Wanneer ben je ervarenruiter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dikkedwerg

Wanneer ben je ervarenruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 21:39

Ik ben mij aan het oriënteren naar mogelijke rijpaarden / grote pony's

En nu vroeg ik me af, wanneer ben je geen beginner meer. Ik heb 6 jaar manege lessen gehad en twee jaar een bijrijd paard. Alleen toen kreeg ik een ongelukje met mijn pink, (pezen gescheurd) en heb ik daardoor moeten stoppen met paardrijden. Dit is nu zo'n jaar geleden.

Voordat mensen boos op me worden, ja ik wil het eerst nog even oppakken maar toch vroeg ik me af wanneer je jezelf als ervaren kunt beschouwen. Wat is jullie mening hierover?

scrabbel

Re: Wanneer ben je ervarenruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:51

Ik denk dat dat aardig verschillend is per persoon. Wat bedoel je naar orienteren naar rijpaarden? Een paard om bij te rijden of zelf te kopen?

Voor mijzelf betekend dat dat je alle gangen goed onder controle hebt. Dus voldoende mee kunt bewegen.
Niet afhankelijk bent van je teugels als je steun in het rijden (zie er nog genoeg die dat in de l2 nog nodig hebben :( )
Snappen hoe een paard leert
Snappen dat een scheef paard niet aan je vragen kan voldoen en dus ingelezen hebt in het rechtrichten.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:58

Naar mijn mening ben je een ervaren RUITER wanneer jij een paard kunt rijden, in plaats van dat het paard jou leert rijden. Dwz kennis en inzicht in de anatomie van zowel ruiter (jijzelf) en paard en de manier van leren van het paard. Dit is even kort door de bocht natuurlijk.
Maar dat je een ervaren ruiter bent wil nog niet zeggen dat je de kennis en capaciteit in huis hebt om zelf paarden te houden. Hier komt zoveel meer bij kijken dan enkel het rijden en trainen van een paard. Maar dat is voor nu even afhankelijk van jouw vraag.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:05

Als je je eerste paard gaat kopen, dan geen dier kopen wat een ervaren ruiter nodig heeft. Daar komt ellende van. Gewoon een fijn, goed geschoold, makkelijk na te rijden ongecompliceerd dier kopen.
Te makkelijk bestaat namelijk niet... te moeilijk wel..

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:08

In mijn ogen ben je dan nog een beginnende ruiter. Je hebt nog relatief weinig meters gemaakt, nog weinig zelf aan een paard geleerd en nog weinig problemen hoeven oplossen.

Geeft niets, komt vanzelf met de jaren. Geef het wel aan als je gaat proefrijden. Het gebeurd geregeld dat mensen met jouw ervaring zeggen dat ze veel rijervaring hebben en vervolgens bijna verongelukken met een heel jong of sensibel paard.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 01:16

Voor manegelessen, het huren van een paard voor een buitenrit etc. ben je een ervaren ruiter. Voor het kopen van een eigen paard ben je een onervaren ruiter. Ga vooral voor een betrouwbaar en niet te jong paard, en laat je bij aankoop goed begeleiden.

Bedenk ook dat 7x per week naar je paard gaan echt andere koek is dan 1x per week naar een manegeles.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:01

Na 7 keer eraf vallen, dat is algemeen bekend :j

Maar wat de mensen hierboven zeggen inderdaad.
Afhankelijk van je doel dus.

De drie gangen beheersen, onafhankelijk zitten en het paard goed kunnen sturen is het eerste doel.
Dan de omgang en het rijden met wat gevoeliger of lastiger paarden.
Dan de wat meer verfijnde rijderij zoals een zijgang kunnen rijden of een klein parcoursje kunnen springen.
En als laatste het kunnen opleiden van een jong paard.

