Ijslander in vijf gangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 19:23

Ik plaats niet zo vaak foto’s, maar nu we zo lekker aan het werk zijn, vond ik het wel weer kunnen. Het paard in kwestie is een vijftienjarige vijfganger en al tien jaar mijn maatje.
Het zijn stills uit een filmpje, ik heb voor diegenen die dat willen zien ook filmpjes van tolt en draf. Beiden arbeidstempo. Op de foto’s werd wat meer uptempo gereden, tolt, telgang en galop

Afbeelding
Tolt

Afbeelding
Telgang

Afbeelding

Afbeelding

En galop

Afbeelding

Anomien

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:28

Ik blijf het heel bijzonder vinden.
Vraag mij wel af hoe zo’n paard van draf in telgang komt. Precies die overschakeling... hoe gaat dat? Van ‘overkruist’ de benen naar voren/achteren en dan ineens van 1 zijde de benen naar voren/achteren.

Of is die overgang niet te maken?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 19:33

De overgang naar telgang doe je altijd vanuit (een stevige) galop. Stel je zit in de rechter galop, dan zorg je dat je iets verlicht zit. Op het moment dat je gaat zitten, geef je een tegenovergestelde hulp (linkergalop) en gaat het paard in telgang. Tenminste... bij mijn paard. Het heeft ook caballero te maken met aanleg enzo

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:36

Dus van draf naar telgang kan dus niet?
En telgang vanaf stap ook niet?

Jee.. weer wat geleerd

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:37

Mooie gangen! En je zit ook mooi!

Ik kan het niet eens, een paard in telgang leggen. Mijn vorige paard deed dat soms uit zichzelf.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:43

Zo leuk zo'n echte vijfganger met een echt goed (gereden) telgang *\o/* Leuk idee ook om er een topic over te maken, al had ik wel het gevoel een brilletje nodig te hebben B-)

Ik ben mijn vijfganger en echte telganger ook weer aan het oppakken na de dracht. Ik begin weer van vooraf aan, maar af en toe laat ik haar even gaan in het bos, zo gaaf als ze zo optrekken!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:47

Mijn hart gaat altijd harder kloppen van IJslanders. Zijn vijfgangers altijd betere telgangers tov tolt? En dat vergeleken met een vierganger?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 19:48

Knert schreef:

Jee.. weer wat geleerd

In principe niet, al zitten er vast gangentovenaars bij die zoiets klaarspelen :D De telgang is een heeeel laterale gang, de draf juist diagonaal dus die liggen te ver uit elkaar. Vanuit stap naar schweinepass (langzame telgang) kan wel, maar is echt ongewenst. De telgang hoort ten allen tijde in een allejezustempo gereden te worden.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 19:49

Thokkadisje schreef:
Zo leuk zo'n echte vijfganger met een echt goed (gereden) telgang *\o/* Leuk idee ook om er een topic over te maken, al had ik wel het gevoel een brilletje nodig te hebben B-)

Ik ben mijn vijfganger en echte telganger ook weer aan het oppakken na de dracht. Ik begin weer van vooraf aan, maar af en toe laat ik haar even gaan in het bos, zo gaaf als ze zo optrekken!

Jaaaaa gaaf hè, echt kicken!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 19:51

Maartje1990 schreef:
Mijn hart gaat altijd harder kloppen van IJslanders. Zijn vijfgangers altijd betere telgangers tov tolt? En dat vergeleken met een vierganger?

Viergangers hebben eigenlijk nauwelijks tot geen telgangaanleg. De tolt van een vierganger is vaak ook wat diagonaler dan die van een vijfganger (daar is de tolt weer lateraler). Viergangers moeten vaak ingetolt worden en vujfgangers bieden vaak van nature al sterk laterale gangen aan. De basisgangen van een vierganger zijn dan juist vaak weer wat beter en makkelijker te rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:54

Dus een vierganger heeft altijd als 4de gang de tölt en nooit de telgang?

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:58

Fijn!

