Zwanger en paard kopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

D_vriend1991

Zwanger en paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 19:57

Hoi allemaal,

Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik iets via een forum plaats maar ik hoop dat jullie mij beetje duidelijkheid of herkenning kunnen geven.

Ik ben er sinds 2 weken achter gekomen dat ik zwanger ben van ons 2e kindje! Ontzettende verrassing en dus niet echt gepland maar wel erg welkom!!
Wat ik nu heel lastig vind was dat ik net op het punt stond om weer een eigen paard te kopen. Vlak voor de zwangerschap van mijn dochter (nu 11maanden) moest ik mijn paard laten inslapen. Ik had mij heel erg verheugd op het kopen van een nieuw paard, vooral omdat het eigenlijk mijn enige ontspanning is. Ik ervaar veel stress met het vooruitzicht dat ik dit weer een jaar moet uitstellen.

Maar nu twijfel ik, doe ik er goed aan om er nu toch 1 te kopen? Hopelijk hebben jullie nog verhelderende inzichten.

tengeltje11

Re: Zwanger en paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:02

moeilijk en nog moeilijker om er als buitenstaander een mening over te hebben.

het ene paard kan geen week stil staan,het ander gooi je na een jaar niets doen zo een zadel op en rij je lekker buiten mee....

de een blijft zwanger rijden tot een week voor de bevalling en een ander komt al niet meer in de buurt van een paard na 8 weken zwangerschap(als dit nu een medische of mentale oorzaak heeft,maakt niet uit)

daarnaast heb je ook het financiele.
thuis kost een paard die daar gewoon staat niet zoveel.
maar stel dat je nu bv bekkeninstabiliteit krijgt en echt maanden niets kan doen(en kort na een bevalling rijd je ook beter even niet),en je paard kost wel elke maand een bom geld op een pensionstal....

het is maar wel je net zelf wil of niet wil.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:05

Ik zou wachten tot na de zwangerschap. Dan kun je beter inschatten hoeveel tijd je nog hebt voor een paard. Zou zonde zijn om het paard weer te moeten verkopen. In mijn ervaring met mensen om mij heen blijft er met twee kleine kinderen weinig tijd over. Een paard is wbt tijd en aandacht een extra kind.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het juist veel ontspanning brengt om naar je eigen paard te kunnen, en heb je al eerder een eigen paard gehad.
Maar ik zou zelf wachten tot de kindjes net wat groter zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:06

Valt inderdaad niet veel over te zeggen.
De een stopt met alles tijdens de zwangerschap, de ander rijdt nog 3 paarden vol in de sport met kleine kinderen erbij.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:13

Ik vond het met 2 kinderen toch wel lastiger om een paard te hebben dan met 1 kind. Ik heb mijn paard dan ook verkocht toen nr 2 een half jaar oud was.
Mijn ervaring is dat ik met 1 kind af en toe nog rust had als de ze sliep, met 2 was ik ‘s avonds echt blij als alles in bed lag en ik op de bank kon ploffen (rust), ipv dat ik dan nog naar stal moest. Ik zou dan dus denk ik wachten tot er weer wat rust en regelmaat is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:16

net daarmee ook dat het scheelt als je paard aan huis staat.
dan is 'naar je paard gaan' ook een stuk eenvoudiger dan dat je bv nog naar een pensionstal moet rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:17

Het is jouw keuze. Twee ervaringsverhalen van mij en mijn vriendin. Van 0 naar 1 kind vonden wij beiden goed meevallen. Een kind heb je zo opgepakt en meegenomen. Van 1 naar 2 kinderen vonden wij beiden een veel grotere verandering. Twee neem je namelijk niet meer zo gemakkelijk mee als een en je vrijheid wordt aardig beknot.
Een paard had er bij mij toen echt niet bij gekund. Dus ik zou ook even wachten.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:23

Het is heel persoonlijk en veel gewoon niet te voorspellen.
Met een makkelijke zwangerschap en bevalling/herstel is er een hoop mogelijk, maar met wat minder voordelig geschudde kaarten lukt het misschien niet meer om te rijden, de verzorging te doen of zelfs naar stal te gaan voor korte of langere tijd. Dat kan ook zorgen geven die je er liever niet bij hebt kan ik me zo voorstellen.

Ik vind het proces van het leren kennen van een nieuw paard, zeker onder het zadel, best intensief en zou dat zelf niet graag doen terwijl ik zwanger zou zijn denk ik.

