[Volg] AF Mattvey, ons nieuwe maatje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

[Volg] AF Mattvey, ons nieuwe maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 12:05

Soms komt er een paard op je pad, waar je eigenlijk niet direct naar op zoek was. :o

Zo scrolde ik een aantal weken geleden wat verveeld door Facebook. Via een pagina voor Arabische Volbloeden zag ik ineens dit paardje voorbij komen:

Afbeelding

"Knap dier!", was mijn eerste gedachte. Toen las ik de tekst erbij. AF Mattvey, een 7-jarige, onbeleerde ruin die op zoek was naat een nieuw plekje. Ze zochten iemand met tijd en geduld, want het beestje had wat dingetjes meegemaakt.

Nu had ik mijn grote vriend Titane al, maar ook mijn vriend is dol op paarden en rijdt van jongs af aan. Op Titane rijdt hij zo weg. Op den duur wilden we wel op zoek naar een paardje erbij, zodat we ook samen kunnen gaan rijden. Vriendlief wilde dan het liefst een jonkie, die hij zelf nog zou kunnen beleren.

Dus liet ik hem het bericht op Facebook zien. Waarop hij reageerde: "Zullen we eens contact opnemen met de eigenaar?" Dus dat deden we. En we hebben ruim drie kwartier aan de telefoon gezeten om wat meer te weten te komen over dit knappe paardje.

Afbeelding

Een hoop informatie later, kwamen we er (in grote lijnen achter), dat Mattvey dus in ieder geval in paniek raakt in een trailer. De eigenaren hadden hem gekocht als wedstrijdpaard voor de endurance, dus een trailerprobleem was al lastig. De meeste wedstrijden liggen niet naast de deur. :=

Ook kan Mattvey absoluut niet tegen iets om zijn billen (dubbele lijnen bvb). De eigenaren wilden hem onder andere beleren voor een sulky, zodat hij getraind kon worden zonder ruiter op zijn rug.

Nu was Mattvey bedoeld voor hun dochter. Hier bleek hij echter (nog) niet geschikt voor. Dit, in combinatie met de andere puntjes, maakt dat de eigenaren een ander plekje voor hem wilden zoeken.

Afijn, vriendlief en ik wilden dan wel eens kennis maken. Dus een kleine week later zijn we gaan kijken.
Ik was direct verliefd, Arabieren blijven een speciaal plekje in mijn hart houden :j
Ook vriendlief zag het wel zitten. Dus na een nachtje slapen en wat nadenken, besloten we dat we Mattvey een kans wilden geven.

In de tussentijd nog eens gaan kijken. Met het karakter is in ieder geval niets mis. Volgt als een hondje en reageert prima op lichaamstaal :D

Afbeelding

En zeg nou zelf, dit hoofdje is toch moeilijk te weerstaan? <3

Afbeelding

Gisteren (14 maart) was het eindelijk zo ver! Mattvey zou opgehaald worden. :D

Vanwege het trailerprobleem had ik Ropatrans (al een hele poos mijn vaste taxiservice) de situatie uitgelegs. Zij zouden met een vrachtwagentje komen, waar Mattvey makkelijker in stond dan een trailer.
De rit zou ruim 3 uur duren, dus voor de zekerheid wat pasta, zodat ie rustig zou staan.

Afbeelding

Het laden ging eigenlijk vrij rustig. En onderweg heeft hij, ook toen de pasta wat begon uit te werken, heel rustig gestaan. :D Er hangt camera in de wagen, dus we konden alles goed volgen.

Eenmaal bij ons op stal kwam ie onbezweet de wagen af. Eenmaal op stal begon ie direct te knabbelen aan zijn hooi.

Afbeelding

Later die middag hebben we hem nog wat muesli en wortels gegeven, wat ook probleemloos weg gewerkt werd.

Voorlopig blijf hij een poosje op stal, ivm eventuele ziektes en om wat bij te komen. Daarna mag hij lekker de kudde in, die 24/7 buiten staat. :)

Mattvey is al licht zadelmak. Wij gaan eerst wat grondwerk doen, zodra hij gewend is bij ons. Daarna gaan we op ons gemakje verder met beleren.

Via dit topic zal ik regelmatig foto's met updates plaatsen. En wie weet kan ik over een tijdje hele leuke buitenrij-foto's showen. :j

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 15-03-20 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag goed gezet

miereneter

Re: Volg: AF Mattvey, ons nieuwe maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:09

Hij is prachtig! Gefeliciteerd. Klinkt alsof hij op een goede plek terecht is gekomen. Ik ben stiekem een beetje jaloers (Arabierenfan zonder paar, gelukkig mag ik een hele leuk AV merrie verzorgen).

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 12:17

miereneter schreef:
Hij is prachtig! Gefeliciteerd. Klinkt alsof hij op een goede plek terecht is gekomen. Ik ben stiekem een beetje jaloers (Arabierenfan zonder paar, gelukkig mag ik een hele leuk AV merrie verzorgen).