Mijn vijfganger wil ik ooit nog is echt als vijfganger rijden maar voorlopig hou ik het bij het gescheiden houden en correct rijden van de eerste 4 :D

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:00

Brainless, klopt :)

Om nog even op het telgang verhaal terug te komen. Mijn vijfganger met veel latere aanleg zou als het aan haar ligt alleen in laterale stap, schweinepass/piggypace/langzame telgang of telgang lopen. Maar dat vind ik een erg slecht idee. Ze kan enorm goed tölten, maar ik moet haar los en op het achterbeen houden. Veel dressuuroefeningen dus. Ze vindt draf heel moeilijk, en wisselt moeiteloos naar piggypace/langzame telgang.
Dat kan je je met een drieganger bijna niet voorstellen, maar het rijden van de draf komt bij sommige paarden heel precies. Kleinste foutje en je paard slaat over in telgang.

Om de tölt te verbeteren stimuleer ik haar juist tölt naar draf. Omdat ze te lateraal is wil ik graag dat ze diagonaler gaat denken. Precies op de grens tussen laterale tölt/schweinepass en draf zit de goede tölt.
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 11-05-20 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:02

dems75 schreef:
Knert schreef:

Jee.. weer wat geleerd

In principe niet, al zitten er vast gangentovenaars bij die zoiets klaarspelen :D De telgang is een heeeel laterale gang, de draf juist diagonaal dus die liggen te ver uit elkaar. Vanuit stap naar schweinepass (langzame telgang) kan wel, maar is echt ongewenst. De telgang hoort ten allen tijde in een allejezustempo gereden te worden.

Leuk om te lezen, bij ons in de koers gebeurd het wel heel regelmatig dat ze van een harde draf in de telgang gaan, is dat bij jullie in principe nooit?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 20:03

Ja vreselijk! Ik heb de vijf gangen nu redelijk goed voor elkaar (na tien jaar) maar vandaag in het bos, met kronkelpaadjes omhoog omlaag, heb ik toch wel vijf gangen in tien meter gehad....

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:04

Mooi om zo te verschillen te zien.
Ooit een paar keer op een vijfganger gereden (vaker samen gereden) en als die ging tolten.
Jammer genoeg hebben we nooit getest hoe snel die kon omdat de andere paarden dat niet bij konden houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:04

@Ruitje
Mag een draver overgaan in telgang?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 20:11

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:12

Fagri slaagt er ook in om op 20 meter bospad elke gang 2x uit te proberen (inclusief schwein :D, dat zijn er dus 6 :+) om te testen wat nu het beste loopt (buiten mag hij kiezen, als de takt maar ok zit).
Hij zit echter zo zacht dat hij er meer last van heeft dan ik (hoewel ik mijn best doe om schwein te voorkomen).

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 20:13

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:13

dems75 schreef:
Maartje1990 schreef:

Viergangers hebben eigenlijk nauwelijks tot geen telgangaanleg. De tolt van een vierganger is vaak ook wat diagonaler dan die van een vijfganger (daar is de tolt weer lateraler). Viergangers moeten vaak ingetolt worden en vujfgangers bieden vaak van nature al sterk laterale gangen aan. De basisgangen van een vierganger zijn dan juist vaak weer wat beter en makkelijker te rijden.

Dus kort gezegd een vijfganger kam beter tolten dan een vierganger?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 20:14

abrina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:15

Ik heb sinds kort een ijslander als bijrijdpaard. Hiervoor geen ervaring met andere gangen. Ze is ern vijfganger. Ik merk dat ik erg veel moeite heb om haar te laten draven. Ze heeft een sterke voorkeur voor tolt. Hoe geef jij aan dat ze naar draf moeten? In de bak lukt het me beter maar is ze erg lastig voorwaarts te houden. Buiten is ze wel voorwaarts maar wil ze alleen tolten.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 20:17

Maartje1990 schreef:
Dus kort gezegd een vijfganger kam beter tolten dan een vierganger?

Niet perse, vaak hebben viergangers, als ze eenmaal tolten, echt mooie beweging in de tolt. Mijn eerste Ijslander was vierganger en die kon fantastisch tolten tot in zeer hoog tempo en altijd taktzuiver

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 20:17

Waaw, ik ben jaloers op je draf 8-)