En met al die dingen ben je eigenlijk nooit klaar... Zelfs de profs streven naar nog vloeiender, verfijnder....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:30

Lastige vraag. Wat iedereen hierboven zegt, maar bij een sensibel paard wat reageert op werkelijk alles wat je doet, moet je kunnen mee zitten zonder spanning, maar als je bv met je binnenbeen niet los genoeg bent, loopt ze weg over de buitenschouder, teveel hand en ze legt de kin op de borst en je kunt niet meer sturen.... En zo heeft ze nog wel meer dingen, waar ze op zich gelijk in heeft, want wat rijtechnisch ook niet correct is, maar dat maakt haar niet een simpel paard. Daarbij is ze ontzettend heet, en heel snel.
En daar zet ik dus geen beginnende ruiter op, daar is zij te moeilijk voor. Mensen hebben ook echt verschillende ideeën over wat een sensibel paard is. Een paard waarbij de ruiter elke pas been geeft, of flappert met de onderbenen en paard negeert dat, is voor mij geen sensibel paard.

Mensen hebben soms van zichzelf het idee dat ze rechtop zitten, en als ze dan later foto's van zichzelf zien zaten ze toch wel erg naar voren. Of denken dat ze heel zacht in de handen zijn, maar met lichtrijden, bewegen de handen mee in elke pas. Dat is niet erg, want iedereen moet het leren, maar zo'n paard als ik heb, is dan niet een heel goed idee :D
Dat gezegd hebbend: ik heb er zelf ook echt vrij regelmatig naast gelegen. En ik heb ontzettend veel van haar geleerd, en al die dingen weet ik omdat ik er door ervaring achter kwam. En ik reed al echt heel wat jaren voordat ik dit paard kocht.

Punt is dit: veel mensen zeggen dat ze ervaren ruiters zijn, maar voor sommige paarden heb je nog net ff wat meer nodig, en als je altijd paarden hebt gereden waar je wegkomt met dit soort dingen, ben je nog altijd niet goed genoeg voor een heet, sensibel paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:18

Ervaren ruiter noem ik iemand die een paard kan rijden en ook verschillende paarden/ponys heeft gehad/gereden. Naast het rijden vind ik ook dat een ervaren ruiter moet kunnen zien en voelen wanneer een paard net goed loopt of wanneer er iets mis is.

Ik kan mezelf ook pas sinds enkelenjaren (16 jaar rijervaring) ervaren ruiter noemen. En nog steeds leer ik hele nieuwe dingen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:24

Ik vind dat het er heel erg aan ligt wat voor paarden en pony's iemand dan wel heeft gereden... t Is niet omdat iemand op de manege op verschillende paarden rijdt, dat die persoon dan ervaren is.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:37

Ik denk dat je een ervaren ruiter bent op het moment dat je je eigen beperkingen kent en weet dat je nooit uitgeleerd zal zijn.
Mijn moeder vroeg gister nog hoe het nou nog steeds nodig en leuk was om les te krijgen. Nadat we enthousiast vertelden over de privéles van die ochtend. Mijn man rijdt zijn hele leven, (maar pas 10 jaar serieus dressuur, hij heeft wel een zit als een huis), ik 25 jaar. We hebben nu 5 jaar ons eigen paard, die is nu 10 en als we geen goede hulp en begeleiding hadden gehad was of hij nu stuk, of ik of wij allebei. Accepteren dat je niet alles weet en meteen kunt was voor mij de sleutel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:39

Maar het is heel simpel:

Kom je een advertentie tegen van een paard/pony waarop staat: 'Alleen voor de ervaren/gevorderde ruiter', koop deze dan NIET!

Bij een eigen paard kopen komt zoveel kijken dat je met de genoemde ervaring die jij hebt beter af bent met een paard dat ze in de advertentie al categoriseren als braaf.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:40

Pff lastige vraag. Het aantal jaar rijden doet er niet toe. Zie er genoeg van de manege afkomen als zijnde ervaren en dan op particulieren paarden stappen en dan toch echt beginnend zijn.

Zo ook mijn verzorgmeisje rijd al 3 jaar zou ervaren zijn maar is hier gewoon een half gevorderd meisje.

