De pil slikken zonder reden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De pil slikken zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:38

Dit gaat over met en zonder paarden. Kon het ook niet ergens anders plaatsen :/
Oke ik ben 14 jaar, en word regelmatig? Ongesteld. Ik vind ongesteld zijn echt echt heel vervelend. Ik heb wel rugpijn en buikkrampen maar ook niet heel erg. Ik vind het gewoon super vervelend. Als ik paardrij doet het wel echt pijn, met de rugpijn vooral omdat ik er sowieso blessure aan heb en nu met ongesteld nog meer last van gaat krijgen. Niet dat het echt heel erg is maar het doet pijn en het lijdt me ook wel af. Maar ik weet niet echt of het vervelend vinden van ongesteld zijn een goede reden is.

Edit: Ben vergeten te zeggen dat mijn bloedingen echt verschillen, soms heel weinig en soms heel veel. Ook ben ik niet heel regelmatig en wordt ik er ook heel somber van. Mijn pijn verschilt dus ook heel erg. Soms heel heftig en soms gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-20 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:40

Dat is voor sommige wel een reden ja, maar dan zou je al x keer na mekaar de pil moeten doorslikken ipv ongesteld te worden om het volledig te kunnen vermijden. Dat is niet gezond. Het is nou eenmaal vervelend, maar ik denk dat je dan beter op zoek gaat naar een goede pijnstiller die werkt voor jou ipv de pil te gaan slikken. Dat is geen absolute garantie op een minder pijnlijke menstruatie :)

Kaus

Re: De pil slikken zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:48

Er is helemaal niks mis met de pil doorslikken. Dat kan in de meeste gevallen gewoon.

Ik zou hier even met je huisarts over bellen, dat kan ook in coronatijd gewoon. Voordat mensen op bokt verkeerde informatie aan je geven.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:50

Heleennn schreef:
Dat is voor sommige wel een reden ja, maar dan zou je al x keer na mekaar de pil moeten doorslikken ipv ongesteld te worden om het volledig te kunnen vermijden. Dat is niet gezond. Het is nou eenmaal vervelend, maar ik denk dat je dan beter op zoek gaat naar een goede pijnstiller die werkt voor jou ipv de pil te gaan slikken. Dat is geen absolute garantie op een minder pijnlijke menstruatie :)

Je mag tegenwoordig de pil zolang doorslikken als je wilt en je geen doorbraak bloedingen krijgt. En dit kan absoluut geen kwaad veel gynaecologen adviseren dit ook .
Weet alleen niet of de huisarts voor deze reden de pil voorschrijft

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:51

Naar mijn weet is stopweek niet noodzakelijk, slikte eerder ook altijd een half jaar door en dan een stopweek.
Maar overleg het eerst met de huisarts, heb ik toen ook gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:55

Ik twijfel gewoon heel erg want wil niet perse voor “niks” de pil slikken, ik heb al een tijdje niet op men regelmatigheid gelet maar ben 2x deze maand geweest dacht ik. Ik ga wel een dagboekje bij houden :’)). Ook wordt ik er echt zwaar somber van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:57

Nou aan de pil omdat je het vervelend vindt is niet echt een geweldige reden denk ik. Als je nou half doodbloedde en elk half uur je moest verschonen omdat anders alles onder zat is het nog anders. Je bent nog erg jong en nee ongesteld zijn is niet leuk. Maar dat ben je nog ongeveer 45 jaar dus je kan er beter vrede mee krijgen. Ik zou nog niet zo jong aan de hormonen gaan als het niet echt noodzakelijk is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:59

Ik slik de pil altijd door (dus nooit meer ongesteld)... Al jaren.
Ik lag echt een week dubbelgeklapt en kon echt niet fatsoenlijk leven als ik ongesteld was. Zo klaar mee.
Nu nergens meer last van.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:03

Je kan er gewoon een afspraak met de huisarts mee maken, die kan jou ook het beste adviseren. Ik ben ook op mijn 15e begonnen met de pil omdat ik zonder pil zulke heftige bloedingen heb dat doorlekken bijna niet te voorkomen was/ is. De huisarts vond dit blijkbaar een prima reden want nu 8 jaar later zit ik nog steeds aan dezelfde pil.
Je moet alleen wel beseffen dat je hormonen troep slikt en dat dit ook bijwerkingen kan hebben (meer vocht opslaan, aankomen in gewicht/ vet, karakterverandering/ meer of minder emoties etc. Die afweging moet je maken.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:04

