereden.
Maar zelfs dan met de juiste verlichting er op in het donker naar buiten.

Inmiddels wil ik niet anders meer. Longeer wel 1x per week in de bak.

Rijdt wel serieus buiten, goed losstappen, recht, voorwaards neerwaards en dan een stuk met een los teugeltje. Vaak aan het einde nog een paar zijgangen en wat extra stelling en buiging en dan met een los teugeltje naar huis stappen (sta 1 km van het bos af).

Ach en sommige dagen, als zij niet haar dag heeft, gaat het de hele weg met een los teugeltje en houden we gewoon goed rekening met haar beperkingen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:56

Ik rij ook bijna alleen maar buiten. Heb op stal ook geen bak.
Doe wel eens wat grondwerk of werk aan de hand.
Met nieuwe paardje af en toe les bij een stal verderop, de rit er naar toe en terug is losrijden en uitstappen. Maar het is niet mijn hobby, ik ben het als ik alleen rij in een bak met 20min echt zat. Ik doe het omdat ze wat bespiering mist en ik bij de opbouw graag wat begeleiding heb.

Ik rij meestal zonder oefeningen maar af en toe doe ik de bochtjes extra netjes met stelling en buiging of oefen ik netjes aangalopperen of tempoverschillen. En gehoorzaamheid aan stemcommandos.
En in stap op een rustige weg wijken en schouderbinnen/ buiten doe ik wel vaak. Is leuk voor de afwisseling.

Ik men ook maar dat kan hier alleen op de openbare weg. Daar is vrijwel nooit gelegenheid om dressuurmatig te rijden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:15

Wij (mijn pony’s en ik) vinden bakwerk echt ongelofelijk saai. Ik heb paarden om mee op uit te trekken dus de keren in het jaar dat ik in de bak te vinden ben is op 1 hand te tellen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:40

Hier ook een boscrosser :+

Ik woon in Balkbrug, rij in staphorst, ommen,drenthe,veluwe, Haarle,

Wanneer wij weer eens een ritje Jets :j

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:43

Hier ook twee boshoppers. Heerlijk schooien door de bossen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:52

Geen boscrosser, maar een bosexplorer.

Ik wandel fanatiek met mijn shetlanders.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:00

Lkkr Genieten met dit weer in ieder geval!,

Ik rijd veel thuis in het natuurgebied of bij het meer langs. Pak ook regelmatig de trailer om naar kibbelveen Exloo Odoorn Dwingeloo te gaan

Veelal kibbelveen

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:31

Leuke termen, boscrosser en bosexplorer :) . Ik ben dan meer een duincrosser, hier is niet veel bos.
Altijd wat te zien. Herten, buizerds, vlinders, soms Schotse hooglanders, een ree of eekhoorn. En heerlijk landschap, op elke duintop en na elke bocht weer een nieuw uitzicht. Verveelt nooit ook al ken ik elke meter.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:34

Ik ben ook een bosruiter! Mijn dochters doen het bakwerk met meneer en ik ben er voor de uitstapjes. Wij staan aan het Vresselse Bos in het oosten van Brabant.

Afbeelding

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:20

Goede deal met je dochters Blue_Eyes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:30

Ik meld me ook, ben sinds een jaar of 5 van dressuur overgestapt naar alleen nog boscrossen. Vorig jaar weer eens wat lesjes gepakt maar toch de conclusie moeten trekken dat mijn merrie daar alleen maar vervelend van wordt en het buiten dan ook op een rennen gaat zetten.

Over een jaar of 2 wil ik eens gaan proberen met mijn jonge merrie te dressuren, daar rijd ik nu ook alleen maar buiten mee.

We rijden in het vlakbroek in Koningslust, de Heldense bossen, beringerzand etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:21

Wij gaan vanavond weer 'n stukje aangespannen rijden! :D

Lange dag gehad, dus lekker uitwaaien.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:35

Met mijn haffie ga ik ook vaak het bos in later. Het inrijden word wel gedaan in de bak, maar als de knopjes gas rem en het stuur erop zitten, lekker naar buiten. We wandelen ook regelmatig en elk ''eng'' dingentje bekijken we op ons gemakje. Maar als meneer het eenmaal kent, zul je ons niet vaak in de bak zien als het aan mij ligt. :D

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:40

Wat leuk om te lezen dat er nog meer mensen zoveel genieten van een buitenritje. Hier helaas nog geen eigen paardje, maar hopelijk wel weer in de toekomst.

