E-pony of paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

E-pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 17:49

Onze dochter van 13 begint zo langzamerhand uit haar pony te groeien. Ze heeft een brede Welsh C van 1.34 en ze is zelf 1.62. Weegt niks en zal ook niet heel veel meer groeien.
We gaan rustig op zoek naar een wat groter maatje. Ze rijdt dressuur, is opgenomen in een talentenplan. Ze heeft genoeg punten voor de L1 maar rijdt met deze (nog groene) pony B. Haar instructrice begeleid overigens in de aan/verkoop.
Wat is wijsheid? Ze zal nooit uit een E-pony groeien en met haar lengte is een flink paard ook niet zo mooi.
Ik hoor van iedereen dat "de ponytijd de mooiste tijd" is en dat je niet te snel op een paard over moet stappen, maar is dat ook daadwerkelijk zo? Wat ik zie op wedstrijden is het verschil niet zo heel erg groot.
Als ze een paard gaat rijden moet ze natuurlijk tussen de voornamelijk volwassenen, met een pony kan ze tot haar 18e tussen de pony's blijven rijden, maar moet ze daarna tussen de paarden of dan weer een ander paard kopen.
Ik vind het lastig....

cobiie

Re: E-pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:55

Met een e pony kan ze na haar 18de ook prima tussen de paarden gaan rijden.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:55

Ik ben fan van E-pony's. Ze kan de komende vijf jaar dan lekker tussen e pony's starten (en hoeft dan niet met volwassen ruiters te concurreren). Als ze het na haar achttiende nog leuk vindt lekker tussen de paarden starten. En zo niet, over vijf jaar heb je nog de optie om de pony weer te verkopen en een jonger kindje blij me te maken.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:14

Met die lengte is een e pony veel fijner te rijden. Ik ben zelf 1.65 en heb ene paard van 1.75 en 1 van 1.60. Die kleinste kan ik het beste rijden. En ja, die van 1.60 is net een paard maar gekocht als e pony.
Waar ik op zou letten bij aankoop is dat het een pony is met wel een paardenbouw en wat breed is qua bespiering. Dus geen iel pony'tje. Met een forse e pony kun je makkelijk bij de paarden blijven rijden. Ook een kwpn'er kan fors zijn. Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn paard van 1.60, maar als ik de hoogte vertel tegen mensen denken ze dat ik uit m'n nek klets. Hij toont namelijk door z'n bouw groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:19

Ik zou ook voor een e-pony gaan. Veel leuker voor een meid van 13.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:19

Persoonlijk vind ik op haar leeftijd het wel zonde om ze al over te laten gaan op de paarden, juist die pony tijd en tegen je leeftijdsgenootjes starten heeft zo'n ander gevoel, dan tussen de paarden en volwassenen.

Daarbij zal ze ook het talentenplan los moeten laten neem ik aan? Of loopt dat door, ook al start ze met een paard?

E-pony tussen de paarden is niet raar, vooral een goede beweger met talent (eventueel paard gefokt maar klein gebleven) redt het prima tussen de paarden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:24

Het talentenplan zal het htc talentenplan zijn, daar mag je vanaf 12 jaar met een paard je ook voor selecteren (als je L1 met het paard bent), dus dat is geen factor in kiezen paard/pony.

Kan de instructeur van het talentenplan geen advies geven, die kent de ruiter onderhand wel redelijk denk ik.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:33

Ik rij met mijn 1.66 ook graag nog op pony's. Mijn 'paard' is 1.55 en dat is voor mij een perfecte maat. Talentenplan, betekent dat internationale ambities? Dan zal je namelijk op zoek moeten naar een D-pony, de E-maat is internationaal gewoon paard.
Ik snap sowieso dat hele 'ik ben volwassen dus moet ik een paard' nooit zo. Ik rij dan wel B, maar ik heb nooit gemerkt dat ik benadeeld word op het uitbrengen van een pony (ik start ook nog met een D). Zelfs met mijn C-pony had ik gewoon winstpunten tussen de paarden, hoewel mensen (niet de jury) zich toen wel afvroegen waarom ik niet bij de pony's startte (nou ja, ik was 23).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:03

nessinator schreef:
Ik rij met mijn 1.66 ook graag nog op pony's. Mijn 'paard' is 1.55 en dat is voor mij een perfecte maat. Talentenplan, betekent dat internationale ambities? Dan zal je namelijk op zoek moeten naar een D-pony, de E-maat is internationaal gewoon paard.
Ik snap sowieso dat hele 'ik ben volwassen dus moet ik een paard' nooit zo. Ik rij dan wel B, maar ik heb nooit gemerkt dat ik benadeeld word op het uitbrengen van een pony (ik start ook nog met een D). Zelfs met mijn C-pony had ik gewoon winstpunten tussen de paarden, hoewel mensen (niet de jury) zich toen wel afvroegen waarom ik niet bij de pony's startte (nou ja, ik was 23).