Moet nog zoveel leren en vooral leren echt rijden. Dus op zit en niet op teugels of beugels!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:45

Ja moeilijke vraag. Ik rij vanaf mijn 7e. En ben nu bijna 42. Maar ik vind mezelf nog steeds een beginner af en toe. Omdat je nooit bent uitgeleerd. Kom nog geregeld dingen tegen waarvan ik denk, waarom weet ik dit nu pas? Had mijn leven zoveel makkelijker gemaakt als ik dat meteen in het begin geleerd had.

Als ik naar jou kijk ts, ik zou zeggen dat je weinig ervaring hebt. Niet negatief bedoeld, maar als ik naar jouw verhaal kijk: ik had ook 6 jaar op een manege gereden voor ik een verzorgpony kreeg. Daar heb ik lekker mee in het bos gecrosst. Toen ik na jaren boscrossen mijn man leerde kennen en op de rijvereniging ging rijden met zijn paard kwam ik er achter hoeveel ik niet wist, niet kon, en niet aanvoelde. Ik ben voor mijn gevoel weer bij 0 begonnen. Omdat een eigen paard, en daar netjes mee rijden, echt heel anders is als rijden op manege paarden en paarden van een ander. Moet er wel bij zeggen dat dat ook voor het eerst in jaren was dat ik weer fatsoenlijk les kreeg.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:04

ik vind lastig. want volgens sommige bokkers hier boven zou ik geen ervaren ruiter zijn. Ik heb manege lessen gehad, heel kort maar een jaar. En heb toen heel veel bijrijdpaarden gehad en nog steeds. IK volg wel lessen af en toe. Heb twee paarden in de westrijden gereden, tot b en l1. Maar daarna werden ze verkocht.
Maar ik heb ook heel veel jonge paarden beleerd, en echt niet allemaal brave lammetjes dus ja... Voor mijzelf zou ik wel een jong paard durven kopen. Maar eerlijk is eerlijk... als er in een advertentie al staat dat een ervaren ruiter een must is... zou je dan al niet vraag tekens hebben? Als ik een paard zou kopen dan zou ik echt zoeken naar een braaf paard (hoeft niet perse heel rustig te zijn)en actief, maar niet een paard dat elk moment zou kunnen exploderen en bokken en gek doen. Ik hoef ook geen half dooie te hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:09

je bent pas ervaren als je meerdere verschillende paarden verzorgd en gereden hebt en weet om te gaan met verschillende karakters en hun bijkomende manieren van doen.
En vooral wanneer je dit zelfstandig kan doen

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:15

Jaren rijervaring zegt weinig over je ervaring. Het aantal dagen per week, wel of geen les, zelfde paard of meerdere, type paard waar je op rijdt (brave leermeester/jong paard/sensibel paard etc.), of je op meerdere typen paarden rijdt etc. speelt allemaal mee.

Een ervaren ruiter heeft naar mijn mening denk ik een onafhankelijke zit en kan op elk paard rijden (met uitzondering van de echt hele moeilijke paarden alleen geschikt voor handige professionals) met een goede basis, dus er wordt gewerkt naar een ontspannen, rechtgericht paard dat zijn lichaam goed gebruikt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:43

JeanneV schreef:
In mijn ogen ben je dan nog een beginnende ruiter. Je hebt nog relatief weinig meters gemaakt, nog weinig zelf aan een paard geleerd en nog weinig problemen hoeven oplossen.

Geeft niets, komt vanzelf met de jaren.

...dit zou waar kunnen zijn.
Het aantal meters valt uit te rekenen en daar mag iedereen alles van vinden.

...de leercurve is doorgaans dat beginners met goede begeleiding snel leren, en na verloop van tijd 'vlakt de curve af'.
Die afvlakking heeft TS waarschijnlijk allang gehad.

De mate waarin TS veel of weinig aan een paard geleerd heeft, hebben we via bokt geen idee van.
Hoeveel problemen ze heeft opgelost hebben we via dat schermpje ook geen idee van.

Eowyn_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:04

Ik durf het bijna niet te vragen... Maar moet je per se een ervaren ruiter zijn voordat je je eerste paard koopt? Natuurlijk was dat de vraag niet van TS.