Ik slik de pil ook gewoon door, ook omdat ik er veel last van had én omdat ik het ook gewoon heel vervelend vind :Y) Ongeveer 3/4x per jaar heb ik dan een stopweek. Heb dus ook gewoon om die reden de pil voorgeschreven gekregen door de huisarts :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:04

Ik vindt het echt fijn dat jullie wel heel erg meedenkendt zijn ((:!

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:05

Op jou leeftijd ook begonnen met de pil. Maar meer omdat ik echt heel erg ongesteld was en half dood bloedde even zo gezegd. Gynaecoloog vertelde dat t geen probleem is om door te slikken. Nu weer na een half jaar doorbloeding dus helaas een stop week.

Maar als ik jou was zou ik ook kijken naar een pijnstilling. Van alive bijv misschien dat dat helpt ?

En anders de huisarts bellen en overleggen met hem

Elsa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:07

Suzywuzy schreef:
Ik twijfel gewoon heel erg want wil niet perse voor “niks” de pil slikken, ik heb al een tijdje niet op men regelmatigheid gelet maar ben 2x deze maand geweest dacht ik. Ik ga wel een dagboekje bij houden :’)). Ook wordt ik er echt zwaar somber van.

Ik kan de app Clue heel erg aanraden.

De rest is eigenlijk wel genoemd. Je kunt hele nare bijwerkingen krijgen, maar voor hetzelfde geldt krijg je ze niet. En daar kom je alleen achter door het te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:09

Elsa7 schreef:
Suzywuzy schreef:

Ik kan de app Clue heel erg aanraden.

De rest is eigenlijk wel genoemd. Je kunt hele nare bijwerkingen krijgen, maar voor hetzelfde geldt krijg je ze niet. En daar kom je alleen achter door het te proberen.

Fijn dat je aanraadde!

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:10

De meeste vrouwen in mijn omgeving zijn toch echt rond hun 14e à 16e begonnen met de pil, hoor? Dus zo gek vind ik de vraag niet.

TS, onregelmatigheid is gedurende de eerste twee jaar van je ongesteldheid normaal. Daarna moet je toch wel merken dat het regelmatiger wordt. Een dagboekje bijhouden is een slimme zet, noteren wanneer je eerste dag is, laatste dag en als je het merkt, wanneer je eisprong gebeurt.
Vaak helpt de pil om de pijn te verminderen. Ook, omdat je hormoonhuishouding stopt met schommelen, heb je minder last van bijbehorende klachten zoals wat je opnoemt somberheid. Dus je zou ervoor kunnen kiezen om gewoon de pil te slikken zodat je regelmatig bent (mocht dit niet het geval zijn en ben je dus al die eerste twee jaar voorbij) en minder last hebt van bijbehorende klachten. Of om hem gedeeltelijk door te slikken (2 à 4 keer per jaar ongesteld zijn) of volledig door te slikken. Dat kun je allemaal echter beter overleggen met je huisarts.

Maarrr zoals iemand hierboven al zei: er is ook speciale pijnstilling voor ongesteldheid, dat zou je ook verlichting kunnen bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:12

Zoals nu heb ik buikkrampen, en ik kan echt niet tegen buikkrampen. Ik loop dan een beetje zenuwachtig te trappelen met men voeten omdat ik het echt vervelend vindt. T doet niet pijn ofz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:14

silverdapple schreef:
De meeste vrouwen in mijn omgeving zijn toch echt rond hun 14e à 16e begonnen met de pil, hoor? Dus zo gek vind ik de vraag niet.