D_vriend1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 20:24

Heel erg bedankt voor jullie reacties!! Zet mijn gedachten wel weer even in een ander perspectief.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:27

Geen ervaring met kinderen.

Maar naar wat voor paard zou je op zoek gaan. Als je een wedstrijd paard zoekt zou ik afwachten hoeveel tijd/zin je straks nog hebt.

Zou je sowieso op zoek gaan naar een relaxed recreatie paard wat gerust een paar dagen niks kan doen, zou dat nu ook kunnen toch? Ik zou alleen wel heel kritisch zijn waar je wel of niet opstapt. Je weet maar nooit...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:29

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:30

Ik zou het ook nog even uitstellen.
Bij beide zwangerschappen heb ik niet lang kunnen doorrijden (minder dan 20 weken) en daarnaast merk ik dat je met een peuter + zwangerschap minder puf hebt. Nu moet ik er echt heen, misschien dat het anders is als je ze aan huis hebt. Overigens red ik het prima, maar heb een gouden stalletje en een gouden bijrijder/zusje waardoor het allemaal ook tijdens mijn zwangerschap prima gaat met mijn pony. Dus het hangt ook weer van de omstandigheden af..

Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat je heel graag een paard wilt, even ontspannen en tijd voor jezelf :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:32

Ik heb een paar weken geleden een paard gekocht en ik ben 28 weken zwanger. Ik heb toen ook nog gereden. Ze gaf mij een goed en veilig gevoel en ben overstag gegaan. Nog nooit zo fijn gereden op een paard. Nu rij ik helaas niet meer, maar heb er geen seconde spijt van. Dat komt wel weer als de kleine er is. Tot die tijd lekker aan de longe en in de wei. Gewoon je gevoel volgen hierin als het paard echt de moeite waard is. En anders gewoon wachten tot de kleine er is.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:32

Is fulltime leasen een optie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:33

Het gaat en staat vooral met de rolverdeling thuis. Wij hebben beide de zorgtaken 50:50 verdeeld (werken beide 70%) dus ik kan vaak genoeg naar stal. Als jij 100% zorg hebt is het al veel lastiger denk ik.
Ik neem mijn kind eigenlijk nooit mee naar stal (vind ze niet leuk) en dan is het aantal kinderen in principe minder belangrijk.
Moet je 2 kinderen meenemen dan lijkt me dat heel vervelend omdat je dan niet op je paard kan focussen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-04-20 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:34

Ik zou het echt even uitstellen..

Je weet niet hoe de komende maanden gaan verlopen en als ik naar mezelf kijk, ben ik zo blij dat ik nu met twee jonge kinderen niet ook nog een paard erbij heb.

D_vriend1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 20:46

Grappig om iedereen zijn verschillende verhalen te horen. In principe hoef ik niet elke dag heen omdat ze dan all in zou gaan staan. Daarnaast hoeft mijn dochter en de 2e ook niet mee maar ben ik dan wel afhankelijk van bepaalde tijdstippen.
Leuk ook om te lezen dat je met 28 weken gewoon een paard hebt gekocht.
Mijn gevoel is heel duidelijk, ik wil het en heb het nodig maar de twijfel of het haalbaar is komt regelmatig om de hoek kijken. Maar ook met een 2e zal ik zorgen dat ik het red omdat het voor mij de druk van de ketel haalt die ik elke dag opbouw.
Bedankt voor al jullie reacties!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:03

Ik was al een paar jaar voor mijn eerste zwangerschap gestopt met paardrijden. Toen ik zwanger was van mijn derde heb ik een paard gekocht en ben opnieuw begonnen met rijden :+

Bij de 2 eerste zwangerschappen had ik zoveel last van mijn rug dat ik maandenlang nauwelijks kon slapen.
Bij de 3e ben ik blijven rijden tot ik bijna 8 maanden ver was - op het laatst was dat alleen nog maar stappen - en kon ik wél slapen. Door het rijden werd mijn rug lekker los gemasseerd :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:09

Is het geen idee om voor een jonger paard te gaan (1 tot 2 jaar) en die in de opfok bij jou in de buurt te zetten? Dan heb je nog niet specifiek het "moeten" maar kun je er wel regelmatig heen om te kijken en de beginselen bij te brengen. Tegen de tijd dat je bevallen bent en alles op de rit hebt, dan kun je ook aan inrijden gaan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:13