Ik zou echt een e-pony gaan met de lengte van je dochter. Internationaal rijden is voor zo'n enorm klein clubje weggelegd en dan moet ze wel erg getalenteerd zijn, en bovendien veel haast maken. Internationaal rijden kan maar tot in het jaar dat je 16 wordt. Nu kan ik ook niet in je portemonnee kijken, maar het is ontzettend duur. Tenzij vorenstaande representatief is voor jouw dochter/jouw portemonnee, lijkt me een e-pony realistischer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:11

Wat zijn jullie verwachtingen? Wil je dat ze zo ver mogelijk komt in de sport ? Dan schaf je een goede bevestigde Z pony in de D maat aan. Want ze heeft nog drie jaar om zich in het kader te rijden.
Andersom, HTC vind ik , heel eerlijk, geldklopperij. Geeft alleen aan dat ruiters een goede houding hebben en er potentie in zit. Naar de pony’s word eigenlijk niet gekeken en mijn persoonlijke mening is dat je beter privéles kunt nemen van instructeurs die echt goed lesgeven . Heeft je dochter gewoon lol in het rijden en geen ambities om op het hoogste niveau te komen zoek dan een dier dat bij haar past , of dat nu een D of een E is maakt niet uit.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 10:45

Nee hoor, vooralsnog geen internationale ambities. Het is ook niet het htc maar een talentenplan opgezet door haar instructrice ( wel een vrij bekende in de sport, althans hier)en een klein team daarachter. Gewoon leuk en gezellig met een groepje meiden die ook ambitieus bezig zijn en graag extra begeleiding krijgen, maar ook echt serieus aan het werk moeten. Pony of paard maakt niet uit.
We gaan op zoek naar een E. Ik denk dat ze daar meer mee kan uiteindelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:00

MairiMacBran schreef:
Nee hoor, vooralsnog geen internationale ambities. Het is ook niet het htc maar een talentenplan opgezet door haar instructrice ( wel een vrij bekende in de sport, althans hier)en een klein team daarachter. Gewoon leuk en gezellig met een groepje meiden die ook ambitieus bezig zijn en graag extra begeleiding krijgen, maar ook echt serieus aan het werk moeten. Pony of paard maakt niet uit.
We gaan op zoek naar een E. Ik denk dat ze daar meer mee kan uiteindelijk.

Als je dochter een goede e-pony goed kan opleiden/rijden, kun je deze natuurlijk altijd goed verkopen wanneer ze eventueel wil overstappen naar de paarden. Tegenwoordig heb je de children klasse en daar lopen genoeg e-pony's mee.

Belfast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:56

E-pony’s zijn qua handel echt niet interessant. Ik zou voor een klein paard gaan, van 1.62/1.63.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:14

Belfast schreef:
E-pony’s zijn qua handel echt niet interessant. Ik zou voor een klein paard gaan, van 1.62/1.63.

Die zijn voor de handel ook echt niet interessant....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 19:21

Joman schreef:
Belfast schreef:

Die zijn voor de handel ook echt niet interessant....

Klopt.. een E-pony is meer waard dan een paard aan de kleine kant.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:27

Dit is niet echt een rijtechnische discussie, ik verplaats het topic even naar Rijtechnische Vragen :-)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:32

Tja, wat wil je dochter zelf eigenlijk? Ik vind 1.62 niet bepaald groot, wat is haar verwachte lengte? En hoe ver is ze qua ontwikkeling, dat scheelt ook. Is ze al uitgegroeid of nog niet?
Ik ben zelf 1.63m en dat ben ik al vanaf mijn 14e ongeveer, en ik pas prima op een D-pony. Ik voel me het fijnst op een niet te groot rijdier. Op een paard boven 1.65m vind ik mezelf al bijna niet terug, en dan ben ik niet smal gebouwd (maar "normaal"). 1.34m is echt wel beduidend kleiner dan een D-pony van bovenin die maat,zeg 1.47-1.48m. Ik heb net zelf een pony van die maat gekocht voor mezelf om te rijden!
Bovendien denk ik dat 13 jaar vrij jong is om tussen de paarden te gaan rijden, de volwassenensport is echt anders dan de ponysport. Ik zou een leuke rijpony voor haar zoeken in de D of evt E-maat en dan voor de komende paar jaar, wie weet waar ze over 4 jaar staat. Dan kun je altijd weer wat nieuws kopen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:33

Als ze fijn is gebouwd en niet heel veel meer groeit dan zou Ik denk ik voor een e-pony gaan. Mijn eigen dochter is pas 11 en nu al 1.68. Zij gaat een lange meid worden. Ze heeft nu nog een (oude) e-pony maar als er een opvolger komt, dan gaat dat zeker een paard worden en geen pony.

