Over Black dus, voluit Amazing Excellent, 11jr en gefokt als springpaard maar aangekocht voor de dressuur.
Klein van stuk, net 1.60m en nu 9jr mijn maatje.
Op de grond dan, want in het zadel is een ander verhaal

Het is een paard met een enorm ego...
Maar hij is ook onwijs lief, gigantisch braaf in de omgang en erg slim en gevoelig.

Ik heb Black op de nrps stamboekopname aangeboden in het jaar dat hij 3 werd, maar helaas was hij echt te klein.
Wel waren ze erg positief over hem, en als hij een jaar later toch die 1.58 zou halen wilden ze hem graag op de hengstenkeuring zien.
Black had echter andere plannen, want groeien deed hij amper

Hij heeft wel 1 knappe nakomeling lopen, en met 4,5jr heb ik besloten hem te castreren.
Met 5jr rustig ingereden wat probleemloos verliep.
Door omstandigheden lang niet echt door gereden, een keer van stal verhuisd en eindelijk ging hij met 7jr toch nog een paar cm groeien waardoor hij nu 1.60m meer.
Een keer tegen staakgedrag aangelopen, top hulp gehad van een vriendin en uiteindelijk kan hij inmiddels alle "kunstjes" van het z1.
Maar als alleenstaande moeder geen tijd en energie om 7 dagen per week fanatiek te trainen, waardoor we wéér tegen staakgedrag aanliepen.
Ik was het zat, er moest iets gebeuren en zo heb ik een oproepje op Facebook geplaatst om een springruiter/-amazone als bijrijder te zoeken.
Wellicht zou Black makkelijker worden als hij meer zou doen en meer zou zien.
Want hij verveeld zich gewoon in de dressuur, ziet en hoort alles EN reageert er razendsnel op (zo snel dat de camera van mijn telefoon hem niet altijd bij kan houden

In november 2019 was het dan zover, een meisje van begin 20 die lef heeft, gevoel heeft en wel een uitdaging in Black zag na het zien van deze foto:

En wat was ik blij dat zij dressuurmatig hetzelfde voelde als ik: hij is extreem bewegelijk in zijn lichaam en snel afgeleid.
Hoe anders is hij met springen

En wat ben ik trots!
Het meisje is inmiddels helemaal verliefd op Black, en zij heeft hem sinds deze week volledig tot haar beschikking.
Wie weet stap ik er van de zomer weer op, misschien ook niet.
Maar wat geniet ik van het enthousiasme en plezier wat Black heeft in het springen.
Wat een wereldpaard!
Het begon zo:

Waarbij de amazone er ook een keer af ging, want Black is een bijzonder paard met een bijzonder karakter, en ze hield hem teveel vast naar zijn zin dus ging ze eraf

Na enkele weken waarbij ze 1x per week kwam, begon Black het spelletje echt te begrijpen

En inmiddels ook 2x bij de buren geweest, waarbij hij de 1e keer echt heel stout was (En ik heel blij dat t dus niet aan mij lag hahaha) maar eenmaal aan het springen deed hij weer wat we inmiddels van hem gewend zijn: oren erop en gáán!

Black moet nog wat meer leren wachten, hij springt graag groot, maar dat gaat ook steeds beter.
Het schakelen tussen de hindernissen, een pasje bij doet hij al erg goed en ze zijn bezig om wisseltjes te leren, waarbij hij van de week 2 goede sprong naar beide kanten!
De 2e keer bij de buren was hij al veel braver, het zal nooit een dooie worden en hij zal altijd snel blijven, maar zodra hij mag springen is dat het enige wat telt

Dit is waarvoor hij gefokt is, dit is waar hij van houd

Van het weekend gaan we een stukje het bos in, wat ik ook nooit met hem gedaan heb gezien zijn snelle reacties, en we gaan binnenkort naar een crossterrein want ik zie hem ook wel eventing lopen...
Verder moet hij gewoon veel mee op de trailer en naar vreemd terrein, maar die plannen liggen helaas even in de koelkast gezien de corona-crisis.
Ik ben onwijs blij met het meisje wat hem nu rijd, ze voelt hem super aan en heeft veel doorzettingsvermogen.
We liggen qua visie erg op 1 lijn, en ze houd veel rekening met Black, want hoe lastig hij soms ook is, hij is absoluut NIET gemeen.
Volgen jullie onze avonturen mee?

excuses voor de soms erg slechte kwaliteit foto's, het zijn vnl. stills uit filmpjes. Commentaar op de rijderij is niet nodig, amazone voelt hem super aan en zit hem nergens in de weg, maar fijne tips zijn natuurlijk welkom