Ik weet niet of ik de enige ben, maar zodra ik mededeel dat ik een ruiter ben die liever alleen buitenrijd, krijg ik direct opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd in de vorm van, 'een paard wordt hardstikke stijf van alleen buiten rijden, alleen buitenrijden is slecht voor een paard, ze worden eerder ziek, gaan sneller dood etc' :')

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:51

Tenzij het regent of echt te hard waait (dan is de binnenbak wel luxe), zoveel mogelijk naar buiten en kilometers maken. Vind mijn paardje veel leuker en ze loopt ook veel beter. Buiten kunnen we lekker tölten aan losse teugel in diverse tempi, in de bak gaat ze ongeïnteresseerd schweinen. Extra voordeel: nog nooit een paard gehad dat te dik of onbespierd was :D

Afbeelding

Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:52

_Femkeeex schreef:
Wat leuk om te lezen dat er nog meer mensen zoveel genieten van een buitenritje. Hier helaas nog geen eigen paardje, maar hopelijk wel weer in de toekomst.

Ik weet niet of ik de enige ben, maar zodra ik mededeel dat ik een ruiter ben die liever alleen buitenrijd, krijg ik direct opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd in de vorm van, 'een paard wordt hardstikke stijf van alleen buiten rijden, alleen buitenrijden is slecht voor een paard, ze worden eerder ziek, gaan sneller dood etc' :')

Yup :j

Alsof je enkel rechtuit kan rijden buiten :roll:

Toen ik mijn shetlander aan het beleren was snapte hij er niks van in de bak.
In het bos slalommen rondom de bomen en het kwartje viel direct :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 18:53

Ik heb op mijn jonkie een keer of 5 gezeten en toen was ik het wel weer beu dus hop naar buiten :=

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:07

_Femkeeex schreef:

Dat hoor ik inderdaad heel vaak en vond ik altijd onzin, maar nu mijn merrie niet lekker en stijf loopt vind ik het wel lastig. Ik beloonde altijd wel voor lang/laag qua halshouding, maar hou niet van dwingen/vragen met druk oid. Na een osteopathie behandeling is ze zelf het nageven gaan aanbieden, maar dat doet ze alleen in de bak. Ik zit dus wel serieus na te denken om meer bakwerk te doen om haar soepel te houden en lijf beter te laten gebruiken. Natuurlijk kan je een heleboel buiten ook doen, maar dat deden we eigenlijk gewoon nooit.

Ik heb haar nu sinds maandag op pijnstillers staan omdat haar gedrag ook erg veranderd is. Ze is ineens erg gespannen en schrikkerig geworden het afgelopen jaar. De laatste rit had ik een hysterisch piafferend paard en ben ik afgestapt.. en dat doe ik echt niet snel. Ik vermoed zelf dat dit veroorzaakt wordt door pijn en niet veilig voelen, dus dat zijn we nu aan het testen. Vandaag voor het eerst weer eens gereden en ze leek echt veeeel meer ontspannen, of het zit tussen mijn oren.. van het weekend weer een ritje doen, ben erg benieuwd hoe het dan gaat.

Afbeelding

Afbeelding

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 20:51

Wat een leuk topic

Hier ook een buitenrijder& mooi weerruiter. Bak rijd ik wel maar alleen les of springen of even snel hobbelen. Rest allemaal buiten. Zowel ontspanning als wedstrijdgericht. Wij zouden dit jaar ons seizoen debuut maken in de TREC sport helaas gooit corona nu roet in het eten maar goed. .
Volgend jaar gaan we zeker knallen. Hopelijk mag ik wel meepraten in het topic aangezien ik ook train voor het buitenrijden gedeelte maar ook gewoon een ontspannend ritje.

Ik rijd nu meest op Betsy mijn 8 jarige tinker merrie. Mijn fjord Enya reed ik ook buiten, maar die is uit de running door een peesblessure(niet door buitenrijden maar denk door teveel springen en crossen). Hopelijk kunnen we weer lekker buitenritje maken.

Afbeelding
Afbeelding

Doordeweeks rijden we vaak langs de weg en weekend rijd ik vaak in Havelte,DFW, Veluwe( Heerde/Epe) Dwingeloo & Staphorst wil ik ook nog eens heen.

Afbeelding
Afbeelding