Ik rij nog maar kort, en er komt nog lang geen eigen paard (hoewel ik dat wel zou willen , maar ik mag niet van mezelf) :D Maar hoe ervaren waren jullie voordat je je eerste paard kocht?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:08

Het is een eigen inschatting. Ik vind mezelf na 30 jaar op een flink aantal vlakken nog steeds een beginner :o

Als ik je OP lees zou ik je een gevorderd beginner noemen denk ik. Wees voorzichtig met een paard kopen waar het label 'voor ervaren ruiter' op zit. Daarmee bedoelen ze vaak dat het een sensibel en vluchterig paard is. Voor een amateur vaak niks aan..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:23

Ik vind mijzelf geen beginner. Vanaf kind fan van paarden en er niet weg te slaan. Nu alweer 16 jaar eigen paarden. Waarbij ik 11 jaar meerdere paarden en jonge groene paarden aan huis heb gehad.

Dus.. of ik dan zo’n heel sensibel groen paard zou aanschaffen? Geen idee, neig naar nee. Vind mijzelf daar net niet goed genoeg voor.

Ik vind ts niet een ervaren ruiter. Maar wel op haar niveau. Want wees eerlijk,.. met al die jaren die ik nu op mijn naam heb staan.... lacht Anky mij ook nog steeds uit.

Zorg gewoon dat je plezier hebt in je hobby maar wees wel reeel. Ik zou jou ook adviseren naar brave bevestigde paarden te kijken en niet bij de jonge blaadjes. Keur altijd!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:28

Het is zoals met iedere sport, sommige leren het nooit.
Talent en het vermogen om te leren is niet altijd vanzelfsprekend.
En wie heeft je dingen geleerd? Dat is voor iedereen anders.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:30

Eowyn_95 schreef:
Ik durf het bijna niet te vragen... Maar moet je per se een ervaren ruiter zijn voordat je je eerste paard koopt? Natuurlijk was dat de vraag niet van TS.

Ik rij nog maar kort, en er komt nog lang geen eigen paard (hoewel ik dat wel zou willen , maar ik mag niet van mezelf) :D Maar hoe ervaren waren jullie voordat je je eerste paard kocht?

Met het juiste paard en de juiste begeleiding kan je imo prima een paard kopen als je nog niet veel ervaring hebt ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:37

Inderdaad, op de manege lopen ook echt niet perse hele speciale paarden. Die paarden zijn ook gewoon ooit gekocht, ergens te koop etc.

Brave, geduldige dieren die al wat ervaring hebben.

En dan een fijne juf erbij die helpt zoeken en je kan helpen.
En in je eentje kan he natuurlijk ook al best wat dingetjes uitzoeken.

Ik bedoel, een Z ruiter kan zichzelf nog een beginner voelen. En iemand die voor het eerst een volte galoppeert voelt zich super goed.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:50

Maar rijden wordt naar mate je meer leert ook steeds moeilijker (en leuker, vind ik). Ons paard wordt steeds beter, loopt steeds ruimer en veerkrachtiger. Bij elke stap die hij vooruit maakt in zijn ontwikkeling merk ik weer dat ik ook mee moet groeien. Ben je als beginner druk met gewoon rijden, ben ik nu druk met trainen. Mijn paard beter maken, mezelf beter maken op heel ander vlak dan leren lichtrijden en sturen.

20 Jaar terug reed ik zonder problemen buitenritten op onbekende paarden en daar hebben echt wel portretten tussen gezeten. Vooral in het buitenland was je met 3 jaar les al gauw 'expert'. En toen vond ik dat prima (achteraf vraag ik me af wat me bezielde, hahahaha).
Als ik nu ergens ga rijden, zeg ik nooit dat ik een eigen paard heb, veel te bang dat ik dan een te jong/groen/explosief ding onder mijn kont geschoven krijg. Ik wil gewoon een braaf paard. Al is mijn eigen zeker geen willoos automaatje en vinden mensen op stal mij heel raar als ik zeg dat ik lang niet overal op durf.

Dat paardrijden is gewoon heel complex en heeft zoveel facetten. Dat maakt het ook weer mooi en dat je nooit uitgeleerd bent!