Dankje! :D

Arabieren zijn ook zo leuk :D

Sadira

Re: [Volg] AF Mattvey, ons nieuwe maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:20

Wat tof dat jullie hem een nieuw huisje gaan geven :) Ik had het bericht ook voorbij zien komen. Klinkt alsof jullie een fijne plek te bieden hebben, ben benieuwd hoe hij zich bij jullie zal ontwikkelen.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:32

Wat is hij gaaf! Gefeliciteerd met de mooie aanwinst :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 17:46

Vandaag al gelijk een leuke update! :D

Op stal was er een enorme drukte, dus een stukje buiten wezen stappen. Met Titane mee als leermeester. Was niet heel erg nodig, maar oke :')

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 13:41

Gisteren is mijn vriend alleen met Mattvey wezen stappen. Ik kreeg uiteraard uitgebreid verslag en een foto :)

Hij was heel braaf buiten, ook langs allerlei 'enge' dingen. Begint al goed zo :j

Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:54

Wat een mooie zeg!
Mooi hoofdje ook, hou ervan <3

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:14

Leuk paardje zeg. lekker bekkie.
En betreft zijn dingetjes lekker oefenen, de reis viel in ieder geval mee en niets tegen zijn billen valt zo te zien ook mee omdat hij een deken wel accepteert.

Ben benieuwd naar het vervolg

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 15:53

chanicha schreef:
Wat een mooie zeg!
Mooi hoofdje ook, hou ervan <3

Dankje :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 15:55

rumay schreef:
Leuk paardje zeg. lekker bekkie.
En betreft zijn dingetjes lekker oefenen, de reis viel in ieder geval mee en niets tegen zijn billen valt zo te zien ook mee omdat hij een deken wel accepteert.

Ben benieuwd naar het vervolg

Klopt, zn billen kun je ook gewoon poetsen. Zn staart vind ie iets minder en zn achterbenen vind ie helemaal niet fijn als je die wil poetsen of optillen. Maar dat komt ook wel goed :)

Voor zover ik het begreep was t probleem vooral iets achter zn billen, zoals longe of stang in de trailer

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 10:55

Deze week zijn we vooral rondjes buiten wezen stappen :)

Mattvey is eigenlijk superbraaf overal mee. Titane is mee, met de gedachte 'rustig, stabiel paard erbij als steun'. Maar eigenlijk loopt ie mee voor de sier :')

We kunnen ook rustig bij elkaar weg draven, inhalen in draf en samen draven. Zowel voorop, achteraan of ernaast is voor beide heren geen probleem :D

Afbeelding

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:00

Wat doet 'ie het allemaal knap, heerlijk. En mooie foto's zo, met dat licht tegen een donkere achtergrond.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 21:51

Vandaag weer even op Mattvey gezeten :D Brave pony is t ook <3

Afbeelding

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:09

Wat een knap paardje! Leuk om jullie vorderingen te volgen.

M97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:11

Leuk om te volgen :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 21:28

Even een korte update. Het rijden met Mattvey staat nu even stil. Afgelopen zondag een ongelukje gehad, wat me gekneusde ribben en een klaplong opgeleverd heeft, dus mag voorlopig niks actiefs of belastends doen... :=

Wel gaan we een paar stappen terug naar het grondwerk. Eens kijken of we meneer zn schrikreacties wat kunnen verkleinen :)

Afbeelding

Titane wordt gelukkig door mijn vriend in conditie gehouden :j Al baal ik wel dat ik zelf niet kan rijden

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:53

Oh jeetje aardige klap geweest zo klinkt het :oo hopelijk gauw weer beter!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:41

Wat vervelend, beterschap

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:52

Leuk topic om te volgen. Dat ga ik dus ook doen! Alleen de laatste update dus wat minder. Wat is er gebeurd?

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:04

Oh, ik ga volgen. Leuk!

Beterschap!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:07

Jeetje heftig! Zo ben ik ook een keer van mijn Arabier gevallen bij het beleren. Geen klaplong maar alles gekneusd. Echt geen feest. Heb je voldoende pijnstilling?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 08:17

Bloemmeke schreef:
Leuk topic om te volgen. Dat ga ik dus ook doen! Alleen de laatste update dus wat minder. Wat is er gebeurd?

Was aan het draven, ging hartstikke goed. En ineens ging ponylief er keihard vandoor. Of hij schrok, of ik deed iets verkeerd, of het was ff teveel, geen idee. Maar was mn beugel en evenwicht kwijt en boem :=

Wel in de adrenalinerush de pijn niet direct gevoeld en terug erop gegaan. Dus iig enigszins goed afgesloten. :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 08:18

Isabel_k schreef:
Jeetje heftig! Zo ben ik ook een keer van mijn Arabier gevallen bij het beleren. Geen klaplong maar alles gekneusd. Echt geen feest. Heb je voldoende pijnstilling?

Aii alles kneuzen is al pijnlijk genoeg.

Heb Paracetamol als pijnstilling, 4x per dag 2 tabletten. Dan voel ik het nog wel, maar is het goed te doen. Als ik me rustig hou tenminste :')

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:21

Oh, hey! Ik vind je topic nu pas. Volgde jou en Titane al een tijdje op Insta (en nu dus Mattvey ook), maar heb dit topic volledig gemist. :=
Hopelijk gaat je herstel voorspoedig! Heb zelf ook eens een klaplong gehad, waarschijnlijk door paardrijden opgelopen, en het duurde al drie weken voor ik überhaupt het ziekenhuis mocht verlaten. Dus wat dat betreft lig je vast voor! ;)

Wat een knap jongetje is Mattvey toch. Ik had hem wel echt wat jonger ingeschat, hij heeft op sommige foto's nog zo'n puppyhoofdje, haha!