Ik ben zelf op mijn elfde ook tussen de paarden begonnen en dat was voor mij ook een superleuke tijd hoor! Op mijn 17de reed ik mee tussen de Z2 paarden, dat was ook wel een bijzonder gevoel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:36

cobiie schreef:
Met een e pony kan ze na haar 18de ook prima tussen de paarden gaan rijden.

Mijn dochter van 20 rijdt nu Z1 tussen de paarden met haar E pony. Dat gaat prima. Pony's zijn vaak wat sterker, harder, gezonder.
https://www.facebook.com/malthahorses/p ... =3&theater

Leuk dier, lekker groot.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:48

Ik zou inderdaad ook op zoek gaan naar een E pony maar ik denk dat het geen kwaad kan om ook naar paarden te kijken. Uiteindelijk gaat het toch om de klik en niet om de hoogte :)
Ik moet wel zeggen dat het misschien voor je dochter leuker is om tussen leeftijdgenootjes te starten, maar dat ligt natuurlijk ook aan hoe je dochter erin staat.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:50

Ik zou aanraden om voor een pony te gaan, of het moet een fijn opgeleid paard zijn. Met haar lengte, leeftijd en ervaring is een groot jong of lomp paard lastig en dus vaak op de lange termijn niet leuk.

Als ze internationale ambities heeft zou ik opzoek gaan naar een goede D pony. Met haar lengte heeft ze juist een "voordeel" omdat ze beter op de pony's past dan de meeste meiden die internationaal bij de D pony's rijden.
Heeft ze geen internationale ambities of is het budget wat beperkter kun je beter voor een E pony kijken, dan krijg je vaak meer kwaliteit voor minder geld. En tegenwoordig kun je met een goede E pony ook nog Children rijden en ook als ze straks 18 is en de pony niet wil weg doen kan ze makkelijk ermee tussen te paarden starten.

Ik ken wel iemand van 14 die zeer succesvol tussen de paarden rijdt, maar zij is toch nog een stuk groter, heeft een fijn meewerkend paard en zeer veel begeleiding (4 keer per week goede priveles). Het kan dus wel maar naar mijn idee niet de meest "makkelijke" manier om je dochter plezier te laten hebben in de paardensport.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:54

Als 13 jarige die niet groot word.
Zonder twijfel een E pony.
Nu fijn bij pony's blijven en over een paar jaar met die pony naar de paarden.
Een leuke e- combinatie bij de paarden haalt ook daar de punten makkelijk.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:54

Ik ben zelf 1m65 maar ik rij het liefst op een paard :')
Ben overigens op mijn 13e gestart tussen de paarden, omdat mijn paard toen 1m60 was. Toen was ik overigens zelf nog iets kleiner dan nu. Ik vond het alleen maar leuk, voelde veel serieuzer en contact met leeftijdsgenoten had ik toch al genoeg op stal. Mijn merrie nu haalt de 1m73 sowieso ook wel. Het is dus maar net wat je dochter wilt, heel persoonlijk of je liever op een paard of een pony rijdt

Toevoeging na laatste reactie:
Het paard dat ik had toen ik 13 was, was absoluut niet meewerkend of fijn opgeleid, het was een dier van 4 en heb hem alles moeten leren. Maar heb daar wel genoeg begeleiding bij gehad. Dat is natuurlijk ook weer wat je zoekt, ik was wel in voor een uitdaging.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:01

Moet ze ook al is ze minderjarig met een paard altijd bij de paarden starten of mag het ook bij de pony's.
Als je nu een grote E pony koopt dan kan ze nog wel wat jaartjes vooruit en misschien tzt doorverkopen als ze met haar ambities een paard wil

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:01

Van een C-pony naar een paard is best een overgang. Als het niet nodig is vanwege lengte of leeftijd, dan zou ik zo lang mogelijk bij de pony's blijven rijden. Ze kan nog 5 jaar vooruit met de pony en langer als ze erop doorrijdt bij de paarden, wat prima kan. Ik stem daarom echt voor een pony.
Zelf kreeg ik met 15 jaar een groen paard, maar ik had toen ook nog mijn D-pony waarmee ik tot mijn 18e wedstrijden heb gereden. Ik had die tijd niet willen missen.