TS, onregelmatigheid is gedurende de eerste twee jaar van je ongesteldheid normaal. Daarna moet je toch wel merken dat het regelmatiger wordt. Een dagboekje bijhouden is een slimme zet, noteren wanneer je eerste dag is, laatste dag en als je het merkt, wanneer je eisprong gebeurt.
Vaak helpt de pil om de pijn te verminderen. Ook, omdat je hormoonhuishouding stopt met schommelen, heb je minder last van bijbehorende klachten zoals wat je opnoemt somberheid. Dus je zou ervoor kunnen kiezen om gewoon de pil te slikken zodat je regelmatig bent (mocht dit niet het geval zijn en ben je dus al die eerste twee jaar voorbij) en minder last hebt van bijbehorende klachten. Of om hem gedeeltelijk door te slikken (2 à 4 keer per jaar ongesteld zijn) of volledig door te slikken. Dat kun je allemaal echter beter overleggen met je huisarts.

Maarrr zoals iemand hierboven al zei: er is ook speciale pijnstilling voor ongesteldheid, dat zou je ook verlichting kunnen bieden.

Ik ben al 2 jaar (vanaf dat ik in de 1e? zat)ongeveer al ongesteld

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:19

Even de huisarts bellen en uitleggen is t makkelijkst. :)) succes! En hopelijk gaat t lukken

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:22

Ik slik t wegens ernstige klachten. Ging door de grond van de pijn de eerste dagen. Daarom op m’n 13e ofzo al aan de pil gegaan. Ik slik wel elke x maar 1 strip en dan stopweek en zelfs dan zijn de klachten al veeeeeel minder

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:23

Suzanne F. schreef:
Nou aan de pil omdat je het vervelend vindt is niet echt een geweldige reden denk ik. Als je nou half doodbloedde en elk half uur je moest verschonen omdat anders alles onder zat is het nog anders. Je bent nog erg jong en nee ongesteld zijn is niet leuk. Maar dat ben je nog ongeveer 45 jaar dus je kan er beter vrede mee krijgen. Ik zou nog niet zo jong aan de hormonen gaan als het niet echt noodzakelijk is.

Waarom er aan moeten wennen als het niet nodig is?

Mijn meiden waren ook ca 14 jaar toen zij aan de pil gingen en mogen deze ook gewoon doorslikken.
Mijn oudste dochter (nu 18) gaat nu voor de prikpil en hoopt dan (voorlopig) niet meer ongesteld te worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:25

Brainless schreef:
Suzanne F. schreef:

Waarom er aan moeten wennen als het niet nodig is?

Mijn meiden waren ook ca 14 jaar toen zij aan de pil gingen en mogen deze ook gewoon doorslikken.
Mijn oudste dochter (nu 18) gaat nu voor de prikpil en hoopt dan (voorlopig) niet meer ongesteld te worden.

Vrouwen zijn toch niet voor niets ongesteld? Ik vind het maar een vreemd idee dat je met 14 jaar begint met de pil en nooit meer ongesteld wordt. Dat is toch niet gezond?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:28

Wat is daar ongezond aan?

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:29

Ik was ook 14 toen ik aan de pil ging. Ik was onregelmatig ongesteld en voelde me soms best beroerd.

Ik heb een tijd de pil twee doorgeslikt, maar ik kreeg steeds vaker doorbraakbloedingen, dus ik slik hem nu niet meer door.

Maar aan de pil gaan op jouw leeftijd vind ik niet gek :) Je kan altijd even met de huisarts overleggen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:30

Ik zie ook niet waarom je er aan zou moeten wennen. Ondanks dat het erbij hoort als vrouw zijnde vind ik het vreselijk vervelend, pijnlijk en vies. Ik ben dan ook vrij vlot begonnen met de pil en daarna snel over gegaan op de prikpil. Daarna praktisch nooit weer ongesteld geweest.

TS, ik zou contact opnemen met de huisarts. Je hebt een hele normale leeftijd om met de pil te starten, om wat voor reden dan ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:33

Suzanne F. schreef:
Vrouwen zijn toch niet voor niets ongesteld? Ik vind het maar een vreemd idee dat je met 14 jaar begint met de pil en nooit meer ongesteld wordt. Dat is toch niet gezond?

Is volgens meerdere artsen incl mijn gynaecoloog niets ongezonds aan.

Ik slik ook nog steeds de pil (terwijl dat als anticonceptie absoluut niet nodig is) en ook door totdat ik evt een tussenbloeding krijg (1 a 2 x per jaar) en stop dan een dag of 5.
Dit omdat ik vreselijk labiel ben zonder pil.