Ik zou eigenlijk even wachten.
Ik had destijds net een paard gekocht (had hem net een week) en toen kwam ik erachter dat ik zwanger was, had onwijs veel kwaaltjes en na de bevalling een gekneusde stuit, waardoor ik echt heel weinig heb kunnen rijden en niet zoveel met hem heb kunnen doen. Ik vind het echt onwijs jammer dat ik een jaar lang zo afhankelijk was van andere mensen en niet zelf lekker met hem aan de slag kon.
Dit is persoonlijk natuurlijk, maar door mijn ervaring (en andere om mij heen) zou ik het nu niet doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:17

Tot het jonge paard niet uit blijkt te groeien tot een paard dat je ook wel eens een dagje kan laten staan.
Ik heb mijn vorige zelfgefokte paard verkocht omdat die echt dagelijks bezig gehouden moest worden om niet stierlijk vervelend te worden (ja, hij stond in een groep en nee het kreeg geen krachtvoer). Daarnaast bleek ze onbetrouwbaar naar kinderen.
Met de huidige gaat het veel beter (al heb ik die ook jong gekocht).
Ik zou juist eerder voor een bevestigd paard gaan, zeker als je lang niet gereden hebt zoals TS. Ik had 2 jonge paarden toen mijn dochter geboren was en door bekkenproblemen ging dat in/doorrijden van de jongste zeker niet zo eenvoudig.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:19

Als voor jou je paard je enige ontspanning is: koop een paard en zet hem op volpension. Op een plek met een goede kudde en veel ruimte zodat als je een tijdje niet komt hij ook zijn beweging krijgt en je niet per se naar stal hoeft. En met een goede staleigenaar die hem in de gaten voor je houd als je er niet bent. Zo'n plek heb ik ook. Ik kan makkelijk 2 maanden weg zonder dat mijn paard iets te kort komt en als ik er weer ben heb ik gelukkig een paard waar ik zo weer opstap en wegrij alsof we het gisteren nog deden. Ontspanning en iets voor jezelf hebben is, juist met kids mits goed geregeld met oppas etc, zo belangrijk!

De meeste paarden hoeven echt niet per se 5 dagen per week te lopen. Als ze maar een goede kudde en genoeg ruimte hebben om zelf te bewegen.
En voor mij is even naar stal en "weg" van alles en iedereen al de helft van de ontspanning. Al ga ik maar een kwartiertje tutten. Het scheelt voor mij enorm.
Hoe dat voor jou is weet ik natuurlijk niet maar ik heb mijn paard niet voor het uitvoeren van mijn ambities.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:19

Sizzle schreef:
Tot het jonge paard niet uit blijkt te groeien tot een paard dat je ook wel eens een dagje kan laten staan.
Ik heb mijn vorige zelfgefokte paard verkocht omdat die echt dagelijks bezig gehouden moest worden om niet stierlijk vervelend te worden (ja, hij stond in een groep en nee het kreeg geen krachtvoer). Daarnaast bleek ze onbetrouwbaar naar kinderen.
Met de huidige gaat het veel beter (al heb ik die ook jong gekocht).
Ik zou juist eerder voor een bevestigd paard gaan, zeker als je lang niet gereden hebt zoals TS. Ik had 2 jonge paarden toen mijn dochter geboren was en door bekkenproblemen ging dat in/doorrijden van de jongste zeker niet zo eenvoudig.

Daar heb je ook een punt inderdaad!
Dan liever voor een paard gaan waarbij je zeker weet dat er geen explosiegevaar is wanneer je hem een paar dagen stil zet.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:25

Ik had het geluk dat ik door kon rijden tot aan mijn uitgerekende datum. Mijn dochter is nu een jaar oud en ik heb het afgelopen jaar wel minder gereden dan voordat ze er was, maar ik ben wel heel erg blij met mijn pony. Het geeft mij het gevoel van vrijheid, ik kan nergens zo goed ontspannen als met een fijne buitenrit. Nu kan ik mijn pony gelukkig ook wel een maand niet rijden zonder dat ze er last van heeft, waardoor ik niet snel met een schuldgevoel zit.
Het ligt dus helemaal aan de situatie of het voor jou handig is om nu een paard te kopen. Zou het je vooral stress opleveren of helpt het je je juist ontspannen?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:40

Ik zou geen paard kopen maar een verzorgpaard zoeken.